Publicerat Maj 30, 201213 yr Jag använder numera en HVA1640 i kaliber 30-06 med någon gammal kikare på, ska dock på en aimpoint inom en snar framtid. I den stoppar jag en 11,7g oryx. Körde med öppna riktmedel ett tag men blev för kass på att skjuta med öppna riktmedel så kastade på en gammal kikare. Hade ett tag en CG98 i 6.5x55 men var inte riktigt nöjd med effekten i stort vilt genom sly och skit, men visst löste den uppgiften rätt bra den också.
Publicerat Juni 8, 201213 yr jag kör med en classic kombi 7x57r och 12/70 och aimpoint micro jävligt lätt och smidig bössa perfekt att gå i skogen med och bra precision !
Publicerat Juni 11, 201213 yr Har 585 Nyati och 45/70 att välja på bägge torde nog fungera oavsett vinkel :-) Men jag ska sticka ut hakan å säga att för diskussionens skull så skulle jag nog ta hagelbössan vid ett riktigt hårigt eftersök då mitt instinktiva skytte är som bäst med den men tränar mycke på de skyttet med 45/70 har tänkt skjuta 300-400 smällar med den innan jakten :-) å nästa år blir det nog att ersätta 45/70 med Nyatin bara jag har löst kulfrågan ca 25 kr kulan blir saftigt om man ska skjuta så mycke..
Publicerat Juni 13, 201213 yr Jo skulle bara fått tag i någon med en cnc svarv som kan svarva om en av mina Gjutblock :-) Men funderar även på att kolla upp vad det skulle kosta att ha någon firma till att svarva solida kulor.
Publicerat Juni 13, 201213 yr Köp en svarv. Med dom priserna tjänar du snabbt in den;-) finns en liten styrd på blocket för 15k som skulle passa ypperligt för det. Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Publicerat Juni 13, 201213 yr Men funderar även på att kolla upp vad det skulle kosta att ha någon firma till att svarva solida kulor. Precis det tänkte jag göra när jag gick CNC kurs på gymnasiet Men fick inte för läraren Kanske förståligt...
Publicerat November 6, 201213 yr Jag kör med en Husqvarna 6,5X55 med bushnells kikarsikte 3-9X40 och de fungerar hur bra som helst.
Publicerat Februari 7, 201313 yr För att vara så gammal tråd är den fortfarande intressant och i allra högsta grad aktuell! Noterat är att nästan alla går med kulgevär, någon gick med kombi. Jag har gått med min winchester 1300 i alla år fram till 2010 då jag skaffa benellin. bägge med 56 pipor fiberkorn och piplampa. som någon skrev är det sällan skotthåll över 60m, jag skulle vilja påstå hälften. på rå och hjort går jag med buckshot som första skott och slugg resten, älg och gris enbart slugg. (älg och gris försöker vi vara två på och då har tvåan kula)
Publicerat Februari 7, 201313 yr För att vara så gammal tråd är den fortfarande intressant och i allra högsta grad aktuell! Noterat är att nästan alla går med kulgevär, någon gick med kombi. Jag har gått med min winchester 1300 i alla år fram till 2010 då jag skaffa benellin. bägge med 56 pipor fiberkorn och piplampa. som någon skrev är det sällan skotthåll över 60m, jag skulle vilja påstå hälften. på rå och hjort går jag med buckshot som första skott och slugg resten, älg och gris enbart slugg. (älg och gris försöker vi vara två på och då har tvåan kula) Litar inte på buckshot i närheten av en lös hund, vill alltid ha möjligheten att släppa hund, ser sedan inte riktigt skillnaden mellan slugs & en gróv studsare på kort håll . Ville egentligen inte heller ha ett speciellt vapen för eftersök utan tycker att det är bäst att andvända så få vapen som möjligt. Därför blir det samma vapen oberoende om det är eftersök eller ordinarie hundförare arbete. //Lasse D
Publicerat Februari 7, 201313 yr Har nu gått över till öppna riktmedel på 30-06an som jag använder för hundförarjobb och som eftersöksvapen, lampan på pipan. Har på rådjur börjat använda kombi ibland då vi hamnar i närheten av hus.
