Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur man flår, tar ur etc.

Featured Replies

Publicerat
Kanon till 100% till med så var det ett gott vin bra jobbat Telgetok.

Här nere i södra skåne (Trelleborg med omnejd) så ser man allt som oftast att ingen vill ha bry med en hare.

Men så kan det oxo lätt ligga ett 50 tal efter en dags jakt och då har dom väldigt brott hem

för där är ingen som dra i skiten.

Men jag tycker att det är ett underskattat matvilt som man kan göra mycket gott av.

Tack Vanja,lägg högen av harar i en godsfinka och skicka dom till Södertälje...jag står för frakten :D

Visst är det så,haren är ett utsökt vilt att äta,kanske tillsammans med ringduva det godaste vilt vi har i detta land. Dock är det ju som alltid,man måste kunna knepen i hur man lagar till det :D

Tack Vanja för dina ord...dock bör ni alla veta att min broder på Dianas stigar är sur på mej nu för jag på Internet visar hur man tar hand om en hare !!!

Många ggr,som du säjer Vanja så inkasserar vi skjutna harar som skall gå till hundmat till våra egna magar.

Han är lixom rädd nu för att jag förstört detta. Dock verkar det inte vara så många från våran trakt som jagar som vistas på detta forum så det är nog ingen fara ändå ;D

Publicerat
  • Författare

Efter pm från Telgetok, flyttades hans tråd hit till den nålade tråden.

Jag tänker inte ha ett forum fullt av olika nålade trådar och den här tråden skapade jag just för sådana här "utbildnings"trådar.

Jämta i egenskap av moderator

:-*

• 1 month later...
Publicerat

hej,

hur kan denna tråd hamna så här bakom för jag är väldigt intresserad av mat lagning mm

och om man läser telges överskrift så är den tydligen omgjord varför?

samme

Publicerat
Kommer mer...måste byta minneskort samt dricka mer rött... ;D

Ville ha med text under varje bild...bara dock att inse jag är kock och jägare inte datorkunning....

Gör bara såhär att tryck på edit i högra hörnet på den post du vill ändra och under varje bildlänk du lagt in skriver du din skrift, därefter kan du köra en radbrytning så det får lite space mellan bilderna och texten så man inte blandar ihop dem.

Publicerat

Det finns säkert bättre... Men ett snabbt sätt att ta ur och flå hare är om man är två som hjälps åt.

Först snittar man genom skinnet mitt på ryggen och skär runt om. Sen håller den ena i frambenen medans den andra drar av skinnet nedåt. Sen byter man bara till bakbenen och drar av skinnet ned mot huvudet där man sen skär av halsen. Sen när man tar ur så håller den ena i bakbenen och den andra snittar upp bukhålan och rensar tarmar. Klart!  :)

Publicerat
  • Författare
hej,

hur kan denna tråd hamna så här bakom för jag är väldigt intresserad av mat lagning mm

och om man läser telges överskrift så är den tydligen omgjord varför?

samme

Den nålade tråden för just sådana här ämnen var tom, därav hamnade Telges tråd först när den flyttades hit.

Mod. Jämta

Publicerat

Jamän....!

Vad var detta jag hittade...?

Vilken tråd...så dj---a hungrig jag blev...

Skiter i jakten, vill på middag hos Telge!!

Publicerat

finns  det ingen tråd om matlagning? om inte går det att fixa en

mvh ,samme

• 4 weeks later...