Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundförar & Eftesöksvapen

Featured Replies

Publicerat

Varför kör du med olika kulor? Är det för att få den att samskjuta?

Hej Musköt.

Nej faktiskt inte!

Nej anledningen är att jag vill ha en stenhård kula (Naturalis) vid vissa situationer.

Exempelvis eftersök i vass, högt starrgräs, täta vide buskage eller i vetefälten.

Även om man tycker att en såk bondad kula skulle hålla ihop, och rätt riktning så gör den tyvärr inte alltid detta.

Iaf inte vid motstånd!

Sen är det som du säkert vet, att ibland tvingas vi ta skott i såk dåliga vinklar!

Då om någon gång villa jag var säker på att kulan når hela vägen i mål, och absolut fortsätta i den riktning.!

Ps/

Har läst om dina bravader, tycker du fått bra snurr på knorrsvansarna..

Ha/de

//B

• Svar 57
  • Visningar 15k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ja det är nog rätt tänk av dig som t.o.m kan få ett järnspett att krångla.

• Se där en nästan 7år gammal tråd. Har hunnit rinna en hel del vatten under broarna.

• Borde väl gå att gjuta eget till 585:an?

Publicerat

Behöver tyvärr inte gå så långt tillbaka...

Använt kniv tre ggr i jan...

Inte min hund dock, andra kräk som lagt sig i och min står mest bredvid och skäller.

Fast en va ju påskjuten och skadad så då är det i mina ögon helt ok, annars inte :angry:

Jo, jag vet, men nu var det enbart bajonetten som gällde! :wink:

• 3 months later...
Publicerat

Använder Strävhårig Vorsteh vid eftersök, det brukar vara klart när man kommer fram.

Publicerat

De flesta trafikeftersöken för min del är efter rådjur. När jag blir utkallad så har oftast kontaktmannen varit på plats vid närområdet och konstaterat att det behövs spårning varvid vi blir utkallade tillsammans med passkyttar. Ibland så går en skytt med. Jag går alltid utan annat vapen än kniv. Hunden har avfångat några gånger då det har gått att släppa på grund av den rådande trafiksituationen. När jag själv blir utkallad på rådjurseftersök så tar jag med ett hagelvapen.

Publicerat

Om jag inte har fel för mig kan man åka dit för jaktbrott om man skjuter med annat än klass ett på vilt som kräver det.

Då skall följande vara "uppfyllt" för jaktbrott. Du blir utkallad på eftersök älg. Du är hemma och öppnar vapenskåpet och väljer din hagelknallare före en studsare klass ett. Då hade du möjlighet att välja rätt vapen men valde annat och är således skyldig till jaktbrott.

Jag har för mig att det nämndes så i en annan tråd

Publicerat

Vid eftersök av skadat vilt så är det nödlagen som kliver in, dvs att du kan kasta sten på den, bara djuret blir avlivat snarast.

(Nu blir jag nog hängd)  =)

Publicerat

Visst kan du använda dig av vad som helst till avlivning när man handlar i nöd. 

Men att aktivt välja "fel" vapenklass när man öppnar vapenskåpet, kanske flera timmar innan man börjar eftersöket, är inte samma sak.

Känner dock inte till några rättsfall men det finns det säkert någon på forumet som vet nått ?

Publicerat

beror ju lite på... eftersök är eftersök och jag väljer alltid slugg framför kula oavsätt vilt. men som jag skrev innan, jag har vorsteh, det brukar lösa sig då.

:thumbsup: väl mött