Hoppa till innehåll

Den stora fisketråden


Foffe

Recommended Posts

13 minutes ago Hipshot sa:

Uppland.. Nära till Dogger i Norrtälje?

Finns ju huuuur mycket kul som helst! Undvik teleskop, skeptisk till dem, ett vanligt spö för 5-600 kr samt en rulle för samma pris sen lina för 150 kr sen är du igång.

Ska han bara prova på så duger jula/biltemas färdiga kit linbyte är alltid ett måste men vid seriöst så är nog dogger ett bättre alternativ och ett steg upp i pris 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Hipshot said:

Uppland.. Nära till Dogger i Norrtälje?

Finns ju huuuur mycket kul som helst! Undvik teleskop, skeptisk till dem, ett vanligt spö för 5-600 kr samt en rulle för samma pris sen lina för 150 kr sen är du igång.

Jag googlade lite och hamnade in på nått fiskeforum där de sa samma sak... att undvika teleskop. Nåja. Men grejen är att jag vill kunna ha med spöt på vandring också (och inte ha nån meters-pinne på ryggan), men tydligen rekommenderas det då istället att man skaffar ett 4-delat spö! Det skulle kunna funka.

Låter bra. Ska fanken ta och lägga en tusing eller nått och ta mig ut och återuppliva fiskeintresset i sommar!

Har ett tjog såna där klassiska ABU-drag i en låda a la:
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/fiskedrag/abu-klassiker
Är det grejer man fortfarande kör med eller har det skett nån vidare innovation som är värd att ta del av?


Nja, nära och nära.. Men som en liten helgutflykt om det vore värt tiden så!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De klassiska skeddragen, spinnarna och annat fungerar fint för att få fisk fortfarande.  Vill du komplettera med något nytt är jiggar kul, enkelt att variera och fiskarna gillar dom. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Det finns spön som är väldigt korta när särtagna men har ändå en otroligt skön känsla vid bruk dock kostar dom lite 

Bifogar bild på min westin w3 havsöringspö 270 cm kastvikt 7-30 gram tredelat knappt metern i särtaget och väger iprincip ingenting så man orkar kasta/bära i timmar 16218914551905789044755113225887.thumb.jpg.95085f496dfa03ab1e9de88de5037bd4.jpg

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago, killer_mouse said:

 

Det finns spön som är väldigt korta när särtagna men har ändå en otroligt skön känsla vid bruk dock kostar dom lite 

Bifogar bild på min westin w3 havsöringspö 270 cm kastvikt 7-30 gram tredelat knappt metern i särtaget och väger iprincip ingenting så man orkar kasta/bära i timmar 16218914551905789044755113225887.thumb.jpg.95085f496dfa03ab1e9de88de5037bd4.jpg

 

Fint! Men tycker ändå metern blir lite otympligt på väskan om man kan hjälpa det..

Googlade mig fram till en forumtråd där denna tex rekommenderades:
https://happyangler.se/produkt/savage-gear-roadrunner-xlnt2-spo-for-multirulle-69370655/

Verkar rätt smidigt, borde bli ca 50cm längd delad?
 

1 hour ago, Silver said:

De klassiska skeddragen, spinnarna och annat fungerar fint för att få fisk fortfarande.  Vill du komplettera med något nytt är jiggar kul, enkelt att variera och fiskarna gillar dom. 

Åhå! Ja, det ser skoj ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago sexfemåtta sa:

Fint! Men tycker ändå metern blir lite otympligt på väskan om man kan hjälpa det..

Googlade mig fram till en forumtråd där denna tex rekommenderades:
https://happyangler.se/produkt/savage-gear-roadrunner-xlnt2-spo-for-multirulle-69370655/

Verkar rätt smidigt, borde bli ca 50cm längd delad?
 

Åhå! Ja, det ser skoj ut.

Med en kastvikt >70 gram så är det avsett för medeltung gäddfiske och med triggern så multirulle så nog inte optimalt 

Något dyrare men mer i din linje med tanke på vilka drag du verkar ha 

 https://www.fiske.se/westin-w3-spin-2nd-4-delat-haspelspo?gclid=Cj0KCQjwna2FBhDPARIsACAEc_XJEuF3AowUrdlTQoX9WAJ_qVrTFYX9yFaMmvjR6Ngs1UsJXZU3FUYaAq-PEALw_wcB

Är andra generationen från 5-25 gram och från 58 cm delat  

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago, killer_mouse said:

Med en kastvikt >70 gram så är det avsett för medeltung gäddfiske och med triggern så multirulle så nog inte optimalt 

