Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varma kängor?

Featured Replies

Publicerat

Måste skaffa mig nya vinterkängor då mina Graninge börjar vara slut nu efter ca 10 år(minst).

Har ganska höga krav på att de ska va varma och då tycker jag att många kängor faller bort.

Nån som har nåt bra tips? Viking Frost GTX tycker jag ser intressanta ut, Jörnkängan har ju alltid fått enormt bra kritik..men där är väntetiden ofta mkt lång och med min planering så skiter det sig ju totalt.

Muck Boots verkar vara rätt så populära nu oxå...och nån vintermodell där kanske vore nåt.

Hursomhelst...tips tas gärna emot.

Publicerat

;D fortsätt me Graninge du!... så tror jag du blir nöjd!.. själv har jag alltid förespråkat dessa skor!.. har i dag Graninge Outlast en filtfodarad känga!. å är mycket nöjd me dessa!.. å de är sånt där gortex i dom osså!..

MVh

Publicerat

Jag har graninge Sarva tror jag dom heter,

I vintras så skidrade jag efter fågel med sajmon i -33 grader utan att frysa det minsta om fötterna!

Jag tycker dom är skitvarma!

Publicerat

Efter att ha använt ett flertal olika gore-tex fodrade "superkängor" och blivit besviken på varenda par av olika anledningar så köpte jag förra året ett par klassiska Lundhags.

Gud vad jag ångrar att man trodde Gore-tex var vägen till nirvana,har inte haft gladare eller varmare fötter på många år än under förra vintern.

http://shop.lundhags.se/1143-17-64.html

/Micke

Publicerat

Håller med Mr Mauser där. Finns nog inga bättre än Lundhags :D

Publicerat

Tycker det blir lite snett att jämföra kängor med olika konstruktion. Har haft Meindl (med och utan GTX) i många år och de är alltid första val på rörlig jakt och fjällturer. Men de är allt för tighta i tårna för att använda vintertid. De är ju gjorda för att sitta absolut dikt på foten vid besvärlig vandring och det är inte många ml/h blod som kommer fram till tårna....

Minns en episod i Sarek när vi skulle skråa över ett brant snöfält, hälften med Meindl och hälften med Lundhags (Alaska som var poppis på den tiden). Vi med Meindl sparkade i våra sulor i snön och knallade på utan problem. Lundhagarna gled i sida som de hade miniskidor på sig :D

Luftigt ska det vara med en bra sula. Tror stenhårt på läder + filt i kombination som vinterdojja. Typ denna: http://shop.lundhags.se/1422-17-64.html

eller Jörn.

/Må

Publicerat

Jag slår ett slag för stövlar!

Har testat kängor men insåg snabbt att det inte funkar med gortex eller dyligt skräp i en känga är det inte frågan om menbranet skall gå sönder utan bara när ::)

Så min väg till nirvana går via tretorn nimrod som höst stövel och när den blir kallare är muck boots gröna modell super

Publicerat

När det är kallt så tar jag på mina Nokia stövlar med filt invändigt!

Dom köptes för att ha som skidpjäxor i mina skogsskidor. Numera används dom året runt, för att dom är så sköna!

Jag brukar frysa om fötterna, så jag köpte så stora stövlar att jag kan ha dubbla sockar.

-35 Är det kallaste jag testat under lång tid.

Publicerat

hej,

väldigt få kängor som är naturligt varma eftersom de flesta är gjorda för att vandra med  :-

jag använder alltid mina Meindl Dovre Extreme kombinerat med olika "hi tech -sockar" och är nöjd - men är målet att främst vara varm framför att vara torr i ett par kängor som klarar av besvärligare resor är det nog något filtfodrat eller bra stövlar med utrymme för tjocka sockar eller liknande som gäller?

