Publicerat November 6, 200718 yr Hej, jag har fått ett riktigt "ilandsproblem" på halsen När nu den första bössan i min sakotrippel levererats är det snart dags för bössa nr 2. Det är som en del av er vet en 308 win, jag har använt 308win under en massa år och är extremt nöjd med kalibern. Det innebär att denna bössa kommer att vara den bössa som används flitigast, dels skall den kunna knäcka extra som bockbössa om situationen så kräver men framför allt skall den användas till den "blandjakt" som jag oftast utövar. Det innebär att vi kan jaga rådjur men om det kommer en älgkalv så skall den skjutas. Eller också finns det potential för gris, dov eller kron beroende på vilken mark det är. Avstånden varierar från 1m till så långt som jag anser att det är etiskt försvarbart att skjuta, eftersom jag har en viss träning på skytte på lite längre håll brukar jag alltid tilldelas pass där detta kan bli aktuellt. :- Alla bössorna i trippeln kommer att ha minst två kikarsikten och i fallet med 308 win blir det ena siktet ett lågförstorande "drevjaktssikte", jag har ett par sådana alternativ liggande så där lhar jag inget problem "Problemet" är istället den kikaren som kommer att användas 90% av tiden, från början hade jag tänkt mig en Swarovski 2.5-10x42 som länge varit en av mina favoritkikare men på senare tid har jag funderat på om jag ändå inte skall ha en kikare med belyst riktmedel för dagjakt. Jag har använt två olika Variopoint 1.5-6x42 under ett antal år och varit nöjd med dem. Nu är tanken att den ena av dessa kikarna skall sättas på 375 H&H och den andra som har skena och därtill hörande blasermontage skall avyttras. Frågan är då om jag skall satsa på en variopoint 2.5-10x42 eller 50? Eller är det så att de optiska egenskaperna är sämre på dessa kikare jämfört med till exempel en "vanlig" victory? Jag har funderat på Z6i modellen men där känns okularet så stort att jag tror att jag måste gå upp i montagehöjd för att få plats med slutstyckshandtaget när jag repeterar ??? Vad har ni för uppfattningar och erfarenheter? //Henrik
Publicerat November 6, 200718 yr Min uppfattning, fullständigt befriad från erfarenhet, är tveklöst 2,5-10x50! Du är bestyckad med en trippel varav två är klass 1. Du hamnar i situationen där det ska vakas gris alt skyddsjagas gris i gröda och förvaltningsmässigt sett riktas väl jakten i första hand på 30-40 kg grisar.. Även om jag var toknöjd med en lvkanon likt din 375:a så skulle det bära mej emot att skjuta så pass små grisar med den kalibern, finns helt enkelt ingen anledning. Vore det ok med juridiken så hade din klass II bössa varit mer lämpad faktiskt. Givet detta så skulle jag tveklöst välja större öppning fram framför mindre! Jag har kladdat på div olika swarrar, dock inte den nya modellen, och jag tycker att varipoint siktena är betydligt bättre avseende synfält och riktmedel. Mvh!
Publicerat November 6, 200718 yr Nya Z6i serien en 2-12x50 ska väl täcka in det mesta om du nu har ett snabbt drevjaktsikte att tillgå, bra synfält. Tekniska data Z6 2-12x50: Längd: 346mm Vikt: 520g Synfält: 21-3,5m Ögonavstånd: 95mm Skymningsvärde: 5,7-24,6 Jag har ju varit och sett ljuset i Herrbergs lilla : uppsättning av glorör med Z och det var svårt att känna att det saknades något, hans 6-24 gör att jag fortfarande vaknar på nätterna och ser ljuset ;D det är ju ett angenämt problem du har här men 3-12x56 fick mycket bra kritik eller rent utav bäst kritik i något test, låna hem och kläm och känn, tror de är likvärdiga i den övre regionen.
