Hoppa till innehåll

Skoterfantaster


Guest mikgu

Recommended Posts

Skoterfantast..nja, tror inte det.Sista mötet med skoter var då jag ifjol tog några ungdomar på bar gärning efter att de nöjeskört ett par dagar på våran mark.Första gången lyckades de smita undan...men andra gången så vann jag... ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 94
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Fredde_piteå

    10

  • lsjonsson

    8

  • C-78

    8

  • jakobj

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Och jag är numera skoterhatare! Jag är så satans less på krångelmed gammskotrar. Har skruvat oavbrutet i min skoter sen jag köpte den i höst och i helvete jag får till det! Tydligen är det ett "olösligt" problem. På något vis bildar den ett ånglås någonstans i systemet som effektivt hindrar skotern att varva upp i de lägen man verkligen behöver en snabb acceleration, från stillastående och uppför en brant backe och även gör motorn nästintill omöjlig att starta då den är ljummen. Förbanne mig omöjligt att få till! Fick tag i en annan motor nu ikväll så jag ger upp och byter alltihop. >:( >:( >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bättre skogsmaskiner än dessa får man leta efter! Om man inte räknar med revsummit 800 or, dom slår nog allt då det gäller att ta sig fram.. Och 360.
Hmm......Med risk för att låta som en gammal gubbe nu...... ;D ;DMen tyvärr så finns det inte en skoter på denna planet som är bättre i framkomlighet i skogsterräng vid normal körning än en Lynx 5900.....Har varit sen 90-talet och framåt.... ;).
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm......Med risk för att låta som en gammal gubbe nu...... ;D ;DMen tyvärr så finns det inte en skoter på denna planet som är bättre i framkomlighet i skogsterräng vid normal körning än en Lynx 5900.....Har varit sen 90-talet och framåt.... ;).

Amen på den!!....med ett tillägg ;).....har varit sen 80-talet och framåt.....vi har en -83:a som är grym på att ta sig fram!

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Amen på den!!....med ett tillägg ;).....har varit sen 80-talet och framåt.....vi har en -83:a som är grym på att ta sig fram!

/Fredde

Sorry, fel av mig.....jag menade naturligtvis 80-talet.. ;D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte riktigt ni vet vad ni talar om dessvärre... ;) 59 an är en klump och alldeles för osmidig tycker jag. Körde 59 några år men såg inte någon som helst fördel vad gäller framkomlighet gentemot de smalbandare jag räknat upp. Förutom dragförmågan förstås! I mitt arbete använder vi skotrar hela tiden och vi använder alltid en bredbandare för att dra lasset och en smal (fox) för att leta vägar i terrängen och trampa upp spår för lasset.

Men det är en urgammal myt att 59 an är oslagbar! Den myten brukar förfäktas av dem som inte ordentligt provat något annat... ;)

Och vad som slår dem allihop är en bergsklättrare i händerna på en skicklig förare, där jag bor är det Ski-doo religionen som gäller och därmed Summit.. Det finns fortfarande inte en skoter och förare som kunnat hänga med Summit800 orna i skogen här. Största testerna blir under lojakterna då den värsta terräng som finns ska forceras med skoter, och vi är många som håller på här, bla många renskötare som torde vara de vanaste förarna av alla. Och värst av alla är Summitarna..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte riktigt ni vet vad ni talar om dessvärre... ;) 59 an är en klump och alldeles för osmidig tycker jag. Körde 59 några år men såg inte någon som helst fördel vad gäller framkomlighet gentemot de smalbandare jag räknat upp. Förutom dragförmågan förstås! I mitt arbete använder vi skotrar hela tiden och vi använder alltid en bredbandare för att dra lasset och en smal (fox) för att leta vägar i terrängen och trampa upp spår för lasset.

Men det är en urgammal myt att 59 an är oslagbar! Den myten brukar förfäktas av dem som inte ordentligt provat något annat... ;)

Och vad som slår dem allihop är en bergsklättrare i händerna på en skicklig förare, där jag bor är det Ski-doo religionen som gäller och därmed Summit.. Det finns fortfarande inte en skoter och förare som kunnat hänga med Summit800 orna i skogen här. Största testerna blir under lojakterna då den värsta terräng som finns ska forceras med skoter, och vi är många som håller på här, bla många renskötare som torde vara de vanaste förarna av alla. Och värst av alla är Summitarna..

på tal om bergsklättrare....

