Publicerat April 22, 200917 yr Författare www.brattforsjvf.se =) Bara att skicka, snart årsmöte så skynda på =) Vars ligger brattfors? Sökte på hitta.se men fick upp 13 olika
Publicerat April 22, 200917 yr Det har väl hänt att man någon gång varit på en "GRABBRESA" där kvinnor kanske inte skulle ha "passat in så bra" Jaså där ser man! Vet faktiskt inte hur kul en man skulle ha på våran årliga Tjejvecka heller...
Publicerat April 22, 200917 yr Vars ligger brattfors? Sökte på hitta.se men fick upp 13 olika Det ligger nästan mitt mellan karlstad och filipstad. Bolagsmark, drygt 24000ha.
Publicerat April 22, 200917 yr Författare Det ligger nästan mitt mellan karlstad och filipstad. Bolagsmark, drygt 24000ha. Skulle gärna söka men det lite LÅÅNGT att köra.
Publicerat April 22, 200917 yr Skulle gärna söka men det lite LÅÅNGT att köra. Misstänkte nästan det =)
Publicerat April 23, 200917 yr Har via jaqt träffat karlar som faktiskt tycker det e roligt med kvinnor. Men i denna landsände e det gott om 40 talister som aldrig skulle tillåta en kvinna i skogen. Har varit med på ett antal JAQT jakter och tja vad ska jag säga? Oftast skitkul faktiskt, ena klövviltsjakten uppe i Forsmark var en höjdare. Förbannat kul stämning helt enkelt! En andjakt i höstas var likaledes ruskigt roligt, stod och apporterade samt coachade en tjej som var på sin första andjakt. Visst, pissigt förberedd osv men inbjudan hade kommit kvällen innan och nu stod hon där så då var det bara att göra det bästa av situationen. Kort intensivkurs sen var vi igång! När hon sen sköt sin första and i andra försöket.. Vilken jävla kick! Galet kul!!! Just det stället har JAQT jakter varje säsong och detta var tredje kvinnan som jag coachade och varje gång så har det gått ruskigt bra faktiskt. Rätt kul som en parentes, på samlingen innan jakten så står man där helt solo som enda killen.. Sen har jag sett JAQT som jag helt ärligt kräks på.. men det är tveklöst personanknutet, det finns många idioter och några är jagande kvinnor typ.. Men i stort tycker jag jakten är tämligen könlös, liksom MKJ så har jag en jagande respektive och ser inga konstigheter i det. Däremot så har jag sett jävligt mycket skit som de jagande manliga idioterna ställt till med för hustrun Åka på skjutbanan med hustrun är knepigt, brukar bildas en kö av ruskigt välvilliga idioter som ska "lära" henne skjuta.. Ena snubben hade nästan tårar i ögonen av lycka bara för att det dök upp en tjej som skulle skjuta. Han var helt galet envis då han skulle delge henne alla tips och han hade inte en susning om hur skolad Madeleine var med skyttet sedan innan.. En annan grön hjälte var mannen som skulle hjälpa hustrun avliva en fullkomligt död and. Vid återsamlingen efter en jakt hamnade änderna på en parad eller vad det nu var där vi samlades. Visade sig att ena ankan inte var död utan den drog. M skickade sin labbe som snabbt levererade in fågeln till M som avlivade den. En snurrad and har en hel del ryckningar för sig varpå den gröne hjälten kom sättande, tog den stendöda anden från paraden och dängde bort huvudet från kroppen mot närmsta staketstolpe menandes att min blonda lilla späda fru inte kunde handskas med halvdöda änder! M vart skitförbannad med all rätt, jag med dels för att han var dum helt igenom och dels för att han slog sönder viltet helt i onödan Så visst finns det gröna idioter med snopp där ute men de är förhoppningsvis en utdöende art.. Mvh!
Publicerat April 23, 200917 yr Människan har jagat sen urminnes tider och bra människor är välkommna i de flesta av dagens jaktlag, det kan finnas några lag som har en snedvriden syn men den är utdöende och det bästa är att de hittar inte hit för de förstår sig inte på datorn Kan inte komma på en enda ansökan till vårat jaktlag från kvinnor, går vi tillbaka några år så kan det gamla gardet ha gjort vad som helst med dessa om de kommit in, men nu är det öppet och en helt annan stämmning. Syftet med Jaqt är väl att komma igång och sen om man träffas och jagar kvinnor för sig och grabbar för sig för att det är roligt så är väl det bra om man träffas och har det bra, det ser jag som en av uppgifterna som jaktledare att det ska vara roligt för alla att jaga. Kan ni inte göra en blänkare på Jaqt om detta trevliga forum.