Publicerat November 6, 200718 yr Författare Pertan, det måttet som intresserar mig mest är faktiskt diametern på ockularet. Tyvärr har jag inte hittat det någon stans.. Hipshot, denna gången är vi ganska överens! När det skjuts grisar är det oftast årsgris det handlar om och då räcker 308 win med mina 150 grs tsx alldeles utmärkt. Jag använder faktiskt 9.3x62 allt mer sällan numera, inte på grund av att det skulle vara något fel med den tvärtom! Det är bara det att erfarenheten har visat mig att 308:an duger till det mesta. Jag har en känsa av att vi många gånger är lite "överbeväpnade". Den största gris jag någonsin skjutit föll för en 150 grains TSX och det var en oätlig galt på 132 kg (opassad). 375:an kommer att bli den bössa som används minst skulle jag tro, den är avsedd för eftersök, renodlad älgjakt och utlandsjakt. Bifogar en bild på en typisk årsgris skjuten med 308:an (bilden visar utgångssidan) och 150 grains TSX. Slaktvikten låg väl på dryga 25 kg.. På bilden sitter det en 3-12x56 som skulle kunna vara ett alternativ men jag trivs bättre med variopointens riktmedel... Just nu är det lite förvirrat men det känns som att Variopointen 2.5-10x50 ligger bäst till för tillfället.. MVH Henrik
Publicerat November 6, 200718 yr mjaha, ingen dununge som frågar så ribban får väl läggas därefter. På frågan 42 eller 50 svarar jag 50 tveklöst. Varför, jo som 40- har du fortfarande en rimlig chans att utnyttja skymningsegenskaperna med ett 50 objektiv. Smidigheten och vikten är densamma, du behöver endast 3 mm högre montage som regel. Andrahandsvärdet är bättre dessutom om man väver in sådan vikt i samanhanget. Jag gillar varipointriktmedlet natt på åtel men bäst på dag för drevjakt egntligen. Det är dock inget som nånsin kommer att kunna mäta sig med ett kors för att äta de sista 15 mm i en träffbild, även med varipointens 2moa punkt. Då du har en drevjaktsgluggar redan tror jag att en belyst Victory 2,5-10x50 i 4a fyllt dina önskemål mer. Optiskt tillhör Victory varipoint och Victory divari samma kvalité något ovanför Classic siktena men det vet du garanterat. Dessutom är formen på Victorin bättre. Har också klumat på Swarovskin utan att förstå hypen ??? Enligt VT fixar dom inte att duellera optiskt med Zeiss ännu. Fördelarna är således bara synfält och faller därmed för dina önskemål. Hippen har rätt beträffande "skjuta mygg med kanoner" 9 av 10 grisar som fälls är smågrisar, även den 10e storgalten ramlar galant av en 308W i händerna på en driven skytt utan lovikavantar på Min 375a (om jag får importtillstånd) kommer vara en bössa för Norrlandsjakterna/Vancouver island jakterna där Björnen kan hota min existens sittandes på en ryggsäck, annars ser jag inte mig själv att bära runt på den när jag jagar smågrisar/hjortar/älgar i Uppland. Fördelen med en trippel är ju att man ska kunna öva med en klenare och få en kortare väg till bra skott med den grövre. Inte skjuta 300 375 bulor på älgbanan om året. Mitt råd är en Victory divari 2,5-10x50.
Publicerat November 6, 200718 yr Skillnad Varipoint/Diavari?/Må Vet ej om terminologin är 100% korrekt men varipoint har dag och nattbelysning steglöst. Riktmedel 0 (punkt) och exempelvis 56 (punkt med tre grova stolpar) finns bara i varipointen. Vanliga Victory/Diavarin har nattbelysning med traditionella kors riktmedel. Den senare är ungefär 2-3000 billigare. Classicen är amerikabyggd och är i det närmaste gamla Z serien. MVH
Publicerat November 6, 200718 yr BigJim.. jag som amatör kan ju börja förklara skillnaderna så får experterna sedan peta in bollen i mål.. Linsmässigt så tror jag det skiljer något i själva ytbehandlingen, men det är experternas område. Det som skiljer är elektroniken och riktmedlen i huvudsak. De flesta Diavari är väl utrustade med någonslags monolog elektronik som styr belysningen. Min havererade nyligen, glappkontakt, varpå jag skickade in siktet till Zeiss och de böt ut elektroniken till den nya digitala utan minsta snack om ersättning. Torsbo hävdade att Z bara har två års garanti på elektroniken men Zeiss fixade detta gratis utan snack, tror siktet är nästan 10 år gammalt.. Bara det en grej som fick mej att för alltid utesluta andra tillverkare.. Sen är väl Diavarituberna utrustade med alla möjliga kors o prylar riktmedelsmässigt medan Varipointen har i huvudsak två eller tre riktmedel. Dels en vanlig rödpunkt bara samt dels riktmedel 54 som jag har och trivs bäst med. Sen finns det väl något till med en lodrät tråd även förutom de två vågräta med punkt i mitten som jag har. Sen finns det väl olika modeller av Diavari tror jag.. Classic tror jag är någonslags budgetmodell medan VM/V är något annat. Skillnaderna där i mellan har jag inte en susning om.. Mvh!
