Publicerat November 24, 200718 yr Författare Helt rätt Sajmon! Det har krävts en del jobb att få AICS 10 skottsmagasin att passa ett Tikka lås men så är det också en kompetent smed som gjort dessa modifieringar nämligen Pete Lincoln som är en f d engelsk armé armorer som numera bor och verkar i Tyskland under firmanamnet Roedale. Tikkalåset med sina inbyggda kikarbaser gör också att picantillyskenan blir väldigt hög. En ytterligare intressant feature är att det ursprungliga trycket bytts ut mot ett matchtrycke med tryckpunkt... MVH Henrik
Publicerat November 24, 200718 yr Vad är det för sikte på bössan ? Ni är hemska!jag som försöker slå tanken på en taktisk bössa ur sinnet :-[ även om jag vill ha en så tycker jag kanske ändå att det är lite overkill :- Nåväl det finns de som är värre, min gode vän (nåja) John i England brukar regelbundet terrorisera mig med bilder på hans nyförvärv och han lobbar ständigt för att jag skall skaffa "riktiga bössor" som i hans perverterade värld är något helt annat en de alster vi vanligtvis ser på denna sida...hmmm... Jag kan inte undanhålla er bilder på bössa som han provat (den tillhör en av hans fd kollegor) http://i211.photobucket.com/albums/bb157/Henrik_68/Roedale11.jpg[/img] För att kolla om ni egentligen har någon koll på bössor skulle jag som dagens lilla utmaning vilja se vem som först klarar av att lista ut vilken mekanism bössan är byggd runt? Det är ganska enkelt trots att den som MKJ skulle uttrycka det är Gravt customiserad". Kalibern är i vart fall en av Johns stora favoriter 260 rem AI, vilket ger en ledtråd eftersom det är en patron av "308 längd".... Här är samma bössa med alla attiraljer på plats http://i211.photobucket.com/albums/bb157/Henrik_68/Roedale1.jpg[/img] För att inte de mer känsliga ibland herrskapet skall gå i taket är jag förhindrad att berätta vilket avstånd rävarna är skjutna på men det är en bra bit längre än vad jag skulle våga mig på och faktiskt längre än vad de flesta skulle klara av att upptäcka rävarna på Det skall tilläggas att John är en skytt i en helt annan division än vad t ex jag är. Jag har vare sig tävlat i olympiader eller varit brittisk landslagsman i 14 år... Nej, om det nu skall bli en taktisk bössa får det nog bli något i den här stilen Det är en Howa i grunden, det är en mekanism som jag hör allt mer gott om som bas för precisionsbygge..hmmm Ytterligare en Howa denna gång i en Manners GAT...hmmm... Nackdelen är att vi saknar kompetens för att bygga den typen av bössor inom landet (åtminstone såvitt jag känner till, visst finns det smeder som kan bygga precisionsbössor men detta är delvis något annat). Alltså blir det svårt att dokumentera projektets gång eftersom närmaste kompetenta smed som jag känner till finns i Tyskland...hmmm... Vi får väl se var vi landar med detta, det känns som att jag just öppnat pandoras ask. Lev väl och skjut rakt!! Henrik
Publicerat November 24, 200718 yr Shiieet, de där bössorna var det inga fel på Nästan(bara nästan) lika vackra som LTR ;D
Publicerat November 24, 200718 yr Författare Hej, den översta bössan har en S&B PMII 4-16x50 och även den undre bössan har ett S&B PMII men där tror jag att det är ett 4-16x42 men det skall jag låta vara osvuret... MVH Henrik
Publicerat December 2, 200718 yr Vad jag läst om Henrik och förstått av hans resonemang så är kulvapnen hans förstahands val till jakt och dessutom är han en mycket duktig kulskytt. Mitt första hands vapen är hagelgeväret då fågeljakt med hund är min huvudsakliga jakt och våra behov är helt olika även vad gäller kula. Jag vill berätta hur jag har resonerat mig fram till min garderob och vad jag vill förbättra. Jag har just skaffat en 6mm kaliber och tanken var en 6mm br men det blev en ppc istället. Tanken är att ha ett vapen som täcker bäverjakt fågel och räv på alla håll mellan 0-200m med bättre vind egenskaper än en .224 kula. Jag ville ha en bössa som smäller mindre och ger lägre rekyl än min 3000 sporter. Jag har ett antal hundra hylsor i cal 223 rem liggande och dom var avsedda att göra en 6x45AI av som tydligen också har bra egenprecision men valet föll som