Hoppa till innehåll

2007 - Kronåret som försvann..


Ander_s

Recommended Posts

Vansinnigt med fågel aug-sept i AC inland (vissa delar iallafall). Vad hände sedan? Jag har sett väldigt lite fågel i okt-nov!?

Jag vet, fågeln byter marker/flockar sig etc den här tiden, så är det alltid, vissa dagar ser man inget, andra dagar hönsgård. Men jag har gått högt, lågt, gran, tall, blandat, gammal skog, gallringskog och inte hittat bra med fågel nånstans. Nu går jag iofs med unghund men har även släppt gammelhunden och så mkt fågel som det var i aug skulle man ju skrämma en hel del utan hund tycker man.

Det enda jag inte gått i är planteringar, är fågeln kvar där?? HAr knappt sett en enda fågel på vägen heller!?!?

Vad är era erfarenheter??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker hela hösten varit lite knepig, vissa dagar hyffsat med fågel ( dock inte som AC-län haft) och andra jaktdagar nästintill stendött.

Nu på slutet har jag gått mest i ungskogar och hyggen med tallar som är 1-3 m höga och där har fågeln varit.

Både tjäder och orre har legat torrt, högt och relativt öppet.

Hade en bra jakt på ett berg förra veckan med denna terräng och fick skjuta några fåglar, tyvärr var jag och Benellin lite ovänner den dagen så bommarna var allt för många :-[

Orrfågeln hade flockat ihop sig rejält medans ripa och tjäder var mest för sig själv eller i par.

Å sedan det här med kronår...

Skulle säga kronåret som aldrig kom hit till Norrbotten, iaf inte på mina marker :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv har jag hittat bra här i gles gammal tallskog, så tjädrarna har nog flyttat hit  ;D ;D ;D

Hoppas bara att det blir en lång höst, och att fåglarna sitter för hunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag tyckte det var skitbra med kullar mitt i sommaren! sen vet jag inte vad som hände men dom försvann iaf! nu har jag iofs inte jagat så mkt fågel i höst men dom gånger jag vart ut så har det vart dåligt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan då bara säga....att var jag än har jagat här i BD-län så har det varit riktigt bra med fågel...och då menar jag BRA! Dock lite knepigt om vars de suttit, det är i väldigt olika typer av terränger från dag till dag! Men nu är det bara att konstatera....sök tjädrarna där det finns bra med frötallar... ;). Har dock märkt att nu när första snön kom så vägrar fåglarna sitta fast för min trädskällare, är som att de har raketer i baken! >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min förväntan på höstjakten var också hög.

I början av jakten såg vi riktigt bra med fågel.

Men nu sista månaden är dom som bortblåst.. :-

Och jag som trodde det skulle bli en rolig toppjakt. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i områden intill Beretta och Seger i söndags och såg då 4st. tjädertupp , 1st. tjäderhöna och ca. 15-20 olika orrar. Tyvärr var de ganska skygga... :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varit lite här o där men inte upplevt dessa DRÖMM -senario en del här verkar upplevt.

Visst finns de fågel men förra årets mängder finns de inget ställe som slagit än.

Sen att de finns mindre fågel än förut på vissa ställen har kanske sin förklaring i vissa av dessa slakthistorier som letat sig fram till mina öron?

40-120fågel/vecka  :o  O då snakar vi tjäder/orre!

Kan de va sant o om de e sant, vem månde slaktarna vara.

Endast uppköparna som vet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För bara ett par år sedan blev man idiotförklarad när man ens knystade att jakt kunde inverka, ens lokalt.. tror definitivt det kan vara så bitvis lokalt men jag har även jagat i områden med lågt tryck där fågeln varit som bortblåst...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De där storavskjutningarna ska man motverka ådet kraftigaste.. Tror att regeringen jobbar för att öppna upp fågeldirektivet och få till jakt på skarv och korp, när detta görs så finns skäl att anta att fågeltittarna i EU lär försöka sno just skogsfågeljakten då man tydligen inte har speciellt bra koll på orre och tjäder. Dessa tokavskjutningar lär helt klart finnas med i ena vågskålen om man ger sig på att försöka förbjuda/begränsa den jakten.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

NORGE !!!!!!!!

Icke bifall härifrån.

När man läser diverse jaktböcker skrivna av jägare som jagat under första hälften av 1900-talet så förstår man ju att avskjutningen inte kan påverka naturliga stammar. I alla byarna jagade man tjädrar året runt, från hundjakt till speltjädrar, inte bara ett fåtal jägare utan varje hushåll hade nog sina snaror ute nära byn. Och tog dem slut då? Nä, verkar inte som det. Inte försvann fåglarna bara sådär som de gör idag, ena veckan massor andra vecka helt borta.

