Publicerat Oktober 24, 200718 yr Grannen frågade om han fick köpa ett helt eller delar av ett rådjur. Vad anser ni att man kan ta betalt för ett helt ostyckat vuxet rå eller killing, med eller utan päls??? Eller ska man grovstycka och ange ett kilo-pris? Helst skulle jag vilja slippa flå och stycka iochmed att jag inte ska ha det själv. /Må
Publicerat Oktober 24, 200718 yr Dom gånger som jag sålt älkött till en bekant så tar jag 60:-/kg rakt av.
Publicerat Oktober 24, 200718 yr Jag har sålt en del rådjur jag skjutit och då har jag tagit följande pris utan att skämmas: (allt är styckat och paketerat i plastpåsar samt märkt) Kid: 750:- Fullvuxet djur: 1000:- Inga problem att sälja här till släkt och vänner, och vänners vänner ... /Fredde
Publicerat Oktober 24, 200718 yr Vi köper våra rådjur i laget och betalar: 700 kr för vuxet 350 kr för kid
Publicerat Oktober 24, 200718 yr Jag har sålt en del rådjur jag skjutit och då har jag tagit följande pris utan att skämmas:(allt är styckat och paketerat i plastpåsar samt märkt) Kid: 750:- Fullvuxet djur: 1000:- Inga problem att sälja här till släkt och vänner, och vänners vänner ... Nackspärren av sedelbuntarna torde snart bli ett problem i Piteå;D Är själv för billig tror jag 300 för kid och 500 för vuxen. Ponera 9 respe 15 kg i slaktvikt ger det runt 35 spänn. Men godare är det inte heller ;D /MKJ Älgätare
Publicerat Oktober 24, 200718 yr Författare Men godare är det inte heller ;D/MKJ Älgätare "The taste is like the ass"... eller var det " It taste like ass"... (Sorry trött själv och två trötta kids som borde varit i säng för en stund sen. Därav nivån på "humorn") Har en polare (citykid från sthlm...) som kan gå över lik för allt viltkött, framförallt rådjur. Äter det helst rått, som jag själv bevittnat. ;D 700 pix för ett vuxet och 400 för en killing tycker jag känns lagom. /Må
Publicerat Oktober 24, 200718 yr Nackspärren av sedelbuntarna torde snart bli ett problem i Piteå;DÄr själv för billig tror jag 300 för kid och 500 för vuxen. Ponera 9 respe 15 kg i slaktvikt ger det runt 35 spänn. Men godare är det inte heller ;D /MKJ Älgätare hehehe....jo, snart vet jag inte var jag ska lägga alla pengar....vill du ha en bunt? ;) ;D Här uppe väger ett kid ca 11-12kg och ett fullvuxet djur mellan 15-20kg någonstans.....farsans rekord = 24kg (slaktkropp)....mitt rekord 18,5kg (slaktkropp)....båda var bockar. Ok,Ett helt djur då? Fast pris. /Må Jag styckar och paketerar i påsar, samt märker påsen med vad det är för köttbit i den. japp, fast pris....kan endast disskuteras uppåt ;D /Fredde
Publicerat Oktober 24, 200718 yr Jo rådjuren är tyngre norrut, ett riktigt stort här väger 17 max 18kg och kiddarna kan nog väga 10 kanske nu i November. Innan rådjursexplosionen på 90 talet var dom betydligt tyngre. Har vägt samtliga mina 11 bockar iår och fått snittvikten 15,7 kg. Antar att lodjuren motionerar dom. Så har man inte kvalité får man använda kvantité
Publicerat Oktober 24, 200718 yr Nackspärren av sedelbuntarna torde snart bli ett problem i Piteå;DÄr själv för billig tror jag 300 för kid och 500 för vuxen. Ponera 9 respe 15 kg i slaktvikt ger det runt 35 spänn. Men godare är det inte heller ;D /MKJ Älgätare Har tatt ungfär samma eller typ 25kr /kg. Har innsett att det är för billigt. Funderar på vad jag ska ta i fortsättningen. ??? Pengarna jag får in på kötet går tillbaks till de andra rådjuren i form av avrenspellets, saltstenar och liknande.
Publicerat Oktober 24, 200718 yr OT: Är detta slaktvikt som på älg utan klövar / skinn? De vikter jag redovisar är kroppen utan: huvud, klövar, skinn och inälvor....alltså bra maten s.a.s /Fredde
Publicerat Oktober 25, 200718 yr OT: Är detta slaktvikt som på älg utan klövar / skinn? Japp, det är till och med skottputsade torra vikter efter 2-5 dagars hängning. Den tappar ca 3-5% vikt i vätska. MVH
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Det är endast överoptimistiska vildsvinsjägare som räknar vikten med skinn, huvud, klövar och allt. en del räknar t o m vikten inkl inälvor. Kan det bero på machokultur kring vikten på galtar? Hmmm : : :
Publicerat Oktober 25, 200718 yr hehehe....jo, snart vet jag inte var jag ska lägga alla pengar....vill du ha en bunt? ;) ;D Jag trodde du körde DKV fredde, går de inte åt då?
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Jag trodde du körde DKV fredde, går de inte åt då? jajamän! ;D....därav priserna på köttet ;D /Fredde
Publicerat November 4, 200718 yr Dom gånger som jag sålt älkött till en bekant så tar jag 60:-/kg rakt av. oj det va ett bra pris. när jag köpte älgfärs i en ica butik här kostade den ca 200:- kilot.
Publicerat November 4, 200718 yr dom jag säljer brukar vara för 500sek inte mer,styckat och i vakumförpackning,men känns som rätt mycke jobb för så lite pengar så jag gillar å tugga hagel hemma istället
Publicerat November 4, 200718 yr oj det va ett bra pris. när jag köpte älgfärs i en ica butik här kostade den ca 200:- kilot. Jag köpte en halv kalv till en bekant och då fick jag bet. 50:-/kg (34 kg=1700 kr) för halva kalven. Sedan fick jag renskära allt och mala ner det till köttfärs som skulle bli köttfärs och stekar m. m. Erfter det så var det bara ca. 26 kg kvar och han fick då bet. 1700:- till mig för köttet + några kr för styckningen. ;D
Publicerat November 4, 200718 yr Jag köpte en halv kalv till en bekant och då fick jag bet. 50:-/kg (34 kg=1700 kr) för halva kalven. Sedan fick jag renskära allt och mala ner det till köttfärs som skulle bli köttfärs och stekar m. m. Erfter det så var det bara ca. 26 kg kvar och han fick då bet. 1700:- till mig för köttet + några kr för styckningen. ;D man borde kanske bli norrlänning? här i denna hålan kan jag inte ens få tag i en halv gris att stycka själv
Publicerat November 4, 200718 yr man borde kanske bli norrlänning? här i denna hålan kan jag inte ens få tag i en halv gris att stycka själv Ja, varför inte. Du är då välkommen hit upp el. var Du nu vill bosätta Dig. Det förvånar mig inte ett dugg.
Publicerat November 16, 200718 yr I dagen prisbild skall du ta efter riktpriset 60:- kilot. Detta till hänsyn vad arrende mm kostar. 50 sek för rådjur är mkt billig. Mer liknande riktpris på vildsvin.