Publicerat Oktober 27, 200718 yr Har 3 platser runt min mark som jag vakar räv på men from iår mister jag den ena platsen pga en märklig markägare som ej vill ha *okända* jägare på sin mark, för jaktarrendatorn får jag jaga men ej för markägaren. Har gått och tänkt på att göra en vakkoja på rätta marken men har ej hittat en lämplig plats förräns i veckan när jag fick en idé. Vi har fått nya E4án dragen mitt i marken och på ett ställe går grusvägen och järnvägen under motorvägen och tanken kom då på att ställa en vakkoja nästan under viadukten och ha åteln i skogs/vägkanten ca 50 meter bort. Kom även över en lekstuga idag som skall göras om och ställas upp på telefon stolpar, ca 4 meter upp. Nackdelen med en koja ute till skogs är att räven är svår att överlista men med tanke på trafiken på motorvägen ovanför borde det gå att överlista rödpäls, tanken är att ställa bilen strax bakom kojan och smyga upp när trafiken drar förbi. Nedan bilder på den tilltänkta åteln samt blivande vakkoja som ska byggas om med igenspikade fönster, en skjutglugg på kortsidan samt maddrasering invändigt.
Publicerat Oktober 27, 200718 yr Det är nog inte så tokigt, känner igen platsen Kör ni ut slaktavfall med pickisen kan du ju ha Johka sittandes på flaket som avfalls tömmare så behöver ingen kliva av och lämna lukt på åteln ens ;D Är ingen driven rävskytt som du men har lärt mig av svinvaken att det är bättre att placera åteln baserat på mina villkor i stället för grisens. Inåtlingstiden kan bli längre men har ledsnat på att gå till åtlar och sprida vittring. Min nya svinåtlar har jag max två steg från bilen till kojan. Nära till från hemmet får du ju också
Publicerat Oktober 27, 200718 yr Kommer tänka på en sak som hänt här hemma. Grannmarken till min arrendemark åtlade som bara satan en tid. Dom bara hivade ut bröd och andra saker för att locka grisar för att skjuta på åtel. Hörde att dom "åtlade" nästan varje dag med hjälp av en välfylld släpkärra med olika diverse godsaker. Såklart att dom inte pallade att knata in i skogen med detta så nästan allt tippades direkt i anslutning till skogsbilsvägar. Det gick så långt att grannar som bodde i närheten ruttnade och anmälde detta till hälsovårdsmyndigheten eller nåt sånt...Så fick lokalpressen "nys" om detta o det blev ett jävla hallå !!!! Nuförtiden matar dom nada !!!!
Publicerat Oktober 27, 200718 yr Kör ni ut slaktavfall med pickisen kan du ju ha Johka sittandes på flaket som avfalls tömmare så behöver ingen kliva av och lämna lukt på åteln ens ;D hehehe ;D....jag kör en liknade grej vid min åtel....avfallet i en säck på pickisens flak, sen får lillebrorsan stå på flaket och kasta ut allt på åteln ;D....medan jag sitter och luktar på en wounderbaum (vanilj) och lyssnar på radio ;D ;D sorry för OT. Blir nog ett bra ställe!...är E4:an belyst just där?...isf vore det suveränt, då skulle man kunna förlägga åteln så att ljuset från E4:an belyser även åteln....Men får du ha det ifred tror du...eller är det såpass långt bort att risken för sabotage borde vara liten? /Fredde
Publicerat Oktober 27, 200718 yr Författare Det är nog inte så tokigt, känner igen platsen Kör ni ut slaktavfall med pickisen kan du ju ha Johka sittandes på flaket som avfalls tömmare så behöver ingen kliva av och lämna lukt på åteln ens Johka luktar för illa så det är uteslutet ;D Blir nog ett bra ställe!...är E4:an belyst just där?... Nej men det fina i kråksången är att det endast är ca 2 km till samhälle så vid mulet väder har jag dubbelt så bra ljus som vid månsken plus att rävarna ej är lika skygga som vid fullmåne. Allt ljus från *byn* reflekteras i molnen och sprider ett behagligt men mycket bra ljus. Just där går det ej så mycket folk och jag tror inte någon märker en spade utslängt kötthack då och då.
Publicerat Oktober 27, 200718 yr Nej men det fina i kråksången är att det endast är ca 2 km till samhälle så vid mulet väder har jag dubbelt så bra ljus som vid månsken plus att rävarna ej är lika skygga som vid fullmåne. Allt ljus från *byn* reflekteras i molnen och sprider ett behagligt men mycket bra ljus. Just där går det ej så mycket folk och jag tror inte någon märker en spade utslängt kötthack då och då. Klockrent! Den fina fördelen har jag här också, vid lite molnigt väder får man ett mycket behagligt orange:t ljus....man ser hur lång som helst
Publicerat Oktober 27, 200718 yr Författare Så vad tror ni, visst bör trafiksuset kunna förvilla rödpäls en aning och man kan smyga relativt ostört upp i kojan? Bör ju få en skapligt dunkel tillvaro att sitta i om jag ställer kojan under viadukten med. Den fina fördelen har jag här också, vid lite molnigt väder får man ett mycket behagligt orange:t ljus....man ser hur lång som helst Jag sitter hellre i sådant ljus än skarp fullmåne, allt blir så lugnt och stilla men ändock så ljust och som du beskriver ett orangefärgat sken som gör att man ser räven på 300 meter.