Publicerat April 23, 200917 yr Men i stort tycker jag jakten är tämligen könlös, liksom MKJ så har jag en jagande respektive och ser inga konstigheter i det. Däremot så har jag sett jävligt mycket skit som de jagande manliga idioterna ställt till med för hustrun Åka på skjutbanan med hustrun är knepigt, brukar bildas en kö av ruskigt välvilliga idioter som ska "lära" henne skjuta.. Ena snubben hade nästan tårar i ögonen av lycka bara för att det dök upp en tjej som skulle skjuta. Han var helt galet envis då han skulle delge henne alla tips och han hade inte en susning om hur skolad Madeleine var med skyttet sedan innan.. Mvh! Känner igen det där, just skjutbanan brukar vara en pärs för många tjejer, minns när min kära hustru skulle börja med jakten, vilket stoll det vart på skjutbanan.. Alla skulle ju lära den stackars tösen att skjuta, jag fick riva i till slut och tala om att det här fixar sig ändå, hon vart ju bara stressad av allt tjatter som blev runt henne, så numera åker vi oftast upp hon och jag bara, mycket lugnare och skönare, jag föredrar också att vara själv på skjutbanan, man kan poa med allt i sin egen takt. Hon går ju som älghundsförare i vårat jaktlag, och där måste jag säga att laget har ställt upp bra, det var väl nån surdeg som gnölade lite första året, men i övrigt var det positiva tongångar, speciellt hundförarna ställde upp till 100% på henne, och släpade med henne i skogen innan jakten med antingen deras hundar eller våran, hon lärde sig mycket på detta, så det ska dom ha all heder av. Och när hon sen med bravur tog ur sin första älg inför ögonen på några av åldermännens kritiskt granskande blickar, så var det klart ! I övrigt så är det 3 st damer med i vårat jaktlag, och en till på väg in, och det funkar hur bra som helst, ingen som har några som helst synpunkter på det vad jag vet. Nej, som sagts tidigare, jakten är könslös. Men om tjejerna vill ha sina JAQT-jakter, så ser jag inget som helst problem med det, bara roligt om dom kan göra nått skoj tillsammans, det är ju ingen som tvingar en tjej att vara med i JAQT.
Publicerat April 23, 200917 yr Författare Syftet med Jaqt är väl att komma igång och sen om man träffas och jagar kvinnor för sig och grabbar för sig för att det är roligt så är väl det bra om man träffas och har det bra, det ser jag som en av uppgifterna som jaktledare att det ska vara roligt för alla att jaga. Alla som jag känner i jaqt jagar på egna ställen i blandade jaktlag men dom är med i jaqt för att få pröva på nåt nytt. Det kanju vara svårt att ha både älg, hare och fågelhund och man ska ju ha mark att jaga på oxå. Det e en skitkul grej bara!
Publicerat April 23, 200917 yr Tror ni får jobba lite hårdare helt enkelt, gubbväldet slutar nog med 40-talisterna. Visst finns det på vissa ställen säkert ett motstånd mot kvinnor, men det är ju endast osäkerhet det handlar om hos gubbarna. Har man ambitionen att förändra allt som byggts upp under de senaste 100 åren över en natt skall man nog hålla sig i kvinnliga jaktlag, men integreringen i dom mixade ansvarar ni också för, och inte bara männen. If there is a will, there is a way! OK då, vi hjälps åt! Men det krävs modiga män som hjälper till att bana vägen!
Publicerat April 23, 200917 yr Ingen har backat även om dom har haft att gå 1,5-2 km till passet. Tydligare än så här blir det inte. Blir man bemött efter sådana här förväntningar för att man är kvinna går jag hellre hem än till passet! Det hjälper inte hur glad din smiley är...
Publicerat April 23, 200917 yr Alla som jag känner i jaqt jagar på egna ställen i blandade jaktlag men dom är med i jaqt för att få pröva på nåt nytt. Det kanju vara svårt att ha både älg, hare och fågelhund och man ska ju ha mark att jaga på oxå.Det e en skitkul grej bara! Jag har inget emot kvinnor i jaktlag eller om Jaqt vill ordna något, huvudsaken att man trivs menade bara att jag som jaktledare vill att alla ska trivas i det lag jag är med i.
Publicerat April 23, 200917 yr Författare Jag har inget emot kvinnor i jaktlag eller om Jaqt vill ordna något, huvudsaken att man trivs menade bara att jag som jaktledare vill att alla ska trivas i det lag jag är med i. Skulle finnas fler som du
Publicerat April 23, 200917 yr OK då, vi hjälps åt! Men det krävs modiga män som hjälper till att bana vägen! Har tagit mitt ansvar i 11 år som jaktledare redan faktiskt, så mitt samvete är osedvanligt rent. Modig, nja. Enda uppoffringen är väl egentligen att jag går 10 meter till bakom jaktstugan innan jag pinkar vilket gagnar alla. Är det några som verkligen skulle behöva den intgrationshjälpen som ni har fått är det invandrarna. Dom står helt utanför svensk jakt idag, koranen är ju en enda lång hyllning till jakten dessutom.
