Hoppa till innehåll

Garmin astro 320, DC 40band.

pejl drivande hålla koll

5 replies to this topic

#1 OFFLINE   Minken88

Minken88

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 127 Inlägg:
  • Interests:Basset fauve de Bretagne

Skrivet 02 Feb 2012, 20:56

Har läst lite i några trådar om Garmin pejlar och även andra mindre/kända märken.

Nu till mina korta men ändå viktiga frågor.

Garmin astro 320 med DC 40 halsbandet är det något att satsa på till nästkommande höst om man ska hålla koll på sin drivande jycke?..själv har jag vare sig erfarenhet eller koll alls på pejlar och vad som är ris o ros..med garmin eller någon annan för den delen heller.

1.Läste något om laddningen att det strular?

2. Kontaktytorna (för antennen) är icke hållbara?

+ lite andra saker som uppdatering osv?

Ni som har erfarenhet av dessa Garmins A 320 skriv vad ni upplever som positivt men även negativt om dessa.

Även vad det finns för alternativ, jagar på varierad terräng tät skog/öppen, bergsdalar och djuphålor.

m.m

Ska tillägga att jag är intresserad av att köpa mig just denna pejl..men kikar givetvis på annat bara man får lite tips ;)

så fatta tag i tangenterna och skriv :D..så ska jag gå ut med jycken

Basset fauve de Bretagne "Trollpackans Imperator" Kul på passet? Jaga med Basset :)

#2 OFFLINE   Waidmanns_Heil

Waidmanns_Heil
  • Members
  • 14 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 14:11

Själv har jag Astro 220, vilket jag tycker fungerar väldigt bra. Har en jaktkamrat som har nämnda 320 och det som jag kan se är att det är mer användarvänliga menyer, bättre skärm (ljusstyrka, layout etc). Snabbare processor måste det vara, för min handenhet kan "lagga" och "frysa" när man tittar runt i kartan, medans den nyare modellen knappt verkar behöva arbeta.
Behöver sällan använda annat än standard antennen trots att jag jagar i väldigt kuperat landskap. Får in hunden upp till 1.5 km. Har dock hört att det kan variera mellan handenheterna. Vissa är bättre än andra, konstigt nog. Jag jagar med ställande hundar, ej drivande. Hade gärnat sett en skallindikator som standard till halsbanden.

Ett stort minus med dessa är att de gillar batterier, och den nya modellen (320) verkar dra mycket mer batteri jämfört med 220:an. Jag tycker t o m den drar för mycket.

Kontentan av min röra text: Eftersom jag redan har en 220, behåller jag den tills den går sönder. Hade jag dock varit som i ditt fall hade jag köpt 320n direkt. Finns ingen pejl/handenhet som motsvarar Garmins i mitt tycke.

#3 OFFLINE   Dr Krall

Dr Krall

Jägare

• Bloggers
  • 544 Inlägg:
  • Interests:Take a wild guess ;)

Skrivet 06 Feb 2012, 18:45

Vad gäller batteriförbrukning...ja, vadå...man kan inte både ha kakan och äta den! ;)
Jag har svårt att se problemet...skaffa 4 st laddningsbara NiMH batterier av den nya typen med låg självurladdning...tec GePe ReCyko eller Hähnel Synergy.
Sen skaffar du en snabbladdare med 12V adapter. Dessa batterier räcker i drygt 2 fulla jaktdagar (på min Astro 220, 5 sekunders intervall)...och tar sedan ca 2-4 h att ladda upp i bilen...dvs medan du övernattar i jaktkojan B)
Du har på detta sätt alltid minst ett par fräscha batterier att tillgå.

http://www.cyberphot...?article=202094

"Should you encounter someone in the field carrying a 358 winchester, you might listen up - he's likely to be a real hunter"

Nick Caico - bigbores.com

Postad bild

#4 OFFLINE   Minken88

Minken88

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 127 Inlägg:
  • Interests:Basset fauve de Bretagne

Skrivet 06 Feb 2012, 19:15

Jaha vad bra nu har man ännu mera kött på bena :) , tror det lär bli en Garmin till sensommaren faktiskt..har hört mig för med andra som ej är inne på detta forum och de kör med antingen 220 eller denna nya 320 ;)
Basset fauve de Bretagne "Trollpackans Imperator" Kul på passet? Jaga med Basset :)

#5 OFFLINE   Waidmanns_Heil

Waidmanns_Heil
  • Members
  • 14 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2012, 12:16

Visa inläggDr Krall på 06 Feb 2012, 18:45 sade:

Vad gäller batteriförbrukning...ja, vadå...man kan inte både ha kakan och äta den! ;)
Jag har svårt att se problemet...skaffa 4 st laddningsbara NiMH batterier av den nya typen med låg självurladdning...tec GePe ReCyko eller Hähnel Synergy.
Sen skaffar du en snabbladdare med 12V adapter. Dessa batterier räcker i drygt 2 fulla jaktdagar (på min Astro 220, 5 sekunders intervall)...och tar sedan ca 2-4 h att ladda upp i bilen...dvs medan du övernattar i jaktkojan B)
Du har på detta sätt alltid minst ett par fräscha batterier att tillgå.

http://www.cyberphot...?article=202094

Jag kör liknande uppsättning som du. Kör uppladdningsbara batterier, men jag tycker ändå att det drar för mycket 'kräm'. Garmin har garanterat ett avtal med batteritillverkarna ;)

Kalla dagar räcker batterierna (om man har tur) en hel jaktdag. Vid mildare väder har jag lyckats att köra med samma batterier i 4 dagar (vilket är ovanligt).

#6 OFFLINE   Pertan

Pertan

Storviltsjägare

• Moderators
  • 6903 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 10:53

Har både 220 o 320 den senare är trevligare, betydligt bättre gps mottagning, snabbare och en fungerande kompass, har hundarna kluddat ner hela kartan med sina spår så trycker man bara på map så är spåren borta, tryck igen och de är tillbaka.
http://www.pertan.nu

Använd dina medmänniskors starka sida istället för att reta dig på deras brister.

Svara

Also tagged with pejl, drivande, hålla koll

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar