Publicerat November 8, 200718 yr Kul när en plan går i lås! Träffbilden ser ju helt OK ut Undrar bara vem som skjutit alla de låga skotten ? Precis som du konstaterat är Mildot inget bra skymningsriktmedel om det inte är belyst med batteri eller som på PSG'n med tritium. Med lite vana och träning komer du att trivas ännu bättre med mildot riktmedlet, det tar lite tid innan man får in den rätta känslan för det. Jag har ingen egen erfarenhet av Burris men hört en hel del gott om dem av personer vars omdöme jag litar på, det var därför extra kul att höra att du är så nöjd med din bössa. //Henrik
Publicerat November 8, 200718 yr Författare Kul när en plan går i lås!Träffbilden ser ju helt OK ut Undrar bara vem som skjutit alla de låga skotten ? //Henrik ;D jag förstod att det skulle komma från någon! Hälften av de låga skotten är skjutna för två år sedan av mig och en kompis. Klisterlapparna är det talande beviset att mina teorier om att det går att lära att hålla högt inte alls fungerade. Efter att ha suttit och räknat ut kulbanan på Normas ballistiksida för mitt dåvarande klass1 vapen, och sedan mätt på tavlan var riktpukten skall vara(någon diffus plats ovanför hela bocken) för en central bogträff på 300m så hade jag det talande beviset för att teori och praktik inte alltid stämmer särskillt bra. Det räckte med ett försök för att inse att det var helt förkastligt. Är rätt säker att jag är på rätt väg denna gången 8) /Micke
Publicerat November 8, 200718 yr För att va skjutet på 100 och 200 meter. Så lyfter jag på hatten , ser fin fint ut. ? hur hårt trycke har du ?
Publicerat November 8, 200718 yr Ser sjukt fint ut!!!! Superfin grupp dessutom, shit va kul! Har dock lite svårt att smälta att riktmedlet inte fungerar i skymning och att du måste bryta 10 minuter för tidigt, QR fäste och annan optik för ev grisvak? Mvh!
Publicerat November 8, 200718 yr Författare ? hur hårt trycke har du ? Trycket på min 700ltr är ställt till 800gram. /Micke
Publicerat November 8, 200718 yr Författare Ser sjukt fint ut!!!! Superfin grupp dessutom, shit va kul!Har dock lite svårt att smälta att riktmedlet inte fungerar i skymning och att du måste bryta 10 minuter för tidigt, QR fäste och annan optik för ev grisvak? Mvh! Riktmedlet fungerar i skymmningen utan problem,det är dottarna som försvinner under dom sista 20 minutrarna. Jag har alltid brytit 10min för tidigt under hela min jägarkarriär då mitt liv nästan uteslutande bestått av amerikanska kikare.Känns inte särskilt jobbigt. Jag sitter sällan och vakar enbart gris(aldrig på natten) så någon separat griskikare känns inte motiverat,skjuter mina grisar på morgon eller skymningsvak när jag egentligen vakar efter hjort. Jag har visserligen en foderspridare uppe men det är mer en utfodringsplats än en åtel. /Micke
Publicerat November 8, 200718 yr Som jag sa på telefon, jag är grymt imponerad av kikaren! Och testskjutningen är även den klockren
Publicerat November 8, 200718 yr Ok.. men kan det inte reta dej någon gång? Satt och siktade på en killing ikväll gissningsvis 30 minuter efter att tiden gått ut för rådjuren.. hade rätt lätt kunnat skjuta den tack vare ljus bakgrund (stubb).. Mvh!
Publicerat November 8, 200718 yr Författare Som jag sa på telefon, jag är grymt imponerad av kikaren! Och testskjutningen är även den klockren Orre i topp 8) ;D /Micke
Publicerat November 8, 200718 yr Författare Ok.. men kan det inte reta dej någon gång?Satt och siktade på en killing ikväll gissningsvis 30 minuter efter att tiden gått ut för rådjuren.. hade rätt lätt kunnat skjuta den tack vare ljus bakgrund (stubb).. Mvh! ;D Det skulle säkert kunna reta mig någon gång tex om en jättelik mufflonbagge mot all förmodan skulle titta ut när det är fem minuter kvar :'( Eller om årtusendets megagalt tittar ut då :'( Jag väljer nog att stoppa huvudet i sanden så länge och tar den depressionen den dagen ;D Blir säkert en fast swarre eller zeiss 8x56 dagen efter det ;D /Micke
Publicerat November 9, 200718 yr Ser ju bra ut Micke, ser du ringarna på 200 meter? Jag har nya anatomiska figurer på räv, rådjur, gris och Björn helt utan ringar med bara organen inritade på baksidan. Om jag är frisk och har tid på Söndag skall jag göra en lite rolig övning med några kompisar där vi ställer ut figurerna på mellan 60 och 200 meter och gå en jaktstig med befintlig klass 1 studsare. Till det skall jägarmässigt stöd användas. Skall bli riktigt kul. MVH
Publicerat November 9, 200718 yr Med tanke på den (låga) vikten med allt monterat. Vad väger LTR-en utan kikare och benstöd.