Publicerat

Har ett par Lundhags proffessional själv och är nöjd med dem! Men de är inga sitta still kängor att ha på vintern, då tror jag att det finns varmare att få tag på. Mkt granris under fötterna om du sitter på pass är en billig och effektiv fotvärmare också.....men som sagt, proffessional är ingen renodlat vinterkänga. Den bör man röra sig i anser jag.

Publicerat

Ska finnas nått som heter yeti??? som visst ska va det varmaste man kan sätta på fötterna.

Sen har jag hört bra om goodyears vinterstövel

Publicerat

Håller med MR Mauser om många besvikna erfarenheter. Grundprincipen är att ta till storlekarna ordentligt och inse att att kängan för både komfortabelt hundförande och stillassittande jakt i -25 inte existerar ännu.

Använder Chevaliers Gore-tex kängor när jag går och passar ner till typ nollan i rätt storlek dvs 44, mycket sköna om än onödigt tunga. Sitter jag på ett svinvak i massa minus använder jag de otroligt fula men funktionella muck boatsen med väl tilltaget tåutrymme i strl 45 och extra strumpor. De senare är de varmaste skodon jag nånsin provat.

MVH

Publicerat
Grundprincipen är att ta till storlekarna ordentligt

Håller med! Jag var en hel del skeptisk när säljaren tyckte jag skulle ta 44 när jag har 43 i storlek (27,5 cm) i vanliga fall. Men ack så rätt han hade, nu är de nästan på gränsen när de torkat ihop lite och perfekta när man gått ett tag och mjukat upp dem lite.

Publicerat
Sitter jag på ett svinvak i massa minus använder jag de otroligt fula men funktionella muck boatsen

De senare är de varmaste skodon jag nånsin provat.

MVH

Hur är de att gå i ?

Ska nog köpa mig ett par till vakjakten.

Publicerat
Hur är de att gå i ?

Ska nog köpa mig ett par till vakjakten.

Man tar sig fram iaf ::) Helt Ok men det är inte en stövel för jättemycket traskande, då föredrar jag kängorna.

MVH

Publicerat

Har själv några Chevalier Ultimate kängor....var skitnöjd i början (fattas bara annat med det priset :o)...men nu efter 3 sesonger så tar dom in vatten trots Gore Tex, jag sliter av skosnören på löpande band, lädret har börjat att spricka och jag fryser i dom....

Yeti dojjorna är klockrena om man står på pass....varma sköna och lätta...men ska du röra på dig så blir du fort rå/fuktig om fötterna eftersom dom andas noll & nada...sen upplever jag dom lite väl klumpiga för den rörliga jakten, men då har jag medvetet tagit en storlek för stor på skorna för att kunna ha ett extra sockpar på fötterna....sen är dom aldeles för mjuka för att kunna användas i samband med skidåkningen under toppjakten...

Måste således även jag köpa nya kängor till nästa sesong...funderar starkt ett par Lundhags :)

/Fredde

Publicerat

Ärvde ett par fräsha kängor av farfar som var av märket canadian hunting, låter ju coolt, har ingen aning om vad de e men har inget att klaga på där, har aldrig frysit eller släppt in vatten.Farsan har ett par graninge och dom e också sköna att stoppa ner fötterna i.

Publicerat

Kan bara hålla med er som pratar om att ta i då det gäller storleken på vinterkängorna! Kanske är inte märke och modell, känga eller stövel så viktigt om man bara följer regeln att ta stora skodon? Köp det du trivs i helt enkelt!

Jag använder nu ett par gamla Lundhags, vet inte vad dom heter, har inte tillverkats på några år men de är en kombination av filt, gummi och  läder. Skaftet är av enbart filt. 3 storlekar för stora, underst ett par militärens vintersula, över det ett par sulor med näverkärna och ytterhölje av tovad ull. (Supersulor för vinterbruk!!!) Sedan har jag ett par innerstrumpor, oftast militärens långa gråa, därefter ett par fiberpälssockor som fyller ut hela skon utan att det blir trångt. Ibland använder jag tre par sockor också.