Jag och några polare var till Kronogård och körde skoter i fredags och lördag....var en snubbe där med en Polaris Dragon RMK 900....satan vad den klättrade :o...helt utan ansträngning dessutom....sen var där en -08 summit 800 (nya superlätta chassiet)....den var inte så pjokig heller, men personligen tycker jag polarisen är snyggare, så den hade varit mitt val ;)

Dock är jag fruktansvärt impad av en polares Lynx RE 600 (splitt ny) den tog sig rätt bra uppför i djupsnön den med :o....dock är han grym på att spaka den, men ändå...impad blev jag :D

Skall nog byta bort min "lake-racer" mot en RMK, inte kul att stå nere på sjöarna och titta på när de andra klättrade och lekte....däremot fick dom pisk över sjöarna 8)

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte riktigt ni vet vad ni talar om dessvärre... ;) 59 an är en klump och alldeles för osmidig tycker jag. Körde 59 några år men såg inte någon som helst fördel vad gäller framkomlighet gentemot de smalbandare jag räknat upp. Förutom dragförmågan förstås! I mitt arbete använder vi skotrar hela tiden och vi använder alltid en bredbandare för att dra lasset och en smal (fox) för att leta vägar i terrängen och trampa upp spår för lasset.

Men det är en urgammal myt att 59 an är oslagbar! Den myten brukar förfäktas av dem som inte ordentligt provat något annat... ;)

Och vad som slår dem allihop är en bergsklättrare i händerna på en skicklig förare, där jag bor är det Ski-doo religionen som gäller och därmed Summit.. Det finns fortfarande inte en skoter och förare som kunnat hänga med Summit800 orna i skogen här. Största testerna blir under lojakterna då den värsta terräng som finns ska forceras med skoter, och vi är många som håller på här, bla många renskötare som torde vara de vanaste förarna av alla. Och värst av alla är Summitarna..

Ja men hallå... ;D Pratar vi 80-talet här eller....de maskinerna du nu nämner är ju drygt 20 år nyare och med kammar som världens paddlar! Konstigt att de tuggar sig fram!!?? Och vad gäller summit 800...så visst de tar sig fram....med användning av gasen ;D  Just den modellen går ju inte direkt ovanpå snön som en 59:a...den går...i...snön och kräver som sagt gaspådrag.....Men vid smygkörning kryssandes mellan träd ...så försök inte få mig att tro att en SMALBANDAD "plastraket" tar sig bättre... :P Men talar vi "puder" och öppna ytor, eller bergssluttningar så är ju naturligtvis plastraketerna överlägsna!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja men hallå... ;D Pratar vi 80-talet här eller....de maskinerna du nu nämner är ju drygt 20 år nyare och med kammar som världens paddlar! Konstigt att de tuggar sig fram!!?? Och vad gäller summit 800...så visst de tar sig fram....med användning av gasen ;D  Just den modellen går ju inte direkt ovanpå snön som en 59:a...den går...i...snön och kräver som sagt gaspådrag.....Men vid smygkörning kryssandes mellan träd ...så försök inte få mig att tro att en SMALBANDAD "plastraket" tar sig bättre... :P Men talar vi "puder" och öppna ytor, eller bergssluttningar så är ju naturligtvis plastraketerna överlägsna!

Kan bara säga: testa själv! Det har jag gjort, mycket grundligt, och det är överlägset i alla typer av terräng i princip. En modern bergsklättrare har lika mycket eller mer anläggningsyta mot snön som de skotrar som ses som "skogsmaskiner", det handlar för skogsmaskiner om en mattlängd på i 90% av fallen 396cm och bredd på 38 cm. Bredbandarna, dit 59 an hör samma längd men 50 cm bredd. Alltså har bredbandarna mer anläggningsyta mot snön. MEN! Vad som är viktigast: Tryck per cm2, alltså är skoterns vikt kontra anläggningsyta det som ger förmågan att flyta. Bredbandarna är tunga... En Forest fox ligger mellan 220-230kg, en 59 vet jag inte exakt, men vikten är närmare 300 än 250kg, en -08 Summit 199kg...

Och det inte minst viktiga är just vikten i en annan situation: fastkörningar. Det är inte roligt att lyfta och jävlas med en blytung 59a...

En bergsklättrare kan smyga mycket fint, det är en gammal myt från då de första högkamsmattorna kom att dessa bara grävde ner sig, gammal, seglivad och helt felaktig! De skotrar som teoretiskt sett har absolut bäst flytförmåga är de med minsta möjliga tryck per cm2, dit hör numera inte bredbandarna.

