All aktivitet
Detta flöde uppdateras automatiskt
- Senaste timmen
-
Större garderob!
topic svarade på Joacims Mad Mike i Våra KulvapenSatan vad kul, det där känns inte som du, vilket gör det extra kul och spännande att följa 🙂👌🏻 -
Idag blev Chili SEVCH
-
Större garderob!
topic svarade på Mad Mikes Mad Mike i Våra KulvapenJag tror dessutom att den är helt oskjuten! -
Större garderob!
topic svarade på Mad Mikes Mad Mike i Våra KulvapenNu är hon äntligen hemma-min udda bössa. Heym köpte in 500st ruger1 lådor under 80-90talet och jag har nu nr 136- Heym Ruger 1 i 6.5x55. Lådan plockade dom ner och bytte vissa delar samt facettslipade allt. Canjartrycke (sjukt bra!) Handgjord gravyr och sniderier. Oktagonal pipa. Fabriksgjort hakmontage med tillhörande zeizz 2.5-10x52. Ser fram mot jaktsäsongen nu😃 - Today
-
Idag blev Chili SEVCH
ett nytt ämne startade Sako280 i Viltspårhundar - I går
-
Friflykt
topic svarade på HQA1640s josc72 i Allmänna frågorFriflykten bör inte vara mindre än 1-1.5mm om nu såklart inte tanken är att ligga mot bommarna men ska du ligga mot bommarna krävs mer erfarenhet och annan laddata än den du hittar hos tex norma och vithavuori. Har jag inte data för friflykten brukar jag lägga mig på 2mm friflykt eller så lång som magasinet klarar. Hur man mäter sig fram till det finns nog skrivet i andra trådar här. vad är tanken du har med att inte följa laddatan?
-
HQA1640 började följa Friflykt
-
Friflykt
topic svarade på Bjorn.hs josc72 i Allmänna frågorSöker du på nätet finns det mycket skrivet om detta men inte så många konkreta svar. Flyttar du fram kulan dvs minskar friflykten ökar du volymen i hylsan och trycket minskar, samtidigt ökar trycket ju närmare bommarna kulan kommer. -
Ut med den rödgröna röran!
topic svarade på Järvens Dahla i Jakten och SamhälletO.B.S Bild för illustration, det är inte säkert att alla tillbehören passar eller ens finns till figuren i verkligheten. -
Dagens rätt
topic svarade på Islänningens qvarnhill i ReceptGrillad vildsvinsfilé med potatisgratäng och kaninfoder. Beer-bun med cambozola som tilltugg.. sköljs ner med ett glas Lange Nebbiolo från Italien. -
Friflykt
ett nytt ämne startade josc72 i Allmänna frågorSkall ladda Lapua Scenar med Vihtavuori och utgår från deras tabeller. Hur skall man tänka, eller måste man tänka, när man sätter friflykten? Om det står COL 68 mm i laddtabellen för en patron och jag sätter min friflykt till en millimeter som ger COL 71 mm. Behöver jag tänka högre eller mindre tryck i det jag laddar? Spelar det någon roll och varför skriver man ut det i laddtabellerna? -
Gamla klenoder
topic svarade på Hipshots Bjorn.h i Våra HagelvapenAlltså.. de där tingestarna är riktigt fina! Gillar färgen, nästan trevligare att titta på än skjuta med -
Ut med den rödgröna röran!
topic svarade på Hipshots Dahla i Jakten och SamhälletKläggadeln.. - Förra veckan
-
Ut med den rödgröna röran!
topic svarade på MagnusNs Dahla i Jakten och Samhället -
Gamla klenoder
topic svarade på stefans Bjorn.h i Våra HagelvapenFick en ask med hagelskott av ett av mina gamla befäl idag. Gubben är över 80 år och jagar fortfarande älg & har varit en inbiten fjällripejägare. Tillbringat massor med tid uppe till fjälls och burit mycket ryggsäck under sina 40 år på jägarskolan/ I22.
