Publicerat November 20, 201114 yr Författare haha jo sånt brukar uppskattas även om man inte tänker jaga hur är det med regler kring bågjakten utomlands? är det någon internationell bågjägarexamen? tänkte mest angående pilarna, dom är inte helt gratis så om de går o byta fjädrar på dom själv så slipper man slänga en pil bara för dom är trasiga såg någon på bågskytteklubben som hade någon sån sak som centrerade dom rakt o fint! smidigt tänkte jag bågen jag vill ha hoppas jag ska räcka länge hoppas man inte tröttar ut henrik med alla duma frågor bara
Publicerat November 20, 201114 yr Författare sätt på en video där dom testar en nock med dioder i. på videon är de en del slowmotion klipp och förvånansvärt ofta hinner djuret reagera innan pilen har nått fram. högst sannolikt tänker jag bara för mkt nu men hur ofta har djurets reaktion inverkan på om pilen får en bra eller dålig placering? man märker även att ramla på plats effekten inte är så stor nu dålig statistik men har inte hittat så många bra bågjaktfilmer på youtube ( länka gärna! ) MEN effekten från denna lilla pil verkar vara slående brutal. ett enormt blodflöde oftast. samt relativt snabbt djuren lägger sig ner ändå. mkt imponerande!
Publicerat November 20, 201114 yr sätt på en video där dom testar en nock med dioder i. på videon är de en del slowmotion klipp och förvånansvärt ofta hinner djuret reagera innan pilen har nått fram. högst sannolikt tänker jag bara för mkt nu men hur ofta har djurets reaktion inverkan på om pilen får en bra eller dålig placering? man märker även att ramla på plats effekten inte är så stor nu dålig statistik men har inte hittat så många bra bågjaktfilmer på youtube ( länka gärna! ) MEN effekten från denna lilla pil verkar vara slående brutal. ett enormt blodflöde oftast. samt relativt snabbt djuren lägger sig ner ändå. mkt imponerande! Mycket av det du funderar på får du lära dig när du tar IBEP, att djuren reagerar är det vi kallar " jump the string" eller "String jump" det beror på att djuret hör bågen, och pilen och reagerar instiktivt på detta ljud, där skjuter bågjägare endast på djur som är ovarska och inte tittar åt ditt håll. Det är också därför man inte får ha trasiga fenor på pilen då den låter för mycket. Ett utryck är " Aim low for high succses" och bygger just på string jump faktorn, googla lite om string jump så kan du läsa mer om det. när man filmar med Lumenoks och liknande lysnockar, luras ögat en aning med men visst finns det videos med mer eller mindre dåliga skott. Jag kan rekomendera en bok http://www.amazon.com/Balanced-Bowhunting-II-Dave-Holt/dp/0962071315 bra att läsa den några gånger
Publicerat November 20, 201114 yr haha jo sånt brukar uppskattas även om man inte tänker jaga hur är det med regler kring bågjakten utomlands? är det någon internationell bågjägarexamen? tänkte mest angående pilarna, dom är inte helt gratis så om de går o byta fjädrar på dom själv så slipper man slänga en pil bara för dom är trasiga såg någon på bågskytteklubben som hade någon sån sak som centrerade dom rakt o fint! smidigt tänkte jag bågen jag vill ha hoppas jag ska räcka länge hoppas man inte tröttar ut henrik med alla duma frågor bara Byta "fjädrar" är enkelt om du använder denna produkt
Publicerat November 20, 201114 yr Byta "fjädrar" är enkelt om du använder denna produkt Blazer har kommit med sinna egna men de är dyra hur mycket väger NAP?,
Publicerat November 20, 201114 yr Författare tack roger. vad kostar dessa nervsparare hem till dörren egentligen? läste om dom i din blogg och verkar helt klart vara en smidig variant! hur ofta går en fjäder sönder eller lossnar? tänkte de kan ju bli en betydande kostnad om dom är dyra o dom går sönder vid intensivt skytte tack roger för det. ska söka lite på det angående string jump och tack för tipset om boken.
Publicerat November 21, 201114 yr tack roger. vad kostar dessa nervsparare hem till dörren egentligen? läste om dom i din blogg och verkar helt klart vara en smidig variant! hur ofta går en fjäder sönder eller lossnar? tänkte de kan ju bli en betydande kostnad om dom är dyra o dom går sönder vid intensivt skytte tack roger för det. ska söka lite på det angående string jump och tack för tipset om boken. Ca 160:- för 6 st, priset kan variera, men att köpa fjädringsjigg,fenor,limm samt tiden det tar att göra egna så är dessa pengar snart hemma. Fenor går sönder oftas när man skjuter täta grupper även pil och nock går åt då förstås, så tät skjutning bör man bara göra då man skjuterin bågen, efter det så är det bättre att skjuta på t.ex. 6 olika prickar på samma mål, då undviker du problemet. Köper man färdig limmade pilar/fenor händer det att de lossnar ibland, och trillar 1 fena av från pilen måste man oftas limma om alla 3 fenorna även om 2 fortfarande är hela.
Publicerat November 21, 201114 yr Författare tack Roger. det gjorde mig lite klokare iaf. 160kr går att leva med. då förstår jag varför dom gjorde så på bågskyttet sist då. vi har tydligen en i klubben som varit med o skjutit vm i någon form för compoundbåge han va rätt duktig
Publicerat November 22, 201114 yr Visst, quickfletch är jättebra om man snabbt vill ha nya fenor på pilen. Väldigt enkelt om man är ute på en jaktresa och inte har tillgång till lim, jigg etc.. Så länge man har en gryta med kokande vatten så blir man aldrig rådlös! Men det blir väldigt dyrt i längden! Låt säga att bara 1 fena skjuts sönder så kostar det ca 27:- för att få dit en ny.. Medans det går på ca 5:- att limma dit 1 st fena! Haken är ju att man ska ha tillgång till verktygen som krävs + att man ska veta hur man ska göra. Blir lite som handladdning! tack Roger. det gjorde mig lite klokare iaf. 160kr går att leva med. då förstår jag varför dom gjorde så på bågskyttet sist då. vi har tydligen en i klubben som varit med o skjutit vm i någon form för compoundbåge han va rätt duktig