Det handlar inte om att få dig att tro att de tar sig fram bättre, det går inte att få någon att tro något. Du måste se och prova själv!

Vad jag tycker gör 59 och andra bredbandare underlägsna är vikten och manöverbarheten. De blir för tunga att bända och vika, de blir hopplösa att skråköra då man måste vika och balansera skotern på en skida. Men för att puttra runt i lössnö på flackt land är de suveräna! Mycket svårt att jämföra körstilarna på alla dessa maskiner. Var och en måste ju använda den typ av maskin han trivs bäst med och behärskar. Men i händerna på någon som verkligen behärskar den är en klättrare överlägsen i de allra flesta situationer och i synnerhet i besvärlig skogsterräng..

Bredbandaren är och förblir ett utmärkt nyttofordon med god dragförmåga och fina lössnöegenskaper. Men överlägsen framkomlighet är ett avslutat kapitel för dessa maskiner. Testa själv så ser du hur fel den gamla myten är! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara säga: testa själv! Det har jag gjort, mycket grundligt, och det är överlägset i alla typer av terräng i princip. En modern bergsklättrare har lika mycket eller mer anläggningsyta mot snön som de skotrar som ses som "skogsmaskiner", det handlar för skogsmaskiner om en mattlängd på i 90% av fallen 396cm och bredd på 38 cm. Bredbandarna, dit 59 an hör samma längd men 50 cm bredd. Alltså har bredbandarna mer anläggningsyta mot snön. MEN! Vad som är viktigast: Tryck per cm2, alltså är skoterns vikt kontra anläggningsyta det som ger förmågan att flyta. Bredbandarna är tunga... En Forest fox ligger mellan 220-230kg, en 59 vet jag inte exakt, men vikten är närmare 300 än 250kg, en -08 Summit 199kg...

Och det inte minst viktiga är just vikten i en annan situation: fastkörningar. Det är inte roligt att lyfta och jävlas med en blytung 59a...

En bergsklättrare kan smyga mycket fint, det är en gammal myt från då de första högkamsmattorna kom att dessa bara grävde ner sig, gammal, seglivad och helt felaktig! De skotrar som teoretiskt sett har absolut bäst flytförmåga är de med minsta möjliga tryck per cm2, dit hör numera inte bredbandarna.

Det handlar inte om att få dig att tro att de tar sig fram bättre, det går inte att få någon att tro något. Du måste se och prova själv!

Vad jag tycker gör 59 och andra bredbandare underlägsna är vikten och manöverbarheten. De blir för tunga att bända och vika, de blir hopplösa att skråköra då man måste vika och balansera skotern på en skida. Men för att puttra runt i lössnö på flackt land är de suveräna! Mycket svårt att jämföra körstilarna på alla dessa maskiner. Var och en måste ju använda den typ av maskin han trivs bäst med och behärskar. Men i händerna på någon som verkligen behärskar den är en klättrare överlägsen i de allra flesta situationer och i synnerhet i besvärlig skogsterräng..

Bredbandaren är och förblir ett utmärkt nyttofordon med god dragförmåga och fina lössnöegenskaper. Men överlägsen framkomlighet är ett avslutat kapitel för dessa maskiner. Testa själv så ser du hur fel den gamla myten är! :)

Jag förstår hur du tänker och menar och har mycket rätt i det du säger,  men jag kan ändå inte hålla med dig riktigt! Mina närmaste bekanta bor och sover med sina Summit 800....och påstår att det är inte en smygarmaskin i lössnö....man måste ha lita gaspådrag för att ta sig framåt i jämförelse med en nu väldiskuterad 59:a... ;D. Och tydligen har då -07 summit en förmåga att gå ganska "djupt" vilket man inte är ute efter vid söndagsåkning med familjen i kälken! ;) Nu -08`orna har jag ingen aning om, men ska ju då vara bättre än föregångar´n! Vi kan säkert diskutera detta till dödagar, men vi det lär väl inte ändra på skoterns köregenskaper ändå.. ;D.....Men som sagt....ska jag ut och spana i naturen en kall vinterdag med bara pudersnö, och en fart på 10 km/h....så väljer jag definitivt inte en klätterget!!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du tänker och menar och har mycket rätt i det du säger,  men jag kan ändå inte hålla med dig riktigt! Mina närmaste bekanta bor och sover med sina Summit 800....och påstår att det är inte en smygarmaskin i lössnö....man måste ha lita gaspådrag för att ta sig framåt i jämförelse med en nu väldiskuterad 59:a... ;D. Och tydligen har då -07 summit en förmåga att gå ganska "djupt" vilket man inte är ute efter vid söndagsåkning med familjen i kälken! ;) Nu -08`orna har jag ingen aning om, men ska ju då vara bättre än föregångar´n! Vi kan säkert diskutera detta till dödagar, men vi det lär väl inte ändra på skoterns köregenskaper ändå.. ;D.....Men som sagt....ska jag ut och spana i naturen en kall vinterdag med bara pudersnö, och en fart på 10 km/h....så väljer jag definitivt inte en klätterget!!