Publicerat November 6, 200718 yr Författare Hej, som vanligt är det lite snurrigt med priser på Zeiss olika modeller. Jag har hittat en variopoint 2.5-10x50 med riktmedel 56 (som är det som intresserar mig) för 13900:- vilket känns skapligt. Är det någon som sitter på en billigare leverantör? Precis som MKJ så tycker jag att variopoint och då framför allt riktmedel 56 känns kanon. Jocke Smålänning sa för länge sedan att ett riktigt bra riktmedel skall man "se utan att behöva titta på det" , nu pratar vi om riktmedel för löpande skytte, drevjakt etc... Vid precisionsskytte ställs saker och ting i ett annat ljus Alltså överväger jag ett variopoint även som allround kikare och det är egentligen det som tråden skulle handla om men sällan har mina tankegångar varit mer förvirrade än för tillfället. Jag har en hyfsad erfarenhet av både natt och dagbelysta kikare och alternativ saknas i o f s inte. Precis som Magnus konstaterade har man med tilltagande ålder allt mindre "nytta" av stora 56:or varför jag sakta men säkert håller på att avyttra mina dylika till förmån för 50:or. Sedan tillkommer en liten komplikation i det att Sakon har en hyfsat stor öppningsvinkel på slutstycket vilket gör att jag inte kommer så där otroligt långt ned i mina montage innan slutstyckshandtaget slår i okularet vid repetering. Genom att anpassa kolven får jag ändå 100%ig kindkontakt varför problemet inte skall överdrivas. På min lilla vixen sitter det en Swarovski 3-12x50 (med belysning) för bockjakten och den är så lågt monterad som okularet tillåter. Detta innebär att även om jag monterar en mycket mindre kikare så kommer den inte längre ned. För att återgå till 308:an så har jag i dagsläget en variopoint 1.5-6x42 (rm 56) och en Swarovski 2.5-10x42 (rm 4) liggande hos Leif men nu börjar jag vela igen. När jag rannsakar mig själv så inser jag att drevjaktskikaren inte kommer att användas annat än när läget så kräver, i princip bara vid eftersök och som reserv). Jag känner mig rätt trygg med lite större förstoringar även när det går undan varför jag tror att en variopoint 2.5-10 skulle funka i stort sett i alla lägen för mig. Punkten är precis som Magnus skrev 2.2 cm på 100m vilket jag inte heller har några problem med eftersom det inte är en bänkskyttebössa vi pratar om. Swarovskin har en belyst punkt som är ca 2cm på 100m och den duger i vart fall till träffbilder på 6-7 cm på 300m med min lilla vixen vilket får anses vara "good enough". MVH Henrik
Publicerat November 6, 200718 yr Författare Jag måste korrigera mig, priset på 13900:- var taget från en hemsida och visade sig vara fel Det skall vara 15700 :- men fortfarande är frågan om detta är ett bra pris eller om någon sitter inne med en leverantör som kan lämna bättre priser? MVH Henrik
Publicerat November 6, 200718 yr Nä 15700 får du nog vara hyfsat nöjd med. Kollade på Karlssons i Enköping och han ville ha 16900 och han brukar vara rätt billig.
Publicerat November 6, 200718 yr Tror jag gav 14 något för mitt 1,5-6 så det är nog där de ligger prismässigt.. Mvh!
