Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kaliber för för jakt i Afrika?

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar vad man ska välja för lämplig kaliber för jakt på större antiloper i Afrika.

Jag ska inte jaga elefant! ::)

Kravet är väl 375 eller större va?

Är 375 H&H ett bra val?

Publicerat

Kravet med 375h&h gäller väl bara "The big five".

Amakulu?

Publicerat
  • Författare

Ok.

Men med tanke på det lite mer hårdskjutna viltet så kanske jag borde välja en annan kaliber än 9,3x62?

+ att kulbanan kanske inte lämpar sig??

Publicerat
Ok.

Men med tanke på det lite mer hårdskjutna viltet så kanske jag borde välja en annan kaliber än 9,3x62?

Kompisen som jag skrev om i en tidigare tråd hade en .300 win mag med sig till antiloperna  samt .458 win. mag till buffeln. :D

Publicerat

9,3x62 har nog skjutit flest bufflar genom åren och är fortfarande en godkänd kaliber i vissa afrikanska länder ,till buffeljakt. I Sydafrika som jag känner till bäst av kända orsaker är lagkravet på BIg Five jakt 375. När det gäller "normal" antilopjakt finns ingen anledning att ta till grövre/större kaliber än en 300 Mag. Jag brukar rekommedera allt inom klass 1 och kal. 30 som fullt tillräckligt. Vi talar om djur i storlek från rådjur upptill kronhjort. Undantaget är då Eland som kan väga upptill 900 kg. Hade en kund som sköt med 30-06 i år och den Elanden är mkt död . Är lite av en missuppfattning att man måste ha ngn sorts lv-kanon för att skjuta dessa antiloper. Sitter skottet där det ska har man inga problem fast det är i Afrika. Djuren har en annan överlevnadsinstinkt där , är segare och mer hårdskjutna om man vill uttrycka sig så. Dom dör dock lika bra som härhemma om kulan sitter där den ska. Ta du din 9,3;a John . Den räcker länge. Har nog skrivit det förut men betänk att en av de legendariska elefantjägarna, Karamojo Bell sköt över 1000 elefanter med en 7x57!!!!!!!!!!

Publicerat
  • Författare
9,3x62 har nog skjutit flest bufflar genom åren och är fortfarande en godkänd kaliber i vissa afrikanska länder ,till buffeljakt. I Sydafrika som jag känner till bäst av kända orsaker är lagkravet på BIg Five jakt 375. När det gäller "normal" antilopjakt finns ingen anledning att ta till grövre/större kaliber än en 300 Mag. Jag brukar rekommedera allt inom klass 1 och kal. 30 som fullt tillräckligt. Vi talar om djur i storlek från rådjur upptill kronhjort. Undantaget är då Eland som kan väga upptill 900 kg. Hade en kund som sköt med 30-06 i år och den Elanden är mkt död . Är lite av en missuppfattning att man måste ha ngn sorts lv-kanon för att skjuta dessa antiloper. Sitter skottet där det ska har man inga problem fast det är i Afrika. Djuren har en annan överlevnadsinstinkt där , är segare och mer hårdskjutna om man vill uttrycka sig så. Dom dör dock lika bra som härhemma om kulan sitter där den ska. Ta du din 9,3;a John . Den räcker länge. Har nog skrivit det förut men betänk att en av de legendariska elefantjägarna, Karamojo Bell sköt över 1000 elefanter med en 7x57!!!!!!!!!!

Tack för det.

Då tar jag med mig SAUERN när vi åker då Amakulu.  :D

Publicerat

Själv har jag skjutit mängder med vårtsvin i Afrika med 30.06 eller 8.57JS !!!!!

Dock är det som amakulu skriver...djuren där är segare..men sitter skottet är det precis som hemma

Publicerat
Ok.

Normala avstånd är 40-170 m så du behöver inte vara bekymrad ang. kulbanan.
Publicerat
  • Författare

Skönt!

En utgift mindre inför resan.

Publicerat

;D... En Bladedruner på 70pund och 100grans pilar!.. torde räcka till de mesta!..  ;D ;D ;D..... :-*

mvh

Publicerat

Då borde både min 9,3a och min 8X57 duga till det mesta i Afrika.

Publicerat
Då borde både min 9,3a och min 8X57 duga till det mesta i Afrika.
Ja, om vi undantar The Big Five så räcker dom länge
Publicerat

Hmmm.    Då får man börja spara till en resa.

Publicerat
  • Författare

Vi får nog hålla till godo med "the big FOUR" nu för tiden. ;)

Publicerat

En fråga bara eller en undran.....skjuta stora massiva djur är det ett måste bara för att man råkar befinna sej i Afrika?

En av mina bästa duvjakter har jag haft i Afrika....glömmer det aldrig.. Vårtsvin ger även en hög puls,varför måste man ge sej på vilt som man måste vara miljardär för att skjuta?

Sen kan man supa oxå !!!! Aldrig smakar en gin o tonic lika bra som i Afrika..helst i ett tält på savannen ;D

Att lyssna på cikadorna genom tältduken halvpackad om natten ger garanterat en extra kick ;D

Tonic är för övrigt bra mot malaria..fuck!!, kinin tabletter nu ,när vi har gin o tonic ;D

Publicerat
  • Författare

Skulle inte tacka nej till att skjuta ett vårtsvin heller. ;)

Och det är inte ett MÅSTE att skjuta alla stora djur i Afrika heller. Men jag VILL skjuta ett par olika antiloper. Mest för att dom är vackra och sen för att det är exotiskt.

