Hoppa till innehåll

Den stora fisketråden


Foffe

Recommended Posts

isen brukar svartna rejält innan den ger upp... man brukar kunna känna på kvaliten när man borrar... invid vassar och bryggor och i strandkanter brukar isen ge sig först.. men oftast är det rätt ok is även om kanten är väck.. vi brukar lägga brädor så man kan gå ut på sista isen.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago vildmark sa:

isen brukar svartna rejält innan den ger upp... man brukar kunna känna på kvaliten när man borrar... invid vassar och bryggor och i strandkanter brukar isen ge sig först.. men oftast är det rätt ok is även om kanten är väck.. vi brukar lägga brädor så man kan gå ut på sista isen.. 

Lägga brädor har jag varit med om och tipsat hippen om i ett tidigare inlägg, men då ska man vara rejält fiskekåt för att släpa med sig ett gäng brädor ut och lägga på isen.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan.. fegade ur lite.. Slog igenom isen på 4-5 hugg med isbillen.. kändes inte tryggt även om isen garanterat skulle hålla. Isen vart tunnare men inte sämre när jag kom ut mot platsen jag ville fiska på, vågade inte gå ut så jag stannade på halva vägen. Kändes inte helt tryggt, klev igenom stöpisen och hade då typ 5-8 cm bra is under. Det skulle hålla men min oerfarenhet och feghet gjorde att jag inte drog längre ut.

Riggade ngr spön, grillade korv, drog en liten gädda sen hem. 

Det måste fan kännas tryggt annars finns ingen mysfaktor så detta får vara för nu, kommer inte bli kallare denna vinter.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Fan.. fegade ur lite.. Slog igenom isen på 4-5 hugg med isbillen.. kändes inte tryggt även om isen garanterat skulle hålla. Isen vart tunnare men inte sämre när jag kom ut mot platsen jag ville fiska på, vågade inte gå ut så jag stannade på halva vägen. Kändes inte helt tryggt, klev igenom stöpisen och hade då typ 5-8 cm bra is under. Det skulle hålla men min oerfarenhet och feghet gjorde att jag inte drog längre ut.

Riggade ngr spön, grillade korv, drog en liten gädda sen hem. 

Det måste fan kännas tryggt annars finns ingen mysfaktor så detta får vara för nu, kommer inte bli kallare denna vinter.

Det var kanske lika bra det! Nästa steg eller 2 steg bort hade du kanske gått igenom och det är inte skönt att vinterbada med kläder.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tänkte på mitt inlägg ovan om isen.. Såg ngt på youtube, två snubbar som är rätt flitiga att filma och lägga ut.. De var ute och gjorde ngt test.. om det var stor mört kontra liten mört eller vad det nu var.. skit samma.. isen.. den is de KUTADE runt på var avgjort jävligt mycket sämre än den jag var ut på sist! De borrade inte utan högg upp hål för sina spön.. två hugg så var de igenom! 

Snacka om skillnad, de vet nog vad de pysslar med.. konstaterar att jag är en rookie av guds jävla nåde ?

Dag må-ti.. SJUUUKT sugen på sjön nu. Ska på båten på onsdag, ngt trassel med länspumpen. Tror inte den får ström så jag har en polare på g som ska få mäta upp den. Ingen mening med att byta pump om det är strömmen som strular och inte pumpen.

Ska rodda om spöna med, har ngr rullar som sitter på isfiskespöna som ska på vertikalspöna.. får se om jag orkar i em efter jobbet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Händer inget på jobbet.. = surfa runt bland fiskegrejer..

Vet att jag ältat detta tidigare men..

Vilken j-la flätlina ska man ha??? På min tid, när jag var ung.. så fanns tre att välja på!

Abulon spinn

Abulon Top

Abulon Extra

Spinn sög, tvinnade ofta.. top var liksom det man använde.. Extra, då kände man sig lite lyxig! På den tiden nötte man verkligen ut linorna, de var betydligt mycket sämre kvalité.. har för mej att man fiskade max en säsong på en lina sen var det till att köpa ny.