Skyll på norrmännen ni, själv skulle jag ge skulden till skogsbolagen som våldtagit våra skogar i bra många år för mycket nu. Rena skurkar som snackar om naturlig mångfald och nästa dag slår de ned skog som aldrig kommer växa upp igen. I norra sverige går det inte att bedriva ett "uthålligt" skogsbruk, skogen växer sakta här och man får allt räkna med att det tar 100år+ innan skogen blir stor nog att skövlas igen. De verkar inte bry sig, det får ju sig en fin peng när det slår ned den otroligt kvalitativa skogen, sen skiter dem i den. Sverige borde återinföra dödstraff..

Men sen är det nog andra saker som hänt med miljön, saker vi människor inte ser med blott ögat, men saker som uppenbarligen påverkar naturens gång. För mina erfarenheter är att man kan gå en sväng på 15km i skogar som få människor besöker varje år, och flesta av dem är älgjägare. Man ser knappt nå spår i skogarna! Det borde ju finnas massvis med skogsfågel, mård, räv, ekkorrar m.m Förr i tiden så sköt man varje ekkorre som man kom åt under rätt tid, det kunde handla om tiotals under vissa dagar. Och ändå fanns det kvar till nästa år. Nu har ingen jagat dem på flera herrans år och man kan gå i dagar i vissa trakter och så några få spår efter dem, var har dem tagit vägen? Har norrmännen skjutit dem också?

Sen att man kanske idag med högt jakttryck kan skjuta bort fågelbeståndet i mindre områden är väl en sak, men det är verkligen inte norrmännens fel att majoriteten av alla skogsfåglars bitoper blivit nedhuggna.

Nä, hela mänskligheten håller på att driva vår jord åt h-vete. Ex i Indonesien skövlas varje timme flera fotbollsplaner med regnskog, för att få areal att odla palmer, som ska bli till palmolja. Som skall användas som ett miljö-bränsle i bilar i europa. Sen kan europeerna klappa sig på magen för att de kör miljövänligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Icke bifall härifrån.

När man läser diverse jaktböcker skrivna av jägare som jagat under första hälften av 1900-talet så förstår man ju att avskjutningen inte kan påverka naturliga stammar. I alla byarna jagade man tjädrar året runt, från hundjakt till speltjädrar, inte bara ett fåtal jägare utan varje hushåll hade nog sina snaror ute nära byn. Och tog dem slut då? Nä, verkar inte som det. Inte försvann fåglarna bara sådär som de gör idag, ena veckan massor andra vecka helt borta.

Skyll på norrmännen ni, själv skulle jag ge skulden till skogsbolagen som våldtagit våra skogar i bra många år för mycket nu. Rena skurkar som snackar om naturlig mångfald och nästa dag slår de ned skog som aldrig kommer växa upp igen. I norra sverige går det inte att bedriva ett "uthålligt" skogsbruk, skogen växer sakta här och man får allt räkna med att det tar 100år+ innan skogen blir stor nog att skövlas igen. De verkar inte bry sig, det får ju sig en fin peng när det slår ned den otroligt kvalitativa skogen, sen skiter dem i den. Sverige borde återinföra dödstraff..

Men sen är det nog andra saker som hänt med miljön, saker vi människor inte ser med blott ögat, men saker som uppenbarligen påverkar naturens gång. För mina erfarenheter är att man kan gå en sväng på 15km i skogar som få människor besöker varje år, och flesta av dem är älgjägare. Man ser knappt nå spår i skogarna! Det borde ju finnas massvis med skogsfågel, mård, räv, ekkorrar m.m Förr i tiden så sköt man varje ekkorre som man kom åt under rätt tid, det kunde handla om tiotals under vissa dagar. Och ändå fanns det kvar till nästa år. Nu har ingen jagat dem på flera herrans år och man kan gå i dagar i vissa trakter och så några få spår efter dem, var har dem tagit vägen? Har norrmännen skjutit dem också?

Sen att man kanske idag med högt jakttryck kan skjuta bort fågelbeståndet i mindre områden är väl en sak, men det är verkligen inte norrmännens fel att majoriteten av alla skogsfåglars bitoper blivit nedhuggna.