-
DNA-testet avslöjar: Så lite nötkött finns i falukorvarna
topic svarade på lsjonssons lsjonsson i ReceptLänk till Jokkmokkskorv. https://jokkmokkskorv.se/ 😊 -
DNA-testet avslöjar: Så lite nötkött finns i falukorvarna
topic svarade på lsjonssons lsjonsson i ReceptEn falukorv som är riktigt god är Jokkmokks falukorv men den är dyr.😊 -
DNA-testet avslöjar: Så lite nötkött finns i falukorvarna
topic svarade på Danskens lsjonsson i ReceptJag köpte här senast en falukorv som skulle vara rökt och innehålla 87% eller om det var 89% kött.... delikatess 😉 Den var helt slät i strukturen och smakade mest av mjöl -
DNA-testet avslöjar: Så lite nötkött finns i falukorvarna
ett nytt ämne startade lsjonsson i Recepthttps://www.sverigesradio.se/artikel/sa-lite-notkott-finns-i-svensk-falukorv 🫨 -
lsjonsson började följa DNA-testet avslöjar: Så lite nötkött finns i falukorvarna
-
Den stora fisketråden
topic svarade på karelsk blandnings Foffe i Övriga HobbiesJag jobbar med en lapp som bott och vart verksam där längst upp i landet före han flyttade ner mot kusten. Finns mycket historier och strapatser därifrån och jag har en tanke att åka upp dit och se varifrån han är när han ska till stugan framöver. -
Laika valpen.
topic svarade på karelsk blandnings karelsk blandning i Ställande HundarNär jag hämtade hunden här trodde jag nog aldrig att det skulle bli en så här klok varelse. Lite envis och eljest är han men svårt se att jag kan få nånting som är bättre i hund väg. Fungerar i skogen och klokare hund har jag inte haft iaf. Tog bara ett år för honom att inse att katten inte var tänkt att äta upp och idag så fort katten kommer in så är det skyndsamt äta upp hund kulorna så inte katten får några. Nu till hösten är det bara försöka få honom klar på jaktprov och se om man kan få valp undan honom eller se om det kommer någon lämplig parning så han får en kompis. -
Den stora fisketråden
topic svarade på Hipshots Foffe i Övriga HobbiesPremiär ikväll för mej! Varit sugen men inte velat åka själv.. så när en kompis ringde så var beslutet snabbt fattat. Båten funkar, loden funkar.. dessvärre gick ena fästet till vinschen sönder men det gick att få båten på trailern iaf. Drog till den roliga sjön, som av en händelse trillade det in ett paket från Söders idag Fattar inte, det är så lätt att klicka hem massa skojiga beten.. Hur eller hur, letade gös i en sjö med ett ok gösbestånd. Mycket smått ofta. Men lite grinigt, gäddor och abborre.. Men tillslut hittade vi dem på 3,5-5 m djup och stökig/skravlig botten. Vi var tre i båten, fick var sin. Jag tappade dessutom en mindre. Min fick gå tillbaka medans de andra två vart mat. Kul kväll! -
Den stora fisketråden
topic svarade på MrT.s Foffe i Övriga HobbiesKan nämna att jag vid tillfället befann mig I Kaalasjärvi i riktning mot Fjällnäs (om det gör någon skillnad). Stanna innan bron och parkera på vänster sida. Kan ju också lägga till att det blev ytterligare tre (3) harrar, tyvärr alldeles för små för att tas upp, men det är roligt när det nappar i alla fall. Den på bild uppskattade jag att vara under lagstadgat mått om 35 cm, så den fick gå tillbaka också. Kan också nämna att det är i Kalixälven jag fiskar. -
Den stora fisketråden
topic svarade på lsjonssons Foffe i Övriga HobbiesJag fick ett sms från @MrT. för en stund sedan där han hade fångat en harr någonstans i Kiruna kommun.😊Han skrev inte var.☹️ Harren har ett minimimått på 35 cm. -
Viltkorg 2026 - Gehetec?
topic svarade på Arctics LGH i Kläder och PrylarJag har en packåsna. Kan inte rekommendera den. Den rostar rätt snabbt... Största fördelen är att den blir relativt liten hopfälld. Så står den mest i hörnet i ett varmgarage kan det fungera. Jag har haft grisar på kring 150 kg på min packåsna kortare sträckor. Det har fungerat. När min packåsna blir för rostig kommer den att ersättas med en Original Heck-pack eller Gehetec. Oavsett var korgen kommer ifrån kommer den att ha vickanordning. Det kan vara svårt att få upp en större gris utan sådan. Jag har fått uppfattningen att det inte är någon större skillnad mellan Original Heck-pack eller Gehetec. Om någon vet mer kring skillnaden är jag intresserad. :-)
-
Vilken hundpejl är mest bang for the buck numera?
topic svarade på karelsk blandnings Joacim i Kläder och PrylarTracker Artemis + ett Garmin band på samma halsband har jag. Allt var bättre med förra tracker appen och jag har skrivit till dem att varför man ska förstöra en bra fungerande app mot en värdelös. Men det är enda fungerande för oss här med hundar som jagar, sen är kartorna bra då dem används till mycket annat.