Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad ska gälla med Mårdhunden ?

Featured Replies

Publicerat

håller med,kämpar behövs men sen belöning då ;):rolleyes: lätt att hela klubben får väl beröm för vad kanske 15personer brinner för och ställer upp med sin tid och engagemang... tacka veta jag stövar klubbar där det blir dala uppror för ingenting :P

sen eftersom det är internet så ska jag tillägga att en text kan läsas på 3 olika sätt upp och ner,från sidan och rakt framifrån och med det vill jag säga att att det är dom som inte jagar aktivit med sin s,k grytchampions jag vill kläma åt,läser själv mina stav fel/text och ser att det lätt tolkas rätt rabiat <_< jag är värre än så ;) vi är iaf väldigt långt ifrån ämnet mårdhund som inte kommer komma till sverige i mångtal innan hela nuvarande grythundklubben styrelsen är ännu gråare B)

Publicerat
  • Författare

Det är ju faktiskt så att det heter gryt"anlags"prov.....alltså det är ett av benen att stå på för den färdiga grythunden och avelsutvärderingen.

Så är det bara, hur ska man annars kunna ordna sig valp....som alla andra noviser ringa runt till icke nogräknade uppfödare som lurar i oss en massa skitprat.

Ofta går det till så med första valpen...när man haft sina första hundar och fallit i groparna och lärt känna folk runt om i landet så vet man ju varifrån man ska beställa.

Men för att raserna Parson, Border, Foxterrier och Tax så behövs alla...ALLA hundar i rasen det räcker förmodligen inte bara till att ta jaktidoterna för då har man tillslut inget kvar att avla på (för snäv avelsbas)....att då hellre ta en GA-hund utan jagande husse är ju milsvida bättre än inget alls....

Om du nu inte kan jaga med alla hundar du ska para med innan du parar eller få verifierat från duktiga jägare att hunden är bra.

_-"Det är inte lätt att förklara för dom som inte begriper."

I Stenmark

Publicerat
  • Författare

Apropå allt annat....som ämnesstartare så kan jag nämna att på domarkonferensen togs beslut om att Mårdhund ska bedömmas som förliggarjakt.

Publicerat

varför inte 3 prov för grythunden?tycker det är rätt konstigt i grunden att en jakthund kan bli utmärkt till champion på sitt första vilt...champion för mig är en hund som är lite mer än det vanliga,bra eller super avgör man själv när man kan läsa mer i jaktprov berättelsen! hade man bara haft lite mer ide att styrka statusen för våra hundar hade jag tyckt det var bättre,nu äre juh så att vi nog har dom "billigaste" champion hundarna av alla jaktraser? nu tänkte jag skriva nå dumt men håller mig :D

tycker för övrigt tyskjakterrier klubb har väldigt sund ide om jakthunden,den lär dröja innan den blivit ett ring objekt!

Publicerat
varför inte 3 prov för grythunden?tycker det är rätt konstigt i grunden att en jakthund kan bli utmärkt till champion på sitt första vilt...champion för mig är en hund som är lite mer än det vanliga,bra eller super avgör man själv när man kan läsa mer i jaktprov berättelsen! hade man bara haft lite mer ide att styrka statusen för våra hundar hade jag tyckt det var bättre,nu äre juh så att vi nog har dom "billigaste" champion hundarna av alla jaktraser? nu tänkte jag skriva nå dumt men håller mig :D

tycker för övrigt tyskjakterrier klubb har väldigt sund ide om jakthunden,den lär dröja innan den blivit ett ring objekt!

Måste fråga dig F-C?

Finns det något posetivt överhuvudtaget ang grythundar/grytjakt, SGK, championaten, raser(förutom TJT) enligt dig???

Sgk kommer garanterat ha en närmare relation med TJTK inom kort då dess styrelse har för avsikt att knyta samman alla berörda special/ras klubbar för att grytverksamheten totalt sett ska bli större både vad det gäller antalet intresserade "OCH" för att få mer gehör ute i samhället. På domarkonferensen nu senast togs det även upp att jaktchampionatet minst bör innefatta ett st jaktprov och att detta även skulle skickas ut till alla rasklubbar som ett krav från oss domare. Vi försöker det lovar jag dig, men återigen är det rasklubbarna själva som bestämmer när det gäller championaten. Majoriteten av domarna var eniga ang att t.ex. lådchampionaten ska tas bort och att jaktproven är det som bevisar vad man har i kopplet.

