Hoppa till innehåll

Skoterfantaster


Guest mikgu

Recommended Posts

  • Svar 94
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Fredde_piteå

    10

  • lsjonsson

    8

  • C-78

    8

  • jakobj

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har kört skoter hela mitt liv och det är nästan lika kul idag som det var första gången jag provade ! Har en "Moffa-racer".Lynx St 550  :o.Används mest för att ta mig och familjen på jakt och fisketurer i fjällvärlden  ;D Bra maskin ,kompetent nog att dra kälke i lössnö...Var är lsJonsson ??? Han brukar gilla skotersnack... :D;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kört skoter hela mitt liv och det är nästan lika kul idag som det var första gången jag provade ! Har en "Moffa-racer".Lynx St 550  :o.Används mest för att ta mig och familjen på jakt och fisketurer i fjällvärlden  ;D Bra maskin ,kompetent nog att dra kälke i lössnö...Var är lsJonsson ??? Han brukar gilla skotersnack... :D;)

Hahaha niak! ;D Nu fick Du till det allt. >:( Ingen skoterfantast här inte. ;D Man kan ju ta sig fram med skidor även om det tar lite längre tid. ;D ;) :-* Det är snart skoterförbud i landet el. bensinransonering igen som -73-74. >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte en skoter ikväll faktiskt :D...En Polaris XCR 800 -00....tror/hoppas att den går bra :D...den var då riktigt fräsch iaf :)

den verkade rapp när jag testade den iaf, men det var noll och inget fäste :-...ska bli kul med skoter igen, var länge sen jag körde nått annat än en trött 5-9:a...

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oooh ja, skoter är ju bland d bästa som finns.. :D  Vi har en Polaris Switchback 800-05, en Polaris IQ 600RR-08 och en Lynx 5900GLX född på 80-talet nångång..  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oooh ja, skoter är ju bland d bästa som finns.. :D  Vi har en Polaris Switchback 800-05, en Polaris IQ 600RR-08 och en Lynx 5900GLX född på 80-talet nångång..  :D

Och här var det en till som vaknade till liv. >:( :-*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och här var det en till som vaknade till liv. >:( :-*

Hehe, ja.. :) Skidor går ju oxå, men det går ju så himla saaaakta.. :D  :-*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja.. :) Skidor går ju oxå, men det går ju så himla saaaakta.. :D  :-*

Ja det kanske det gör men Du kan ju koppla för hundarna som är vuxna och låta pilo springa jämte eftrsom det är en unghund och sedan hör Du ju fågelkvitteret när Du skidrar och det gör Du inte när Du sitter på skotern. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja.. :) Skidor går ju oxå, men det går ju så himla saaaakta.. :D  :-*

Precis...o fågelkvitter hinner man ju höra resten av året  ;D

Nu får man bara vänta på lite mer snö så man får fara ut m åbäket :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hahaha niak! ;D Nu fick Du till det allt. >:( Ingen skoterfantast här inte. ;D Man kan ju ta sig fram med skidor även om det tar lite längre tid. ;D ;) :-* Det är snart skoterförbud i landet el. bensinransonering igen som -73-74. >:(

Kanske skulle åkt mer skoter istället för att nöta på knäna ;)

Har ingen skoter rätt onödig pryl på mina breddgrader, men satan så kul ;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är de nån som har en ny tundra?

Skulle behöva en skoter jag kan köra i skogen med..spåra varg, lo mård osv :P

skämt å sido. tänkte mej en forestfox eller en trundra.

råd någon?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kan ärligt säja att skoter runt Helsingborg  är jävligt svårt

Det är väl vattenskoter som gäller hos Dig isf. ;) ;D :-*

Kanske skulle åkt mer skoter istället för att nöta på knäna ;)

Har ingen skoter rätt onödig pryl på mina breddgrader, men satan så kul ;D ;D ;D

Kanske det! Det är väl om skulle söka bidrag till motorfordon hos fk så att man kan fara ut och jaga och söka dispens hos NVV. ;) ;D :-*

Jag har bara körrt skoter en gång här uppe och det var våren mars-april -91. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skoterfantast och skoterfantast  ::)..står en Yamaha Vinking III i Jämtland iaf!