Ja dessa diskussioner kan bli värre och längre än " vilken kaliber är bäst osv..."  Kolla bara skoterforumen! Man tar vad man trivs med helt enkelt! Kompisen din med -07 an, håller den? Det var otroligt med krångel med den och jag tror varenda en som såldes ifjol har varit ute på blocket nu.. Ski-doo släpper ofärdiga skotrar som konsumenten åker på att testa tyvärr!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina närmaste bekanta bor och sover med sina Summit 800....och påstår att det är inte en smygarmaskin i lössnö....man måste ha lita gaspådrag för att ta sig framåt i jämförelse med en nu väldiskuterad 59:a... .

Detta har garanterat med variator-setupen och göra. Troligen har dina vänner både variator-kit och ändrat drevning, kanske till och med slipat startgropar, allt detta gör att skotern blir svårare att smyga med pga högre inslagsvarv.

Dessutom så har ju summiten ett högre inslagsvarv standard en vad draghästarna har.

Dom få samer jag sett kuska omkring i skogslandet vintertid har haft summit/m7:or.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja dessa diskussioner kan bli värre och längre än " vilken kaliber är bäst osv..."  Kolla bara skoterforumen! Man tar vad man trivs med helt enkelt! Kompisen din med -07 an, håller den? Det var otroligt med krångel med den och jag tror varenda en som såldes ifjol har varit ute på blocket nu.. Ski-doo släpper ofärdiga skotrar som konsumenten åker på att testa tyvärr!
Jo, det är sant...diskussionerna kan nog fortsätta hur långt som helst, även om man tror att man har rätt så är det tyvärr inte alltid så...men man önskar och tror att man oftast har det...därav diskussionerna, vilket kan vara ganska kul, samt att man alltid lär sig nå´t nytt och ibland får tänka om ;) Du har rätt angående ofärdiga skotrar....jo,  han har haft ganska mycket problem med -07 an....knäckt boggie, värdelösa variatorer mm..... Men tydligen ska årets-08 vara en helt ny upplevelse, ljusår bättre köregenskaper än -07 vad jag har hört! 
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, det är sant...diskussionerna kan nog fortsätta hur långt som helst, även om man tror att man har rätt så är det tyvärr inte alltid så...men man önskar och tror att man oftast har det...därav diskussionerna, vilket kan vara ganska kul, samt att man alltid lär sig nå´t nytt och ibland får tänka om ;) Du har rätt angående ofärdiga skotrar....jo,  han har haft ganska mycket problem med -07 an....knäckt boggie, värdelösa variatorer mm..... Men tydligen ska årets-08 vara en helt ny upplevelse, ljusår bättre köregenskaper än -07 vad jag har hört! 

Jo, -08 Summiten är grym. Fick provköra hela programmet med nya chassiet redan i fjol, Renegade, Mxz och Summit. Fruktansvärt lätta och lättmanövrerade skotrar!

-07 an däremot var nog rätt misslyckad men det var den första rsmodellen med nya 800 motorn och det var mycket problem med den, tydligen felaktig diameter på lager eller vevaxel som gör att lagret skär ihop.. Känns lite ofärdigt...

Har en kompis som hade en, motorblocket gick av på mitten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm......Med risk för att låta som en gammal gubbe nu...... ;D ;DMen tyvärr så finns det inte en skoter på denna planet som är bättre i framkomlighet i skogsterräng vid normal körning än en Lynx 5900.....Har varit sen 90-talet och framåt.... ;).

Nä Nä, min Aktiv Caribo -90 är den ultimata maskinen. gått 250 mil

Jag som kör ofta, jag tror att bensinen i tanken är från 2006.

Den är så slö så man inte kan slira fast den ens.

Samernas favorit och min när saltstenarna skall ut. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä Nä, min Aktiv Caribo -90 är den ultimata maskinen. gått 250 mil

Jag som kör ofta, jag tror att bensinen i tanken är från 2006.

