Hoppa till innehåll

Orrjakt med bulvaner.


Beretta

Recommended Posts

  • Svar 304
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Nils l

    55

  • Beretta

    51

  • Fredde_piteå

    39

  • Hallen

    31

Top Posters In This Topic

Posted Images

:D Härligt Fredde! Bra skjutet med en trevlig kaliber ;D

Misstänker att du är ganska nöjd med dina benstöd 8)

/Micke

Tack Micke :)

oja, benstöden är nog den bästa tillbehörs-investeringen hittils :), utan tvekan! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok...vet hur den kulan är utformad?...den sako laddar är ju rätt spetsig...t.ex normas FMJ är lite mer trubbig och kanske lite snällare mot fågeln?

hm..hittade en bild på Vapex av kulan iaf..

post-1184-1190534488_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fasiken, nu e de bråttom att ragga ihop tyg o börja sy bulvaner dådå.  ;D ;D ;D

Men hur vågar ni använda tyngre kalibrar med alla älgjägare som är i farten nu?

Själv har jag funderat på en 22mag bara därför.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vapnet är en cg3000 sporter med en borderpipa i 6,5-06. Hela härligheten väger säkert 6 kg men den skjuter som en gud och en laser tror jag böjer av mera än kulan (lite överdrift). Skulle inte gå att ta skott stående på över 250m annars.

Okej, den såg iaf mysig ut, valnötskolv?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fasiken, nu e de bråttom att ragga ihop tyg o börja sy bulvaner dådå.  ;D ;D ;D

Men hur vågar ni använda tyngre kalibrar med alla älgjägare som är i farten nu?

Själv har jag funderat på en 22mag bara därför.

Skulle nog hällre rekomendera markisolering, gjorde nån i tyg säkert funkar dem men isoleringen är taksam om det blir dåligt väder.

Men tyg funkar helt klart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men hur vågar ni använda tyngre kalibrar med alla älgjägare som är i farten nu?

Själv har jag funderat på en 22mag bara därför.

Jag ringde jaktledaren i morse och kollade vilka pass som det satt folk i och i vilka områden hundförarna gick i...så brukar jag göra, det är ingen garanti för att det inte finns folk ändå i skogen (bärplockare osv)....men man får hålla koll på åt vilket håll man skjuter, jag vet t.ex var alla älgpass finns, så då undviker jag att skjuta ditåt när det är älgjaktstider.

Vet inte om du räknar 22-250 till tyngre kalibrar, men jag känner mig tryggare med den än med .243:an iaf.....en 22mag hade inte funkat här där jag jagar, blir för långa håll :-...Farsan hade en 22mag en stund till denna typen av jakt, men den såldes fort eftersom fågeln hade en benägenhet att sitta på för långa håll...och sedan flyga iväg när man försökte smyga på dom ;)...en 22Hornet är nog bättre isf.

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ringde jaktledaren i morse och kollade vilka pass som det satt folk i och i vilka områden hundförarna gick i...så brukar jag göra, det är ingen garanti för att det inte finns folk ändå i skogen (bärplockare osv)....men man får hålla koll på åt vilket håll man skjuter, jag vet t.ex var alla älgpass finns, så då undviker jag att skjuta ditåt när det är älgjaktstider.

Vet inte om du räknar 22-250 till tyngre kalibrar, men jag känner mig tryggare med den än med .243:an iaf.....en 22mag hade inte funkat här där jag jagar, blir för långa håll :-...Farsan hade en 22mag en stund till denna typen av jakt, men den såldes fort eftersom fågeln hade en benägenhet att sitta på för långa håll...och sedan flyga iväg när man försökte smyga på dom ;)...en 22Hornet är nog bättre isf.

/Fredde

Eller en dämpad 22lr med Subsonic vore mysigt  ;):)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;D...jodå

En dämpare till 22-250:in hade inte heller varit fel ;)  :D

Jag har ju fördelen att jag äger en dämpare till 6,5:an. De är tydligen dem dämparna man anväder till 22-250:in  ;):)