Nä, hela mänskligheten håller på att driva vår jord åt h-vete. Ex i Indonesien skövlas varje timme flera fotbollsplaner med regnskog, för att få areal att odla palmer, som ska bli till palmolja. Som skall användas som ett miljö-bränsle i bilar i europa. Sen kan europeerna klappa sig på magen för att de kör miljövänligt.

Du får bifall från mig iaf!

Här har det absolut bästa och mest kända speltjäder område skövlats....en massa år sedan nu, men nu är det ett gigantiskt hygge där än idag >:(

Här är det mest privatägd mark...men då ska nån snål j-vel ha en ny bil eller en utlandsresa...vipps har vi ett nytt hygge på marken :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror ni borjar närma er sanningen för det är säkert flera faktorer som hjälps åt så jag ger bifall till bägge teorierna slänger vi rovviltet med så är det vattentätt ;)

Fast inte tycker jag att stammen minskat nämnvärt under hösten för nog finns det bra med fågel fortfarande.

Det jag därimot märkt är att utlänningar hittat även (mina) i höst >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Suck.. så var vi där igen.. tråden har TOTALT spårat ur. Gällde vad som har hänt med årets fågelstam, vilken terräng fågeln håller till just etc. Inte 100 årsperspektivet..

DOCK kan man ju inte hålla sig själv när man ser inläggen..

Rj-S. Bifaller inte. Dina "fakta" ang fågel, ekorrstammar förr kontra nu samt fåglar som flyttar nu kontra då känns lika väl underbyggda som kaffesumpen om kommande vintrar.

Skogsfågeln varierade mellan åren förr som nu det är forskarna tämligen överens om, det fanns kronår och bottenår även första halvan av 1900. Jakten påverkar inte viltet?!? Hur i hela fridens namn kunde man då i det närmaste utrota räv när skinnpriserna var på topp tidigt förra seklet?!? Du glömmer i din jämförelse dessutom att det inte bodde så mkt folk i norrlands inland 1900, du glömmer dessutom en idag MKT större urbaniserad jägarkår som utan vidare kan färdas 10-20 mil med bil på lättillgängligt vägnät för att komma åt ALLA marker, så var det definitivt inte första halvan 1900..

Att ett NYTT kalhygge inte producerar tjäder i samma utsträckning som uppvuxen skog köper jag men de återkoloniserar snabbt ungskogen, det är väl om inte annat dagens skogsfågelstammar talande för. Lars, ämnetjag vet vilken kommun du brukar jaga i i AC inland. Där är det ju inte direkt mkt gammskog kvar.. Där har vi 2002 haft tätare tjäderstam än kanske under hela 1900-talet (innan "skogsskövlingen") och sedan dess har det gått ca 2 år mellan kronåren...

Håll isär begreppen! Att trädskällarjägaren (=jag t.ex) får tråkigare marker att jaga i, visst men att fågelstammarna viker till följd av skogsbruket?!?!? Då har ingen av er jagat AC inland under 2000-talet..

Jag får väl tillägga på en gång att jag är verksam inom skogsindustrin innan nån på elegant forumsed rotar rätt på det och basunerar ut diverse b-s.

Kan även tillägga att alla mina kamrater som INTE är verksamma inom skogsbruket och inte jagar med trädskällare uteslutande väljer ”skogsbrukade” ungskogar när de vill maximera fågeltagningarna…

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet du vilken kommun jag jagar i?

Visst kanske i år då jag uteslutande hållit mig söder om Åsele och där är det bra i år,men jag har ingen fast punkt eller kommun för min jakt utan bedriver den där jag tycker det är bäst det året nu blev man tyvärr rätt begränsad då länskortet drogs in >:(

Oj nu spårar vi ur igen sorry åter till ämnet visst har jag märkt att i vissa marker försvinner fågeln stundtals ifrån jagade på en sådan i höst.

Där var det väldigt bra framtill lövfällningen drog igång då blev det ganska dåligt i ca:2-3 veckor för att sedan vara bra igen ett fenomen jag ofta upplevt och tolkar som att fågeln flyttar från dessa gran och lövskogs dominerade marker under lövfällningen för att sedan återvända då den är över.

Liknande säsongs flyttningar ser man ofta i fjällskogarna då det i vissa fina tall områden kan bli grymt mycket fågel där övriga skogar är grandominerade så jag tror att fågeln är mera rörlig än många tror.

Sedan att fågelstammen skulle skjutas sönder kan säkert hända lokalt om det ligger någon sanning i skräck historier jag hört i höst om folk som skjuter 20-30 fåglar på en dag >:(

Kan säkert vara så första veckorna då en hagelbössa i händerna på en dåre kan vara våldsamt effektiv  >:( >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt i allt snack om usla skogsbolag o Norrmän vill jag bara tillägga att de inte va en enda utlänning inblandad i de slakthistorier jag hört.

