Hoppa till innehåll

Den stora fisketråden


Foffe

Recommended Posts

6 minutes ago Hipshot sa:

Japp 

Brukar inte vara ngr problem, man får alltid balansera på trailen ut och knuffa till den för att den ska gå fri.. men inte igår.

Hänt ngt liknande en gång tidigare, sköt ut båten fr trailern varpå knuten gick upp till förtampen... Hade Kalle WT med så han fick simma och apportera båten den gången :P

 

Och han är ju dessutom HÖGutbildad 🤣🤣 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varit ute ett par kvällar med en kamrat på senaste. Det är så skönt med ljuset nu att även efter jobbet kan man vara ute och det är ljust. Och man kan ju inte jobba med renovering varje kväll...

Vi har hittat en liten sjö med lite abborre och gädda bara 25 minuter bort med bil och fiskekortet kostar 250 kr per år. Inget fantastiskt fiske på något vis men det är ändå mycket värt att kunna fiska på trevligt sätt så pass nära.

Problemen - läs villhöver-tendenserna - hopar sig ändå: Mitt "gäddspö" (ett äldre haspel-Forcemaster 10-30 tror jag, men de sista 15 cm saknas, åtgärdad med en ny toppögla så den är en okänslig påk) är borta och jag gjorde dumheten att testa kompisens spinnspö med multirulle.

Dumt, så klart. Sagt och gjort, nu har jag beställt ett Abu Revo X-kit från gerlinger.de (€129 mot 1999 kr här hemma) och får se om det här med coola multirullar är något för mig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago LGH sa:

Jag har varit ute ett par kvällar med en kamrat på senaste. Det är så skönt med ljuset nu att även efter jobbet kan man vara ute och det är ljust. Och man kan ju inte jobba med renovering varje kväll...

Vi har hittat en liten sjö med lite abborre och gädda bara 25 minuter bort med bil och fiskekortet kostar 250 kr per år. Inget fantastiskt fiske på något vis men det är ändå mycket värt att kunna fiska på trevligt sätt så pass nära.

Problemen - läs villhöver-tendenserna - hopar sig ändå: Mitt "gäddspö" (ett äldre haspel-Forcemaster 10-30 tror jag, men de sista 15 cm saknas, åtgärdad med en ny toppögla så den är en okänslig påk) är borta och jag gjorde dumheten att testa kompisens spinnspö med multirulle.

Dumt, så klart. Sagt och gjort, nu har jag beställt ett Abu Revo X-kit från gerlinger.de (€129 mot 1999 kr här hemma) och får se om det här med coola multirullar är något för mig.

Kul med sjön där! 

Jag har precis gjort ngt dumt.. jag har plockat isär och smort min "havererade" rulle.. svårt att avgöra om det löst problemet, får vänta tills jag kan belasta och veva nästa gång.. Med lite otur så fungerar den vilket innebär att jag inte behöver en ny jiggrulle.. :blink:

Kanske likabra, tappat räkningen på antalet spön ute i garaget.. man är ju van vid garderober (begränsningar) med dyra grejer.. nu är de mindre dyra och ingen begränsning i antal, obra kombo!

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago Hipshot sa:

Jag har precis gjort ngt dumt.. jag har plockat isär och smort min "havererade" rulle.. svårt att avgöra om det löst problemet, får vänta tills jag kan belasta och veva nästa gång.. Med lite otur så fungerar den vilket innebär att jag inte behöver en ny jiggrulle.. :blink:

Regel nr 1, en klassisk ambassadeur per löning är varje sportfiskare värd.

 

Så här enkla är dom att serva, vågar man inte själv så tar sportfiskeboden 650:- för en ordentlig service. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har dessvärre aldrig hajjat storheten med dem.. tycker haspel är så otroligt mycket bättre. 

Jag har tre-fyra multirullar, bra till ismete och vertikalfiske men iövrigt kör jag haspel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Jag har dessvärre aldrig hajjat storheten med dem.. tycker haspel är så otroligt mycket bättre. 

Jag har tre-fyra multirullar, bra till ismete och vertikalfiske men iövrigt kör jag haspel.

Dunkar du tunga beten så är är multirullen bäst men för finliret så tycker jag att haspeln är mer lättkastad och stabilare linföring 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago killer_mouse sa:

Dunkar du tunga beten så är är multirullen bäst men för finliret så tycker jag att haspeln är mer lättkastad och stabilare linföring 

En multiplikatorrulle har väldigt bra linföring så länge det finns en linspridare som fördelar linan över spolen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago killer_mouse sa:

Dunkar du tunga beten så är är multirullen bäst men för finliret så tycker jag att haspeln är mer lättkastad och stabilare linföring 

Där har vi det, jag använder aldrig tunga beten.. kollar man pikefight liknande produktioner så förstår jag behovet bättre. När de står och kastar snorlätta vobblers på film med multirullar så känns det mer som produktplacering än praktiskt fiske.. fast samtidigt, det kan säkert vara så att de multirullar som kostar en månadslön förmodligen hanterar även lätta beten.

