Publicerat April 24, 200917 yr Nej, det var inte så jag menade! Vi har en fin gemenskap i laget även om det kan förekomma diskussioner om saker och ting, men allt löser sig. Det låter ju bra.
Publicerat April 24, 200917 yr Har en syster som jagar lite. Tyvärr så har inte hennes tid räckt till de sista åren pga jobb & barn samt ensammstående. Men hon har iallafall fått ngr erbjudande på att få vara med i ngr jaktlag. & sen har hon ju en snäll bror som bjuder med henne också
Publicerat April 25, 200917 yr Har inte hittat många tjejer på detta forum.Antingen så syns dom inte eller oxå finns dom inte. Var e ni? Hej! Här är jag!
Publicerat April 30, 200917 yr Författare Vi åker på bäverjakt den 29 ska bli spännadeHar aldrig en s sett en bäver så jag får väl ta med en bild eller nå Tyvärr blev det ingen bäver, men en del fick i alla fall se den. Men inte jag
Publicerat April 30, 200917 yr Tyvärr blev det ingen bäver, men en del fick i alla fall se den. Men inte jag Så typiskt. Är du som jag - ser aldrig någonting? Har hänt 100 gånger att den jag följer med säger "kolla tjädern" eller "ser du älgen", och jag ser... ingenting!
Publicerat April 30, 200917 yr Vi har en iranier i laget faktiskt =) Svårt med svenskan ibland, men jagar på som alla andra =) Har en Iranier vi oxå,jävulskt skön kille som är den enda i laget som skjutit varg /4st) /M.
Publicerat Maj 1, 200917 yr Författare Så typiskt. Är du som jag - ser aldrig någonting? Har hänt 100 gånger att den jag följer med säger "kolla tjädern" eller "ser du älgen", och jag ser... ingenting! Just denna kväll såg jag skitdåligt på vänster öga. Tur det då inte var höger. Skulle använda nya linser och vänster lins var det nåt fel på. Så typiskt. Jag hade bäver hos ig ett tag men det var en massa buskar å ris och så satt det en passskytt bakom så jag kunde inte skjuta. Men det var tre till som hade bävrarna hos sig men det var inte våran dag bara
Publicerat Maj 1, 200917 yr Jag gjorde 15 månaders lumpen på tidigt 90-tal, där bodde vi ihop 20 grabbar på 50 m2 och gjorde nästan allt tillsammans. Jag kan minnas den tiden av nostalgiska skäl men det är inget jag vill återuppliva genom att skapa en fritid bara baserat på män?Kanske är jag modern eller kanske tycker jag för mycket om min sambo varför jag vill dela mitt huvudintresse med henne? Men samtidigt håller jag mig lite högre än den stereotypen som ofta målas upp av halvfulla flanellgubbar som bara fiser och pratar knulla i jaktstugan om kvällarna - faktum är att den stereotypen har jag aldrig stött på trots att ja har jagat hela livet över hela Sverige och halva Europa. Tror ni får jobba lite hårdare helt enkelt, gubbväldet slutar nog med 40-talisterna. Visst finns det på vissa ställen säkert ett motstånd mot kvinnor, men det är ju endast osäkerhet det handlar om hos gubbarna. Har man ambitionen att förändra allt som byggts upp under de senaste 100 åren över en natt skall man nog hålla sig i kvinnliga jaktlag, men integreringen i dom mixade ansvarar ni också för, och inte bara männen. Sedan det blivit fler kvinnor i både jaktlagen och det militära är min erfarenhet har det blivit en mycket mer "städad och civiliserad" attityd i en annars ofta väldigt macho miljö, något som känns riktigt bra. Skulle gärna se fler kvinnor i kronans uniform eller på Dianas stigar..
Publicerat Augusti 17, 200916 yr Sedan det blivit fler kvinnor i både jaktlagen och det militära är min erfarenhet har det blivit en mycket mer "städad och civiliserad" attityd i en annars ofta väldigt macho miljö, något som känns riktigt bra. Skulle gärna se fler kvinnor i kronans uniform eller på Dianas stigar.. Intressant tråd! Blev precis medlem här, får väl se om något halvår/år (när licencen är fixad och valpen inköpt ) hur man blir mottagen som ung tjej, helt grön och med en hund av "halvaccepterad" ras... Just nu är jag bara ivrig och positiv dock! Har ju fördelen att ha en del egen mark vilket känns skönt.
