Hoppa till innehåll

Kråkjakten


Foffe

Recommended Posts

24g hur långt går dem? har nämligen en väg 300m längre bort på åkern och vill inte riskera någonting.

 

Ingen fara..

 

Mvh!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade perfekta skottlägen på svalor, trut och ormvråk i eftermiddag.. Det lovliga lös med sin frånvaro.  

Trut är bra, den blir sur även i augusti.

Men mås... det mest frustrerande som finns är första kontakten med mås i juli.

Larmet från måsen går redan borta vid horizonten, och när de kommer fram till uven dyker de ner likt skrikande Stukas, fast istället för bomber fäller de ut sina gröna 'labber' innan de viker av tvärt uppåt igen. En uppvisning i areobatisk bitch-slap utan dess like. Skränet verkar dra in all mås som finns i hela länet. Du kan t o m gå ut och ställa dig utanför gömslet utan att räden avbryts eller avtar i styrka.

Man tror man har hittat slutet på regnbågen, ett oslagbart framgångsrecept vad gäller jakt för uvbulvan... i augusti smäller det, det kommer regna manna och förladdningar från himlen.

Och när man hissar uven i augusti, när måsarna och deras ungar lämnat sin bon och reden... så skiter de mer eller mindre fullständigt i uven (åtminstone jämfört med hur det var i juli).

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trut är bra, den blir sur även i augusti.

Men mås... det mest frustrerande som finns är första kontakten med mås i juli.

Larmet från måsen går redan borta vid horizonten, och när de kommer fram till uven dyker de ner likt skrikande stukas, fast istället för bomber fäller de ut sina gröna 'labber' innan de viker av tvärt uppåt igen. En uppvisning i areobatisk bitch-slap utan dess like. Skränet verkar dra in all mås som finns i hela länet. Du kan t o m gå ut och ställa dig utanför gömslet utan att räden avbryts eller avtar i styrka.

Man tror man har hittat slutet på regnbågen, ett oslagbart framgångsrecept vad gäller jakt för uvbulvan... i augusti smäller det, det kommer regna manna och förladdningar från himlen.

Och när man hissar uven i augusti, när måsarna och deras ungar lämnat sin bon och reden... så skiter de mer eller mindre fullständigt i uven (åtminstone jämfört med hur det var i juli).

alltid så :tongue:  när dom  väl är låvliga kommer dom inte. dom lockar varandra bra ja !! :yes:  i våras hade vi nog sammanlagt 70 mås runt uven  :ohmy:  och vi jagade en dag efter det sista jaktdatumet på mås, en dag! :wallbash: om vi hade varit där en dag tidigare hade det snöat :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En regning sensommar dag för många många år sen så hörde vi tjockt med mås på en åker när jag reste uven.. shit va plugg vi brännde på dem när ljuset kom och de anföll som galningar! De vart ju inte mindre sura av att polarna trillade titt som tätt... Mås är skitsnea på uven kan man konstatera :-)

 

Jag har dock slutat skjuta på dem, föredrar dem levande nu mera.. Såvida det inte är ett uttalat behov att skjuta någonstans..

 

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det dags att jaga lite, såg ett ställa där det var några kråkor, ska dit nu. Men vädret är inte det bästa just nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte på mig en UV, en ny lockpipa och 1000 hagelskott idag så det vore väl fan om man inte skulle kunna få skjuta lite ikväll :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fungerar det att jaga kaja på kvällarna? Fungerar UV-en på dem också? Är en riktig nybörjare på det här :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo kajjorna lockas in av uven på våren iaf.

Ska testa själv till helgen.

Behöver lite fågel till valpen =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns de några filmer med kråkjakt?

Lockjakt i norden.

Vilka fler finns?

Och vart köper man?