Skulle tom kunna namnge personer, vilket jag låter bli.

Har sagt va ja tycker till dem redan .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jeg er norrmän og har skutt lite fugl i Sverige i høst. Til tross for at det har vært kronår i der vi jakter.

Orrhøner/Tjäderhøner har jeg ikke skutt....

Det som værst syns jeg er alt hogst (kalhygge) gjelder både Norge/Svergie.

All forskning viser at jakt i gode produksjonsår har lite og si for bestanden. Derimot kommer predatorer til og ta "knekken" på den gode perioden det er nå...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Suck.. så var vi där igen.. tråden har TOTALT spårat ur. Gällde vad som har hänt med årets fågelstam, vilken terräng fågeln håller till just etc. Inte 100 årsperspektivet..

DOCK kan man ju inte hålla sig själv när man ser inläggen..

Rj-S. Bifaller inte. Dina "fakta" ang fågel, ekorrstammar förr kontra nu samt fåglar som flyttar nu kontra då känns lika väl underbyggda som kaffesumpen om kommande vintrar.

Skogsfågeln varierade mellan åren förr som nu det är forskarna tämligen överens om, det fanns kronår och bottenår även första halvan av 1900. Jakten påverkar inte viltet?!? Hur i hela fridens namn kunde man då i det närmaste utrota räv när skinnpriserna var på topp tidigt förra seklet?!? Du glömmer i din jämförelse dessutom att det inte bodde så mkt folk i norrlands inland 1900, du glömmer dessutom en idag MKT större urbaniserad jägarkår som utan vidare kan färdas 10-20 mil med bil på lättillgängligt vägnät för att komma åt ALLA marker, så var det definitivt inte första halvan 1900..

Att ett NYTT kalhygge inte producerar tjäder i samma utsträckning som uppvuxen skog köper jag men de återkoloniserar snabbt ungskogen, det är väl om inte annat dagens skogsfågelstammar talande för. Lars, ämnetjag vet vilken kommun du brukar jaga i i AC inland. Där är det ju inte direkt mkt gammskog kvar.. Där har vi 2002 haft tätare tjäderstam än kanske under hela 1900-talet (innan "skogsskövlingen") och sedan dess har det gått ca 2 år mellan kronåren...

Håll isär begreppen! Att trädskällarjägaren (=jag t.ex) får tråkigare marker att jaga i, visst men att fågelstammarna viker till följd av skogsbruket?!?!? Då har ingen av er jagat AC inland under 2000-talet..

Jag får väl tillägga på en gång att jag är verksam inom skogsindustrin innan nån på elegant forumsed rotar rätt på det och basunerar ut diverse b-s.

Kan även tillägga att alla mina kamrater som INTE är verksamma inom skogsbruket och inte jagar med trädskällare uteslutande väljer ”skogsbrukade” ungskogar när de vill maximera fågeltagningarna…

Om du påstår att jag ljuger att jag inte ser någe spår i skogarna får du tycka det. Jag kan iaf säga att sen snön kom har jag gått uppskattningsvis 60-70 km, fågelvägen. Och kan handen på hjärtat säga att jag sett spår av mindre än 10 ekkorrar.  Jag har gått en del med en finnspets som har förmågan att skälla på ekkorrar, tror att hunden fått 2-3 skall på en sån under de gångerna jag varit med under hela säsongen(inte så många jakttillfällen, men kanske 6-7 dagsturer totalt). Har dock bara jagat på olika håll av landets nordligaste kommun, så bara för att förtydliga så håller sig mitt spann ovan odlingsgränsen norr om polcirkeln.

Visst det finns djurarter(jag vara bara inne på fåglar från början, men om du vill ta med även andra djur så) där stammar gynnas av skogsbruket. Som ex älgen och haren som får stora toppar i vissa tillväxt stadien av skogarna. När skogarna vuxit upp till en viss grad så ökar hararna väldigt mycket, men sen sjunker det och de försvinner återigen. Men jag tror inte att det  är allt för nyttigt för stammarna på sikt, stora dalar och toppar(Jodå, de förkom förut också, men troligen inte lika stora variationer), och sedan stora djupdyk med mycket sjukdomar. För omkring 8 år sen så kunde man inte släppa lös våran hund, den hittade direkt en hare och rymde iväg och jagade den i 20min, idag så hittar hunden några per år.