sagt på en PPC och det var nog lite av slumpens skördar. Jag har pipat om min 6,5x55 CG3000 sporter till 6,5-06 för att få den där långhållsbössan som Henrik också är ute efter men tappade lite i egenprecision vid kaliberbytet. Tror att jag ska montera en rekylbroms på den här pipan också för att kanske få tillbaka lite av egenskaperna vapnet hade tidigare. Originalpipan hade gått säkert 10000+ skott och det var dags att antingen skrota, sälja eller bygga om. Vapnet är fortfarande kapabelt att göra pulver av en lerduva på lite över 500m om jag gör mitt och skjuter oerhört flackt. Jag är mycket nöjd med kalibern men skulle vilja stoppa in den i en annan låda med låsklackarna fram istället och med en mindre klumpig stock av kevlar eller laminat. Har inte fällt många rådjur med den men dom som fallit har varit hyfsat hela och har inte blivit mera sprängda än med 6,5x55. Däremot har jag skjutit en hel del fågel under de senare åren och några har sprängts eller blivit lite större hål i än vad jag gillar på matvilt. Sedan har jag en ruger 22k hornet med en borderpipa som jag gärna skulle göra mig av med till förmån för en 221rem fireball instoppad i en stabil sakolåda eller liknande. En 221rem fireball tror jag snabbt skulle bli en favorit till ripa och rävvak på åtel. Jag kan gott förstå Henriks behov av en grov kaliber till svin och eftersök. Däremot har inte jag något som helst behov av något sådant i nuläget. Tjädrarna attackerar inte när man skjuter dåliga skott. Jag gillar inte vapen som inte klarar minst en enkrona på hundra meter oavsett kaliber och där faller många vapen av äldre konstruktion undan. Jag skulle tveklöst sälja en dubbelstudsare som är reglerad för en viss kula på ett visst avstånd. Henriks garderob hyste ju en blaser också och där finns ju möjlighet att komplettera med massor av "bra o ha pipor" och där finns kalibrar till eftersök och möjlighet till snabba skott och omladdningar. Det sista projektet på ett tag för mig är nog att sälja min 22lr till förmån för ett pneumatiskt luftgevär. Ser inget riktigt behov av 22;an just nu. Den får alltid stanna hemma på ripjakterna till förmån för horneten och precisionsmässigt får den stryk på 50m av ett bra luftvapen. Till sist, Ett vapen man skjuter bra med blir alltid en favorit och det blir oftast avgörande för vad som hänger på ryggen i slutändan. Då är inte ett hekto hit eller dit något som är avgörande.
Publicerat December 2, 200718 yr Måste bara säga att dom där bilderna framkallade ett visst vill ha begär igen så ovanstående 6,5-06 kanske ligger lite risigt till men kalibern vill jag ha kvar. :
Publicerat December 8, 200718 yr Författare Hej Nils, förmodligen kan jag få fram en prisuppgift men för att den skall vara relevant måste du veta vad du vill ha. Rent generellt kan man nog säga att det går att få en ren bössa utan några avancerade modifieringar för 15-20 000 kr sedan handlar det om vilket lås du vill ha, vilken stock, pipa och magasin/underbeslag etc... MVH Henrik
Publicerat December 9, 200718 yr Jag har nu två vapen på genomgång hos smeden. Vet inte vad det kommer att kosta så än så länge får man bara spekulera och drömma. Jag vill ha ett vapen som klarar av att sätta tre skott under 30 mm på trehundra. Det gjorde min sporter som 6,5x55 men jag tvivlar på att det går nu. Pipan till ett eventuellt nytt vapen ska vara rostfri och match kvalite'. Kolven av plast och det bästa som går att få tag i för pengar, gärna en tumhålskolv som på bilden. Låset ska ha klackarna framtill och inte som den jag har längst bak. Märket är inte viktigt men det ska vara stora plana ytor med en rejäl rekylklack som inte kan börja rackla och röra sig i stocken. Magasinskapaciteten behöver inte vara mer än 3 patroner. Skulle kunna acceptera en enskottare också. Trycket ska vara direkttryck reglerbart mellan 0,5-1kg och helt rent utan släp valet beroende på märke av lås. Kikarfäste av stål och skruvat fast. Kaliber 6,5-284 eller 6,5-06. Vikten runt 4,0kg Jag vet inte vad jag skulle kunna få ut för min gamla bössa. Den är ju inget större fel på och inte skjuten mer än 300-500 skott med nypipan.