Inget fartmonster precis men bra i skogen, bekvämt familjeåk och stark som synden.

Funderar på att köpa en gammal Ockelbo att ha "härnere"  :D, ngn som har en till salu?

/Vänligen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske det gör men Du kan ju koppla för hundarna som är vuxna och låta pilo springa jämte eftrsom det är en unghund och sedan hör Du ju fågelkvitteret när Du skidrar och det gör Du inte när Du sitter på skotern. ;D

Hihi, jo det är roligt att åka skidor ibland med, men jag är för lat för att åka några längre sträckor så då passar skoter bättre.. :D  Fast det me fågelkvittret är ju sant iofs, men det kan man lyssna på hemma istället!! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hihi, jo det är roligt att åka skidor ibland med, men jag är för lat för att åka några längre sträckor så då passar skoter bättre.. :D  Fast det me fågelkvittret är ju sant iofs, men det kan man lyssna på hemma istället!! :)

Det var j usom inget nytt för mig att Du var lat. ;D ;) :-* Ja, avkopplande om man åker ute i terrängen i orörd snö och se sig om och hör fågelkvitter och kanske något vilt djur också. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var j usom inget nytt för mig att Du var lat. ;D ;) :-* Ja, avkopplande om man åker ute i terrängen i orörd snö och se sig om och hör fågelkvitter och kanske något vilt djur också. :D

Hehe, nä, min lathet är nog vida känd!! :D :D  Jo, det är mysigt att vara ute med skidor oxå, men vilda djur har jag nog sett fler när jag kört skoter än när jag skidrat!! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, nä, min lathet är nog vida känd!! :D :D  Jo, det är mysigt att vara ute med skidor oxå, men vilda djur har jag nog sett fler när jag kört skoter än när jag skidrat!! :)

Jaha, så det är så illa! ;D Ja, det kan jag tänka mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skotern jag köpte....ni minns, för några inlägg sedan ;).....han köra 2min på åkern vid huset...sen var det bara att åka in i garaget och bulta lös motorn :o....motorkuddarna var trasiga så motorn lossnade, typ.....jaja, nya motorkuddar och ett nytt "Torque stop" (motorstöd?) så fick trippeln vråla igen ikväll....fan va kul ;D...länge sen man körde skoter där det händer avancerade grejjer när man trycker gasen i botten ;) ;D....nu hoppas vi bara på snö!

Annis: Hur är nya IQ:n? Är lite småkär i IQ 600RR....den är förjävla läcker!

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är de nån som har en ny tundra?

Skulle behöva en skoter jag kan köra i skogen med..spåra varg, lo mård osv :P

skämt å sido. tänkte mej en forestfox eller en trundra.

råd någon?

Du väljer helt rätt, har haft båda delarna, har en fox nu. Bättre skogsmaskiner än dessa får man leta efter! Om man inte räknar med revsummit 800 or, dom slår nog allt då det gäller att ta sig fram.. Och 360.

Jag föredrar gamla chassit på tundran vad gäller framkomlighet men har egentligen kört för lite med nya för att säga nåt säkert. Framvagnen på den bromsar mycket i snön med sina A-armar. För att lyfta framvagnen i snön krävs mer motor som på en summit eller liknande, där finns inte samma problem trots liknande framvagn, den går helt enkelt att lyfta upp ur snön med gasen. LTS framvagnen blir mer som en glidande pulka utan någonting som tar i, kan förbättras ytterligare med en hasplast som bukskydd, jag köper nån slags plastskivor på plastfabriken som är suverän!

Tundrans nackdel är den klena 277 motorn, som dock är riktigt fin för att vara enstånkare och vida kvickare än den gamla 253an. Går det uppför får du problem och måste leta lite andra vägar än med en starkare maskin. Vad som förloras i styrka tas igen i smidighet! Den är otroligt lätt och lätthanterad, man viker den som man vill och tack vare vikten blir fastkörningarna sällan plågsamma. Tror den ligger på 167 kg jämfört med foxens 220-230. Den blir självklart sämre att dra tunga lass med också, men som sagt en smidigare lite skogsmaskin får man leta efter! Ytterligare ett problem med motorn är vid tungt vårföre då de ofta skär eftersom de får jobba för hårt och inte riktigt har orken i blötsnö. Min skar 3 gånger..