Helt klart värt med dämpare, inte för att jag har provat ens skjuta med 22-250 utan dämpare  8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där jag jagar finns inte vägar eller bebyggelse inom mils avstånd men ändå vill jag ha ett vapen som inte har så stort riskområde. Bärplockarna är inte ute kl 6 på morgonen och inte älgjägarna heller. Dom samlas kl 0700 för genomgång och sedan åker dom ut och då är jag på väg hem. Idag inte ett skit förutom två knipor som låg i en sjö. Fick båda på ett skott efter att först ha klantat bort en smäll genom att skjuta över. Den ena träffade jag i halsen där jag avsåg att träffa. Avståndet var ca 200m. Jag blir mer och mer nöjd med kalibern Hade just före lockat in en älgtjur som kom rakt på mig och hade jag bara varit ute efter älg hade den varit död minst 50 ggr. Nu är det natti natti en stund. Jag lovar och svär att jag ska kameran med mig i framtiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till första orren med nybössan Fredde. Kongratul, Bössan har en kolv som är ihoplimmad av flera stycken och vapnen är kända för sina dåliga träbitar. Jag har fått plasta upp hela mekanismen och magasinsbotten för att träet gett sig. Vapnet är snart 20 år gammalt men efter ett pipbyte och en burk plast så är den fit for fight. Som 6,5x55 med mynningsbroms var den kapabel till femskottsträffbilder under 30 mm på 300m med scenar 7 grammare. Den skjuter inte riktigt lika tätt nu och det beror nog mera på skräpet bakom kolven än bössan i sig, gubben börjar bli gammal. Den är lite jobbigare att hantera med 55-57 grain MRP och en 8gramskula som ska iväg än när 44 grains krut och en 7gramskula med monterad mynningsbroms lämnade loppet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till första orren med nybössan Fredde.

Tack ska du ha :)

längtar redan till nästa helg :D....är nästan lite sugen på att åka ut nån morgon före jobbet, men risken är överhängade att man glömmer av tiden och kommer försent till jobbet :D

Har du märkt nån skillnad i fåglarnas beteende under lövfälningen? När man går med hunden så brukar fågeln sitta/trycka dåligt under denna period, men gäller det även denna jaktform?...är det nån idé att åka ut när värsta lövfällningen pågår?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är absolut inga problem med lövfällning. Orrtuppar är nog det mest översexuella man kan hitta. Är bara vädret rätt så spelar dom eller sträcker. Rätt placerad får man skjuta. Kul jakt är det i allafall och enda sättet att komma åt gammeltupparna ordentligt. Några bulvaner, lockpipa, enkel koja och en tätskjutare är allt som behövs. Fördel är ju om det finns någon bra spelmyr på marken där dom sträcker också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där jag jagar finns inte vägar eller bebyggelse inom mils avstånd men ändå vill jag ha ett vapen som inte har så stort riskområde. Bärplockarna är inte ute kl 6 på morgonen och inte älgjägarna heller. Dom samlas kl 0700 för genomgång och sedan åker dom ut och då är jag på väg hem. Idag inte ett skit förutom två knipor som låg i en sjö. Fick båda på ett skott efter att först ha klantat bort en smäll genom att skjuta över. Den ena träffade jag i halsen där jag avsåg att träffa. Avståndet var ca 200m. Jag blir mer och mer nöjd med kalibern Hade just före lockat in en älgtjur som kom rakt på mig och hade jag bara varit ute efter älg hade den varit död minst 50 ggr. Nu är det natti natti en stund. Jag lovar och svär att jag ska kameran med mig i framtiden.

Inte för att jag vill gnälla, men är det inte lite överkurs med halsskott på fåglar på 200m.? Tänkte på skadskjutningsrisken främst?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir inga skadskjutningar med en 8 grams scenar i 970 m/s dom blir kvar oavsett var det tar. Bara det är träff i kött så ligger dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir inga skadskjutningar med en 8 grams scenar i 970 m/s dom blir kvar oavsett var det tar. Bara det är träff i kött så ligger dom.

Har skjutit väldigt mycket fågel med 7,8och9 grams scenar, fabriksladdat i 6,5x55. Lägre hastighet än 970 men på 100m torde jag väl ha samma hastighet som du har på 200? Och jag kan lova att dom inte blir kvar oavsett var det tar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon har tagit ryggen långt bak och dom har snurrat runt i luften och dött varefter dom ramlat rakt ner. Någon har tagit i köttet lågt utan att träffa "motorrummet" och dom har inte farit någonstanns. Skjuter man fågel på vattnet så är träffytan begränsad till hals och rygg en träff någonstans där lägger dom på vattnet omedelbart. Ja på exakt hundra med 7grammare har du samma fart som jag med 8 grams kulor men tio meter till förlorar du.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon har tagit ryggen långt bak och dom har snurrat runt i luften och dött varefter dom ramlat rakt ner. Någon har tagit i köttet lågt utan att träffa "motorrummet" och dom har inte farit någonstanns. Skjuter man fågel på vattnet så är träffytan begränsad till hals och rygg en träff någonstans där lägger dom på vattnet omedelbart. Ja på exakt hundra med 7grammare har du samma fart som jag med 8 grams kulor men tio meter till förlorar du.

