Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var är alla jagande tjejer?

Featured Replies

Publicerat
Vart finns det nätverket?

Bergs JVK, Jämtlands län. Vi har egna kvällar på skjutbanan med och utan instruktör, ordnar någon jakt/år, VIP-kväll på lokala jaktaffären, studiecirklar mm. Alla 55 är ju förstås inte med jämt, men det brukar vara fullbokat på aktiviteterna.

• Svar 160
  • Visningar 34,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Bergs JVK, Jämtlands län. Vi har egna kvällar på skjutbanan med och utan instruktör, ordnar någon jakt/år, VIP-kväll på lokala jaktaffären, studiecirklar mm. Alla 55 är ju förstås inte med jämt, men det brukar vara fullbokat på aktiviteterna.

Nog är medelåldern hög, det kan jag hålla med om men vi har ju alla samma intressen

Publicerat
*Nickar instämmande*

Helt totalt beroende av att sitta här inne och glo. Får aldrig någonting vettigt gjort här hemma längre.

Visst är det hemskt. Är i övrigt verkligen ingen datanörd, man har ju några dagliga kollar på bloggar osv men i övrigt är det bara Jaktsnack som drar. Dammsugaren går max 2 gånger i veckan härhemma nuförtiden, förut var det nästan varje dag... :D:lol::o

Publicerat
Visst är det hemskt. Är i övrigt verkligen ingen datanörd, man har ju några dagliga kollar på bloggar osv men i övrigt är det bara Jaktsnack som drar. Dammsugaren går max 2 gånger i veckan härhemma nuförtiden, förut var det nästan varje dag... :D:lol::o

Idag fick jag faktiskt oerhört dåligt samvete över att det låg hundhårstussar i vart och vartannat hörn. Fick tvinga mig själv att dammsuga upp dem innan jag gick in här. När jag ändå höll på med dammsugen så hittade jag på lite annat som kunde vara bra att städa bort. Tur att jag tog tag i det för se, nu sitter jag klistrad här igen.

Publicerat
Idag fick jag faktiskt oerhört dåligt samvete över att det låg hundhårstussar i vart och vartannat hörn. Fick tvinga mig själv att dammsuga upp dem innan jag gick in här. När jag ändå höll på med dammsugen så hittade jag på lite annat som kunde vara bra att städa bort. Tur att jag tog tag i det för se, nu sitter jag klistrad här igen.

Haha precis sådär är det. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Gud så roligt! *avis*

Låter hur kul som helst att kunna prova på olika jaktformer sådär. ^_^

Hoppas ni får er någon bäver då. :o

Får väl återkomma med en rapport senare ;)

Publicerat

En kvinnotråd, men ändå en jägartråd antar jag?

Nu skall detta jag skriver uppfattas rätt, men jag kan inte låta bli att kasta in denna kommentar, men målet är inte att provocera.. JAQT, vad tillför detta jägarkåren mer än segregering? Jakt för mig är lika villkor för alla inblandade oavsett ålder, erfarenhet, hudfärg, religon, utbildning, inkomst och MAN eller KVINNA?

De kvinnor jag jagar med, (bl.a min egen sambo) ställer sig precis lika frågande som mig i detta. Dom vill inte ha några karlfria jakter utan vill jaga och umgås på samma villkor som alla andra. Visst är det lite gammal gubbmentalitet på vissa håll, men aldrig värre än att vilken normal kvinna som helst kan ta för sig. Nä, istället för anpassning skall allt omreformeras i sann modern feministik anda ;)

Hjälp mig att förstå? Har inte ni ett ansvar gentemot lika värde för alla inom jakten? ^_^

PS, jag tycker det är jättekul att allt fler tjejer hittar hit :o

Publicerat
  • Författare

Nu skall detta jag skriver uppfattas rätt, men jag kan inte låta bli att kasta in denna kommentar, men målet är inte att provocera.. JAQT, vad tillför detta jägarkåren mer än segregering? Jakt för mig är lika villkor för alla inblandade oavsett ålder, erfarenhet, hudfärg, religon, utbildning, inkomst och MAN eller KVINNA?

De kvinnor jag jagar med, (bl.a min egen sambo) ställer sig precis lika frågande som mig i detta. Dom vill inte ha några karlfria jakter utan vill jaga och umgås på samma villkor som alla andra. Visst är det lite gammal gubbmentalitet på vissa håll, men aldrig värre än att vilken normal kvinna som helst kan ta för sig. Nä, istället för anpassning skall allt omreformeras i sann modern feministik anda ;)

Hjälp mig att förstå? Har inte ni ett ansvar gentemot lika värde för alla inom jakten? ^_^

PS, jag tycker det är jättekul att allt fler tjejer hittar hit :o

Tro nu inte att jaqt är nåt modernt feminsistiskt påhitt.

