Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu har vakandet börjat- Vinterrävtråden från Jämta

Featured Replies

Publicerat

Rv-1-20071118058_3.jpg

Årets första räv har fått bita i snön nu här ikväll. Min bössa, men gubben ensam vakare ikväll, då den yngsta dottern var lite mammig och syskonen inte dög som sällskap någon timme här ikväll  ;)

Publicerat

Grattis till räven då ;D

Mvh.

Publicerat

Grattis! Härligt. Det är bra att hålla efter predatorerna lite.... :D

Publicerat

Grattis till räven då ;D ;D

Alltid bra att hålla efter predatorena ;D

Publicerat

Härligt! Grattis! :)

Måste säga att din make är rätt så lik en arbetskamrat till mig :D

/Fredde

Publicerat

Grattis till mickel! :D

Publicerat

Grattis.....

Jag blir så jä..a avis på er som har snö. Här är det svart som i graven. Har gått ut och tittat lite nån natt mot brevlådan ca 40m ,inget.

Det är så mörkt att jag knappt hittar in igen  ;D ;).

Publicerat
  • Författare
Måste säga att din make är rätt så lik en arbetskamrat till mig :D

/Fredde

En okänd tvilling kanske  :o

Nåväl, ingen mer vakning har det blivit sedan sist, men vi har ju lite koll på vilka tider de kommer, så det lär bli några stycken till här i vinter skulle jag tro.

Publicerat

Kul att ni har fått snö hos er, här e det fortfarande kolsvart på natten :-

Har lagt ut rester från en älg samt grävt ner huvud, lungor och levern. Tror att jag hade besök inatt faktist, men så länge det inte finns snö så är det svårt att säga....

Publicerat

Idag blir det vaka av, har under kvällen till igår fått snö och eftersom det är fullmåne så blir det nog perfekt. Tänkte ge mig ut 9:00 och sitta till typ 0:00

Någon som har några speciella tips?

Publicerat

;D Gratta gubben din!..

Mvh

Publicerat
Idag blir det vaka av, har under kvällen till igår fått snö och eftersom det är fullmåne så blir det nog perfekt. Tänkte ge mig ut 9:00 och sitta till typ 0:00

Någon som har några speciella tips?

Sitt tyst och ta det lugnt när räven kommer!

// "TB"

Publicerat

ok, men så långt är jag med, tro det eller ej  ;D ;D

Publicerat

BRA ;)! Då ska det nog gå bra! 8)

//"TB"

Publicerat

Stressa inte i väg skottet när väl räven är på åteln, men nyp till då du får chansen...å skjut bara när du har bredsida på mickel!! De kan vara frestande att skjuta då du har hårkorset mitt i bröstet när räven stannar av å kollar rakt mot kojan, men du måste ha is i magen. Jo just de en ett "skottips" till, skjut INTE när räven står och gräver! Lycka till i natt! :) 

Publicerat

tackar för tipsen, ska jaga med hagel hade jag tänkt, nyper till när han visar bredsidan bara. När brukar själva "Nirvana" på kvällen/natten vara då?

Publicerat

Appropå nirvana kom jag att tänka på min mentor som jag suttit på pass med många gånger, innan jag fick licens, och lyssnat på hans jakterfareheter....

Enligt honom är lilla rävtimmen kl 23 och stora rävtimmen 01.... ;D

Lycka till!

Publicerat

Ok, tack.

Idag har snön fallit ganska sakta ner här i vår by, men nu är marken täckt och ikväll ska det bli vaka av :D. Har dock skola imorrn, så jag lär inte bli ute längre än till 23:00. Sist såg jag räven redan kl21:25 så förhoppningarna är ändå ganska stora. Är det någon mer som ska ut?

Publicerat
Ok, tack.

Idag har snön fallit ganska sakta ner här i vår by, men nu är marken täckt och ikväll ska det bli vaka av :D. Har dock skola imorrn, så jag lär inte bli ute längre än till 23:00. Sist såg jag räven redan kl21:25 så förhoppningarna är ändå ganska stora. Är det någon mer som ska ut?

Nej, har 23 mil till åteln så jag hinner inte fram och tillbaka ikväll ;):D

Som sagt, det var hans erfareheter. Det varierar säkert så det är bara att hålla tummarna för dig ikväll! Skitjakt.

Publicerat

Ok, äh det går om man bara vill ;)

Nu när månen är påväg åt andra hållet, vilken tid kan man räkna med att månen börjar stiga. nu e kl 20 i åtta och här e bäcksvart, trots snö :-

Publicerat

Hmm är det ingen här på sidan som vakar någonting?

Publicerat
Hmm är det ingen här på sidan som vakar någonting?

Det är väl inte så konstigt när bägge är sjuka. :'(

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Det är väl inte så konstigt när bägge är sjuka. :'(

Vi kommer nog igång med vakandet igen bara sorkfebern gett med sig hos maken och mitt ben har läkt  ;)

Publicerat
  • Författare

Som jag skrev i en annan  tråd, så har maken trotsat sorkfeberns härjningar efter 3 jaktfria veckor och det resulterade i en fin räv igår  8)

Bild-071215%20002-rav-2.jpg

Publicerat

Grattis te gubben jämta ;D

Mvh.