Publicerat December 9, 200718 yr Låset ska ha klackarna framtill och inte som den jag har längst bak. Märket är inte viktigt men det ska vara stora plana ytor med en rejäl rekylklack som inte kan börja rackla och röra sig i stocken. Magasinskapaciteten behöver inte vara mer än 3 patroner. Skulle kunna acceptera en enskottare också. Kolla in Surgeon Rifles, har läst om den på amerikanska sidor och den verkar fått bra kritik. Låset finns som enkel och flerskottare också. http://www.surgeonrifles.com/index.htm?id=1
Publicerat December 9, 200718 yr Det där såg inte alls fel ut. Finns det någon som kan ta hem i sverige?
Publicerat December 9, 200718 yr Det där såg inte alls fel ut. Finns det någon som kan ta hem i sverige? Vet inte, men skicka ett mail till dom och fråga hur man ska gå till väga. Vet inte om du läste på hemsidan men deras lås är kombatibelt med alla stockar och trycken som är gjorda till rem 700. Lådan är byggd med riktigt små toleranser, lådan behöver inte riktas. Integrerad picatinny skena. I slutändan så blir det kanske inte så mycket dyrare än att börja från "scratch" med en gammal Rem 700 låda. Prisjämförelse från deras hemsida (Surgeon lås vs Remington lås): Cost of a Surgeon Action: SURGEON ACTION: $1285.00 OVERSIZE INTEGRAL RECOIL LUG WHICH OFFERS INCREASED LENGTH ON TENON THREAD FOR STIFFER BARREL SETUPS: $0 INTEGRAL 20 MOA TILT SCOPE RAIL: $0 INTEGRAL SIDE BOLT RELEASE WITH 270 DEG FENCE: $0 TACTICAL BOLT KNOB: 0 ONE PC BOLT CONSTRUCTION: $0 BUILT IN BOLT SLEEVE FOR BETTER ALIGNMENT: $0 BLUE PRINT ACTION: $0 HELICAL BOLT FLUTING: $0 JEWELL TRIGGER: $207.00 Total: $1,492.00 (with a Jewell Trigger) Cost to build your own stock action STOCK ACTION: $375.00 PICATINNY SCOPE RAIL 20 MOA TILT ALIGN RAIL AND INSTALL 8-40 SCREWS: $165.00 OVERSIZE RECOIL LUG: $29.20 SIDE BOLT RELEASE: $125.00 BLUE PRINT ACTION: $160.00 TACTICAL BOLT KNOB: $100.00 FLUTING BOLT BODY: $90.00 TIALN COATED BOLT $ 60.00 INSTALL 3 #6-48 SCREWS IN HANDLE TO DECREASE CHANCE OF BREAKING: $65.00 CUSTOM SLEEVING OF BOLT: $100.00 STOCK TRIGGER: $0 Total: $1,269.20 (with a Rem Trigger)
Publicerat December 9, 200718 yr Författare Nils, när du skrev att vikten skulle hålla sig runt 4.0 kg hur räknar du då? Är det färdigt vapen inklusive kikare eller är det "bara" bössans vikt? MVH Henrik
Publicerat December 9, 200718 yr Bara bössan och det gör inget om vikten ligger lite högre. Jag ska ha en skjutmaskin när det blir dags. Oöm och robust med bra skjutegenskaper.
Publicerat December 9, 200718 yr Förlåt henrik om jag kapade tråden för dig, inte meningen. Jag har haft lösa planer länge på att byta bort gammelbössan men ekonomin har inte riktigt tillåtit det. Jag vill bara se vad som går att göra och eventuellt fatta beslut senare. Leveranstiden är också en aspekt. Ett sånt här bygge gör man ju inte medans en bonde gäspar direkt.