Det kom till för att hjälpa kvinnor vill börja jaga eller bara vill pröva nåt annat. Jag å flera andra kvinnor har svårt att träffa andra likasinnade, jag jagar å har jagat sen jag var liten men i mitt jaktklag finns det bara karlar 55+ och dom vet alla bäst, fastän det inte är så. Men som medlem i nätverket kan man få pröva så mycket annat å träffa annat jagande folk.

Du måste vara avundsjuk eller missunsam då du skrivar ett sånt där inlägg.

Publicerat

De kvinnor jag jagar med, (bl.a min egen sambo) ställer sig precis lika frågande som mig i detta. Dom vill inte ha några karlfria jakter utan vill jaga och umgås på samma villkor som alla andra. Visst är det lite gammal gubbmentalitet på vissa håll, men aldrig värre än att vilken normal kvinna som helst kan ta för sig. Nä, istället för anpassning skall allt omreformeras i sann modern feministik anda -_-

Hjälp mig att förstå? Har inte ni ett ansvar gentemot lika värde för alla inom jakten? :lol:

PS, jag tycker det är jättekul att allt fler tjejer hittar hit :)

Själv har jag inte upplevt några fördomar bland jägare ännu, "gubbmentaliteten" ser jag tvärtom som charmig om vi pratar om vuxna, mogna människor som håller det på en humoristisk nivå. Är inte precis någon feminist i andra situationer heller, trivs ofta bra (ibland bättre) i manliga sällskap för det passar min enkla personlighet, kvinnor har en förmåga att vara omständiga och bittra tycker jag. :rolleyes: Har överlag svårt för "kvinnor kan"-grejor. Är till och med riktigt gammeldags i könsrolls-frågan också :P skulle ha mycket svårt för att inte få vara den som har hand om "kvinnogörat" t.ex... (utom jakten! B) )

Men... det här med JAQT - kan man inte bara se det som en rolig grej? Det är faktiskt inte alltid så lätt att bryta sig in i gamla jaktlag. Det är väl ypperligt med sådan här typ av förening då?

Eller känner ni er hotade? :P:D;);)

Publicerat
Men... det här med JAQT - kan man inte bara se det som en rolig grej? Det är faktiskt inte alltid så lätt att bryta sig in i gamla jaktlag. Det är väl ypperligt med sådan här typ av förening då?

Om det behövs något som JAQT för att fler kvinnor ska hitta till jakten så får det väl vara så då.

Det har väl hänt att man någon gång varit på en "GRABBRESA" där kvinnor kanske inte skulle ha "passat in så bra" :rolleyes::lol:

Nää, ha ni era "seanser" och se till att ha kul!

Träffade ett gäng tjejjer som var ute på ripjakt med Jaqt i Kittelfjällsområdet för ett par år sedan, en av dem var höggravid men kämpade tappert med skidorna ändå, kul med fler tjejjer i skogen.

Eller känner ni er hotade? :);):P-_-

Nope! det finns jakt så det räcker åt oss alla ;):P

Publicerat

Jag ville bara se om mina farhågor stämde huruvida vilket svar jag skulle få, och det stämde rätt väl. :rolleyes: Har den 3e tjejen på väg in i mitt hemma jaktlag nu...snart kvoterat. Så visst finns dom som håller dörren öppen såväl som de tjejer som vill ta del av ett normalt samansatt jaktlag.

Publicerat
Jakt för mig är lika villkor för alla inblandade oavsett ålder, erfarenhet, hudfärg, religon, utbildning, inkomst och MAN eller KVINNA?

+ 1 på det!

Men samtidigt är det faktiskt så på många ställen i landet att kvinnor kan ha svårt att komma in "på riktigt" i lagen/gemenskapen eller ens få chansen tyvärr..

Alla gammgubbar gillar ju inte att ha fruntimmer vare sig på skyttebananan, i jaktlaget etc. Har själv fått uppleva den attityden tidigare, men det hade de inget för :D

Publicerat

Jämta

Är ju inte helt orädd för att ta debatten, oavsett fråga egentligen. Men denna är en "nobrainer" för mig att ta då jag kommer framstå som bakåtsträvande flanellgubbe oavsett. Ribban är liksom redan satt i ett tidigare inlägg om hur mycket debatt man är beredd att ta beträffande jaQts nödvändighet som kvinnans port till jakten.