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Järnvägen är en fin vandringsled för rävarna, så har du bara nåt som kan locka ner dem så ska du nog lyckas. Ska du ta bilen ända fram till kojan eller ska du gå sista biten ?
Publicerat Oktober 28, 200718 yr ;D.. under E4:an!... Mickel!.. saknar du asfaltens buller???.... :-*... å du kallar mej Ståckhålmare!.. ;D ;D.. MVh
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Författare Järnvägen är en fin vandringsled för rävarna, så har du bara nåt som kan locka ner dem så ska du nog lyckas. Ska du ta bilen ända fram till kojan eller ska du gå sista biten ? Jag tror nästan att det bästa är att åka ända fram och gå direkt upp i kojan istället för att tex gå de sista 100 metrarna och lägga ut vittring.
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Jag tror nästan att det bästa är att åka ända fram och gå direkt upp i kojan istället för att tex gå de sista 100 metrarna och lägga ut vittring. Det tror jag med.
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Är lite inne på Mamres linje....Naturupplevelsen du kommer få slår ju det mesta ;D ;D
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Författare Det finns inte så mycket att välja på om man ska överlista rödpäls. Visst kan jag ställa kojan längre uppe på skogen men då kommer jag inte att se så mycket som en rävsvans när jag vakar.
Publicerat November 11, 200718 yr Författare Bygget har stått still pga arbete i veckorna och jakt på helgerna men idag tog jag tjuren vid hornen och *tvingade* med mig min far som hantlangare, sonen var även med som grävassistans Grävde ned 4 st telefonstolpar ca 40 cm djupt och kojan kommer att stå 2 meter upp när allt är klart. Det som återstår nu är en ram att ställa kojan på och sedan inredningen i själva kojan. Lyfter den sedan på plats med lastmaskin och gafflar, smidigt och enkelt.
Publicerat November 11, 200718 yr Snart är fastighetsskatten tillbaka igen och då lär du upptaxerad för detta drömläge. ;D
Publicerat November 11, 200718 yr Författare Snart är fastighetsskatten tillbaka igen och då lär du upptaxerad för detta drömläge. ;D He he, får jag långtråkigt tänkte jag räkna bilar och tåg. :-* ;D
Publicerat November 11, 200718 yr Snart är fastighetsskatten tillbaka igen och då lär du upptaxerad för detta drömläge. ;D Skönt att komma ut till tystnaden : fast vi hör bilarna var vi än är på marken >
Publicerat November 12, 200718 yr ;D kommer å bli skit bra de där!.. en liten kamin där inne så kan du flytta dit när frun blir elak mot dej!.. ;D... MVh
Publicerat November 14, 200718 yr kommer bli skit bra där med en liten kamin så kan man sitta där hela helger ;D
Publicerat Januari 3, 200818 yr Författare Fick ett telefonsamtal i helgen av en markägare som äger skog bredvid våran jaktmark om kojan. Han kunde inte acceptera att kojan skulle stå bredvid vägen då han har en rimpa skog på våran sida och han därmed är med i vägsamfälligheten. Han skyllde på något om försäkringen på vägen, kanske utifall kojan hoppar ut på någon som går förbi, inte vet jag men med tanke på det kan man ju fråga sig alla jakttorn som står efter vägar om det är felaktigt ??? : Jag blev så jävla less och trött så nu är kojan uppkörd på skogen i väntan på annat objekt. Ibland önskar man att man jagade på ren bolagsmark, verkar så mycket lättare än alla förbannade jävla småpåvar som ska styra och ställa!! Denna karl äger ca 90 ha bredvid oss och förhoppningar finns i jaktlaget att få arrendera den marken i framtiden, därför tog jag ej konflikt utan strök honom medhårs, ändå anser flera med mig att det är åthelvete att han ska komma på våran mark och diktera villkoren för oss och synd på vakplatsen då jag tror att det hade gått att skjuta ett antal rävar där. > > >
Publicerat Januari 3, 200818 yr Han har ingen rätt att säga vad du har stående på din mark. Förstår dock din situation. Mvh
Publicerat Januari 3, 200818 yr håller med överstående han ska ju inte bestämma vad du ska ah dina vakkojor stå på din mark förstår din situation