Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kaliber för för jakt i Afrika?

Featured Replies

Publicerat

Din 300WM kommer att vara alldeles utmärkt på resan.

Ta det kraftigaste du har som du kan skjuta riktigt bra med, var tipset jag fick på min första resa.

Det är ett klokt och bra tips.

Publicerat
Jag tar med "klassikern" 300 Win Mag till jakt på plains game i Namibia i april. Ska bli riktigt kul att bilda mig en egen uppfattning om hur det är att jaga på den mörka kontinenten  :)

Åker med en kille som jagade i Namibia i fjol så jag är i mycket gott sällskap, och det känns bra.

Att fy faan va avundsjuk ja e på dig  :( om någon har en vinstlott på en si så där 75 tusen miljarder eller nått så kan ni väl tänka på mig  ;D

Mvh. Robban

Publicerat
Att fy faan va avundsjuk ja e på dig  :( om någon har en vinstlott på en si så där 75 tusen miljarder eller nått så kan ni väl tänka på mig  ;D

Mvh. Robban

Vad hade du tänkt o skjuta eftersom du behöver så mkt pengar ??? :o
Publicerat
Vad hade du tänkt o skjuta eftersom du behöver så mkt pengar ??? :o
´

Det är inte vad jag hade tänkt att skjuta utan själva jaktresan jag är avis på  ;)

Blev för ett halvårsen tillfrågad av en kompis om jag ville följa med på en afrikajakt men eftersom allt annat för tillfället smakar så fick jag avstå men jag har förhoppningsvis många år kvar att leva så man kanske hinner med och framförallt får råd med en sådan resa  ;D

Mvh. Robban

Publicerat

Ursäkta att jag lägger mig i lite.

Även jag skall till Namibia i april. Har en 9,3*62 och en 7 mm Rem Mag. Kommer bara att jaga antiloper och tror inte det blir någon Eland (för dyrt), men skulle det dyka upp ett gyllene tillfälle så utesluter jag inte att det blir en sån också.

Vilken skall jag ta?

/Niklas

Publicerat

Ta den du trivs bäst med. Har aldrig varit i Namibia men har hört att det kan bli rätt dryga håll så kanske 7 mm hade varit o föredra. Viktigast är dock att du trivs med vapnet

Publicerat

Jag har inte jagat i Namibia, men varit där två ggr och kört runt en hel del i mellersta och norra delarna av landet. Stora delar av Namibia är torr busksavann, där man oftast ser 40-50m... Jag hade en väldigt felaktig bild av hur en savann ser ut innan jag var i Namibia! Jag hade definitivt kollat med jaktarrangören hur förhållandena ser ut där jag skulle jaga innan jag skaffat ett nytt vapen.

Skulle jag dit för att jaga hade jag, självklart, tagit med mig min .300 & .375 H&H. I de delarna av landet som är öken eller halvöken hade .300:an säkert kommit till sin rätt. På de flesta platser jag besökte hade jag dock lika gärna kunnat ta .308:an eller 9,3x57:an.

Publicerat

Ja beror väl på var man är i landet. Ett par st jag känner som jagat där fick enormt långa håll på de flesta vilten. En av dom sköt sin oryx på 270 m tex.

Publicerat
Även jag skall till Namibia i april.

Du ska inte jaga med Peter Beckers?

Publicerat

Nej, det är nog inte Peter Beckers. Farmägaren heter Stephan, det är allt jag vet än. På nyårsafton fick jag frågan om jag ville följa med och jaga i Namibia...och det var fullständigt omöjligt att säga nej :)

Vi skall till två, förhoppningsvis tre olika ställen: Först någonstans nere i sydost i Kalahariöknen. Där är det nog rätt platt och öppet. Och oryxarna påstås vara ovanligt stora. :) Sedan upp till nordöstra hörnet med mer buskterräng. Förhoppningsvis blir det även ett par dagar i bergen (där det finns bergszebra). Allt är inte färdigplanerat än.

Just nu lutar jag åt niotrean, men jag hinner nog ändra mig flera gånger före april.

/Niklas

Publicerat

För dem som skall till Namibia kan jag varmt rekommendera att ta en avstickare till Namiböknen. Världens högsta sanddyner, upp till 180 m. Svårslagen känsla att fylla en liten ryggsäck med dryck och vandra rakt in över dynerna från Atlantkusten... Don't miss it!!!

Publicerat

Ingen som har testat att jaga med bygelbössa i Afrika, typ 45-70 eller 30-30..?

Publicerat

...jag är inte helt säker på att repetersystemet känns så annorlunda om man är i Africa eller inte....

Publicerat

Den dagen då jag skrapat fram en snuskig summa pengar på triss och på så vis kunnat betalat tillbaka till CSN för att få behålla knäskålarna och tummarna skall jag bevista Afrika..Då blir det isåf min Ruger No.1 338 Win.Mag. som får följa med..Både hårdslående och flackskjutande utan att för den skull slå en halvt fördärvad..

Publicerat

Måste bara inflika igen, angående 9,3x62. Förstår inte riktigt varför folk pratar kulbanor som de gör. Jag skjuter in min 9,3'a med 5cm överslag på 100m, så vet jag att kulan inte ligger mer än 10-11cm lågt på 200m. Vart är problemet? Krökt kulbana har vi även på de värsta magnumkalibrarna - vi slipper alltså inte den helt, som vissa verkar tro. Vi pratar någon eller några futtiga cm mellan olika kalibrar på dessa avstånd.

Över 200m skjuter jag inget djur på.

Angående kaliberval, så vill jag också bara påpeka att det blir väldigt "tunnt" att sätta gränser i enbart kaliber. Längden på pipan har mycket stor betydelse, faktum är att man många gånger får ett kraftigare vapen om man "kliver ned" en grovlek men har 10cm längre pipa än den något kraftigare kalibern.