Hoppa till innehåll

ÄLGJAKTEN 2011/2012


Foffe

Recommended Posts

Ja, vi har bara ett vuxet djur kvar att skjuta och då får vi bara skjuta kalv nu under veckan eftersom inte alla kan vara med... :angry:

Ok, har turen att inte behöva begränsningar under veckorna.

Vårt lag har fällt 4vuxna & 1kalv sedan i måndags :)

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.056943,17.012006

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 328
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • lsjonsson

    55

  • Foffe

    37

  • Teffek

    17

  • Kurok

    15

Top Posters In This Topic

Posted Images

Imorgon bitti så sparkar älgjakten igång på sin andra runda för oss här i norr.biggrin.gif

Väderguden verkar vara snäll mot oss i år, för förra året så hade vi nysnö som låg kvar hela hösten och vintern.biggrin.gif

http://www.yr.no/ste...ten/Bondersbyn/

biggrin.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Imorgon bitti så sparkar älgjakten igång på sin andra runda för oss här i norr.biggrin.gif

Väderguden verkar vara snäll mot oss i år, för förra året så hade vi nysnö som låg kvar hela hösten och vintern.biggrin.gif

http://www.yr.no/ste...ten/Bondersbyn/

biggrin.gif

Skitjakt på dig har redan hunnit jaga i måndags i tisdags lag jag utslagen i kraftig huvudvärk. Men imorgon är man igång igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skitjakt på dig har redan hunnit jaga i måndags i tisdags lag jag utslagen i kraftig huvudvärk. Men imorgon är man igång igen.

Tack och detsamma på dig!biggrin.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 st i går 3 vuxna och en kalv.

Är på g ut idag har kalvar kvar på ena stället och ett ett gäng vuxna på ett annat ställe så det finns att göra. :D

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min Första Älg =)

En ko på 180 kg slaktvikt, Vilket är rätt stort nere hos oss enligt gubbarna,

Vi stod och titta på varandra på ca 150-160 meter i säkert 5 min utan att hon visade sidan, Men efter en stund tog hon ett steg fram. Och föll på ett skott.

Sedan var det en väldigt nervös och lång väntan på att jaktledaren skulle komma och bekräfta att den låg ned då jag inte kunna se den. Min far sa senare när jag berättade hur nervös man var innan man fick de bekräftat att den verkligen låg " Hur fan tror du det var för mig jag lyckdes nog få tre magsår när påga jävlen skjuter på 160 meter! :D

post-6172-0-65350800-1318671886_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I morse var det mycket nära att jag hadde fått fälla en Kviga. Men hon stannade lite dumt till så jag ville inte trycka av. En buske skymde en del av Älgen. Men det kommer närmare o närmare nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En ko blev fälld hos oss idag samt att vi neddragning i tilldelningen p g a vikande älgstam i hela Kalix kretsen. Allt enl älg-obs.

Flera älgar har varit igång men dom har ingen kommit till skott på.

Själv har jag sett en kviga med lite för mycket tallplantor mellan mig och kvigan.

Det var älg nr. 7 under hösten och ingen har jag kunnat komma till skott på.angry.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En ko blev fälld hos oss idag samt att vi neddragning i tilldelningen p g a vikande älgstam i hela Kalix kretsen. Allt enl älg-obs.

Flera älgar har varit igång men dom har ingen kommit till skott på.

Själv har jag sett en kviga med lite för mycket tallplantor mellan mig och kvigan.

Det var älg nr. 7 under hösten och ingen har jag kunnat komma till skott på.angry.gif

Vet hur det känns har hafft 6 älgar runt mig i höst men int har man komme till skott int.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet hur det känns har hafft 6 älgar runt mig i höst men int har man komme till skott int.

Ja, det är jäkligt surt att inte kunna komma till skott p g a för dåligt röjt å¨passen el. att det börjar bli för mycket plantor runt om som vuxit upp.sad.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har sett 8 älgar idag och förmodligen har våra hundar haft igång minst 4 st(kan ha varit med kalv någon gång) till som ingen i laget lyckats få se.

Detta på 3 hundkarlar och 3 passare och 1000ha.....

Ingen älg som stod på lagomt håll och tillräckligt bra till......

Men kanske höstens finaste dag, trots morgon dimman.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har sett 8 älgar idag och förmodligen har våra hundar haft igång minst 4 st(kan ha varit med kalv någon gång) till som ingen i laget lyckats få se.

Detta på 3 hundkarlar och 3 passare och 1000ha.....

Ingen älg som stod på lagomt håll och tillräckligt bra till......

Men kanske höstens finaste dag, trots morgon dimman.

Jaha, så ni har haft en sådan dag också, där dom bara sprungit runt er och för långa skotthåll.

Vi har jagat i 2 såtar idag och på 24 man varav 4 hundförare och ca 1500 ha varje såt så ville det sig inte.sad.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ena marken har vi en kalv kvar men där har vi slutat jaga för veckan. På andra marken jagade vi igår och ska ut en sväng idag också, där har vi en tjur och en kalv att skjuta. Igår gick vi med 10 skyttar 1 hundförare och 1 drevkarl i ena såten och 9 skyttar, 2 drevkarlar och 1 hundförare i andra, i andra såten gick jag med hundarna och då låg dom efter ett vuxet djur som gick ut vid ett obesatt pass där jag och jaktledarn hade suttit och velat lite kring om vi skulle ställa ut någon men det är rätt trångt på det passet så vi tyckte att vi sätter skytten på en stor fick myr 200 meter bredvid istället, dom går säkert över myren eller över det gigantiska hygget ca 300 meter därifrån men icke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte sett nånting idag. Blev en helg utan att någon Älg blev skjuten. Vi kammade noll denna helg :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hos oss blev en kalv skjuten idag. Totalt var vi 16 st i skogen varav 8 var skyttar. För min del var morgonen lugn bara en räv och två rådjur syntes på mina pass. Längtar redan till nästa veckoslut då det bär av igen. Hoppas man snart får skjuta första älgen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick in en Älgko på mitt pass och när hon fått ett par 30-06 så fanns det fortfarande 300m språngmarsch kvar så hon höll på att lägga sig i systerns rabatter :P

Tänk all skit som jag fått om det hänt :D

Kon var gammal och vi fick faktiskt slita rätt bra vid flåjobbet, den har inte haft kalv i år och troligt är att den sprungit utan i 2-3 år innan dess också.

Hoppas köttet är bra utan 6timmars kok :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kalv skjuten hos oss idag, och för mig går det troll i älgjakten i år.

Jag har 3 st vuxna älgar utan att kunna komma till skott på någon av dom.sad.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har haft ovanligt bra med älg i år...eller...kommer väl delvis an på att vi har riktigt bra fart på olika hundar i laget i år...har man bra hundar hittar man älg...så är det bara :rolleyes:;)

En kompis sköt en fin 19-taggare idag för sin 3-åriga jämte ^_^

post-8252-0-38674700-1318781330_thumb.jp

Själv sköt jag en liten kviga för samma hund (gångstånd) sista helgen på septemberjakten...extra roligt att jag hade 8-åriga dottern med på passet också :lol:

post-8252-0-16112600-1318781408_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så var första veckan avklarad .

I vårt lag sköt vi 1st udda 12 taggare 3st kvigor och 1st kalv.

Jag fick äran att fälla en utav kvigorna .

post-1764-0-68120000-1318850527_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...