Något dyrare men mer i din linje med tanke på vilka drag du verkar ha 

 https://www.fiske.se/westin-w3-spin-2nd-4-delat-haspelspo?gclid=Cj0KCQjwna2FBhDPARIsACAEc_XJEuF3AowUrdlTQoX9WAJ_qVrTFYX9yFaMmvjR6Ngs1UsJXZU3FUYaAq-PEALw_wcB

Är andra generationen från 5-25 gram och från 58 cm delat  

 

Nu är jag säkert dum, men vad menas med att spöt har en viss kastvikt? Går det inte att fiska med lättare drag och mindre fiskar ändå ? 🤔

Tack för tips dock!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att ha ett grovt Gäddspö och försöka kasta lätta benen med går inge vidare, besviken orkar inte "ladda" spöar...dvs börja det i kastet.

Lite som att försöka skjuta 22lr med en bössa i kaliber 9.3x62.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago sexfemåtta sa:

Nu är jag säkert dum, men vad menas med att spöt har en viss kastvikt? Går det inte att fiska med lättare drag och mindre fiskar ändå ? 🤔

Tack för tips dock!

Så kallad kastvikt är det spann som det aktuella spöt är bäst lämpat för i form av betesvikter. Står det exempelvis 7-21 gram så är det enklast att hålla sig till drag som väger där inom.

Rulle och lina behöver också anpassas till spöts kastvikt. 

 

Fiske är en jäkla materialsport idag... jag har 7 spön med kastvikt från 0 till 400 gram... att kasta drag som väger 3-4 hekto 40 meter kräver lite kvalité på rulle, lina, tafsar och knutar.

 

Det är dock inte prylarna som gör att man får flest fiskar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Järven sa:

Att ha ett grovt Gäddspö och försöka kasta lätta benen med går inge vidare, besviken orkar inte "ladda" spöar...dvs börja det i kastet.

Lite som att försöka skjuta 22lr med en bössa i kaliber 9.3x62.

Helt rätt!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Järven said:

Att ha ett grovt Gäddspö och försöka kasta lätta benen med går inge vidare, besviken orkar inte "ladda" spöar...dvs börja det i kastet.

Lite som att försöka skjuta 22lr med en bössa i kaliber 9.3x62.

Bra förklarat, då fattar jag.
 

4 hours ago, Dahla said:

Så kallad kastvikt är det spann som det aktuella spöt är bäst lämpat för i form av betesvikter. Står det exempelvis 7-21 gram så är det enklast att hålla sig till drag som väger där inom.

Rulle och lina behöver också anpassas till spöts kastvikt. 

 

Fiske är en jäkla materialsport idag... jag har 7 spön med kastvikt från 0 till 400 gram... att kasta drag som väger 3-4 hekto 40 meter kräver lite kvalité på rulle, lina, tafsar och knutar.

 

Det är dock inte prylarna som gör att man får flest fiskar.

Ah, ok! Detta var nog 0 tanke på när jag växte upp haha! Men men, jag förstår att allt blir såhär när man väl får ett intresse. Min farbror höll på seriöst med isfiske förut, och det lät ganska invecklat det med när han gick igång..!:D

När jag var liten metade vi ofta i bäckar i fjällen också. Då tog vi med oss maggots, lina, krok och ett blysänke. Skar av en gren som vi band linan på och bottenmetade med sänket och kroken som fick fladdra en bit från mha strömmen. Det kändes "avskalat" !

Men då är jag med på grejen. Ska väl mest kasta efter mindre-till-mellanfiskar, så en lägre kastvikt är väl lämpligt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Järven sa:

Just det fisket har gett mig några av dom mest minnesvärda fiskeminnena i livet.

Bäckröding/öring-smyg med pinne och lina är underskattat.

Även Gäddfiske med Mört och rödvitt flöte är enkelt och hur kul och spännande som helst.  :)

Det är ett kul o spännande fiske att gå efter en liten bäck med bäcköring i och fiska med en pinne, lina krok, sänke o lagom stor mask. Jag hade en sådan bäck nere vid stugan n Aneby!:wub:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett spö med kastvikt från 5-10 gram och upp mot 30 kommer fungera bra, ofta är spöna som är 7-8 fot/210-240cm och 10-30 lite påkiga, ett spö 7-30 eller 5-25 eller så är oftast med lite trevligare aktion för abborrar och annat. 

Vet inte vad du räknar som mellanfiskar men med att allround spö i dessa vikter bör du kunna hantera fiskar mot 5 kg utan större problem. Nyckeln är att våga ta det lugnt och låta spöet jobba. Lättare sagt än gjort och oftast måste man öva genom att tappa lite fisk innan man lär sig gränserna. 