Publicerat December 9, 200718 yr Författare Ingen fara Nils, kapa du på! ;D Däremot håller jag inte riktigt med Sajmon om att Surgeon låset skulle vara lämpligt för dina önskemål. Det finns bara i två storlekar och den ena storleken tillåter en maximal patronlängd på ca 71 mm vilket är lite för kort för en 6.5-284 enligt min uppfattning och att få ned en 6.5-06 i ett sådant magasin är bara att glömma. Den andra storleken är kanske ännu mindre lämpad eftersom den är avsedd för 338 lapua (bara mekanismen väger då drygt 1.5 kg). Nu finns det ju en massa andra lämpliga mekanismer så det är ingen fara på taket. Om du har tänkt dig en 6.5-284 så tycker jag att du skall titta på en mekanism som klarar patronlängder på strax under 80 mm. En ganska trevlig låda som också är hyfsat lätt att få tag på är win 70 push feed, ganska ofta ser vi begagnade sådana i 6.5x55 som går för 2-3000 kr. Det är faktiskt en väl så bra mekanism som rem 700 ur precisionshänseende och det går att få fram vettiga kolvar från McMillan till dessa låsen. Sedan gör ju Ragnar Hansen en av de trevligare rem 700 klonerna på marknaden, dessa finns dessutom i en längd som han kallar 703 som är som klippt och skuren för en 6.5-284. http://www.magnumhansen.com/laaskasser.htm Fördelen med det låset är att det går ned i en kolv som är anpassad till rem 700 utan större problem. Nu kan man ju givetvis kamra en 6.5-284 i mekanismer som är av "30-06 längd" och förmodligen är det den vanligaste vägen att gå. Då finns det givetvis en hel uppsjö av andra mekanismer som också blir aktuella som t ex äldre Tikka eller Sako. På senare tid har Howa bivit allt mer populära som bas för lite billigare taktiska vapen och de uppfyller såvitt jag förstår dina kriterier riktigt väl. Faktum är att om jag idag skulle bygga en långhållsrigg och ville basera den på en fabrikslåda så skulle jag nog välja en Howa.... :-X MVH Henrik
Publicerat December 10, 200718 yr Faktum är att om jag idag skulle bygga en långhållsrigg och ville basera den på en fabrikslåda så skulle jag nog välja en Howa.... :-XMVH Henrik Dina påståenden brukar alltid vara välgrundade! Givetvis vill jag veta varför du väljer howa framför tex remington? /Micke
Publicerat December 10, 200718 yr Trodde faktiskt att Surgeon hade en lådlängd mellan korta låset och XL låset. Ack så fel man hade. Henrik, Ang. Hansen låset, kan du berätta om det låset? Hur är kvaliten? Är det en bra grund för ett bygge av en långhållsbössa? Svagheter? Hur är rekylklacken uppbyggd? m.m. När du nämner Howa, vilket lås menar du då? Är det Howa 1500? Samma låda som Weatherby Vanguard?
Publicerat December 10, 200718 yr Howa är ju en budgetstudsare men jag såg FMV;s tester där man sprängde två amerikanska bössor och där var Howa representerad och fick dssutom bra kritik. Var Du inblandad i dom Henrik? Jag har inte blivit mycket klokare som jag hoppades och är tacksam om Henrik klargör och motiverar ett eventuellt val. Jag vill inte att slagstiftet fryser fast i låset och smäller först när jag tar tag i slutstycket utan bössan får under inga omständigheter krångla.