Publicerat April 23, 200917 yr Har tagit mitt ansvar i 11 år som jaktledare redan faktiskt, så mitt samvete är osedvanligt rent. Modig, nja. Enda uppoffringen är väl egentligen att jag går 10 meter till bakom jaktstugan innan jag pinkar vilket gagnar alla. Är det några som verkligen skulle behöva den intgrationshjälpen som ni har fått är det invandrarna. Dom står helt utanför svensk jakt idag, koranen är ju en enda lång hyllning till jakten dessutom. Vi har en iranier i laget faktiskt =) Svårt med svenskan ibland, men jagar på som alla andra =)
Publicerat April 23, 200917 yr Tydligare än så här blir det inte. Blir man bemött efter sådana här förväntningar för att man är kvinna går jag hellre hem än till passet! Det hjälper inte hur glad din smiley är... Alla 3 är uppvuxna i byn och vana att vara ute i marken och trava, och sedan har vi några kanonpass som ligger ytterst på linjan och gränsar mot grannmarker och ingen har backat ur från något av dessa pass och riskera att gå miste om att skjuta någon älg. Dom har blivit tillfrågade om dom vill ha annat pass men ingen har velat byta.
Publicerat April 23, 200917 yr Alla 3 är uppvuxna i byn och vana att vara ute i marken och trava, och sedan har vi några kanonpass som ligger ytterst på linjan och gränsar mot grannmarker och ingen har backat ur från något av dessa pass och riskera att gå miste om att skjuta någon älg. Dom har blivit tillfrågade om dom vill ha annat pass men ingen har velat byta. Tror hennes poäng var att beröm för att "de" orkar göra saker utan att klaga är en del av problemet eftersom det isf förväntas att "de" inte klarar av det. =) Men jag förstår vad du försöker säga =)
Publicerat April 23, 200917 yr Tror hennes poäng var att beröm för att "de" orkar göra saker utan att klaga är en del av problemet eftersom det isf förväntas att "de" inte klarar av det. =)Men jag förstår vad du försöker säga =) Ja, det kan vara så också! Tack!
Publicerat April 23, 200917 yr Ingen har backat även om dom har haft att gå 1,5-2 km till passet. Jag hajade också till över ovanstående mening först, tolkade det som att ni ger passen som ligger längst bort till tjejerna. Men jag antog att det inte var menat så!
Publicerat April 23, 200917 yr Tror hennes poäng var att beröm för att "de" orkar göra saker utan att klaga är en del av problemet eftersom det isf förväntas att "de" inte klarar av det. =) Ja just så menade jag. Ett exempel: När man har skjutit en älg så kommer passgrannarna skuttande över stock och sten för att hjälpa till att ta ur älgen. Naturligtvis vill de vara snälla, men för mig som på det sättet aldrig får ta ur en älg blir det frustrerande. Jag vill ju också lära mig. Så även om man är välvilligt inställd till tjejer i skogen måste man tänka sig för så att vi verkligen får jaga på lika villkor. Utan att behöva påminna om det.
Publicerat April 24, 200917 yr Jag hajade också till över ovanstående mening först, tolkade det som att ni ger passen som ligger längst bort till tjejerna. Men jag antog att det inte var menat så! Nej, det var inte så jag menade! Vi har en fin gemenskap i laget även om det kan förekomma diskussioner om saker och ting, men allt löser sig.
Publicerat April 24, 200917 yr Ja just så menade jag. Ett exempel: När man har skjutit en älg så kommer passgrannarna skuttande över stock och sten för att hjälpa till att ta ur älgen. Naturligtvis vill de vara snälla, men för mig som på det sättet aldrig får ta ur en älg blir det frustrerande. Jag vill ju också lära mig. Så även om man är välvilligt inställd till tjejer i skogen måste man tänka sig för så att vi verkligen får jaga på lika villkor. Utan att behöva påminna om det. En kalv kan man ju hantera ganska så bra själv om man ska ta ur den men det är värre med en vuxen älg. Ett bra tips Camilla är att ha med sig ett lite kraftigare snöre så att man kan ta hjälp av ett träd med att binda fast ena benet i trädet om man har ett sådant i närheten så har man bägge händerna fria om det är långt till nästa passgranne el. om man jagar själv.
Publicerat April 24, 200917 yr Ja just så menade jag. Ett exempel: När man har skjutit en älg så kommer passgrannarna skuttande över stock och sten för att hjälpa till att ta ur älgen. Naturligtvis vill de vara snälla, men för mig som på det sättet aldrig får ta ur en älg blir det frustrerande. Jag vill ju också lära mig. Så även om man är välvilligt inställd till tjejer i skogen måste man tänka sig för så att vi verkligen får jaga på lika villkor. Utan att behöva påminna om det. Det där har nog inte så mycket med kön att göra tror jag, så är det för mig som är ny jägare också =)