Publicerat November 15, 200718 yr Eh,ok men då kanske man ska förespråka jakt ifrån bil då. Lugnt och fint,orädda djur,varmt å gott,bra stöd ect.Anser fortfarande att det är dumt att skjuta på för långa håll. Frågan är då,är det etiskt att tänja gränserna ? Leka kan man göra på skjutbanan. Iskogen är det djur vi håller på med. (du fråga om min % så jag svarade..) Tror du gör en tankevurpa här Ivan.. Har man tänjt på gränserna in absurdum på skjutbanan så flyttas maxavståndet raskt iväg till något som tex du och många andra tycker är vansinnigt. Det handlar om ett tyckande faktiskt ända tills du provat, med rätt grejer så är det inte så knepigt men som sagt det kräver träning. Sen kan jag tycka att det är lite respektlöst att kalla det lek.. Mvh!
Publicerat November 15, 200718 yr Jag vet vad Ivan menar med träffprocenten då han beskrivit det via pm för mej och jag har den djupaste respekt för att han inte förklarar sig mer ingående, jag har drabbats av samma situation några gånger då jag satt mej framför datorn i syfte att redogöra för Matte Holst och mina raider på tippen. Vet inte vad det kan vara värt men jag håller iaf Ivan som en kusligt skicklig jaktskytt avseende hagel. Mvh!
Publicerat November 15, 200718 yr Tror du gör en tankevurpa här Ivan.. Har man tänjt på gränserna in absurdum på skjutbanan så flyttas maxavståndet raskt iväg till något som tex du och många andra tycker är vansinnigt. Det handlar om ett tyckande faktiskt ända tills du provat, med rätt grejer så är det inte så knepigt men som sagt det kräver träning. Sen kan jag tycka att det är lite respektlöst att kalla det lek.. Mvh! Ok,sorry om jag kallar det lek. Jag vet att det är skyttar i absolut toppklass naturligtvis. Trist om det ska bli en tävling i vem som skjuter på längst håll. Har inte själva jakten försvunnit då? Är det inte bara skyttet som är i fokus då? Så jag är lika intresserad som TS av vad som är etiskt långhållsskytte. Trevligt med en debatt. Det blir ju lite "jäklar vilken bra skytt han sköt på 1km" och inte "jäklar vilken bra jägare,han satte den på 1km." eller vad säger ni? Mvh
Publicerat November 15, 200718 yr Alltså, respektera våra olikheter och fördöm inget bara för att man själv inte fixar det! Mycket kloka ord Rikard! :-* Finns folk här med dokumenterade (mycket goda!) träffprocent...men det hör lixom inte hit....att ha goda träffprocent i en "gren" ger inte per automatik en rätten att kritisera andra när dessa sysslar med "den andra grenen"...speciellt inte när det är mest tyckande och inte faktum som används som argument.... Jag tror inte att nån av oss "långhållskyttar" kommer att sluta med det pga andras tyckande, lika lite som folk kommer att sluta skjuta på "korta" avstånd pga vårat tyckande. Ivan, jakten behöver nödvändigtvis inte försvinna för att avstånden blir längre än vad "ni" anser vara godtagbart. Jag anser inte att jag utövar skytte när jag t.ex jagar skogsfågel som sitter i topp, trots att avstånden blir långa stundtals...i allra högsta grad anser jag mig bedriva jakt!...jag får gå flera kilometer varje dag för att hitta dessa fåglar, lite krypande blir det alltid för att få rent skottfält och att så optimalt skott som möjligt...visst avstånden är som sagt långa...men jakt anser jag det vara....för att dra en paralell: Den jakten utomlands som du var på för ett tag sedan kan man klassa det som jakt...eller som skeetskytte på levande vilt ???....med den kommentaren förstår du hur jag känner när du antyder att min jakt är skytte.... Nu fick jag iofs över på hagel igen...Ber om ursäkt för det! Sov gott alla, nu väntar sängen! Mvh Fredde
Publicerat November 15, 200718 yr Håller med dej ang tävlingsmomentet utan tvekan! Det går fetbort för då om någon gång börjar man chansa.. Men jag vill samtidigt framhålla att åtminstone jag har på intet sätt uppfattat att det finns något slags tävlingsmoment bland de signaturer som skriver om skott på långa håll, åtminstonde inte på vilt! Möjligen så kan jag uppfatta att man tävlar mot sig själv, man har en strävan att försöka skjuta tätare och tätare på långa håll mot en rådjursfigur på en skjutbana, det kan jag köpa. Samtidigt så fungerar åtminstone jag som så att om jag efter lite träning skulle skjuta 10 bra skott på 300 m mot en rådjursfigur på en bana så innebär inte det per automatik att jag skulle våga mej på ett 300 m skott på ett rådjur! Det finns, för mej, någonslags psykologisk gräns och den ligger idag på rätt mycket under 200 meter om vi talar om ett friskt vilt. Sen spelar det ingen som helst roll om jag fixar att skjuta acceptabelt på 200 m på banan, jag känner mej på tok för osäker på klass I vapen på långa håll helt enkelt. Men det är helt och hållet min egen vana eller vad jag ska säga som begränsar mej. På ett intelektuellt plan fattar jag att det går att skjuta längre men jag vågar helt enkelt inte. Men trots det så kan jag helt klart acceptera att andra skjuter på dessa håll där jag avstår, jag kan tom beundra färdigheten och ffa det intresse och den kunskap som det kräver. Om jag ska sätta någonslags maxgräns så tror jag att den landar runt 300 meter kanske, efter det så tror jag att jag skulle börja fundera lite.. Någon som har koll på bantider dvs hur lång tid det tar från att signalen går från hjärnan att krama avtryckaren tills att kulan faktiskt når sitt mål på 300 meter? Mvh!