Tänk tvärt om istället. Varför skulle det vara "finare" av oss att skjuta dom mindre arterna?

Det fins ju en anledning till att folk söker sig till spänningen hos de stora fyra. Just för att dessa djur kan slå tillbaka ordentligt.

För mig skulle en sådan trofé betyda mycket som ett starkt minne av en spännande jakt.

Nu är det inte buffel och lejon mm jag tänker jaga när jag åker dit utan antiloper. Men jag förstår tjusningen i att jaga de större arterna.

Publicerat
Vi får nog hålla till godo med "the big FOUR" nu för tiden. ;)
En äkta ursprunglig Big Five är idag omöjligt att skjuta legalt. I den ingick svart noshörning och den är totalfredad i hela Afrika. Däremot är det fortfarande möjligt iaf i Sydafrika att helt legalt skjuta vit noshörning. Utbudet är dock mindre än efterfrågan och priset ja minst 250 000 i fällavgift
Publicerat
  • Författare
En äkta ursprunglig Big Five är idag omöjligt att skjuta legalt. I den ingick svart noshörning och den är totalfredad i hela Afrika. Däremot är det fortfarande möjligt iaf i Sydafrika att helt legalt skjuta vit noshörning. Utbudet är dock mindre än efterfrågan och priset ja minst 250 000 i fällavgift

Hmmm

Jag tar två!

:-

Publicerat
Hmmm

Jag tar två!

:-

OK jag har noterat det ;D ;D ;D
Publicerat

Tjena var jag du skulle jag ta med mig sauern och ladda 16,2 grams Barnes X till den. Barnes kulan är en av dom bästa afrika kulorna som finns har själv skjutit en del antiloper med den i 9,3*62 bland annat genom skott på en kudu på 80m den gick ungefär 15-25 meter. En annan kula som jag starkt kan rekomendera är Rhino men den är betydligt dyrare än Barnes x jag skulle inte tveka en sekund att skjuta en buffel med den kombinationen. Lycka till ;D

• 1 month later...
Publicerat

Jag har en gammal HVA 1600 i 9,3x62, köpt för inte så väldigt många år sedan för 700:- inför min första Afrika-resa. Jag ville ha en bössa jag hade råd att lära mig skjuta med, och som ändå gjorde rejäla hål i mina tilltänkta offer.

Jag gjorde om stocken - mycket älghorn... - och skaffade ett bra variabelt kikarsikte samt justerade trycket till 1.0 kg och vipps! Vilket gevär jag fick. Skjuter på en 5-krona på hundra meter, och hela kalaset kostade mig under 4000:- En bössa jag har råd att - hemska tanke - få stulen på en resa.

Måste lägga in ett urklipp från Normas sida också:

"Den tyske vapenhantverkaren Otto Bock designade denna patron 1905 för jakt i de tyska kolonierna i Afrika. Han lyckades med intentionen och den är fortfarande en mycket omtyckt och populär patron. I USA är 9,3x62 underskattad och nästan anonym trots att den har liknande prestanda som den populära 35 Whelen.

Patronen blev snabbt en succé tack vare hanterbar rekyl, bra prestanda och inte minst prisvärda vapen. Bönder i hela Afrika har använt sig av 9,3x62 för jakt efter antilop och liknande djur, med lyckat resultat. Laddad med FMJ- kulor och i händerna på erfarna jägare användes den även till de största och farligaste arterna i Afrika."

Ett bra - eller ens ett Förbannat bra - gevär måste inte kosta en månadslön eller två...

Publicerat

Jag tar med "klassikern" 300 Win Mag till jakt på plains game i Namibia i april. Ska bli riktigt kul att bilda mig en egen uppfattning om hur det är att jaga på den mörka kontinenten  :)

Åker med en kille som jagade i Namibia i fjol så jag är i mycket gott sällskap, och det känns bra.

Publicerat
Jag tar med "klassikern" 300 Win Mag till jakt på plains game i Namibia i april. Ska bli riktigt kul att bilda mig en egen uppfattning om hur det är att jaga på den mörka kontinenten  :)

Åker med en kille som jagade i Namibia i fjol så jag är i mycket gott sällskap, och det känns bra.

Hmm..hade för mej att du var Weathterby fan !!!!!

Själv har jag skjutit mängder med vårtsvin i 8.57 JS,så oxå 30.06,samt naturligtvis även Weatherby 300

Publicerat
Hmm..hade för mej att du var Weathterby fan !!!!!

Det var länge sen  ::);) Fast 340:n hade inte varit dum att ta med, om jag haft den kvar. Eller varför inte 416 Wby:n  ;)

Tilläggas bör att mitt inlägg ovan inte betyder att jag rekommenderar någon att ta med en 300 Win Mag (eftersom jag inte varit i Afrika än) men jag kände att jag inte kunde låta tråden vara ifred  :-*

Publicerat

Det är en utmärkt kaliber där nere :D