Jaja, vi har väl olika erfarenheter av kulan bara. Förresten: hur upplever du scenaren ur köttförstöringssynpunkt? Jag tycker den kan vara lite väl vass ibland och har testat med limmade och nålade spetsar vilket funkat hyfsat men ibland gett skärande skott istället.

Skjuter den sönder mycket i de hastigheter du har?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Under 150m är den för elak. Måste skjuta höga träffar annars blir det bara skit kvar i den farten och det finns mer att ge om man vill. Har sprängt någon fågel innan jag lärde mig med kalibern. Passerar jag tvåhundra meter går det att skjuta mot kroppen direkt men det kan bli en femkrona utgångshålet. Ballistiskt så skjuter jag in med 4-5 cm i överslag på hundra då går den mitt i på tvåhundra och ca15 under på trehundra. Det gör att jag kan sikta mitt på mellan 150-230 m ungefär.

Vindavdriften är inte heller så farlig men den är mera svårbedömd då några m/s hit eller dit på långa avstånd gör en djäkla skillnad. Om någon frågar mig om att riva om ett patronläge från en vanlig 6,5;a till en 284, -06 eller AI så säger jag gör det! Även om det kortar ner livslängden på pipan så är vinsten ballistiskt med de 100-150m/s det gör i fart helt klart vär det. Tror inte jag gjort en -06;a nu utan gått på en AI istället. Det krävs mindre krut till samma vinst med kulor upp till 9 gram och det är en mindre knuff i axeln som är skillnaden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Under 150m är den för elak. Måste skjuta höga träffar annars blir det bara skit kvar i den farten och det finns mer att ge om man vill. Har sprängt någon fågel innan jag lärde mig med kalibern. Passerar jag tvåhundra meter går det att skjuta mot kroppen direkt men det kan bli en femkrona utgångshålet. Ballistiskt så skjuter jag in med 4-5 cm i överslag på hundra då går den mitt i på tvåhundra och ca15 under på trehundra. Det gör att jag kan sikta mitt på mellan 150-230 m ungefär.

Vindavdriften är inte heller så farlig men den är mera svårbedömd då några m/s hit eller dit på långa avstånd gör en djäkla skillnad. Om någon frågar mig om att riva om ett patronläge från en vanlig 6,5;a till en 284, -06 eller AI så säger jag gör det! Även om det kortar ner livslängden på pipan så är vinsten ballistiskt med de 100-150m/s det gör i fart helt klart vär det. Tror inte jag gjort en -06;a nu utan gått på en AI istället. Det krävs mindre krut till samma vinst med kulor upp till 9 gram och det är en mindre knuff i axeln som är skillnaden.

Har varit intresserad av de kalibrar du nämner tidigare men just sönderskjutningar, höga knallar och rekyl har varit avskräckande! Får väl se om det blir nåt byte i framtiden. Kör ju med dämpare nu och det lär ju ta ner både smäll och rekyl till en bra nivå även på dessa kalibrar. Har förresten helt gått från Scenar i 6,5mm till fågeljakt till förmån för Norma DL 8g. Lika bra eller bättre på alla vis särskilt om man limmar ihop spetsen. Borde ju fungera ypperligt i en mer uppspeedad kalber också?

Eller så går man på en 22 kaliber? Eller nåt annat? Eller så nöjer jag mig med vad jag har? Hmm, mycket funderingar..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skjutit med normas 9 grams fmj 66516 och den gör bara ett hål rätt igenom. Bara det att jag vet att scenar kulorna har en enorm egenprecision och med rätt krut går hål i hål på väldigt långa håll. Normas prickskytteprojektil har jag faktiskt inte testat trots att jag skjutit med väldigt många kulor och har 500st hemma. Problemet med .224 kalibrar är ju vinden, där vinner man mycket med en tyngre kula i grövre kaliber.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Packar ikväll. Halv fem åker vi ut. Nu har vi byggt ett orrgömsle. Bulvanerna är uppe redan och jag har köpt mera tyg. Har bara 4 av nio bulvaner kvar. Resten har blivit uppätna av höken eller sönderskjutna av någon närsynt jägare både med hagel och med kula. Dom satt väl för nära vägen. >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...