Gärna lite recensioner med.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Snart så.. :cool:

gött !! har längtat efter dina filmer igen hippen :smile:  och förresten var en kille på facebook i gruppen (jakt) som frågade efter apportvillt till sin valp (döda kråkor). jag och emil försökte hjälpa honom med tips och så. o då sa jag att du fanns. hipshot på jaktsidan jätte duktig kråkjägare som kanske kan sälja någon kråka till dig. det gjorde inget väl ? :wub: men han hittade en annan som hade kråkor sedan så du behöver inte känna press över att behöva sälja några kråkor :tongue:  :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snart så.. :cool:

Rappa på för f.....;-)

Vart kan förbeställa den? Vet du de? Trailer?

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har dom ändrat sitt sträck, har jagat dom på två sträck i 4 år nu och dom flyger på precis samma ställe år efter år men nu har dom flyttat sig 50 meter och då har jag en hel jävla skogsdunge mellan mig och fåglarna. Fick ner 2 måsar och en kaja idag dock, hade en gråhäger som kom smygandes i vassen också inne på 3-4 meter innan hunden pep till och den lyfte. Hade också en råget med kid inom hagelhåll.

 

Men nu har jag iaf sett ut ett nytt ställe att bygga gömsle på så det blir nytt gömsle och nya tag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

gött !! har längtat efter dina filmer igen hippen :smile:  och förresten var en kille på facebook i gruppen (jakt) som frågade efter apportvillt till sin valp (döda kråkor). jag och emil försökte hjälpa honom med tips och så. o då sa jag att du fanns. hipshot på jaktsidan jätte duktig kråkjägare som kanske kan sälja någon kråka till dig. det gjorde inget väl ? :wub: men han hittade en annan som hade kråkor sedan så du behöver inte känna press över att behöva sälja några kråkor :tongue:  :wink:

 

Var en tant här precis och hämtade lite kajor, trut och ngn kråka.. Svettigt detta, har ett prov i augusti som jag lovat att försöka fixa fågel till och sen ytterligare ett i september. Lite osäker men närmare 200 kråkor är beställda.. Det fixar sig om jag har lite flyt med uven här framöver men det är lotteri på hög nivå. Kråkorna och trutarna är inte som änderna där man kan resa några viltvatten under en dag och skjuta 200 fåglar.. Därför tänker jag strypa kranen nu på allt vilt utom kajor..

 

Rappa på för f.....;-)

Vart kan förbeställa den? Vet du de? Trailer?

S

 

Jamen vafan :biggrin:  Det ligger utom min kontroll, försök tex spela in älgjakt med ståndhund i juli? Måste vänta tills senare i höst när det är mer förutsägbart med jakten.. Hela produktionen ligger utom min kontroll, jag ska bara förse teamet med inspelningsmöjlighet och stå med och banka lite kråkor.. Men detta är påbörjat så det kommer garanterat ett resultat, jag vet dock inte när.. Men jag vågar lova att det blir bra :cool:

 

Här har dom ändrat sitt sträck, har jagat dom på två sträck i 4 år nu och dom flyger på precis samma ställe år efter år men nu har dom flyttat sig 50 meter och då har jag en hel jävla skogsdunge mellan mig och fåglarna. Fick ner 2 måsar och en kaja idag dock, hade en gråhäger som kom smygandes i vassen också inne på 3-4 meter innan hunden pep till och den lyfte. Hade också en råget med kid inom hagelhåll.

 

Men nu har jag iaf sett ut ett nytt ställe att bygga gömsle på så det blir nytt gömsle och nya tag.

 

Och du har testat ett flertal gånger så det inte är vinden eller något annat som gör att de flugit annorlunda? Låter kul iaf detta, måste vara någon typ av drag till mat eller så. Kan helt klart fungera utmärkt!

 

Men det gäller att få "träff" på dem..

 

Kan jämföra med ena tippen. Hyser under säsong tusentalet fågel men står man fel i förhållande till hur de flyger för dagen så är man lika fullt tvåa..