Tror en kvinna har betydligt lättare att finna jakt än en ungdom i storstad generellt, för att inte tala om en mörk invandrare. :D

Publicerat

:D:o:P

Mvh.

Publicerat

Vi har 3 kvinnor i vårat jaktlag av 35 medlemmar idag! :D

Publicerat

De kvinnor jag jagar med, (bl.a min egen sambo) ställer sig precis lika frågande som mig i detta. Dom vill inte ha några karlfria jakter utan vill jaga och umgås på samma villkor som alla andra. Visst är det lite gammal gubbmentalitet på vissa håll, men aldrig värre än att vilken normal kvinna som helst kan ta för sig. Nä, istället för anpassning skall allt omreformeras i sann modern feministik anda :o

Hjälp mig att förstå? Har inte ni ett ansvar gentemot lika värde för alla inom jakten? :D

PS, jag tycker det är jättekul att allt fler tjejer hittar hit :P

Kul att du törs sticka ut hakan! Den feministsika debatten är ju laddad, och ofta hamnar diskussionen på låg nivå. Mitt svar till dig är att det än så länge finns ett behov av JAQT. Många kvinnor upplever inte att man deltar i jakten på samma villkor som männen, vilket borde vara en självklarhet som du skriver. Det kan handla om att inte få skjuta "ifred" på skjutbanan utan att män tränger sig på med goda råd eller att inte bli sedd som en fullvärdig jaktlagsmedlem. Dessutom tycker även jag som kvinna att det kan vara roligt att jaga med tjejgänget precis som du kanske vill åka iväg med grabbgänget någon gång. Märkligt bara att det ska ifrågasättas när vi kvinnor bildar egna grupper. Jag har aldrig hört att någon tycker det är konstigt när gänget består av 100% män. Jag hoppas att JAQT ska bidra till att göra sig själv överflödig. Dels genom att stötta kvinnor att våga ta för sig mer, dels genom att värderingarna ändras när fler kvinnor jagar aktivt. Ni män har bollen, och bestämmer hur länge det ska ta! Tills dess kommer jag att fortsätta ordna JAQT-aktiviteter för de kvinnor som vill delta.

Publicerat
Jämta

Är ju inte helt orädd för att ta debatten, oavsett fråga egentligen. Men denna är en "nobrainer" för mig att ta då jag kommer framstå som bakåtsträvande flanellgubbe oavsett.

Inte från mitt håll :D:o

-------------------------------------------------

Allmänt till alla:

Debattera gärna med varandra om nyttan med detta jaqt, men på ett snyggt sätt :P

Publicerat
Kul att du törs sticka ut hakan! Den feministsika debatten är ju laddad, och ofta hamnar diskussionen på låg nivå. Mitt svar till dig är att det än så länge finns ett behov av JAQT. Många kvinnor upplever inte att man deltar i jakten på samma villkor som männen, vilket borde vara en självklarhet som du skriver. Det kan handla om att inte få skjuta "ifred" på skjutbanan utan att män tränger sig på med goda råd eller att inte bli sedd som en fullvärdig jaktlagsmedlem. Dessutom tycker även jag som kvinna att det kan vara roligt att jaga med tjejgänget precis som du kanske vill åka iväg med grabbgänget någon gång. Märkligt bara att det ska ifrågasättas när vi kvinnor bildar egna grupper. Jag har aldrig hört att någon tycker det är konstigt när gänget består av 100% män. Jag hoppas att JAQT ska bidra till att göra sig själv överflödig. Dels genom att stötta kvinnor att våga ta för sig mer, dels genom att värderingarna ändras när fler kvinnor jagar aktivt. Ni män har bollen, och bestämmer hur länge det ska ta! Tills dess kommer jag att fortsätta ordna JAQT-aktiviteter för de kvinnor som vill delta.

Camilla, tack för ditt svar. Feminism likställer jag i vissa forum med fanatism. En fanatiker går sällan att ha ett meningsfullt verbalt utbyte med. Som du ser är redan en potentiell brandfackla kastad men upplever ditt svar att vara från en person med lite mer vidgade vyer än så. :D

Jakt och könsroller. Mannens jakt, mannens villkor? Vi har bollen och bestämmer hur långt det skall ta att integrera kvinnan till nån form av unisex jakt, nä vi är på fel spår redan här. Ni målar upp kvinnan till ett offer som jag inte känner igen?:blush:

Jakt är traditioner, traditioner som i århundraden utvecklats i norden av män då det var muskler som var avgörande för framgång från början.

Idag hanterar en kvinna vapnet lika bra eller bättre som mannen, använder omdömmet lika bra eller bättre än mannen, och framförallt hanterar livsmedlen på ett mycket bättre sätt än männen. Detta är mina egna erfarenheter efter många år med jagande kvinnor. Deras lojalitet till ett beslut är varför jag som jaktledare gärna ser fler av dom.

