Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hårda pix när polisen kommer på besök

Featured Replies

Publicerat

2007-12-07

En man boende i värmländska Torsby, som varit utbildningsledare i vapen- och jaktfrågor, fick lämna ifrån sig sina vapen. Polisen gjorde ett oanmält besök i mannens bostad i början av september. De upptäckte då att mannens fyra gevär och hans hustrus fem hängde i ett olåst vapenställ på väggen.

Sedan dess har paret vädjat till länsrätten om att få tillbaka sina vapen, men utan resultat. Paret förstår att de gjort fel, men säger att det finns förmildrande omständigheter. De uppger att vapenstället hängde på en undanskymd plats i bostaden och att det inte kunde upptäckas av oinvigda. Dessutom förvarades ingen ammunition i eller i närheten av huset.

Paret hävdar också att de helt enkelt glömt bort att vapnen hängde där på väggen. Paret äger en fastighet med jakträtt och deras barn ska ta jägarexamen. Ett riktigt vapenskåp ska införskaffas, lovar de.

Länsrätten på polisens linje

Länsrätten väljer att inte gå på parets önskan att få tillbaka vapnen. De anser att förvaringen har allvarliga brister.

Hur det kommer sig att polisen oanmälda besökte paret och fann vapnen är sekretessbelagt.

Örjan Larsson, jurist hos polisen i Karlstad, säger att polisen har rätt att på eget initiativ, eller efter tips från allmänheten, kontrollera hur folk förvarar sina vapen.

– Det krävs inget beslut om husrannsakan. Vapeninnehavaren är skyldig att låta polisen få tillträde, berättar Örjan Larsson för Nya Wermlands-Tidningen.

:o

http://www.jaktojagare.se/

Publicerat

Min högst personliga reflektion är att det kanske finns mer bakom som inte jag känner till? Lät ju ganska tufft...

Publicerat

är det så att de stämmer att dom inte hadde sina vapen inlåsta!. och inte ens ett vapen skåp!.. helt rätt tycker jag!....

MVh

Publicerat

Ja de får nog vänja sig vid tanken på att vara utan bössorna ett bra tag och det med all rätt tycker jag.. så j-la obehagligt med vapen på drift vilket rätt lätt kan hända med den där vapenförvaringen!

Mvh!

Publicerat

Jag tycker inte ett dugg synd om dom. Alla vet väl för bövelen att det är lag på vapenskåp!

Publicerat

Alla vet att det är så och ge dom kännbara böter istället, nog kan de ha bössorna kvar tycker jag, hur är det med hemvärnet idag, inte ens jag har koll på det :- men för inte så länge sen så kunde AK4:an stå i garderoben och ammo fanns det också.

Publicerat

Kan väl hålla med om att det kännas lite taskigt att bli av med sina vapen.

Men som sagt så är resten sekretessbelagt och det kan ju ligga mer bakom detta beslut. Vad vet vi?

Dessutom så kan jag spontant känna att vad ska vi med lagar till om vi ändå inte behöver följa dom?

Publicerat

Om man är helt ren innan skulle det kunna räcka med böter och ett föreläggande om att skaffa vapenskåp. Men som flera andra skrivit kan det finnas mer bakom

Publicerat

Bättre att börja jaga med båge då! Där finns ännu inga krav på vapenskåp och annat.

Om nån ändå skulle få tag på en båge så ska det mycket till innan de klarar av att släppa iväg en pil.

Nej, vapen ska vara inlåsta, Finns inga ursäkter till att ha dom hängande på väggen.

Publicerat

Hmm stämmer det verkligen? Sen likställs väl båge och armborst? Var ned och tassade i ett förråd för beslag på jobbet (polisen) och fann ett antal bågar samt ett armborst..

Mvh!

Publicerat

Har för mig att båge är licensfri medans arborst inte är det...

Publicerat

Har och har haft lite olika bågar och armborst genom åren. Bågen är licensfria att köpa och inneha. Inga speciella förvarings anvisningar finns. Armborst är licensbelagt och jag är osäker på om du måste ha den i vapenskåp. Det är ett antal år sen jag sålde mina armborst. Då behövdes inget vapenskåp till dessa. Å andra sidan var vapenskåp inget krav för gevären heller. Men pilbågar kan du köpa helt fritt idag. Jag har en fin båge till salu. Någon som är sugen? Tänkte köpa mig nästa års modell.

Publicerat

Vi hade en kille i laget i Dalarna som fick sina vapen beslagtagna av polisen. Han hade sina vapen under sängen och polisen fick ett tips av hans ex när hon surade ut på honom för mycket. Helt rätt, tyckte vi i hela laget.  ;)

Publicerat
  • Författare
Vi hade en kille i laget i Dalarna som fick sina vapen beslagtagna av polisen. Han hade sina vapen under sängen och polisen fick ett tips av hans ex när hon surade ut på honom för mycket. Helt rätt, tyckte vi i hela laget.  ;)

F*n vad han ska ha blivit glad när han fick reda på det när det var hon som tipsat. ;D Helt rätt! ;D

Publicerat

Populär kille ::)

Publicerat

Han måste ha gjort nå dumt....

Hur är det med slutstycken, går det att kopiera dem? Tänke om man hade det på en annan plats och vapnet blir stulet, är det obrukbart eller är det bara att svarva ett nytt?