Publicerat December 10, 200718 yr Författare Gokväll mitt herrskap! Sajmon, jag har ingen egen erfarenhet av Ragnar Hansens 700 kloner men jag känner till två långhållsbössor som byggt med dessa som grund och i båda fallen har resultaten blivit över all förväntan. Pete Lincoln beskrev mekanismen som "Basicaly a Remington 700 clone that is absolutely everything the Remington 700 should be!". Jag skall se om jag kan få fram lite mer information från ägarna men det kan ta ett litet tag, i vart fall en av dem finns i Basra för tillfället :-, påminn mig om ett par veckor så jag inte glömmer! Jag har ingen aning om prisläge etc... så jag föreslår att du tar kontakt med tillverkaren och kollar upp fakta. Howan då? Det är mycket riktigt Howa 1500 som jag pratar om, samma mekanism som sitter i Weatherby Vanguard (även om Weatherby valt ett enklare trycke än vad howan har som original). Anledningen till att jag intresserat mig för den är att jag under de senaste tio åren fått allt fler rapporter från skyttar som byggt sina precisionsbössor på howalås, främst då de som har en begränsad budget eller de som hellre skjuter sina bössor än pratar om dem Anledningen är nog från början att det finns några vapensmeder som rekommenderat dem och sedan har väl det ryktet spridit sig. Alltså har min nyfikenhet blivit väckt och det skulle vara kul att se med egna ögon om mekanismen är så bra som ryktena säger. Det är egentligen inget märkvärdigt med mekanismen i sig utan den består av väl beprövad teknik som byggt i Japan med deras syn på kvalité vilken som de flesta känner till skiljer sig en del från den amerikanska synen . Nackdelen är att utbudet av tilbehör är begränsat men det som jag behöver finns, d v s McMillan och manners gör kolvar som passar mig. Jag kan få tag i riktigt bra Picantinny skenor från seekins precision och trycket går att få precis så som jag vill ha det. Dessutom kan de modifieras till att funka med AICS magasin eller Badgers underbeslag. Alltså finns det jag behöver även om en del saker behöver beställas men det kan jag leva med. Varför inte rem 700? Jag misstänkte att allas vår stjärnbanersprydde Micke skulle komma med en fråga om hur de står sig mot rem 700 och vad det var som får mig att förespråka Howa framför "the all american rem 700"? Först som sist skall det slås fast att rem 700 varit basen för fler precisions och långhållsriggar än förmodligen någon annan mekanism, stt välja den är alltså att spela "safe, det är ungefär som att jaga med 30-06 med andra ord . Den har några stora fördelar, för det första innebär mekanismens uppbyggnad som är helt cylindrisk att den är enkel och billig att tillverka. Den är också enkel att arbeta med för en vapensmed, i princip behövs det bara en svarv så kan man börja bygga rem 700 bössor! För det tredje finns det en uppsjö av tillbehör till den, vilket innebär att oavsett vad du letar efter så kommer du att hitta det till en rem 700 (det är också därför alla 700 kloner dyker upp med samma "footprint" som rem 700). Vilka fördelar har då en Howa framför en rem 700? För det första är det en låda med plan botten där rekylklacken är en integrerad del av lådan vilket ger en bättre yta att bädda i stocken. En av de åtgärder man ofta gör på rem 700 är att man byter ut rekylklacken och att man på något sätt fixerar den i lådans framkant istället för att bara pressa den mellan lådan och pipan. Slutstycke och slutstyckshandtaget är tillverkade i ett stycke på Howa tillskillnad från remingtons lösning som funkar bra med vanliga slutstyckshandtag men när man sätter på de större taktiska slutstyckshandtagen a la SSG så blir momentet för stort och du riskerar att stå där med slutstyckshandtaget i handen ??? Jag har sett det hända två gånger i verkligheten och båda gånger var det mycket lättare för mig än för skytten att se det komiska i situationen ;D ;D. Dessutom har Howan en "bättre" utdragare än vad re 700 har d v s den har större anläggningsyta mot utdragarspåret på hylsan. Jag har aldrig själv sett en rem 700 utdragare haverera men det skall enligt ihärdiga rykten vara ett problem. Howa har en 3 läges säkring till skillnad mot 700:an som inte låser slutstyckshandtaget i säkrat läge. För mig spelar det ingen större roll men det får väl ändå ses som en fördel för Howan? Dessutom kan en kompetent smed justera ned Howans trycke till ca 500 gram vilket är i vart fall 3-400 gram lägre än vad som går att göra med en rem 700. Kontentan är egentligen att en massa saker som jag skulle lägga ut som arbete för en smed att åtgärda eller delar som skulle behöva bytas ut är redan fixade på Howan vilket innebär ett lägre slutpris. Så istället för att lägga pengarna på att fixa till en rem 700 kan jag lägga ett antal tusenlappar på optik eller något annat. Men allt detta är bara i teorin eftersom jag INTE bestämt mig för att nästa projekt skall bli en taktisk bössa..... :-* Dessutom vill jag påminna att jag skrev att "om jag idag skulle bygga en långhållsrigg och ville basera den på en fabrikslåda så skulle jag nog välja en Howa" frågan är alltså om jag vill basera ett sådant projekt på en fabrikslåda 8)? Gokväll från västkusten! Henrik