Nu är det helt annorlunda, den flätlina jag har på ena multirullen har jag kört vertikalfiske med i två-tre år samt en säsong på isen.. den ger ingen antydan av att vara sliten alls ännu. Och nej, jag minns inte vad det är för lina..  ?

Någon lina vet jag att jag var djupt missnöjd med, den tvinnade och såfort det uppstod en knut så small den av. Heelt värdelös att knyta på leader på, knutarna håller inte. Jag är rädd att jag har den på ngn rulle nu minns bara inte vilken.

Måste nog uppdatera linorna på några rullar denna säsong.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Händer inget på jobbet.. = surfa runt bland fiskegrejer..

Vet att jag ältat detta tidigare men..

Vilken j-la flätlina ska man ha??? På min tid, när jag var ung.. så fanns tre att välja på!

Abulon spinn

Abulon Top

Abulon Extra

Spinn sög, tvinnade ofta.. top var liksom det man använde.. Extra, då kände man sig lite lyxig! På den tiden nötte man verkligen ut linorna, de var betydligt mycket sämre kvalité.. har för mej att man fiskade max en säsong på en lina sen var det till att köpa ny.

Nu är det helt annorlunda, den flätlina jag har på ena multirullen har jag kört vertikalfiske med i två-tre år samt en säsong på isen.. den ger ingen antydan av att vara sliten alls ännu. Och nej, jag minns inte vad det är för lina..  ?

Någon lina vet jag att jag var djupt missnöjd med, den tvinnade och såfort det uppstod en knut så small den av. Heelt värdelös att knyta på leader på, knutarna håller inte. Jag är rädd att jag har den på ngn rulle nu minns bara inte vilken.

Måste nog uppdatera linorna på några rullar denna säsong.

Bara å köpa nån rulle med lämplig lina i rätt färg tror inte nån är speciellt bättre eller sämre än nån annan 

Jag tittar mest efter diameter/ hållfasthet sen färg beroende på fiskesätt 

Har provat tysta runda linor men märkte inget speciellt varken att det var lättare att kasta med eller att dom har lagt sej bättre på rullen 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Färgen.. vid jiggfisket så är färgen svinviktig, man vill se linan enkelt!

Iövrigt vet jag inte om färgen spelar så stor roll..? Man kör ju iaf fluorcarbon i slutet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Hipshot sa:

Färgen.. vid jiggfisket så är färgen svinviktig, man vill se linan enkelt!

Iövrigt vet jag inte om färgen spelar så stor roll..? Man kör ju iaf fluorcarbon i slutet...

Jag som växlar olika metoder behöver inte alltid skarpa färger utan är bättre med dämpade färger som inte skriker här är nått lurt (tyckebella) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör gärna en flätlina med omväxlande grönt och gult (med reservation för mitt taskiga färgseende) på gäddfiske. Man ser dels hur fort det går och även slackhuggen.  På lättare grejor kör jag gult + Fc tafs. Har bara gått in på tex sportfiskeboden i Täby och bett om en bra lina för det jag ska fiska...

Dom har ju bättre koll än vad jag har...?

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör spiderwire 12-trådig och suffux 13-trådiga uteslutande på alla 7 multirullarna utom en gammal klassiker som jag endast kör med flourcarbon för lättare jerkfiske till abborre.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får man bryta av och ställa några frågor? Hur länge kan man fiska näbbgädda och makrill från land på västkusten?  När börjar det fisket? Flugfiske efter havsöring på västkusten och runt Gotland. Regler flugval och val av spö? Räcker en 9ft #5-6?  Jag har en plan mer än så ska jag inte säga. Men den är varken klok eller genomtänkt. Tänker skippa det mesta av laxfisket här hemma om inget kommer i vägen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Nils l sa:

Får man bryta av och ställa några frågor? Hur länge kan man fiska näbbgädda och makrill från land på västkusten?  När börjar det fisket? Flugfiske efter havsöring på västkusten och runt Gotland. Regler flugval och val av spö? Räcker en 9ft #5-6?  Jag har en plan mer än så ska jag inte säga. Men den är varken klok eller genomtänkt. Tänker skippa det mesta av laxfisket här hemma om inget kommer i vägen. 