Publicerat November 9, 200718 yr Ser ju bra ut Micke, ser du ringarna på 200 meter?Jag har nya anatomiska figurer på räv, rådjur, gris och Björn helt utan ringar med bara organen inritade på baksidan. Om jag är frisk och har tid på Söndag skall jag göra en lite rolig övning med några kompisar där vi ställer ut figurerna på mellan 60 och 200 meter och gå en jaktstig med befintlig klass 1 studsare. Till det skall jägarmässigt stöd användas. Skall bli riktigt kul. MVH Det där är nyttig träning eller upplevelser , vart har du köpt figurerna?
Publicerat November 9, 200718 yr Ser ju bra ut Micke, ser du ringarna på 200 meter?Jag har nya anatomiska figurer på räv, rådjur, gris och Björn helt utan ringar med bara organen inritade på baksidan. Om jag är frisk och har tid på Söndag skall jag göra en lite rolig övning med några kompisar där vi ställer ut figurerna på mellan 60 och 200 meter och gå en jaktstig med befintlig klass 1 studsare. Till det skall jägarmässigt stöd användas. Skall bli riktigt kul. MVH Undrar om det inte är samma figurer som jag har? Har en massa över efter några jaktledarutbildningar, får alltid en tilltagen knippe och det blir alltid över. Björnfiguren är roligast för 9 av 10 har inte en susning om vart de ska skjuta, brukar bli ruskigt många magskott på just björn.. Micke.. I denna fråga tänker vi helt olika.. Jag tokruttnar på taskigt ljus! Grejen är ju att den sista timmen där alt den första på morgonen är ju då det är som mest spännande och hett! Att inte kunna skjuta tiden ut skulle jag ha svårt att köpa, din mullfonbagge kan tex vara min dovspets eller något sådant faktiskt. Rådjur är väl inte så hett längre men säg en fin matgris som ska ned i frysen? Känner mej rätt rutten som människa här faktiskt men jag vill avsluta klövsäsongen med vetskap om att det vilt vi har i frysen kommer att täcka vårt behov av kött ett helt år. Köttfärsen är ta mej fan guld värd för mej, skitkul att fixa köttfärssås om jag vet att den här färsen har jag fixat helt själv från skott till tuggan på gaffeln. För att inte tala om ett otal grillkvällar under sommaren.. Detta vart väl ett sidospår, optiken känns viktigast för att kunna ta tillvara alla bra möjligheter att kröna en fin kväll med ett trevligt resultat. Det var ett av skälen till att jag övergav Bushnell, Tasco och vad det nu varit tidigare och jag tror att du kommer att hamna där med så småningom ;D Mvh!
Publicerat November 9, 200718 yr Författare Ser ju bra ut Micke, ser du ringarna på 200 meter?Jag har nya anatomiska figurer på räv, rådjur, gris och Björn helt utan ringar med bara organen inritade på baksidan. Om jag är frisk och har tid på Söndag skall jag göra en lite rolig övning med några kompisar där vi ställer ut figurerna på mellan 60 och 200 meter och gå en jaktstig med befintlig klass 1 studsare. Till det skall jägarmässigt stöd användas. Skall bli riktigt kul. MVH Jag såg inte ringarna på 200m,såg inte kulhålen heller på rådjurstavlan men däremot på de vita måltavlorna. Tittade aldrig mot rådjurstavlan genom kikaren på 100m så där vet jag inte om ringarna syns. Shit vad avundsjuk jag bli hade verkligen velat vara med på eran övning!!!! Vi kanske kunde hitta på något liknande i vår med några likasinnade? Jag ,Hipshot och Mickel kunde vara Lag syntet så ställer du upp med lag trä /Micke
Publicerat November 9, 200718 yr Författare Med tanke på den (låga) vikten med allt monterat.Vad väger LTR-en utan kikare och benstöd. LTR-en väger 3,5kilo. /Micke
Publicerat November 9, 200718 yr Författare I denna fråga tänker vi helt olika.. Jag tokruttnar på taskigt ljus! Grejen är ju att den sista timmen där alt den första på morgonen är ju då det är som mest spännande och hett! Att inte kunna skjuta tiden ut skulle jag ha svårt att köpa, din mullfonbagge kan tex vara min dovspets eller något sådant faktiskt. Rådjur är väl inte så hett längre men säg en fin matgris som ska ned i frysen? Känner mej rätt rutten som människa här faktiskt men jag vill avsluta klövsäsongen med vetskap om att det vilt vi har i frysen kommer att täcka vårt behov av kött ett helt år. Köttfärsen är ta mej fan guld värd för