Du kan kasta beten både större och mindre än angiven vikt men man märker direkt att särskilt tyngre beten inte lirar så bra. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man gå in på en sportfiskeaffär utan att bli minst 500 spänn fattigare?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago Hipshot sa:

F*ttVäder!!

Bara för att man råkar vara ledig så kräkregnar det och ska göra så hela jävla dagen.. I ren frustration klickade jag hem ett knippe jiggar + skallar.. Inne i en curleytail period, skulle vilja hitta en lite större curly att testa vid vertikalfisket.

/Surgubben!

Bra fiskeväder surgubben!:lol:

När vi gjorde video åt FJ var det riktigt hård nordanvind, regn o +10 i luften men fisk fick vi och det var direkt efter midsommarhelgen men fisk fick vi så att FJ vara nöjda.. 

Finns inget dåligt väder bara dåliga kläder SURGUBBE!:whistling::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago, Hipshot said:

F*ttVäder!!

Bara för att man råkar vara ledig så kräkregnar det och ska göra så hela jävla dagen.. I ren frustration klickade jag hem ett knippe jiggar + skallar.. Inne i en curleytail period, skulle vilja hitta en lite större curly att testa vid vertikalfisket.

/Surgubben!

Är inte det perfekt fiskeväder? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago sexfemåtta sa:

Är inte det perfekt fiskeväder? :)

Ja visst är det det!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago sexfemåtta sa:

Bra förklarat, då fattar jag.
 

Ah, ok! Detta var nog 0 tanke på när jag växte upp haha! Men men, jag förstår att allt blir såhär när man väl får ett intresse. Min farbror höll på seriöst med isfiske förut, och det lät ganska invecklat det med när han gick igång..!:D

När jag var liten metade vi ofta i bäckar i fjällen också. Då tog vi med oss maggots, lina, krok och ett blysänke. Skar av en gren som vi band linan på och bottenmetade med sänket och kroken som fick fladdra en bit från mha strömmen. Det kändes "avskalat" !

Men då är jag med på grejen. Ska väl mest kasta efter mindre-till-mellanfiskar, så en lägre kastvikt är väl lämpligt.

Jag är förtjust i jiggspön för att de har bra känsla, man känner minsta pill. Hellre ett lite klenare spö än för grovt. Fiskar mest med ett 5-25 spö från bft och ett med något högre kastvikt från från Team Dragon. Bft spöet rattar fisk upp till 6kg iaf. Dragon spöet tar några kilon till. 

Shimanos rullar med fighting drag och bakbroms är trevliga och prisvärda. Kör mest med 2500 storlek. Minns inte vad den heter men den har dubbelvev.

Beggade fiskegrejer är ofta ett kap. Många fiskare samlar på sig grejer som de aldrig använder. Annars är det ofta en bra idé att beställa från Danmark eller Tyskland där priserna kan vara 30-40% lägre och ibland mer.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago detstorabla sa:

Kan man gå in på en sportfiskeaffär utan att bli minst 500 spänn fattigare?

Nej

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago detstorabla sa:

Kan man gå in på en sportfiskeaffär utan att bli minst 500 spänn fattigare?

Då har du kommit billigt undan 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag klarade mej inte undan med enbart 500.. 

Nederbörden hade jag nog klarat men vinden.. det blåser fan dessutom från fel håll.. nordan.. och tja inga bra erfarenheter av denna vind. 

Ska vara funktionär på hundprov i morgon.. när det är klart så blir det sjön om det är uppehåll alt fredag fm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago, Silver said:

Ett spö med kastvikt från 5-10 gram och upp mot 30 kommer fungera bra, ofta är spöna som är 7-8 fot/210-240cm och 10-30 lite påkiga, ett spö 7-30 eller 5-25 eller så är oftast med lite trevligare aktion för abborrar och annat. 

Vet inte vad du räknar som mellanfiskar men med att allround spö i dessa vikter bör du kunna hantera fiskar mot 5 kg utan större problem. Nyckeln är att våga ta det lugnt och låta spöet jobba. Lättare sagt än gjort och oftast måste man öva genom att tappa lite fisk innan man lär sig gränserna. 

Du kan kasta beten både större och mindre än angiven vikt men man märker direkt att särskilt tyngre beten inte lirar så bra. 

Låter bra. Nej, inga fiskar större än så tänkte jag nu, så det funkar ju fint då. Ska försöka hitta nått som går att dela i så små delar som möjligt..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...