Publicerat Februari 7, 201313 yr Litar inte på buckshot i närheten av en lös hund, vill alltid ha möjligheten att släppa hund, ser sedan inte riktigt skillnaden mellan slugs & en gróv studsare på kort håll . Ville egentligen inte heller ha ett speciellt vapen för eftersök utan tycker att det är bäst att andvända så få vapen som möjligt. Därför blir det samma vapen oberoende om det är eftersök eller ordinarie hundförare arbete. //Lasse D Ja du har rätt där! skulle förtydliga. spårar jag med hund i lina så styr jag ju hunden och oftast faktiskt så kan jag ställa hunden fot fast det är en tysk. (mycket och konsekvent träning) men inte alltid och kan då avliva säkert hjort och rå försökerjag skjuta huvudskott om dom gått i lega och då blir det godnatt. till älg och gris har jag mest lös hund, spårar först för att få rätt spår eller om den ligger död i närheten sedan släpp och dåär det slugg som gäller enda gångendet är kulläge är om det är dagsljus och öppet, kan ju se en trebent älg på 100moch då är slugg inte mycket å hänga i staketet Skall tilläggas att jag ävengår med benellin när jag gårsom hundförare med så denanvänds nog mest=mycket träning
Publicerat Februari 8, 201313 yr Har en pannlampa av märke Mila Sirius + en reserv i ryggsäcken, även detta Mila fast modell Zenit. På bössan en ledlenser T7, bössan är Chapius bock dubbelstudsare 9,3x74R. Denna laddas med en 16,2g Accubond i underpipan samt en 17,5g Naturalis i överpipan. Riktmedel till denna är ett Aimpoint micro H1 samt en Swarovski Z6 1-6x24. //B
Publicerat Februari 9, 201313 yr Ja du har rätt där! skulle förtydliga. spårar jag med hund i lina så styr jag ju hunden och oftast faktiskt så kan jag ställa hunden fot fast det är en tysk. (mycket och konsekvent träning) men inte alltid och kan då avliva säkert hjort och rå försökerjag skjuta huvudskott om dom gått i lega och då blir det godnatt. till älg och gris har jag mest lös hund, spårar först för att få rätt spår eller om den ligger död i närheten sedan släpp och dåär det slugg som gäller enda gångendet är kulläge är om det är dagsljus och öppet, kan ju se en trebent älg på 100moch då är slugg inte mycket å hänga i staketet Skall tilläggas att jag ävengår med benellin när jag gårsom hundförare med så denanvänds nog mest=mycket träning Lite nyfiken på varför du på kortare håll väljer slug före kula till älg och gris?
Publicerat Februari 9, 201313 yr Ja det va en gammalt tråd, lite uppdatering från min sida. Går enbart med studsarn numera och har inte haft kikaren på sen okt. Tröttnat på att ha skit på llinserna och slipper plocka av och på.
Publicerat Februari 9, 201313 yr Ja det va en gammalt tråd, lite uppdatering från min sida. Går enbart med studsarn numera och har inte haft kikaren på sen okt. Tröttnat på att ha skit på llinserna och slipper plocka av och på. Back to old times...
Publicerat Februari 9, 201313 yr Back to old times... Jupp! Ju simplare ju bättre. Mindre som kan krångla.
Publicerat Februari 9, 201313 yr Jupp! Ju simplare ju bättre. Mindre som kan krångla. Ja det är nog rätt tänk av dig som t.o.m kan få ett järnspett att krångla.
Publicerat Februari 9, 201313 yr Har en pannlampa av märke Mila Sirius + en reserv i ryggsäcken, även detta Mila fast modell Zenit. På bössan en ledlenser T7, bössan är Chapius bock dubbelstudsare 9,3x74R. Denna laddas med en 16,2g Accubond i underpipan samt en 17,5g Naturalis i överpipan. Riktmedel till denna är ett Aimpoint micro H1 samt en Swarovski Z6 1-6x24. //B Varför kör du med olika kulor? Är det för att få den att samskjuta?
Publicerat Februari 9, 201313 yr Ja det är nog rätt tänk av dig som t.o.m kan få ett järnspett att krångla. De e möe grejer till ett spett
Publicerat Februari 9, 201313 yr Går du ytterligare bakåt i tiden är det bajonett som gäller. Inte mycket som kan krångla där..
Publicerat Februari 9, 201313 yr Går du ytterligare bakåt i tiden är det bajonett som gäller. Inte mycket som kan krångla där.. Behöver tyvärr inte gå så långt tillbaka... Använt kniv tre ggr i jan... Inte min hund dock, andra kräk som lagt sig i och min står mest bredvid och skäller. Fast en va ju påskjuten och skadad så då är det i mina ögon helt ok, annars inte