Publicerat Augusti 17, 200916 yr Intressant tråd! Blev precis medlem här, får väl se om något halvår/år (när licencen är fixad och valpen inköpt ) hur man blir mottagen som ung tjej, helt grön och med en hund av "halvaccepterad" ras... Just nu är jag bara ivrig och positiv dock! Har ju fördelen att ha en del egen mark vilket känns skönt. vad är en "halvaccepterad" ras? Alltid lättare att komma med när man har egen mark då det inte är lätt för dom om dom nu skulle vilja säga nej. Själv har jag bara blivigt bemött positivt och flera som säger att det är tur att tjejer kommer med då gargongen mjuknar
Publicerat Augusti 17, 200916 yr vad är en "halvaccepterad" ras?Alltid lättare att komma med när man har egen mark då det inte är lätt för dom om dom nu skulle vilja säga nej. Själv har jag bara blivigt bemött positivt och flera som säger att det är tur att tjejer kommer med då gargongen mjuknar Jag tänker mig att mitt lilla långöra (springer men ej jaktspringer) inte räknas lika bra som om jag hade valt en jaktvariant. (jag avskyr rasuppdelningar och tycker att utseender på jaktisarna ofta är rätt trist...)
Publicerat Augusti 17, 200916 yr I Jaktlaget där jag kommer att jaga är det en kvinna på 35 man. Det är den älgjagande delen av VVOt, hur det ser ut i småvilt har jag faktiskt ingen aning. Hon är då alltid varmt välkommen, en dotter i bygden med både pappa och en bror i laget. Så där var det aldrig någon tvekan om att släppa in och välkomna. Överlag känner jag som ung att det är bra med öppensinnade personer i laget. Jag försöker övertala min fru att ta jägarexamen så jag kan få med henne ut =)
Publicerat Augusti 17, 200916 yr I värmlands laget är vi 13 jägare varav tre är tjejer På hemmamarken är vi ca 22 jägare varav tre tjejer oxå "problemet" som tjej är som jag ser det är att man inte blir tagen på samma allvar som killarna innan man har visat att man visst kan. Tex med att ta ur ett djur... man hinner inte lyfta kniven innan någon hjälpsam är framme och säger "ta du hand om hunden så fixar jag detta"... snällt men när ska jag lära mig att ta ur djuret. När jag har gått en hel dag med hunden upp o ner för berget har jag utfört en större prestation än när den manlige hundföraren gör samma jobb??? visst när jag var gravid i 8:de månaden och gick med hunden var det större prestation Eller på skjutbanan... suck, är en historia för sig. vad hjälpsamma alla karlar blir när man som tjej lastar ur geväret. Har faktiskt slutat åka till skjutbanan eller har hänt att jag vänt när det är mycket folk där, istället är vi några jaktkompisar som brukar åka ihop då slipper man alla "goda" råd. Blir bara stressad av allt folk som står och diskuterar allt precis bakom ryggen... men detta är oftast äldre män inte jämnåriga eller yngre. *s* men sen är det roligt att se deras min när man är klar innan dem med att skjuta godkännt o åka därifrån Så därför förstår jag lite innebörden med Jaqt. Annars har jag bara positiva upplevelser, får åka på andra marker där de inte har egen hund och blir alltid bra bemött.
Publicerat Augusti 17, 200916 yr "problemet" som tjej är som jag ser det är att man inte blir tagen på samma allvar som killarna innan man har visat att man visst kan. Tex med att ta ur ett djur... man hinner inte lyfta kniven innan någon hjälpsam är framme och säger "ta du hand om hunden så fixar jag detta"... snällt men när ska jag lära mig att ta ur djuret. Tycker att du skall berätta för jaktkompisarna hur du känner och att du verkligen vill lära dig hur man tar ur ett djur. Jag som yngre jägare har heller inte fått lära mig hur jag tar ur en älg t.ex. och som jag ser så är det åldersskillnaden som detta beror på. Tycker också att det är synd att du känner att du blir stressad när du kommer till jaktbanan. Detta kan tyvär inte lösas genom att du blir förbannad och säger till gubbarna att du kan själv. Utan här behövs det en förändring från jaktorganisationerna m.m. Mvh
Publicerat Augusti 17, 200916 yr ett lag jag jagar i är de 3 snart 4 tjejer (tanter/kvinnor damer) totalt 15-16st. sambon jagar åxå. funkar bra. sen är de nog inte bara jobbigt för tjejer på tex skjutbanan, man minns ju själv hur de var första gångerna, med alla äldre experter i bakrunden. tror man måste ta för sig lite extra som tjej...men de e ju inte alltid så lätt.. i vårat gäng är de bara sambon vill lära sig ex urtagning...
Publicerat Augusti 17, 200916 yr I min gröna ungdom så hade jag en av sveriges bästa kvinnliga banskyttar som lärare när jag började att skjuta på 200 och 300 meter. Hon hade fruktansvärt fina älghundar som var premierade på alla sätt och erkänt bra i skogen. Ett jaktlag erbjöd henne att "låna" hundarna men hon skulle inte få vara med. Som tur var så hade hon så pass skinn på näsan att hon förklarade för dom att ska hundarna jaga då ska jag det också. Ingen av de gubbarna hade haft skuggan av en chans att spöa henne i skytte men bara för att hon var en nätt liten tjej så dög det inte. Jag tror att hon fick jakten till slut men som alltid så måste man våga säga ifrån både i skogen och på banan. Den person som inte respekterar det har inte fått grundläggande uppfostran hemma och behöver inte tas någon hänsyn till. Det är kul att det blir mera kvinnor i skogen och jag tror att det är en förutsättning för att jakten ska överleva.