Den här kombinationen fryser jag ycket sällan i och det fungerar säkert bra i andra kängor/stövlar också. Körde samma koncept tidigare med militärens vinterkänga, 3 strl för stora. Viktigt är också att inte snöra hårt, det skall vara mycket luft bundet sockor och sulor runt foten.

Det viktigaste är att isolera markkylan, det gör man enklast genom att använda flera sulor. Näst viktigast är nog frami där det inte får bli trångt.

Detta funkar bra för mig och jag vistas mycket ute i kyla.

• 2 weeks later...
Publicerat

har varit inne på köpa gore tex junket,men helt enkelt börjat se klart,de man inte kan fetta in är dåligt principen,,är juh så att man täpper alla porer om man ska smörja in lädret,sen att kolalr man på tork tiden på gore tex grejerna är juh de så att man inte får värma dom framför brasa eller dylikt,gör man det förstör man dojjorna rätt snabbt,och inte tar det länge för dom att bli torra,,lundhags,jörn och graninge av vissa modeller är intressant,,kommer köpa ett par lundhags rätt snart och ha mina kära almoge sulman stövlar för dom kallaste dagarna :D

Publicerat

Det blir nog Jörnkängan nästa gång, minna viking hunter har väl gjort sitt jobb, men nu orkar de snart inte längre :-, några GTX blir det inte igen tar för lång tid att torka när man väl blött ner dom, bästa vinter stövel jag haft är Nokia Kaira, den har lös filtladda och med ett extra par så är det bara att byta.

Publicerat

Va ner på Kjells vapen i dag och tänkte handla muckboots men de hade inte dem.

Tittade lite på good year (eller vad dom nu heter) de hade oxå lös filt invändigt , lite klumpiga.

Men som vak-stövel ? Nåt att ha ?

Eller ska jag satsa på ett par muckboots ?

Vill hålla mig runt 1000 lappen.    Tycker att det är lite väl dyrt med kängor runt 3000kr.!

Publicerat

vet inte nått om muck bootsen men känger är dom inte riktigt men rätt nära,,stövlar är juh stövlar,ska du ligga runt de priset tycker jag du ska satsa på muck jannarna,hör bara bra,kan tänka mig dom inte är världens varmaste men men..

http://shop.lundhags.se/1422-17-64.html dom här lär det bli för mig sitter och kikar på ett par lundhags proffessional high och lägger märket till att ovan hälen gärna blir ihop tryckt och senare säkert värre slitage,vet ej om dessa är fettade men lundhags har juh bra service på sina skor som håller 10 år eller mer :) blir väl runt 12 000kr insparade gore tex dojjor minst ;D

Publicerat

Kjell är ju med i Jaguargruppen som annonserar om Muck-boatsen. Good year stöveln är säkert varm men man ser ju ut som Bigfoot. Gillade inte denna vid utprovning.

Mucken kostar 1300, värt varje öre om du frågar mig. Små i storlekarna dock vilket bör betänkas. Annars - lätta, varma och rymliga höjdleds vilket passar mina Kalle Anka fötter. Dessutom rätt snygga för den fåfängde 8) Skägg Kjelle får ta hem ett par helt enkelt ;D

Publicerat
Kjell är ju med i Jaguargruppen som annonserar om Muck-boatsen. Good year stöveln är säkert varm men man ser ju ut som Bigfoot. Gillade inte denna vid utprovning.

Mucken kostar 1300, värt varje öre om du frågar mig. Små i storlekarna dock vilket bör betänkas. Annars - lätta, varma och rymliga höjdleds vilket passar mina Kalle Anka fötter. Dessutom rätt snygga för den fåfängde 8) Skägg Kjelle får ta hem ett par helt enkelt ;D

;D Skägg kjelle.

Jag var där i dag och frågade efter dem.  Hade inte tatt hem några sa dem.  :(      Torsbo pris 990kr har jag för mig.?