Publicerat November 28, 200718 yr Tja! Jag och en granne har en lokal tävling som vi kallar guldgåsen...går förstås ut på att knäppa flest kanadagäss. Ära och beröm till vinnaren och en vandringspokal ligger på plus-sidan. Däremot ska även vinnaren bjuda hem till middag, förslagsvis anrättad Gås. I år är det då jag som ska bjuda på middagen...som har blivit rejält försenad. Nu finns inga bröstfiléer kvar av gässen, bara en hel del färs. Så frågan är vad man ska hitta på att göra av gåsfärsen. Det får ju gärna vara lite exklusivare än köttbullar... Nån som har nåt bra tips?? /Henke
Publicerat November 28, 200718 yr Skjut en gås till och bjud på bröstfilé nej jag brukar kolla i kokboken om jag hittar något kul, har en som innehåller det mesta från vardagsmat till nobelmiddag, det sista var kanske att ta i men nästan, fantasin kommer igång åtminstone. Kollade och det fanns ingenting på fågelfärs
Publicerat November 28, 200718 yr Det borde gå att göra Wallenbergare av gåsfärsen. ;) Kolla i en kokbok hur du gör. Servera med Mandelpotatismos och stekt svamp (kantareller). ;D ;D ;D
Publicerat November 28, 200718 yr Författare Skjut en gås till och bjud på bröstfilé nej jag brukar kolla i kokboken om jag hittar något kul, har en som innehåller det mesta från vardagsmat till nobelmiddag, det sista var kanske att ta i men nästan, fantasin kommer igång åtminstone.Kollade och det fanns ingenting på fågelfärs Gässen har tyvärr...eller kanske, turligt nog...lämnat oss för denna säsong. De återkommer inte förrän till våren igen! ...och börjar skita ner badplatsen, äta upp allt korn för mig osv, osv... Visst hörs det att jag är jätteglad över de hundratals gäss vi har hemmavid? Färs är väl kanske inget man normala fall gör av fågel. Det är väl att häda lite. Men när man har ätit bröstfiléer några x antal gånger så testade jag hamburgare på gåsen. Det är ett tips säger jag bara! Gott och lite orginellt. Wallenbergare är ju lite mer exklusivt än köttbullar visserligen! Tack för hjälpen! Nån som har nåt ytterligare tips välkomnas även det! /Henke
Publicerat December 3, 200718 yr Kanske lite sent svar om du skulle bjuda på middag i november... ...men vem vet, bröstfiléerna kanske är slut när du vinner Guldgåsen nästa år med! Jag har i och för sig inte provat nedanstående med just gåsfärs, men det funkar alldeles utmärkt med kycklingfärs i alla fall, och gås brukar ju bara bli godare ;D Prova att göra färsfyllda grönsaker. Det går att göra lite olika varianter beroende på vilken smak man vill få fram och hur man vill servera det hela. Paprika är enkelt att fylla, bara att skära loss skaftet o dra ut kärnhuset. Stoppa i väl kryddad färs, toppa med riven ost (gärna parmesan) och kör i ugnen. Blir dessutom snyggt ut när man serverar. En annan variant är att klyva en stor squash, gröpa ur kärnorna och lägga dit färsen istället. Sedan på samma sätt som paprikavarianten. En annan variant är att "trä upp" färsen på träspett à la nordafrika och sedan servera med röda linser & chiliröra. Jag har testat detta med både nöt-, fläsk-, älg- och kycklingfärs och det smakar alltid bra. Kan plocka fram mer detaljerat recept om det är av intresse. Smaklig måltid!
Publicerat December 3, 200718 yr Författare Kanske lite sent svar om du skulle bjuda på middag i november......men vem vet, bröstfiléerna kanske är slut när du vinner Guldgåsen nästa år med! .... ....nej middagen har tyvärr inte hunnit avklaras ännu! (så dina glädjer mig! Det låter som det kan bli riktigt gott och även ser lite finare ut!) Låter som ett mycket trevligt tips att göra färsfyllda grönsaker. Man kan ju variera lite om det är nån som inte tycker om paprika (som t ex. min fru typiskt nog...) Tackar å bockar!! ...tar förresten gärna emot lite krydd-tips om du har! /Henrik
Publicerat Mars 11, 200818 yr Författare Det borde gå att göra Wallenbergare av gåsfärsen. ;)Kolla i en kokbok hur du gör. Servera med Mandelpotatismos och stekt svamp (kantareller). ;D ;D ;D Nu har middagen avklarats, väldigt mycket senare än vad det var tänkt!! Nåja, det blev wallenbergare enligt detta recept (dock med gåsfärs då..): http://www.tasteline.com/default.ns?print=...amp;lngRID=6886 Serverades med hasselbackspotatis för övrigt! Man får inte ta lika mycket nejlika och muskot som det står, för det tar lätt över smaken. Men annars var det en mycket god maträtt som inleddes med morot/räk-soppa och avslutades med en vit chokladmousse med jordgubbar. Mycket uppskattat av gästerna, dvs. tävlingsmotståndaren! Snart ska det grillas viltburgare på muurika av denna gåsfärs. Det rekommenderas varmt!
Publicerat Mars 11, 200818 yr Coolt. Jag måste prova med gås. Jag har gjort wallenbergare på älg, rådjur, dovhjort, hare, vildsvin, vildand och tjäder som har alla blivit hur goda som helst.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.