Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jordbruksministern vill plantera in Varg

Featured Replies

Publicerat

Enligt Västerbottens nytt så är visst jordrbruksministern villig att plantera in Varg i landet, för att de vargar vi har riskerar att inavlas.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3391...amp;lpos=lasmer

Ikväll kl 22.00 s kommer det att vara mer om vargfrågan i Kunskapskanalen.

Publicerat

Och jag hoppas att vi kan förvalta våra rovdjur på samma sätt som vi förvaltar många andra djur som vi har i vår fauna, säger Eskilsson ©.

Att vi kan skjuta dom helt enkelt?

- Ja, vi ska förvalta dem så att näringar kan fortleva och att den biologiska mångfalden finns i alla delar av vårt land. Men också så att människor känner trygghet i sin vardag, avslutar Eskil Erlandsson.

Tror nog inte Eskil är någon vargkramare direkt....... ;)

Publicerat

Vet inte vad ni andra tycker men jag har då tappat förtroendet för vår så kallade jordbruksminister... :-

Han snackar en hel den men törs ju fan inte ta ett obekvämt beslut... Se bara på fjälljakten!!!

Publicerat

MAO plantera in fler!!!

På 70-talet hade ju dåvarande regering (vet ej färg, men man kan ju anta) långtgående kontakter med dåvarande sovjetunionen om att få köpa varg för att planteras in i landet.

OM nu vargen kom hit självmant så borde de väl få klara fortlevnaden själva utan våran inblandning.

//Roggman66

Publicerat

Ja politiker. Han har väl insett att vinden blåser från borgarna nu och vill ha lite sympatier från alla läger. Kan inte hjälpa det men ett TVI FAN är väl inte fel här.

Publicerat

Han måste ha fått hjärnsläpp den gode Erlandsson! Han kan ju f*n inte vara klok. >:(

Publicerat

Hjärnsläpp räcker inte..totalsläpp är mer relevant ;D

Publicerat
...inte hjälpa det men ett TVI FAN är väl inte fel här.

HALLELULJA!

Publicerat
Hjärnsläpp räcker inte..totalsläpp är mer relevant ;D

Det kan stämma bättre. ;D

Publicerat

Läste samma artikel och reagerade på samma sätt först men som jag förstod det så tog han inte ställning i frågan utan han sa att berörda myndigheter får titta på frågan hur en vargförvaltning kan skötas på bästa sätt....stödjer själv inte vargimport då jag inte skulle vilja ha dessa djur på min egen mark men min poäng är att allt är inte svart eller vitt alla gånger.

http://www.jaktojagare.se/

Publicerat

Rymlingarna från Kolmården var väl nytt DNA? De är väl fortfarande fria? Det borde väl räcka med den inplanteringen!?

//Roggman66

Publicerat
Rymlingarna från Kolmården var väl nytt DNA? De är väl fortfarande fria? Det borde väl räcka med den inplanteringen!?

//Roggman66

Är inte en skjuten av dom iaf ??? ??? ??? Jag har för mig det iaf.

Publicerat

1 av 2 eller var det 3? Vidare kan man ju undra vad som hänt med valpen från skånes djurpark. Den som spårlöst försvann!

//Roggman66

Publicerat
1 av 2 eller var det 3? Vidare kan man ju undra vad som hänt med valpen från skånes djurpark. Den som spårlöst försvann!

//Roggman66

2 var dom från Kolmården. Ja, den ja har det varit tyst om. >:( Amakulu har säkert fångat in den och har sin  egen lila vargpark hemma på tomten. ;D ;D ;D ;) Den har det varit väldigt tyst om faktiskt. :o Jag vet inte om Du såg på programmet igår kväll på Kunskapskanalen som handlade om tjuvjakt men det var intressant faktiskt, men Sverker är ett störande moment som intelåter folk prata till punkt. Det handlade om varg i ca. 50 min innan det började handla om tjuvjakt världen runt, >:( och så som dom förvarade viltet efter dom hade tagit det i fällor m. m. >:( >:( >:(

