Publicerat November 17, 200718 yr Hej alla ! Är det ngn som har koll på ngt ställe där man skulle kunna gå en styckningsutbildning ?? Det gäller generellt med inriktning på vilt såsom hjort,älg m.m Jag tänkte att det är dax att förkovra sig i detta likväl som det bestyr som föreligger innan skottet går av. Just nu har jag en svärmor som har grym koll men det vore ju kanon att besitta denna kunskap själv istället. Tacksam för svar !! /Fredric
Publicerat November 25, 200718 yr Har inga konkreta svar men anmäler mitt intresse med! Inget Hylsan kan slänga ihop? Mvh!
Publicerat November 25, 200718 yr ;D finns ett intresse här ifrån osså!... om de är på något sådär moderat avstånd!.. ;D mvh
Publicerat November 25, 200718 yr Hmm, konkret, vad är herrna ute efter? Från kropp till maträtt eller rent generellt plocka ut delar i stort?
Publicerat November 25, 200718 yr Författare Hmm, konkret, vad är herrna ute efter?Från kropp till maträtt eller rent generellt plocka ut delar i stort? Hej ! Kul att så många är interesserade !! Jag är nog ute primärt efter "plocka ut delar"......men det går ju givetvis att utveckla mera i steg 2 till maträtt som du skrev..Vi verkar ju vara ett par "gubbar" så det kanske går att skräddarsy ngn variant.
Publicerat November 25, 200718 yr Jag har en +30 kg gris hängandes här och jag är lite smått förvirrad, där behöver jag hjälp. Sen är det väl mest älg, rådjur känns inte som något problem längre. Hjort är en äcklig lyx som jag inte behöver lära mej för den dag jag behöver dessa ev kunskaper så har jag iaf glömt dem. Alltså, primärt gris för min del. Från slaktkropp till gryta typ! Edit: Gärna i kombination med div vintips samt smakprov ;D ;D ;D Mvh!
Publicerat November 25, 200718 yr Edit: Gärna i kombination med div vintips samt smakprov ;D ;D ;DMvh! Glöm inte kevlarhandskarna den erfarenheten har jag av slaktsuparna som andra tar lite för tidigt och för många ;D Men klart nyttigt jag är på om det passar i avstånd och tid.(slaktkursen alltså) vintipsen ses som bonus ;D
Publicerat November 25, 200718 yr Vi snackar vin, finns inte i min sinnevärld att hinka glas på glas, då kan man likagärna dricka bärs eller något annat vid vettigare tillfällen. Men gott är det och jag personligen lär inte behöva mer teflonhandskar än vad jag behöver i vanliga fall ;D Mvh!
Publicerat November 25, 200718 yr Hur tänker du då? Jag menar, var det något speciellt du tänkte på? Mvh!
Publicerat November 25, 200718 yr >Hippen Just nu är det fullt ös för dom flesta, julen lackar och jakten tar tid så jag personligen ser ingen öppning förrän framåt fed/mars och då skulle tex en trevlig dovhjort sitta fint. Kurserna jag kört tidigare har jag en dov som hängt en vecka och en precis nyskjuten, doven som hängt har vi skyckat och sedan tillrett tillsammans med lite vin å sådär...
Publicerat November 25, 200718 yr Dov o vin..... Jag skulle vara intesserad av man man gör med de olika köttdelarna och hur... Ge mej övernattnings möjlighet efter vinet så kommer jag
Publicerat November 26, 200718 yr Jag känner mej rätt säker på att jag kan fixa tex två dovkalvar till ett bra pris när det drar ihop sig isf, kan kolla det om denna idé skulle anta en mer konkret plan. Mvh!
Publicerat November 26, 200718 yr Författare Jag känner mej rätt säker på att jag kan fixa tex två dovkalvar till ett bra pris när det drar ihop sig isf, kan kolla det om denna idé skulle anta en mer konkret plan.Mvh! Låter bra Hipshot, borde inte vara så svårt att hitta ngn gris heller om det behövs..Vart ligger pucken ?? Hylsan eller ?? Vore kul om det blev ngt av denna ide.
Publicerat November 26, 200718 yr Jag känner mej rätt säker på att jag kan fixa tex två dovkalvar till ett bra pris när det drar ihop sig isf, kan kolla det om denna idé skulle anta en mer konkret plan.Mvh! Låter bra! Det bästa borde väl vara typ i februari, både doven och grisen är fortfarande lovliga och jaktsäsongen är mer eller mindre över för de flesta (med risk att bli påhoppad av alla har- och rävjägare) ;) Vi kan nog vara i Sotter, stor lada med bra belysning men ingen värme.......
Publicerat November 26, 200718 yr Låter bra!Det bästa borde väl vara typ i februari, både doven och grisen är fortfarande lovliga och jaktsäsongen är mer eller mindre över för de flesta (med risk att bli påhoppad av alla har- och rävjägare) ;) Vi kan nog vara i Sotter, stor lada med bra belysning men ingen värme....... Precis.. ;D Harjakten och rävarna är i full gång då.. Sen fråga. Har styckningskursen som tråden heter glidit över till en matlagningskurs av de olika köttdelarna med vin till som jag skulle se fram emot ,eller är det fortfarande en ren styckningskurs ?? I så fall kanske det är läge att fundera på en kurs i vardera ämne !
Publicerat November 26, 200718 yr Som sagt, jag har sjuk ont om tid och prioriterar inte en styckningskurs högt MEN kan tänka med att arrangera det nästa år någon gång! Rent allmänt så skulle jag kunna tycka att lite mat efteråt skulle sitta fint, egen lagad eller närmsta krog...
Publicerat November 26, 200718 yr Ta det nu lugnt Hylsan, grisen hänger där den hänger, blir nog mysigt att finstycka den i april ;D ;D Skämt osido, vore smutt med ett bra slakteri.. vet vart det finns ett.. men vet inte om det går att låna det. Ska forska där, bra ljus samt trevlig temperatur är inte oviktigt.
Publicerat November 26, 200718 yr Författare Tycker att det låter kanon. Skulle vi kunna jobba på med att spika ett datum och upplägg redan nu vore det kanon. Sen om det blir i februari eller mars spelar ingen roll för mig. Men om man inte spikar det brukar det ha en tendens att rinna ut i sanden. -Fungerar det för dig Hylsan ?? Har du koll på kalendern så pass långt innan ?? -Hipshot, har du lust att kolla slakteriet om det skulle vara möjligt att vara där?? Djurkropp ser jag som en liten detalj i planeringen då vi troligtvis kommer vara över 10 duktiga jägare på plats ;) Vi får väl offra oss att köra en gemensamhetsjakt efter gris veckan innan ;D ;D ;D ;D Tycker också att det skulle vara kanontrevligt med lite mat som avrundning efter "kursen"....
Publicerat November 26, 200718 yr Blir det av är jag klart intresserad. Det blir för sällan om man inte kommer ut så ofta man önskade. :-[ :-[ Upplägget låter trevligt. MVH H