Publicerat Augusti 18, 200916 yr I min gröna ungdom så hade jag en av sveriges bästa kvinnliga banskyttar som lärare när jag började att skjuta på 200 och 300 meter. Hon hade fruktansvärt fina älghundar som var premierade på alla sätt och erkänt bra i skogen. Ett jaktlag erbjöd henne att "låna" hundarna men hon skulle inte få vara med. Som tur var så hade hon så pass skinn på näsan att hon förklarade för dom att ska hundarna jaga då ska jag det också. Ingen av de gubbarna hade haft skuggan av en chans att spöa henne i skytte men bara för att hon var en nätt liten tjej så dög det inte. Jag tror att hon fick jakten till slut men som alltid så måste man våga säga ifrån både i skogen och på banan. Den person som inte respekterar det har inte fått grundläggande uppfostran hemma och behöver inte tas någon hänsyn till. Det är kul att det blir mera kvinnor i skogen och jag tror att det är en förutsättning för att jakten ska överleva. *s* det har jag oxå förklarat när andra undrar om jag inte lånar ut tiken att ska hon jaga så är det med mig som förare. sen att jag har jaktkamrater som åker hem o hämtar henne om jag inte kan gå till skogen är en helt annan femma då är det jägare som jag har stort förtroende för och som har varit med och jagat med hunden mycket. visst är det så att man måste ha skinnet på näsan och det kommer väll med åldern lite oxå och med sin egen säkerhet framför allt... nu när man inte kan kalla sig grön längre så är det lättare att argumentera med äldre män oxå att tex jag tycker inte att det skyttet är något för mig jag gör så och så istället.
Publicerat Januari 13, 201115 yr Det är inte alltid så lätt för tjejer att komma in i jaktlagen som ni killar tror, men det stora problemet är nog ändå att när man väl kommit in så blir man sedd som nåt mindre vetande ufo. Jag har jagat älg i samma jaktlag nu i 29år, men striden att få börja var härlig, jag ville jaga småvilt på vår egen mark och när jag nämnde det fick jag till svar att det var bäst att jag skaffade mig en bra advokat för att lyckas Dom gav sig på fel människa, den hösten jagade jag både älg (som jag aldrig varit intresserad av) och småvilt,under ett antal år försökte man få bort mig från skogen med diverse befängda anklagelser utan att lyckas, det hela slutade med att jaktlaget sprack och delades i två delar. I dag är det för min del ganska lugnt, inget bråk, men heller ingen som lyssnar på vad man säger, jag är härdad vid det här laget så jag bryr mig inte. Min yngsta dotter började jaga älg för 4år sedan, hon har skjutit 8 djur till dags dato varav 2 på ståndskall för egen hund, trots det är det knappt någon som hör vad hon säger eller svarar på vad hon säger, hunden skäller ståndskall, svar jaja det är väl nån fågel, hunden springer fort efter älg västerut, svar jaja han har väl hittat nån väg att springa på, till historien hör att det skjutits 12 älgar på stånd för denna hund i höst vilket alla var medvetna om, allt bara för att trycka ner en TJEJ i skoskaften så mycket som möjligt så hon kanske ger upp och försvinner Nej kom inte och säg att det är lika villkor oavsett kön i skogen inte.Jag hoppas att det är bättre på andra håll än vad det är här.
Publicerat Januari 13, 201115 yr Mirva, det är ju faktiskt helt sjukt. Men jag är inte förvånad, vi hade en galning som jaktledare i ett lag innan. Tyvärr kan man träffa underbara och varma människor inom jägarkåren samt de sjukaste individerna med dold agenda bakom varje krok. Jag tycker Din dotter ska stå på sig och i mån av möjlighet leta efter annan mark. Med en sådan hund skulle hon säkerligen vara välkommen på många håll. Personligen gör jag aldrig skillnad på kille/tjej i skogen. De tjejer/kvinnor som varit med på jakter där jag varit med har varit väl mottagna och så lär det förbli.
Publicerat Januari 13, 201115 yr Jag trodde verkligen (hoppades) att den tiden var förbi. Tråkigt att höra.
Publicerat Januari 13, 201115 yr Nej tyvärr är inte den tiden förbi än, men jag hoppas att det blir snart. Min dotter har ganska tjockt skinn på näsan så hon klarar sig nog. Jag tror att de här trenderna är vanligare här uppe i norr än vad dom är söderut. Tänk på att vi ligger 50år efter södern i tiden