Jag vet ju varken hur mycket fågel det finns där nere eller hur miljön ser ut, dvs hur brutalt avverkat det är, hur stora sammahängande områden osv.. Men är det alltid bra med fågel i dessa avverkade områden? För hur länge har det varit dåligt och hur länge bättre(dvs funnits fågel i skogarna)? Snart blir det kanske avverkat igen och då har kanske skogen varit benägen att bära en fågelstam i bara några år, av 50 år.

Och som jag påpekade i mitt tidigare inlägg men som du tycktes missa var att det inte bara beror på skogsavverkningar och jakt, utan andra aspekter. Som jag misstänker är orskade av mänskliga utsläpp och sånt, dock bara teorier och inget vetenskapligt bevisat!

Och de värsta fågel-slakterna sker nog garanterat från bil på små skogsvägar runt om i landet, och är rätt säker på att det inte är norrmän som begår dessa brott, och inga andra som seriösa jägare.

Nog om detta, ska inte tjafsa nå mer om detta. Återgå ni till ämnet. I Kiruna området så har iaf tjädrarna varit hyfsat få, dock bättre än förra året, man ser iaf ett X antal tjädrar om dagen. Ripa är det sämre med, för att säga mycket dåligt.

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vansinnigt med fågel aug-sept i AC inland (vissa delar iallafall). Vad hände sedan? 

Alla flyttade till min ödeskog verkar det som, för vi har rena rama invasionen av skogsfågel nu. Framförallt av orre dräller det av i skogarna nu..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen att de finns mindre fågel än förut på vissa ställen har kanske sin förklaring i vissa av dessa slakthistorier som letat sig fram till mina öron?

40-120fågel/vecka  :o  O då snakar vi tjäder/orre!

Kan de va sant o om de e sant, vem månde slaktarna vara.

Oh herre min je  :o

Kan detta verkligen vara sant och inte bara en skröna av något slag???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oh herre min je  :o

Kan detta verkligen vara sant och inte bara en skröna av något slag???

Önskar att de va skrönor men de e de INTE, tyvärr  :'( :'( :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant att just ekorrar nämns, för min erfarenhet och och andra jägars är att just i år är det enormt med ekorre! Vad säger ni andra?

Påstår inte att du ljuger Rj-S, tycker bara det är magstarkt att skriva inlägg med "dödstraff borde återinföras" och underbygga det med ovetenskapliga påståenden om hur allt var bättre förr.

Ovan odlingsgränsen i BD län kan jag dessutom nämna att ni har betydligt högre andel gammelskog än någon annanstans i landet, betyyydlight mer än där vi har så mkt fågel i AC, så är det gammelskog som är kritiskt för tjädern borde ni ha bäst med fågel i landet. Det är inte alltid bra i AC men har varit väldigt bra med fågel hela 2000-talet, visserligen tillbakagång nåt år men det har definitivt inte varit "djupa" svackor, snarare kortare nedgångar på nåt år, en riktig nedgång vore nog helt naturligt iofs..

Har inte heller märkt att fågeln försvinner för att det "avverkas igen", det är ju inte så att hela kommuner avverkas på en gång utan utspridda områden vilket skapar en mosaikartad struktur, bra eller dålig ska jag inte säga men hittils pekar ju iallafall inget tydligt på att det skulle vara dåligt för fågeln med tanke på tillgången i dessa mosaikområden.

Sämre för oss trädskällarjägar? Javisst men det är en annan sak där vårt lilla roliga fritidsintresse ska vägas mot markernas rättmätiga ägares intressen och där tvingas man nog vara lite ödmjuk inför det lyx vi lever i med allemansrätt och kortmarker i varje buske..

Kraschar min egen tråd  :-X Åter till ämnet nu har det kommit så mkt snö i AC inland såjag får nog ställa undan valpen och låta toppjakten tala för fågeltillgången, PAcco har ju redan visat att de definitivt finns där..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj...jag som sörmlänning kastade ur mej ordet Norge...och fan vad alla vart förbannade!!! Dock inte på mej som tur var 8)

Ni verkar har problem där uppe i norr,vi i södern har andra problem som att tex.vildsvinen gjort sitt intågande och därmed skall arrendepriserna höjas 200%....sjukt!!!!

Skulle vara skoj att få delta i er jakt nån gång,kanske kan vi byta tjäder jakt mot vildsvin eller så!

Förexten..jag som är nyfiken på det mesta..jag tänker starta en ny tråd där jag vill veta allt från grunden i hur man tarmdrar ett skogshöns. Hoppas ni svarar..

mvh Telge

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...