Publicerat November 16, 200718 yr Skulle så här långt vilja tacka alla inblandade för en god debatt.....det är så uppfriskande att ibland inte tycka samma sak som den som skrev förra inlägget. In the blue corner,from the grrrreat island of gotland "Ivan the Phesan slicer", In the red corner, from the proud capitaaal of Stockholm "one mile Yankee Mike" Heder åt Henrik för val av ämne, Heder åt Ivan och Micke för att nivån kopplas till ämnet (nåja : ) och inte övergår till STORA pajer. MVH
Publicerat November 16, 200718 yr Lite tankar från mig i ämnet: Min grundsynd på det hela är att alla jaktskott är förenat med risken för ett dåligt skott som orsakar lidande för viltet. Vår skyldighet som jägare är att minimera risken för dåliga skott. Tyvärr så är det inte alltid man får förutsättningar för det perfekta skottet. Under vissa jaktformer, tex drevjakt på klövvilt, så kan man inte räkna med att viltet stannar utan man blir tvingad till att skjuta på löpande vilt eller avstå. Skottillfällena dyker upp och försvinner snabbt så man måste bestämma sig fort huruvida man ska skjuta eller inte. Det som avgör om jag väljer att skjuta eller avstå är ren känsla. Dvs känns det bra så skjuter jag, känns det inte bra så avstår jag. Gör man jämförelsen med långhålls skytte så sker detta oftast under vak och smygjakt. Där har man betydligt mer tid på sig. Frågan är då det egentligen finns någon anledning att öka risken för ett dåligt skott genom att ta skjuta på säg 250 meter när det finns förutsättningar att ta sig närmare och därmed minska riskerna. Jag tycker det inte. Hoppas att ni förstår vad jag menar med mitt kanske lite flummiga inlägg.
Publicerat November 16, 200718 yr Eh,ok men då kanske man ska förespråka jakt ifrån bil då. Lugnt och fint,orädda djur,varmt å gott,bra stöd ect. Appropå pajkastning...... Tror jag lägger ner det här,verkar vara lika framgångsrikt som att försöka få mitt äppelträd att tro det är en gran : Man kanske skulle börja dissa alla har och fågeljaktstrådar på heltid ett tag ;D /Micke
Publicerat November 16, 200718 yr Det är ju bara o inse att vi är olika som tur är, vi har helt olika jakt intressen vissa gillar o jaga fågel andra älg mm mm men jag tycker inte att man ska komma med pekpinnen klaga på varandras skytte jag är helt övertygad om att alla här vet sina begränsningar i sitt eget skytte o skjuter säkra skott på viltet för det är ju det som vi värnar om minimalt med skade skjutningar gå fel kan det göra på alla avstånd. Mvh.
Publicerat November 18, 200718 yr Jag måste bara säga att jag tycker det är uppfriskande med lite debatt,ni sökte ju "korthållsskyttar" ett tag all jakt ska kunna förklaras och försvaras. Om nån föresten tror att jag sitter å e arg när jag skriver inlägg så jag är inte det. Tänkte bara säga tack för god match!
Publicerat November 18, 200718 yr Tänkte bara säga tack för god match! Sträcker fram näven och tackar tillbaks :-* även om kämpen i "red corner" vann /Micke
Publicerat November 19, 200718 yr Sträcker fram näven och tackar tillbaks :-*även om kämpen i "red corner" vann /Micke Det finstilta va fint ;D ;D ;D Mvh.
Publicerat November 25, 200718 yr jag håller med om att 250-300m är rimliga avstånd under kontrolerande former att skjuta djur på.men var ute på "youtube" å kollade lite där,där sköt dom hjort på avstånd som 900-1100m med knall å fall efekt som följd,detta är inte estetiskt rätt tycker jag men som sagt med rätt utrustning å mängder med träning kan man även skjuta på dessa avstånd......men som sagt 300m räcker för dom flesta.... mvh christoffer