 

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo vet hur de är. Har hållt på i två år för att samla matrial till en film. Som hårddisken på min gammla dator käka upp:-(

Hade ingen backup på den partitionen tyvärr.

Hoppas de blir en lika informativ film som de andra.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var de dax. Har legat o stirrat på klockan hela natten.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var en tant här precis och hämtade lite kajor, trut och ngn kråka.. Svettigt detta, har ett prov i augusti som jag lovat att försöka fixa fågel till och sen ytterligare ett i september. Lite osäker men närmare 200 kråkor är beställda.. Det fixar sig om jag har lite flyt med uven här framöver men det är lotteri på hög nivå. Kråkorna och trutarna är inte som änderna där man kan resa några viltvatten under en dag och skjuta 200 fåglar.. Därför tänker jag strypa kranen nu på allt vilt utom kajor..

 

 

Jamen vafan :biggrin:  Det ligger utom min kontroll, försök tex spela in älgjakt med ståndhund i juli? Måste vänta tills senare i höst när det är mer förutsägbart med jakten.. Hela produktionen ligger utom min kontroll, jag ska bara förse teamet med inspelningsmöjlighet och stå med och banka lite kråkor.. Men detta är påbörjat så det kommer garanterat ett resultat, jag vet dock inte när.. Men jag vågar lova att det blir bra :cool:

 

 

Och du har testat ett flertal gånger så det inte är vinden eller något annat som gör att de flugit annorlunda? Låter kul iaf detta, måste vara någon typ av drag till mat eller så. Kan helt klart fungera utmärkt!

 

Men det gäller att få "träff" på dem..

 

Kan jämföra med ena tippen. Hyser under säsong tusentalet fågel men står man fel i förhållande till hur de flyger för dagen så är man lika fullt tvåa..

 

Mvh!

Har jag iofs inte provat fler gånger men har märkt nu under ett par veckor att kvällsstrecket har flyttat sig, är morgonstrecket jag jagar på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Körde ett race med uven idag o fick ner drygt 50st. 

Av dem var bara 12 kråkor.

Men mkt kajja o korp samt en mås o trut.

Var ut ensam med jycken då min vapendragare ställde in i sista stund.

Kul var det iaf trots att det var halvstorm o skumma skott. 

Körde med Gyttorps Thunder lead o de levererade garanterad död med 1/2 extended ported teague choke.

Dock är de bättre klipp i NSIs 28g 7,5or.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3-0 till Ken1 ;-)

 

Visst är han generös den mannen, man vet garanterat att han hanterar alla lägen innan man ens har uppfattat att det finns ett sådant, det är en kompis det. :) /Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är han generös den mannen, man vet garanterat att han hanterar alla lägen innan man ens har uppfattat att det finns ett sådant, det är en kompis det. :) /Christian

Han förvalltade dem så bra!;-) Så kan inte klandra honom. Jag satt och grävde efter termosen;-)

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

For ut med uven imorse.

På väg såg ja att de var tokdimma o bytte taktik till tältgömsle o trutbulvan.

När jag riggat trutar o gömsle lättar dimman så då bytte ja ställe o satte upp uven iaf.

Men efter ngr minuter hör ja trutar men ingenting över uven.

Dimman tätnar varpå jag åter går till tältgömslet som fått stå kvar o lämnar uven uppe ifall att.

Dräper en ansenlig mängd trut med 2 tripplar som bonus.

100m mellan gömslena men uven syntes inte i dimman från tältgömslet.

Då dimman lättar ser jag uven och hur allt går ner på den ist.

Byter snabbt o får skjuta några kråkor, korp, kajja o en trut över uven.

Rätt kul morgon med både bulvan och uvjakt.

Men då sola börjar lysa e de dags att gå hem.

USCH va varmt det blev!

 

Kråkjakten som var tänkt slutade med massa trut o endast 3 kråkor.

Men lia gla e ja för det!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...