Publicerat November 8, 200718 yr Är det inte en ny variant av Varipointen nu oxå? Hittade info på zeiss site: Improvements July 2006 The illumination is now controlled by a combined flat switch and rotary knob, left side of the center tube. Outer objective and eyepiece lenses with LotuTec coating. Water repelling pearl-off effect and for simplified cleaning. Automatic adjustment of the luminous intensity of the red dot due to the surrounding light. Manual control still possible. VAr och klämde på en "ny" 1,5-6 hos den lokale vapenhandlaren, men den var av den gamla sorten. /Må
Publicerat November 8, 200718 yr Författare Jodå, visst är det en ny variant på variopointen vi talar om. Det har funnits ett par olika varianter genom åren med lite varierande kvalité. Jag har haft totalt tre stycken 1.5-6x42, där den allra första som var av gen 1 blev utbytt som garantiärende mot en senare modell av gen 2. Denna och ytterligare en likadan har sedan blivit lite av favoriter, då med riktmedel 56. Om jag skall använda kikaren som "allroundkikare" som vill jag ha lite mer förstoring än 6 ggr. Dessutom känns det som att skillnaden mellan 2.5-10x42 och 2.5-10x50 är såpass liten att för tillfället tror jag nog att det blir en 2.5-10x50. MVH Henrik
Publicerat November 8, 200718 yr Jag måste korrigera mig, priset på 13900:- var taget från en hemsida och visade sig vara fel Det skall vara 15700 :- men fortfarande är frågan om detta är ett bra pris eller om någon sitter inne med en leverantör som kan lämna bättre priser? MVH Henrik Tjena, Kolla med Svante Nilsson Jakt o Vapen i uppsala...de brukar ha kanonpriser på zeiss. Annars fick jag min Varipoint 3-12*56 för 15200:- på torsbo.
Publicerat November 8, 200718 yr Hur tror du denna kikare på lägsta förstoring kan ersätta en Aimpoint som jag använder framförallt på älgjakt? Hur går det att sikta och målfölja med 2,5x med båda ögonen öppna? Inte bra för plånboken att hänga för mycket på forumet :'( .... Det känns som bollen är i rullning och att det kommer att bli ett sådant sikte vart det lider om jag känner mig själv... ;D /Må
Publicerat November 8, 200718 yr Författare Det är svårt för mig att uttala mig om men jag kan konstatera att med 1.5-6x42 ställd på 1.5 ggr går det i ala fall förnämligt ;D. Det funkar rätt bra för mig att skjuta med bägge ögonen öppna även på lite större förstoring typ 3-4 ggr men det där är en vanesak. Det viktigaste är att kolven stämmer så att ögat hamnar rätt, då går det snabbt att träna upp skyttet även med lite förstoring. Frei, hur länge sedan var det du köpt ditt sikte? MVH Henrik
Publicerat November 17, 200718 yr Har en Varipoint med sigte 56 og det er det bedste sigte jeg nogen sinde har haft,det er mange gange bedre end et trådkors efter min mening........ Har set at Docter er begyndt at lave sigtekikkerter med samme slags sigte,nok lidt billigere Ville ikke bytte det sigte med noget andet........ Olsen
Publicerat November 18, 200718 yr Det är svårt för mig att uttala mig om men jag kan konstatera att med 1.5-6x42 ställd på 1.5 ggr går det i ala fall förnämligt ;D. Det funkar rätt bra för mig att skjuta med bägge ögonen öppna även på lite större förstoring typ 3-4 ggr men det där är en vanesak.Det viktigaste är att kolven stämmer så att ögat hamnar rätt, då går det snabbt att träna upp skyttet även med lite förstoring. Frei, hur länge sedan var det du köpt ditt sikte? MVH Henrik Ja det var väl bara ett par månader sedan....efter lite undersökning så har Torsbo höjt sina priser till 16400:- men detta gäller 3-12:an Varipoint. Svante Nilsson i Uppsala är ju med i Jaguergruppen och de har bra deal på Zeiss MEN jag tror att detta endast gäller Victory Diavari som dom säljer för 13900:-. Alla Victory kikare har den nya Lotutec behandlingen.