Publicerat December 10, 200718 yr Men allt detta är bara i teorin eftersom jag INTE bestämt mig för att nästa projekt skall bli en taktisk bössa..... :-* Dessutom vill jag påminna att jag skrev att "om jag idag skulle bygga en långhållsrigg och ville basera den på en fabrikslåda så skulle jag nog välja en Howa" frågan är alltså om jag vill basera ett sådant projekt på en fabrikslåda 8)? Guuud vad du retas! ;D :-*....Som jag sagt tidigare, En tråd som handlar om bygget av en långhållsrigg i din regi skulle vara guld värt! :-* Förresten, längst bak i mitt vapenskåp står en Tikka M55 .308win och samlar damm, dessa lås är vad jag har fått för mig rätt OK lås att bygga vidare på (med tanke på Jockes projekt b.la)...trycken lämnar (för mig) inget övrigt att önska....ibland vissa kvällar ligger man sömnlös och drömmer sig bort bland 300, 400 och 500m vallarna på skjutbanan här hemma...Skulle vara *riktigt* kul att bygga en långhålls bössa av den faktiskt ....sist jag var och övade med 22-250:in så testade jag 2 skott på 500m vallen....höll 50cm över målet (en fältskytte tavla D100)....ett av skotten satt 20cm under tavlan i pinnen, sen av spåren i snön att dömma så satt den andra kulan ca 10cm i sidled bredvid den andra...återgick till tjäderfiguren på 300m vallen med en önskan om en kaliber/bössa för 500m vallen ...ångrar liiite idag att jag sålde fältskytte bössan faktiskt :-... Tyvärr måste ett "långhålls-projekt" för min del vänta minst 1 år...närmast på tapeten står ett nybils köp (inte spritt ny, bättre beggad)...så då måste tyvärr jaktens/skyttets tillbehör ligga på is :- Nils...skulle även hemskt gärna ta del av ett bygge från din sida /Fredde
Publicerat December 11, 200718 yr Nämen ser man på! Här har det minsann hänt saker Jag har för tillfället för lite tid för att sätta mig och skriva. Mycket jobb, julklappsköp och annat slukar all den lediga tiden. Jag har facktiskt själv funderat på varför folk inte bygger bössor på Howa 1500 systemet då det finns gott om eftermarknads produkter till dessa. En snabb fråga från mig är ifall Howa har en eller två lådlängder? Hur mår du annars då Henrik? Jag ringer dig en kväll här tänkte jag. Ganska lite att göra på jobbet nu så det blir mycket ringande till folk på jobbets bekostnad såklart Fredde Piteå: Tycker absolut du skall bygga en långhållsrigg utav en M55:a. Men jag har som sagt för lite tid att skriva ner mer detaljerat vad jag tycker man borde ta i beaktande. Men det första jag hade gjort hade fått bli att den skulle blivit en enskottare. M55 magasinet är ingen hit. Och om du skall skjuta på 3 - 500meter så behöver du förhoppningsvis bara ett enda skott MVH/Jocke
Publicerat December 11, 200718 yr Jag har facktiskt själv funderat på varför folk inte bygger bössor på Howa 1500 systemet då det finns gott om eftermarknads produkter till dessa. En snabb fråga från mig är ifall Howa har en eller två lådlängder? Tjaaa, det beror väl vad man jämför med. Men i överlag så finns det inte speciellt mycket "after market" produkter till howa 1500. Som Henrik sa, McMillan och Manners gör bra stockar, men i övrigt så är det svårt att finna bra produkter. Mjo Timney har väl ett trycke till Howa 1500/Vanguard. Howa 1500 finns i SA och LA.
Publicerat December 11, 200718 yr Jag misstänkte att allas vår stjärnbanersprydde Micke skulle komma med en fråga om hur de står sig mot rem 700 och vad det var som får mig att förespråka Howa framför "the all american rem 700"? Man tackar för ett sakligt och uttömmande svar Nu lever jag dock efter konceptet "Real men dont eat sushi" åtminstone vad det gäller vapen så jag fortsätter med min Remington ;D /Micke
Publicerat December 11, 200718 yr Även jag är i startgroparna för ett prickskyttebösseprojekt, men vet inte om det här är rätt tråd att skriva sönder för detta? Skrev lite här: http://jaktsnack.se/index.php?topic=8320.75