Havsöringen tillåten från 1 april på västkusten men lite svårt att säga exakt när är bäst beror ju vattentempen 

Beroende på vart du är så kan du fiska näbbgädda å makrill hela sommaren dom rör sej dock bra  jag brukar åka ut till tjurpannan i grebbestad för fiske iom rätt djupt där iofs grebbestad är ju nära dom bättre områdena för havsöring också tyvärr så har man fightas med norskar 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitten på juni var tanken är det möjligt att få havsöring då? Näbbgädda är en sån där fisk som ska prickas av i artlistan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago Nils l sa:

Mitten på juni var tanken är det möjligt att få havsöring då? Näbbgädda är en sån där fisk som ska prickas av i artlistan.

Kan vara svårt då tyvärr för öringen tyvärr då dom går ut 

Isch bry dej inte om dom äckliga svin som sabbar linan 

Kan gå men svär inte på det 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago Nils l sa:

Får man bryta av och ställa några frågor? Hur länge kan man fiska näbbgädda och makrill från land på västkusten?  När börjar det fisket? Flugfiske efter havsöring på västkusten och runt Gotland. Regler flugval och val av spö? Räcker en 9ft #5-6?  Jag har en plan mer än så ska jag inte säga. Men den är varken klok eller genomtänkt. Tänker skippa det mesta av laxfisket här hemma om inget kommer i vägen. 

Ska du ta moppen ned? :D

Näbbisar är lite granna på min lista med faktiskt..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Nils l sa:

MMM!🤫 Kanske eventuellt men säg inget åt någon de kan tro att jag är galen. 😂

Roadtripp?:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle du bli 'däst' av Dahla's glass å råka missa nå avfart på vägen å hamna i södra småland så, slå en pling så kan vi la ta en en repa med kajakerna. /P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Nils l sa:

Blir resan av så kommer en gps rutt av den se ut som en fyllestyrning deluxe mellan Gällivare och Äijevaara. 

OBS! Skulle enligt vissa (me, my selv and I) kunna innehålla spår av så kallat ’skämt’ / alt. skoj lr nått. Lättkränkta: vänligen filtrera (helst genom aktivt kol).

 

Skyller på att jag i dag under sena em. varit i depå, hos tanddoktorn för nödvändig djupgående åtgärd som kan tarva bedövning / egen medicinering. Erbjudandet kvarstår dock. /P

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Nils l sa:

Inget klart. Känner en karl som gjorde samma resa när han blev pensionär. Han lastade flakmoppen och slängde upp pointer/vorsteh blandningen på flaket och stack genom hela Sverige i trettio knyck. OM jag sticker så räknar jag med att köra 45-50 mil om dygnet. Med lite längre stopp för fiske. Kommer att ta med mig två spön minst varav 1 lättspinn. Frågan är om vadarbyxor är ett måste. Jag har andningsvadare som är lättpackade. Kamera är ett måste och tält trangia sovsäck och extra kläder. Istället för att slåss med en miljon mygg så tänkte jag se Sverige i 45-50 knyck fast jag vet att backarna går i 25 men ju längre ned i landet desto mindre blir det bekymret. Målet är västkustfisket och sedan Gotland och Fårö för fiske, foto och ren psykisk avkoppling. Sedan yra iväg inåt landet och ta vildmarksvägen tillbaka mot Sorsele och där besöka några av mina ungdoms fiskeplatser som malåforsen, lillseleforsen och en bit av laisälven. Sista natten innan jag avslutar i stugan ska jag natta vid benbryteforsen i Piteälven där jag fiskade bäckforell med metspö som tioåring. Fast jag ska se om någon av forsens stora öringar är hemma istället.

Det blir en fin resa genom Sverige om du kommer att genomföra den.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...