22.00 Tema: Tjuvjakt 22:00-00:00 Tema: Tjuvjakt

Illegal jakt är ett stort hot mot många djurarter i världen. I Sverige drabbas den skandinaviska vargstammen hårt av tjuvjakt. Varje år dödas upp till en fjärdedel av Sveriges vargar av tjuvjägare. Vad hatet beror på och hur tjuvjakten kan stoppas debatteras under ledning av Sverker Olofsson. I dokumentären Poacher Patrol följer reportern Nick Baker en militant grupp människor som försöker stoppa tjuvjakten i Kambodja. Men en del anser att gruppen går för långt i kampen mot tjuvjägarna eftersom många fattiga är beroende av jakten. I en by utanför en av Zambias nationalparker hatar många av barnen de stora elefanterna, girafferna och flodhästarna. Genom att bjuda in dem på en skolresa till nationalparken försöker man ändra deras inställning för att minska risken att de växer upp till att bli tjuvjägare.

Repris i Kunskapskanalen 15/11

Textat sid. 793

BREDBILD

Publicerat

Jo jag så programmet och tyckte nog att "våra" killar skötte sig bra!

Att visa djurhandel och tjyvskytte efter detta är ju bara enkel psykologi för att man ska tänka att samma hemska saker händer vargen här....typ.

MVH Roggman som tror på konspirationer ang vargen

Publicerat
Jo jag så programmet och tyckte nog att "våra" killar skötte sig bra!

Att visa djurhandel och tjyvskytte efter detta är ju bara enkel psykologi för att man ska tänka att samma hemska saker händer vargen här....typ.

MVH Roggman som tror på konspirationer ang vargen

Okej! :D Javisst gjorde dom det! :D Det man skulle göra är väl egentligen är väl att och skriva ner till förbundets representant och fråga hur det gick med skånevargen och den andra från Kolnården som inte blev skjuten. Jag hittar bara en skjuten varg i länken nedan. :(

http://www.eniro.se/query?&what=web_lo...earch&stq=0

Publicerat

"Varje år dödas upp till en fjärdedel av Sveriges vargar av tjuvjägare. "

:D :D :D Vad ska man göra annat än att skratta åt eländet, Vilka fantasisiffror, värre än grimsös till och med

Publicerat
"Varje år dödas upp till en fjärdedel av Sveriges vargar av tjuvjägare. "

:D :D :D Vad ska man göra annat än att skratta åt eländet, Vilka fantasisiffror, värre än grimsös till och med

Ja, jag vet inte om jag ska skratta el. gråta åt eländet. >:(

Publicerat

förövrigt så tog de väl rätt på båda vargarna från kolmården? vad jag kan minnas var det så, en sköts efter bara nån dag och den andra dröjde det flera veckor då mediebruset lagt sig.

Däremot är det ju en varg nu som de säger har vandrat osedd från finland hit ner till dalarna, som har nya gener att bistå med. På vilket vis den har tagit sig hit ska jag låta vara osagt, men en kompis fick se en mobilkamerafilm då det påstods att det var den aktuella vargen kom till människor när man skramlade med en burk med torrfoder. För mig är det inget annat än rykten men stämmer det har den då knappast knatat ett par hundra mil själv.

Publicerat
förövrigt så tog de väl rätt på båda vargarna från kolmården? vad jag kan minnas var det så, en sköts efter bara nån dag och den andra dröjde det flera veckor då mediebruset lagt sig.

Däremot är det ju en varg nu som de säger har vandrat osedd från finland hit ner till dalarna, som har nya gener att bistå med. På vilket vis den har tagit sig hit ska jag låta vara osagt, men en kompis fick se en mobilkamerafilm då det påstods att det var den aktuella vargen kom till människor när man skramlade med en burk med torrfoder. För mig är det inget annat än rykten men stämmer det har den då knappast knatat ett par hundra mil själv.

Jag har suttit och letat efter vargarna men jag hittar bara en skjuten i länken. http://www.eniro.se/query?&what=web_lo...earch&stq=0

Jag minns inte hur det gick med den andra. Det var väl en vandring på ca. 80 mil säger dom. Sjutton vet hur han tog sig ner just dit till dom andra vargarna ??? ??? ??? Han måste haft ett jädrans väderkorn som lyckades hitta dom andra.

Om torrfodret har jag inte hört något. Det var nytt för mig. :o

Publicerat

Har för mig att en blev skjuten och den andra påkörd av en bil.....

Publicerat
Har för mig att en blev skjuten och den andra påkörd av en bil.....

Okej, så kan det ha varit ja.