 

9 hours ago lsjonsson sa:

En multiplikatorrulle har väldigt bra linföring så länge det finns en linspridare som fördelar linan över spolen.

Har inte alla multirullar linföring? Det hade ju tom de här gamla ABU Record..?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Där har vi det, jag använder aldrig tunga beten.. kollar man pikefight liknande produktioner så förstår jag behovet bättre. När de står och kastar snorlätta vobblers på film med multirullar så känns det mer som produktplacering än praktiskt fiske.. fast samtidigt, det kan säkert vara så att de multirullar som kostar en månadslön förmodligen hanterar även lätta beten.

 

Har inte alla multirullar linföring? Det hade ju tom de här gamla ABU Record..?

Helt rätt frånsett Ambassadeur 9000-10000 förr i tiden (60-70-talet).

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago Dansken sa:

Inte alla: inte dom man ska kasta riktigt långt med t.ex. 😉

20210523_081156.jpg

20210523_081209.jpg

Raritet Svend! Va rädd om den!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago lsjonsson sa:

Raritet Svend! Va rädd om den!:thumbsup:

Jag ska vara det. Just DEN rullen vann Danmarksmästerskapet "längsta kast" i 1953.
Jag har också splitcane spöet som användes vid tillfället... och medaljen som erhölls för prestationen 🤗

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago Dansken sa:

Jag ska vara det. Just DEN rullen vann Danmarksmästerskapet "längsta kast" i 1953.
Jag har också splitcane spöet som användes vid tillfället... och medaljen som erhölls för prestationen 🤗

Se där ja! Hur har du fått tag i den? Köpt eller ärvt grejorna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick det i någon form för bytesaffär av mina föräldrars granne. Preben och min far var gamla klasskamrater. Och vart grannar på äldre dagar.
Jag kommer inte ihåg upplägget för bytet som ligger bakom affären, men det var hans grejer i af

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan nästan så jag hoppas att den här Shimano Catana rullen (tror jag den heter) börjar/fortsätter jävlas.. kollat runt, nyfiken på Penn... hittat ngn strax över en lusentapp, vore kul att testa den..

Ser ut att vara fint väder ute, plåtkråkan drog en sväng över Möja nyss.. såg sjukt fint ut.. kanske ska dra ut på sjön efter jobbet?? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D

Nej jag har förmodligen inget bra spö.. Tror jag har ngt Xlnt eller vad de heter för multi, kör dem till hasplarna.

Ska jag öht lägga större peng på rulle så ligger haspel bättre till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Savage gear har ju sålt ett och annat spö och är väl inte det sämsta man kan finna. Ved är det för kastvikt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Dahla sa:

Ved är det för kastvikt?

Inte en susning.. tror det mesta jag har är absolut 20-30 gr som max. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

.. kollat runt, nyfiken på Penn... hittat ngn strax över en lusentapp, vore kul att testa den..

 

Glöm inte begagnatmarknaden.

Shimano Calcutta har jag hört gott om av flera olika fiskare, jag  själv skulle nog kika efter en sådan om jag promt skulle ha en spinnrulle.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en gammal Shimano rulle hemma, minns inte vad den heter, men den är den bästa jag haft sedan gamla Cartinal 154:an.. såg att ena kompisen hade en likadan, ska fan lägga ett bud på den 😍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Dansken sa:

Jag fick det i någon form för bytesaffär av mina föräldrars granne. Preben och min far var gamla klasskamrater. Och vart grannar på äldre dagar.
Jag kommer inte ihåg upplägget för bytet som ligger bakom affären, men det var hans grejer i af

Ok! Jag vet hur splitcanespö ser ut och det är fina saker.:wub: 

Va rädd om dom sakerna eller vill du jämt av med den här rullen som rullarnas Rolls-Royce ihop med Penn Internationalserien? Det är en Everol 6/0 Italientillverkad på 70-talet. Oanvänd? Rulle, väska o sprängskiss ingår.

IMG_20210226_133318984.thumb.jpg.ff675e7fdb0634475b1f78b9dd449ab1.jpgIMG_20210226_132919692.thumb.jpg.e6cbd87f541ae227399d6f567b89ebd1.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som säkert kan.. Ponera att man metat och kastat lite i sin barndom med billiga spön (och ofta helt enkelt en pinne från skogen man knöt en lina på för att meta i bäcken), men sen lagt ner allt vad heter fiske totalt i nästkommande X antal år..

..och att man nu tänker att "det vore väl rätt skoj att damma av de gamla dragen som ligger där i lådan och testa börja åka ut då och då och kasta?".

Vad ska man då köpa? Tänker alltså, ett fungerande set med rulle+spö. Gärna smidigt - enkelt delbart eller teleskop om det finns vettiga såna, inom en rimlig budget dvs åt det billigare hållet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppland.. Nära till Dogger i Norrtälje?

Finns ju huuuur mycket kul som helst! Undvik teleskop, skeptisk till dem, ett vanligt spö för 5-600 kr samt en rulle för samma pris sen lina för 150 kr sen är du igång.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...