Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ejektorer ett måste?

med eller utan? 52 röster

1. 1.

• med ejektorer
      71%
      37
    • utan ejektorer
      28%
      15

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

jag har funderat på att köpa en baikal IJ-27 och undrar nu om jag skall ta med eller utan ejektorer? Bössan utan ejektorer kostar 400€ och med ejektorer 420€. Vad tror NI skulle vara bättre? ::) Bössan skall mest vara på fågel jakt och skjutbanan

RÖSTA GÄRNA!

Publicerat

Är inte prisskillnaden större än ett par hundringar så skulle jag tveklöst välja MED ejektor.

Inte roligt att pilla med hylsor en kall dag med hanskar på sig.

Eller på banan för den delen.

Man klarar sig gott utan men med den minimala prisskillnaden råder det ingen tvekan i mitt huvud.

Publicerat

Har gett dig mina åsikter på robsoft men jag skriver dom här med. ;D ;D

Först och främst: vad hade du tänkt att jaga med bössan?

Om du tex endast ska ha den till räv och rådjur tex så är det onödigt då man inte är i behov avv att spara dom där extra sekunderna.

Men om du tex jagar kråka eller ennan fågel tex trut så känner jag att det kan vara skönt med ejektorer eftersom när man skjutit 2 fåglar och resten av flocken bara svävar över huvet för att se vad som hänt. då tycker jag att det skulle vara nödvändigt.

Publicerat
  • Författare

Det är ju min första bössa så det blir litet ett och annat! Skall vara ganska mycket och skjuta lerduvor, fåglar men också någon räv, hare men inte några rådjur tror jag  :-

Publicerat
  • Författare

hörde att het går att ta bort fen fjäder och undrar nu då om det går att ta bort fjädern och lägga tillbaka den om man önskar det (utan att föra den till en "kunnig")

Publicerat

ska it et jakt na rådjur

Publicerat

Jag hade struntat i ejektorer på ett jaktvapen som ska användas under rörlig jakt. Eftersom man ändå inte lämnar tomhylsorna (hoppas jag ingen gör!) på backen så är det ingen idé att skjuta ut dem på backen. Jag har tyvärr ejektorer på mitt vapen och varje gång jag laddar om efter skott på fågel så får jag hålla emot så jag får dom i handen och slipper söka dem på backen.

De enda situationerna som jag ser en fördel med ejektorer är under vakjakt på kråka, duva mm. Då kan man ju samla upp skotten efteråt under lugna former.

Mina reflektioner och erfarenheter bara!  :) :)

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

tikkamaster /som du sekert vet så skjuter vi bara något rådjur här i byn och hur stor är det att jag skall skjuta det med just hagelbössan? :-

Publicerat

Klart du ska ha ejektorer, hamnar du i ett bra kvällssträck och måste pilla ur hylsorna själv så får du hjärnblödning. Oftast är det ingen stress och då fångar man hyslorna i näven och stoppar i fickan innan man stoppar i två friska, men då det är stress så  är det bara att bryta och stoppa i nya! Ser ärligt talat inget alterantiv.

Mvh!

Publicerat

Ejektorer under fågeljakt där sträckfågel visar sej eller duvjakten är nog ejektorer bra..Annars under normal jakt i skogen där samma patroner åker in och ut så att man inte ens ser nummret på hagelstorleken längre är överkurs ;D

Publicerat

Ända tills du skammar en vaddetnuärdujagar och behöver ha i två friska fort.. Sett paniken i ansiktet på en jaktelev då han plötsligt fick fullständigt fritt skytte på en andjakt och massor med ankor över skallen  ;D

Sen, köper man en bössa idag och det visar sig att det uppstår ljuv harmoni när man börjar lära känna bössan samt lär sig skjuta osv osv osv.. då vill man kanske ha bössan kvar väldigt många år. Under dessa år hinner ens jaktliga utövning förändra sig en hel del..

Klart du ska ha ejektor!

Mvh!

Publicerat

Skulle aldrig välja bort ejektorn, det är ett högt krav för att kunna ladda om utan att behöva fippla med tomhylsor, särskilt en kall vinterdag när allt är kallt och svårt ändå.

Publicerat
  • Författare

tackar för alla svaren. Är till stor hjälp

Publicerat

Hur blir det nu då? Med eller utan?

Publicerat
  • Författare

om det blir baikalen så tar jag troligen med men beror på hur det känns

Publicerat

Jag skulle aldrig köpt en bössa utan ejektor

Publicerat

Nää inte jag heller! Jag förstår inte varför man väljer bort de, en sak är väl om man älskar en bössa och den råkar vara utan ejektorer, men att välja bort....

Nä jag ser inte nackdel med, däremot utan.

//Roggman66

Publicerat
Jag skulle aldrig köpt en bössa utan ejektor

Jag har precis gjort det......drillingen du vet ;D

Har inte saknat dessa tingestar än i vart fall  8)

På en sportbössa..YES !!!! på en bössa under fågelsträck YES!!!!...på en bössa för skogsjakt...?? bra... men inte nödvändigt... ;)

Fick helt plötsligt en  fundering igen.. ;D Undrar hur många kombi vapen hagel/kula som faktist har ejektorer ???

Berätta ni som vet för mej.... 8)

Publicerat

Jag har precis bytt bort min Baiklal 327 STE med ejektorer mot en Beretta utan ejektorer.

På min Baikal kunde man koppla ur ejektorerna, och den funktionaliteten borde de väl inte ha plockat bort, så det är väl bara att köpa med och koppla ur om man inte vill använda ejektorn.

Eftersom jag hade dem urkopplade i flera år och aldrig känt behovet av att koppla in dom så kände jag att jag inte hade behov av ejektorer när jag skulle byta till en annan bössa...

Publicerat
På en sportbössa..YES !!!! på en bössa under fågelsträck YES!!!!...på en bössa för skogsjakt...?? bra... men inte nödvändigt... ;)

Håller med. Det beror på vilken jakt man mest bedriver. De enda gångerna jag låter hylsorna få markkontakt är på lerduvebanan, i skogen där jag jagar fågel över hund så tar jag emot dem i handen och kör ner dom i fickan. Och då är det sällan någon större brådska att ladda om. Och plast o metall lämnar man ju ändå inte efter sig på backen!?!  :)

Publicerat
Fick helt plötsligt en  fundering igen.. ;D Undrar hur många kombi vapen hagel/kula som faktist har ejektorer ???

Berätta ni som vet för mej.... 8)

Klart den har ejektor, inte på kulpipan men det kommer en vapesmed få fixa till, vid tillfälle, ska bara dit en liten metall tapp på ena sidan.

En bössa utan ejektor är väl att jämföra snacket för 100 år sen när hanarna blev inbyggda och hur illa det var på den tiden, man såg ju inte ??? ;)

Publicerat
En bössa utan ejektor är väl att jämföra snacket för 100 år sen när hanarna blev inbyggda och hur illa det var på den tiden, man såg ju inte ??? ;)

Jaha, då var man en bakåtsträvare då...  ;):o :-* :-*

Publicerat

Då e vi två rosen  ;D

Publicerat
:o:) :)
Publicerat
Jaha, då var man en bakåtsträvare då...  ;):o :-* :-*
Då e vi två rosen  ;D

Ni använder inte mail på datorn heller, utan skriver era brev för hand och använder frimärken, helt otroligt hur ni lyckats koma in på något så modernt som ett internetforum ;) :-* :-* :-* ;D