Du kan förbättra den enormt genom att förlänga/byta boggie och matta på den. Har haft förlängd originalboggie och modifierad 3900 boggie samt matta med entums kammar. Det gör maskinen än bättre! Välj gärna en nyare modell -99 med elback!

Foxen har egentligen inga riktiga nackdelar mot tundran förutom vikten och bensinförbrukningen, särskilt då det gäller den törstiga 440 motorn. Chassit är rätt likt men boggie/matta längre original. 394-396 original beroende på årsmodell mot tundrans 345. Jag har en 377 -97 som efter vad man hör är en av de bästa motorer Rotax tillverkat. Som ytterligare säkerhet mot haverier kan du omedelbart plocka bort hela oljepumningssystemet och istället blanda direkt i tanken. Ett gammalt generalfel hos både 377 och 440 är snålt ställd alternativt havererad oljepump med skuren motor som följd. Rätt inställd ligger den inte 440n mycket efter i prestanda, låg bränsle förbrukning och mycket driftsäker. Då den krånglar finns mängder med reservdelar eftersom motorn tillverkats länge och till massor med skotermodeller. Detsamma kan inte sägas om 440n. Det blir dyrare då den krånglar.

Vad som också är bra med foxen är syncrolådan med hög, låg och back. Mycket bra vid tungt före och tunga lass.

Även foxen kan förbättras genom mattbyte, har en med 32mm kammar på min och det blir som en ny maskin.. Sitter 32mm på nya foxarna från -06 eller -07.

Vad som kan sägas till foxens nackdel mera är möjligen att den är ganska bred, detsamma gäller tundran. Vid jämförelse med den kanske ännu strået vassare skogsmaskinen än dessa två, Lynx GL 360 är dessa betydligt bredare och klarar inte lika trånga passager som 360n.

Så ta även med GL 360 i dina beräkningar! Denna är inte tillverkad sedan -96 tror jag och det finns få på begmarknaden men har du tur och hittar en fin så bör du med de krav du anger slå till!

Foxar finns gott om på begmarknaden, bla en -96 på blocket nu som ser fin ut och till bra pris (om det inte är nåt allvarligt fel på den)16500:-.

Du kan räkna med 17000-18000 upp till runt 30000 för 377 modellerna som fanns fram till -00 och ungefär samma för de lite nyare 440, går du högre upp i årsmodell stiger givetvis priset.

En 360 brukar hamna mella 10000 och 20000. En Tundra allt mellan 5000 och 20000 av de äldre modellerna. En nyare är förstås dyrare.

Har en kompis som nog ska sälja sin Tundra -06. Säg till om du är intresserad, den är i fint skick.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skotern jag köpte....ni minns, för några inlägg sedan ;).....han köra 2min på åkern vid huset...sen var det bara att åka in i garaget och bulta lös motorn :o....motorkuddarna var trasiga så motorn lossnade, typ.....jaja, nya motorkuddar och ett nytt "Torque stop" (motorstöd?) så fick trippeln vråla igen ikväll....fan va kul ;D...länge sen man körde skoter där det händer avancerade grejjer när man trycker gasen i botten ;) ;D....nu hoppas vi bara på snö!

Annis: Hur är nya IQ:n? Är lite småkär i IQ 600RR....den är förjävla läcker!

/Fredde

Läcker??? :o  Hojja, inte mitt val iaf, den är ju så jäkla ful!! Ser ut som en padda, usch.. Men det är ju en crossmaskin så den har väldigt hård fjädring, så den är int så skön att köra faktiskt.. Den är ju liksom byggd för att köras på bana och int i djupsnö eller på led.. Inga fler såna hit iaf!!  Både jag och sambon gillar Switchbacken betydligt bättre, men det beror ju helt på vad man ska ha skotern till.. Vill man köra i djupsnö och på led och sånt är Switchbacken bättre, den är mer en allroundskoter, men ska man hålla på och hoppa omkring och flyga och så hela tiden så är ju IQ:n bra..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...