Du trycker på att statusen borde styrkas på våra jakthundar? Enligt mig är det en mängd med hundar som har erövrat sina JCH titlar med stor värdighet och det gäller inte bara sådana som du och jag kallar för jaktidioter.

Tycker det är synd att du istället för att bara se till det negativa(enligt dig) inte kan ge grythundsverksamheten en chans och åtminstonde ge posetiv kred åt någonting???

Mvh grävUppland.................

Publicerat
Apropå allt annat....som ämnesstartare så kan jag nämna att på domarkonferensen togs beslut om att Mårdhund ska bedömmas som förliggarjakt.

Egentligen borde sprängarjakt också ha godkänts, för det e' så gott som enda sättet att få ut mårdhundar från större stenskravel. Då e' de bra med en hund som kan släppa emellan åt som med räven :angry:

Publicerat

i stora hela står jag med grythundklubben och dom som jobbar med terrier förövrigt,men tycker det är för mycket rosset hundar ibland,helt odugliga ute iskogen..,men kanske har en bra dag,tycker det är helt fel att bedöma en hund till högsta möjliga meriten enbart på ett jakt tillfälle (och ett prov då) man tappar bort dom duktiga,är rätt less på sitta analysera alla prov berättelser kan jag lova dig,sen är jag inte mindre glad för det är en myrslok eller tjt som går bra,har väldigt dålig koll på andra raser på så sett att jag endast hör från dom som jagat med hunden,det tycker jag är fel...ska vi få mer status för våra hundar och mer grytjägare ska det nog rensas upp lite och införa mer jakt,,,

när var det senast uppland hade en grythelg?? när fanns möjligheten att fara över i sgk till åland tex för testa hundarna?det är väldigt ofta ras klubben som gör sånt,läs border terrier....

mer posetivt är väl att det finns sånna som ger sin tid åt andra,skulle oxå göra det om jag visste dom personer som är på proven skulle ha nytta av min hjälp/stöttning i skogen.så är inte fallet enligt mig så varför ska man lägga ner sin fritid på sånt?jag skulle då aldrig göra det

sen mer provdomare! förnyelse! föryngring!proven idag är bra men 2 till skulle vi slippa allt tråkigt skit snack om andra dömmer kompisars hundar vilket jag tycker är väldigt negativit i klubben,för slippa sånt måste man juh se över dom som tittar på dessa prov eller styrker dessa med 2 st prov till

nä jag är som jag är,men hellre hjälper jag med jakt å kontakter till dom som vill jaga än till dom som vill tok meritera sedan inte jaga!! sen att det ofta är tanter är nog ingen som säger nått om,men jag jagar med enligt mig dom två mest seriösa tanterna och det är väldigt kul när dom verkligen får igen sitt jagande i deras hundar!dom kallar jag jägare inte tanter dock :angry:

Publicerat

Visst kan jag hålla med om att det är tråkigt när meriteringen stannar vid ett eller två anlagsprov, men jag säger som någon tidigare nämnt att hellre det än ingenting. Vi har i sådana fall ett större problem med uppfödare som säger sig föda upp hundar för jakt men som aldrig satt sin fot vid ett provgryt ens.

MEN jag tror, att vill man ändra något så får man kanske jobba inifrån. Närvara på grytträningar t ex, inspirera & delge sin kunskap. Grytträningar är ett ypperligt tillfälle att knyta kontakter, för den oerfarne & vice versa. Det är ju många gånger genom grytträningen som intresset för jakten väcks, så var det i mitt fall t ex, & min erfarenhet säger mig att det är långt fler hundägare än vad vi tror som faktiskt är seriöst intresserade av att prova sin hunds egenskaper praktiskt men de vet helt enkelt inte hur de ska gå tillväga & där kan ju vi hjälpa till.

Inom VnGK t ex så har flera ekipage provat på praktiskt jakt denna säsong, mycket tack vare att styrelsen aktivt jobbat på att skapa tillfällen samt på andra sätt försökt underlätta övergången från provgrytsverksamhet till jakt under praktiska förhållanden. Själv har kört många mil med andras hundar i bagaget i jakt på jakttillfällen & provtillfällen när hundägarna själva inte haft möjlighet att delta. Jag tycker det har varit mycket positivt. Flera hundar, som kanske aldrig hade fått se insidan av ett naturgryt annars, har nu fått chansen att visa en del av sin potential & det har sin sin tur givit den positiva effekten att ägarna vill fortsätta jaga med sina hundar, på ett eller annat sätt :angry:

MVH Anna

Publicerat

fan va härligt