mej, skitkul att fixa köttfärssås om jag vet att den här färsen har jag fixat helt själv från skott till tuggan på gaffeln. För att inte tala om ett otal grillkvällar under sommaren.. Detta vart väl ett sidospår, optiken känns viktigast för att kunna ta tillvara alla bra möjligheter att kröna en fin kväll med ett trevligt resultat. Det var ett av skälen till att jag övergav Bushnell, Tasco och vad det nu varit tidigare och jag tror att du kommer att hamna där med så småningom ;D Mvh! Du har helt rätt i ditt tankesätt och jag ser nu att det jag skrev lät onödigt luttrat. Grejen är den att jag nästan har fyllt mitt årsbehov av kött,behöver därför inte skjuta allt som visar sig utan kan kosta på mig att välja rätt djur. Har haft förmånen att jaga på bra marker i många år nu vilket resulterat i att jag aldrig haft några problem att tillgodose mitt köttbehov och lite till,därför känner jag inte behovet av att skaffa optik som ger mig några minuter till. Ett knubbigt årssvin är nog bland det finaste kött man kan stoppa i sin frys och får jag läge på ett så tar jag det självklart. Dock har jag ingen vakkoja för detta utan sitter i öppna torn vilket min smala frusna kropp har starka åsikter om efter någon timme i minus 15 /Micke
Publicerat November 9, 200718 yr Fjolla! När man var som mest ambitiös så satt jag tre timmar i -22 grader och lockade räv utan torn och annat joller ;D Men ok, det var nästan 20 år sen och sedan dess så har man väl frisknat till hoppas jag. Markerna du beskriver ger större förståelse, jag har i praktiken slutat sitta och vakta för innan denna höst så har vi inte haft några som helst möjligheter till den typen av jakt. Nu har skogsbolaget tagit ned massor med skog så nu finns möjligheter att åter köra ut med studsaren och sätta sig på lämplig sten och glo men vilttätheten är inte lika god. Säg att jag har typ knappt 50% att öht få se vilt när jag kör ut och sen ska resten klaffa med avstånd och skjutbart osv osv. Hade man jagat på vilttäta marker så hade det varit totalt annorlunda! En annan grej.. du har varit ganska flitig med din nya .308:a va? Såg någon bild av den tidigare och reagerade på att den var rätt kort. I en annan tråd hängde du ut bilder för att manifestera resultat av blöt kula i hjärtat och det var då samma bössa.. Lagt ikull en hel del redan med nya bössan! Vilken kula använder du förövrigt? Mvh!
Publicerat November 9, 200718 yr Jag såg inte ringarna på 200m,såg inte kulhålen heller på rådjurstavlan men däremot på de vita måltavlorna.Tittade aldrig mot rådjurstavlan genom kikaren på 100m så där vet jag inte om ringarna syns. Shit vad avundsjuk jag bli hade verkligen velat vara med på eran övning!!!! Vi kanske kunde hitta på något liknande i vår med några likasinnade? Jag ,Hipshot och Mickel kunde vara Lag syntet så ställer du upp med lag trä /Micke Ja ni tre ihop blir nog en lagom liten promenadvinst för mig :-* Kom i flock så skall ni få smock ;D Vi kan säker få ihop nåt senare i kylan, vore kul....ni tre spinkiga lär få problem mot en kille med lite underhudsfett. :
Publicerat November 9, 200718 yr Micke, egentligen borde jag vara förbannad på dig. Jag som trodde att jag lagt "prickskyttebössor" och dylika tingestar på hyllan. Jag måste erkänna att jag börjar få blodad tand. : Jag börjar känna suget igen efter en lite tyngre pjäs i rostfritt och syntet och det är ditt fel!!! 8) Jag som trodde att jag växt ifrån den typen av skytte :-[ :-[ men det kanske är så att ränderna aldrig går ur? Hmm... Vi får väl se när trippeln är klar... ??? Henrik
Publicerat November 9, 200718 yr Fjolla! När man var som mest ambitiös så satt jag tre timmar i -22 grader och lockade räv utan torn och annat joller ;D så kärring-aktigt.....stod 6 timmar i -29 och passade rådjur 8)....jagade toppfågel i Gällivare, då var det -37 8) 8)...jagade 5 timmar i sträck....dock åkte jag skidor. men så är det dedär med hur frisk man é i huvudet :....ä fan, har -30 som köldgräns i år ;D. Orre i topp 8) ;D/Micke Jajamän! ;D...det är väll inte så långt borta nu /Fredde