Den är så slö så man inte kan slira fast den ens.

Samernas favorit och min när saltstenarna skall ut. :D

Oj! Glömde den! Självklart är karibon med bland de värsta snögåarna. Och Nordik 300. Finns nog fler, kanske en omröstning? ;):)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hmmm......en Tekvest eller liknande skyddsutrustning kommer att köpas snarast!

Vet nu hur jävla läskigt det är att flyga mot sin egen vilja....

För att göra en lång historia kort....Körde på en åker, hyffsad fart.....missade ett ordentligt dike......från diket till gropen i snön där jag initialt landade (rullade lite också) var ca 8m...fan va skakig man var en stund efter!

tror att farten "räddade" mig en aning....skidorna tog sig över (inte helt över, men de stappade inte i kanten) så boggien tog den stora smällen vilket gjorde att jag lixom slungades upp i luften när boggien bottnade mot kanten och sen "slog tillbaka"....hade jag kört saktare hade jag nog stappat i diken med kanske värre utgång :-X :-X....å andra sidan, hade jag kört ännu saktare hade jag hunnit bromsa betydligt mer.....

Har fått en ordentlig läxa, kommer ALDRIG mer att köra fort på ett okänt ställe, speciellt inte där ingen annan har kört före

har egentligen ingen som helst betydelse....men skotern klarade sig fint (vad vi kan se med ficklampa), den går lika bra som innan och boggien/framvagnen beter sig som innan....skall dock kolla upp boggien imorrn så att inget allvarligt har hänt...tror inte det dock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hmmm......en Tekvest eller liknande skyddsutrustning kommer att köpas snarast!

Om du nu inte är ute efter att vara ballast när det blir varmgrader så skippa tekvesten..

Jag övertog tjejens ridväst då hon beställde en för stor storlek, funkar klockrent räddat både revben och rygg många gånger..

Har dessutom lite längre ryggskydd än dom flesta cross/skoterskydd vilket jag tycker är possitivt..

Att du får 3 ridvästar på en tekvest prismässigt ser då inte jag som något negativt heller..

Fast det är ju som sagt inte lika häftiga färger/mönster och inga klistermärken får man med heller ;)

Blir knäskydd som måste inhandlas för min del nästa gång, sitter med en ispåse på knät nu efter att ha fått lite för mycket framåt vikt när jag skulle flyga över en väg här i byn..

Har förresten en renegade 800x iår men trivs inte särskilt bra med rev chassiets kopplade boggie, Blir nog att gå tillbaka till grönt nästa säsong.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

när jag tävlade hade jag dainese Safety west och evs knäskydd och jag har vurpat riktigt illa några gånger, var tex medvetslös fyra gånger 01 och två av dom var illa min bell hjälm gick itu en gång (samt en buckla för dagens vurpa ha ha).

ett nackskydd har tillkommit sedan dess och det kan jag verkligen rekommendera senast förra året slog jag över framåt i en nedförslöpa i hög fart och utan det skyddet vet jag inte hur det hade gått, det ända som hände nu var att jag svimmade av ett tag.

ta ett banklån eller plocka fram sparkontot men köp bra skydd, ett liv blir så snabbt förstört.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

joo...skydd kan helt avgöra ens framtid....viktigt när man har att göra med maskiner där man är helt oskyddat (skoter/cross m.fl)

I helgen har jag i princip bara pysslat med skotern och kört med den...

i lördags började jag att demontera boggie och matta....skulle byta matta och samtidigt höja skotern till lite mer normala höjder...skotern är en Polaris XCR 800 -00 som är byggd för att gå fort på pistad led och sjöar...med jätte-låg boggie och kammarna på mattan är inget att hurra för :-

höjde boggien i bakre fästena med 5,5cm och i de främre 3cm....blev enorm skillnad!....sen när den nya mattan kom på plats blev det ännu mer skillnad!....nu går det ju att svänga av från leden utan att man kallt får räkna med en fastkörning ;) ;)

så här ser den ut nu efter operationen :)

DSC00084.jpg

man kan se på bilden var infästningen för boggien i bakkant har varit, strax ovanför fotsteget...nu är det en bit under.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ju bra ut Fredde! Förutom att det är fel märke och för kort matta mm... ;)

Har funderat en del på höjning. Blev det några problem med att mattan blev mera spänd eller flyttade du även ner axeln som är fast i chassiet? Attackvinkeln blir ju också brantare och det ska ju efter vad man läst ge sämre lössnöegenskaper. Har du hunnit få någon uppfattning om det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...