Publicerat November 18, 200718 yr Ja det var väl bara ett par månader sedan....efter lite undersökning så har Torsbo höjt sina priser till 16400:- men detta gäller 3-12:an Varipoint, 2,5-10 borde ju ligga däromkring. Svante Nilsson i Uppsala är ju med i Jaguergruppen och de har bra deal på Zeiss MEN jag tror att detta endast gäller Victory Diavari som dom säljer för 13900:-....är det denna modell du skall köpa skall du kontakta dem. Har aldrig hittat ngn som kan hålla samma prisnivå. Jocke Smålänning har ju också Zeiss på lager...testa att ringa honom. Vet dock att han skulle till Skottland på en mys/jakt resa fom idag......Mvh Avundsjuk !!! Jag tycker iaf att den NYA modellen av Victory Varipoint är grymt mycket smidigare än den äldre. Just för placeringen av belysningsreglaget SAMT den automatiska inställningen av ljusstyrkan vilket kan vara bra i snabba situationer med varierande väder. Jag har ju nu velat omkring i Zeiss sortimentet och kan inte finna en bättre kikare(för mina behov) än min 3-12:a....!! Skulle nog aldrig tänka mig att byta tillverkare på optiken ;D Victory Diavari slog ju Varipointen i ngt test gällande linskvaliten för ett tag sedan....men även detta skall vara utjämnat i nya modellerna där de ha samma linskvalite mellan modellern, gäller bara victory. För mig är det igentligen bara riktmedel-valen som gör att jag förespråkar Varipoint....tycker att riktmedel 0, 54 och 56 är mer tilltalande än de klassiska. Jag har även sett en demonstration gällande LotuTec coatingen och det är ju helt grymt !!! Snacka om att detta kan avgöra skott eller ej i regn o rusk !!! Vi jagade älg/gris under en hel dag för ett par veckor sedan då det var ett hemskt regn o slask väder. Jag gick med hund och hade bössan på ryggen. Det stod vatten framför främre linsen så jag kunde dricka ur den !!, tömde bara ur det och kikade ....och såg inte ETT spår av fukt eller imma vid anläggningen.... Lycka till Henrik och meddela givetvis vad det blev till slut !!!
Publicerat November 18, 200718 yr Hej henrik på min första bössa hängde jag på ett zeiss 2.5-10-52 med skena vet ej hur gammalt det var men han jag köpt det av hade köpt ett nytt zeiss med 56 öppning med belysning för han jaga mycket gris o vi jämförde dom siktena på kvällen o det skilde inte mycket kan jag sia o det siktet jag köpte av han vaka jag med utan problem. Min erfaren het är att man kan ta vilket sikte som helst i mellanklassen om man bara jagar på dagtid bara det är skott fast o har bra mekanik. Men ska det klara av vak o skymnings jakt oxå då är det dom 3-4a märkena i toppskiktet o där skiljer dom sig inte mycket i prestanda. O det är med mina egna mått jag tycker detta ;D Mvh.
Publicerat November 18, 200718 yr bild på blaser med ett z6 2-12*50 finns på din mail nu ;D :)visst är det lite större okular men inte måste du gå upp i höjd,är nog mest en synvilla Hej,? Jag har funderat på Z6i modellen men där känns okularet så stort att jag tror att jag måste gå upp i montagehöjd för att få plats med slutstyckshandtaget när jag repeterar ??? Vad har ni för uppfattningar och erfarenheter? //Henrik
Publicerat November 18, 200718 yr Hej Henrik Varför inte ett likadant Swarovski som sitter på Vixen? Du känner dig gissningsvis redan säker på optik och rikmedel vad gäller den modellen. Personligen anser jag det vara en till stor fördel att känna sig "hemtam" med sin utrustning och vill därför minimera olikheter. MVH, Peter
Publicerat November 19, 200718 yr Snyggt Blaser paket Henrik så ska det se ut och jag är övertygad att du är skitnöjd, för sen jag köpte mina Blasrar 3 st R93 1 st D99 så har där infunnet sig en konstig sinnesro, man har överlåtit habegäret efter studsare åt andra som ennu inte riktigt hittat hem.
Publicerat November 19, 200718 yr Snyggt Blaser paket Henrik så ska det se ut och jag är övertygad att du är skitnöjd, för sen jag köpte mina Blasrar 3 st R93 1 st D99 så har där infunnet sig en konstig sinnesro, man har överlåtit habegäret efter studsare åt andra som ennu inte riktigt hittat hem. Hej du ! Vad har du för R93:or ?? Kan du inte publicera dem i bild ?? Jag är ju själv Blaser-fan och det är alltid kul att se godiset..Vad har du för optik på dessa ??