Jag gjorde 15 månaders lumpen på tidigt 90-tal, där bodde vi ihop 20 grabbar på 50 m2 och gjorde nästan allt tillsammans. Jag kan minnas den tiden av nostalgiska skäl men det är inget jag vill återuppliva genom att skapa en fritid bara baserat på män?

Kanske är jag modern eller kanske tycker jag för mycket om min sambo varför jag vill dela mitt huvudintresse med henne? Men samtidigt håller jag mig lite högre än den stereotypen som ofta målas upp av halvfulla flanellgubbar som bara fiser och pratar knulla i jaktstugan om kvällarna - faktum är att den stereotypen har jag aldrig stött på trots att ja har jagat hela livet över hela Sverige och halva Europa.

Tror ni får jobba lite hårdare helt enkelt, gubbväldet slutar nog med 40-talisterna. Visst finns det på vissa ställen säkert ett motstånd mot kvinnor, men det är ju endast osäkerhet det handlar om hos gubbarna. Har man ambitionen att förändra allt som byggts upp under de senaste 100 åren över en natt skall man nog hålla sig i kvinnliga jaktlag, men integreringen i dom mixade ansvarar ni också för, och inte bara männen.

If there is a will, there is a way! :D

Publicerat
och framförallt hanterar livsmedlen på ett mycket bättre sätt än männen. Detta är mina egna erfarenheter efter många år med jagande kvinnor.

Snacka för dig själv :blush:

Har ännu att möta den personen som lagar hjort bättre än mig :D

/Micke

Publicerat
Vi har 3 kvinnor i vårat jaktlag av 35 medlemmar idag! :blush:

Vi har en dam på 250 pers totalt.. =) Illa, men det kommer heller inga ansökningar från kvinnor.. =o|

Publicerat
Vi har en dam på 250 pers totalt.. =) Illa, men det kommer heller inga ansökningar från kvinnor.. =o|

Ok! Dom här tre hos oss är markägare el. barn till markägare och har glidit in på det sättet. Samma regler för alla! :blush: Ingen har backat även om dom har haft att gå 1,5-2 km till passet. :D

Publicerat
  • Författare
Jag ville bara se om mina farhågor stämde huruvida vilket svar jag skulle få, och det stämde rätt väl. :blush: Har den 3e tjejen på väg in i mitt hemma jaktlag nu...snart kvoterat. Så visst finns dom som håller dörren öppen såväl som de tjejer som vill ta del av ett normalt samansatt jaktlag.

Det e ju roligt att erat jaktlag släpper in kvinnor, jag önskar bara att det skulle vara så överallt.

Men tyvärr är gubbmentaliten lite större och allvarligare än du tror.

Min menig var inte att försöka smutskasta alla karlar men tyvärr har jag inte sett så många karlar som vill jaga med kvinnor.

Publicerat
Det e ju roligt att erat jaktlag släpper in kvinnor, jag önskar bara att det skulle vara så överallt.

Men tyvärr är gubbmentaliten lite större och allvarligare än du tror.

Min menig var inte att försöka smutskasta alla karlar men tyvärr har jag inte sett så många karlar som vill jaga med kvinnor.

Kan inte svara för vad du sett iofs, men jag tycker det verkar som att kvinnor är välkomna överallt? Andelen kvinnor som faktiskt jagar är ju inte så stor däremot. Vi får ju som sagt inga ansökningar från kvinnor. Får hoppas det kommer med nästa generationsbyte =)

Publicerat
  • Författare
Kan inte svara för vad du sett iofs, men jag tycker det verkar som att kvinnor är välkomna överallt? Andelen kvinnor som faktiskt jagar är ju inte så stor däremot. Vi får ju som sagt inga ansökningar från kvinnor. Får hoppas det kommer med nästa generationsbyte =)

Har via jaqt träffat karlar som faktiskt tycker det e roligt med kvinnor. Men i denna landsände e det gott om 40 talister som aldrig skulle tillåta en kvinna i skogen.

Skulle gärna söka till erat jaktlag :D så kanske man får mer ros än ris :blush:

Publicerat
Har via jaqt träffat karlar som faktiskt tycker det e roligt med kvinnor. Men i denna landsände e det gott om 40 talister som aldrig skulle tillåta en kvinna i skogen.

Skulle gärna söka till erat jaktlag :D så kanske man får mer ros än ris :blush:

www.brattforsjvf.se =) Bara att skicka, snart årsmöte så skynda på =)