Publicerat November 9, 200718 yr Författare Fjolla! När man var som mest ambitiös så satt jag tre timmar i -22 grader och lockade räv utan torn och annat joller ;D En annan grej.. du har varit ganska flitig med din nya .308:a va? Såg någon bild av den tidigare och reagerade på att den var rätt kort. I en annan tråd hängde du ut bilder för att manifestera resultat av blöt kula i hjärtat och det var då samma bössa.. Lagt ikull en hel del redan med nya bössan! Vilken kula använder du förövrigt? Mvh! Jamen självklart är jag lite fjollig jämfört med dig! Du har ju mycket längre hår ;D Jag valde mellan en Remington 700ltr(Vikt 3,5kilo) och en 700Police(Vikt 4,5kilo) när jag köpte den här bössan,med tanke på att jag sitter i torn rätt mycke samt smygjagar en hel del så vann ltr på smidighet och vikt. Pipan är bara 51cm lång vilket gör den väldig "lättpekad" i en skjutstege,Policen har 66cm pipa och blir nog väldig otymplig. Under förhösten sköt jag mest med 165grains Nosler Ball Tip,sköt en råbock,två vildsvin och fyra hjortar där 6 av 7 vilt stöp på skottplatsen. Just nu är bössan inskjuten med180 grains Nosler Partition. /Micke
Publicerat November 9, 200718 yr Författare Micke, egentligen borde jag vara förbannad på dig. Jag som trodde att jag lagt "prickskyttebössor" och dylika tingestar på hyllan. Jag måste erkänna att jag börjar få blodad tand. :Jag börjar känna suget igen efter en lite tyngre pjäs i rostfritt och syntet och det är ditt fel!!! 8) Jag som trodde att jag växt ifrån den typen av skytte :-[ :-[ men det kanske är så att ränderna aldrig går ur? Hmm... Vi får väl se när trippeln är klar... ??? Henrik Känner mig lite stolt då jag som ödmjuk adept lyckats inspirera min mentor Vore rätt häftigt att få följa ett sådant projekt av dig här! /Micke
Publicerat November 9, 200718 yr Jamen självklart är jag lite fjollig jämfört med dig! Du har ju mycket längre hår ;DUnder förhösten sköt jag mest med 165grains Nosler Ball Tip,sköt en råbock,två vildsvin och fyra hjortar där 6 av 7 vilt stöp på skottplatsen. Just nu är bössan inskjuten med180 grains Nosler Partition. /Micke Hmm håret växer ju så där finns det ju hopp.. Skaffa skinnbrallor och plastautomat så kan vår kommande kvalitetstid bli påtagligt kvalitativ ;D ;D Varför övergav du balltippen? Börjar du misströsta i din tro som vi diskuterat i annan tråd? Partitionen skulle då vara det bästa ifrån två världar? Ballistic tipen är ju ruskigt mjuk, speciellt om du kryddar bra.. Sen hur funkar 180 grains kulan med mildottarna? Novisen inbillar sig att en rapp 150 grainare vore optimalt, krydda den och du har en riktpunkt på alla håll upp till 200 m. Men det var för enkelt? Henrik har satt idéer i ditt huvud om att mula papp bock på 300 med säkerhet? Mer böj på kulbanan, svårare och krångligare, huvudsaken det stämmer med ett jänksikte som inte funkar i mörker? ;D ;D Äsch.. detta får bli mitt sista inlägg ikväll, känner mej lite väl påstruken av div ruskigt gott dricka! Nu ska jag dansa disco med dottern! Mvh!
Publicerat November 9, 200718 yr Författare Varför övergav du balltippen? Börjar du misströsta i din tro som vi diskuterat i annan tråd? Partitionen skulle då vara det bästa ifrån två världar? Ballistic tipen är ju ruskigt mjuk, speciellt om du kryddar bra.. Sen hur funkar 180 grains kulan med mildottarna? Novisen inbillar sig att en rapp 150 grainare vore optimalt, krydda den och du har en riktpunkt på alla håll upp till 200 m. Men det var för enkelt? Henrik har satt idéer i ditt huvud om att mula papp bock på 300 med säkerhet? Jag har inte övergivit Balltippen!! och lär inte göra det hellre då den har nästan samma B.C och hastighet som min träningspatron Normas 168grains match vilket ger likvärdiga kulbanor. Jag bara kände att dagsformen krävde ett byte av kula för skojs skull då långhållsjakt inte står på agendan för tillfället. 150grainare trivs inte bössan med,den skjuter som bäst med 165-180grainskulor vilket egentligen är fullständigt ointressant då jag har både mil-dottar och targetrattar för att kontrollera kulbanan ;D Avsikten är mycket riktigt att med säkerhet kunna skjuta vilt på 300m. Du som är utbildad mentalskötare borde kunna diagnosticera detta om behov finnes ;D /Micke