Hoppa till innehåll

308w vs 6.5x55 precision


andersson76

Recommended Posts

..och frågar man inte Linus så får man inga svar, så ös på med dina frågor till expertisen inom respektive omr. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 117
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • linus22magnum

    26

  • lsjonsson

    23

  • I-Mats

    14

  • sidelock

    9

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det finns inte många patroner som kan mäta sig med .308 när det gäller teknisk precision.

Sen spelar det ingen roll om avståndet är 100, 300 eller 600 meter.

Ska man t.ex skjuta en kvarts- halv- eller helmatch på 300 meter, så är .308 fortfarande en av de bästa, trots intrånget från 6mm matchpatronerna.

Där har inte 6,5X55 en suck. Så enkelt är det...

"Långhållsegenskaper" är egentligen en helt annan sak. Om man pratar om träff i första smällen på okänt eller bedömt avstånd.

Så är det! Skillnaden till 6,5x55 fördel i en duktig skytts händer visar sig först på riktigt långa håll och hur ofta skjuts det på avstånd över 600m i sverge.

Vidare om vi pratar jakt så krävs i princip att man laddar 6,5x55 med 10,1 grams kulor för att hålla klass1 prestanda,308 klarar lätt klass1 med lättare kulor och därmed får den betydligt bättre långhållsegenskaper för den som pysslar med sån jakt.

308 är lite grann "Jack of all trades" dvs inte bäst på något men riktigt bra på allt B)

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

308 klarar lätt klass1 med lättare kulor och därmed får den betydligt bättre långhållsegenskaper för den som pysslar med sån jakt.

Du får gärna bevisa det matematiskt eller än hellre praktiskt: ta din favorit-fjollåtta och bästa kulan du hittar så tar jag m/96an med Mega, sen är det Game On ut till vilket avstånd du törs. I verkligheten, med vind och okända avstånd. ;)

Jag kan hålla med dig om att fjollåttan är en duglig allrounder, men det är sexånhalvan också.

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men 308 original kalibern alltså en helt vanlig patron är väl större än original 6,5 55 eller är det bara kulan som är större ? för om man laddar sin 308 själv till max får man inte i mer krut då i en 308 än en 6,5 55?

Hylsan på en .308 är kortare (4 mm) än 6,5x55 och pyttelite mindre i diameter. Det ryms 7-10% mer krut i en x55 än en .308 beroende på hylsfabrikat.

Men det enda du behöver komma ihåg är att sexånhalvan är bättre. ;)

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla är vi saliga i vår tro. Träffade en tjomme som påstod att en tung 22 kula i hög fart slår allt. Tja :) Bara provat 260 Rem dvs 6,5 på 500 m som längst och det var då inga problem att lobba in på tavlan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får gärna bevisa det matematiskt eller än hellre praktiskt: ta din favorit-fjollåtta och bästa kulan du hittar så tar jag m/96an med Mega, sen är det Game On ut till vilket avstånd du törs. I verkligheten, med vind och okända avstånd. ;)

Jag kan hålla med dig om att fjollåttan är en duglig allrounder, men det är sexånhalvan också.

-- Mats

Jag behöver inte bevisa något för någon.Vill du bevisa något så får du göra det själv.

Finns säkert skyttar som med en 30-30 eller varför inte en 12,7x44 och öppna riktmedel spöar skiten ur mig på en 300m bana.

Du kan själv gå in på Lapuas hemsida och kolla ballistiken för Megakulorna i såväl 6,5 som 308 så kommer du se att tom 12grams kulan i 308 droppar mindre på 300m än vad 10,1 i 6,5 gör ;) det var kanske detta vi diskuterade och inte vem som har hårigast.....

Och det med en 66cm pipa mot en 74cm i 6,5.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan själv gå in på Lapuas hemsida och kolla ballistiken för Megakulorna i såväl 6,5 som 308 så kommer du se att tom 12grams kulan i 308 droppar mindre på 300m än vad 10,1 i 6,5 gör ;) det var kanske detta vi diskuterade...

Försök inte förvirra mig med fakta, jag är svensk! ;)

Men iaf: jag råkar ha gamla fabriksladdningar med båda kulorna. De laddar Mega 6,5 till 780 mps som fabriks, 185 gr Mega i .308 laddas till 760 mps. Den första droppar ungefär 40 cm på 300 inskjuten på 100, den andra ungefär 49 (nu har jag räknat med 50 mm kikarhöjd, men det är ändå relativt). Därtill driver fjollåttan 28 cm med 3 mps sidvind, sexånhalvan driver 22.

Du ska upp i ungefär 50 mps högre fart innan den ens matchar droppet, och 130 (!) mps innan du matchar driften?!?

Så nä, jag håller inte riktigt med. ;)

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tröttsamt detta :lol:

Du kanske orkar gå in på Normas hemsida då.

Där finner man att med samma förutsättningar så droppar 308 med 180grains vulkan lika mycket som 6,5x55 med 156grains vulkan på 300m,165 grains vulkan i 308 skjuter flackare.

Skillnaden återigen är att bägge 308 laddningarna håller klass1 och bägge levererar mer joule på 300m än vad 6,5 och 156g vulkan gör.

Om vinavdriftsfaktorn är väldigt viktig för dig så skall du givetvis använda en 6,5.a eller kanske rent utav någon helt annan kaliber som verkligen tacklar vinden på ett bra sätt.

Du kan aldrig övertyga mig om att 6,5x55 är en bättre allroundkaliber än 308 oavsett om vi snackar fabriks/handladdning eller skytte/jakt.

Som jag redan skrivit så är 308 inte bäst på något men riktigt bra till allt,6,5x55 briljerar på ett par punkter 308 på andra,väger man in vad som är viktigast för en själv så kan utfallet slå åt bägge hållen.

Om jag inte använt min 308 till jakt så hade jag säkert haft en 6,5x55 istället tex.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Linus, du har en förmåga att argumentera för allting samtidigt på ett väldigt spretigt sätt.

Först är 308w en bättre långhållskaliber än 6,5x55, sen är den en åteljaktskaliber, därefter är 338LM den kaliber som har bäst precision i världen och referensen är ETT dödande skott mot en människa på riktigt långt håll. Till sist ska du bevisa för ett redan övertygat forum att den såkallade "king8an" är ett precisionsmonster.

Vart vill du komma?

Du verkar intresserad av gevärskalibrar och deras egenskaper, jag tycker du ska läsa på lite om vad som ger praktisk och teknisk precision i ett vapen och en typ av ammunition, och även vad som ger ammunitionen bra egenskaper för skytte på längre håll.

Som Danne säger så är precision och långhållsegenskaper är inte samma sak, även om det först kan verka så.

sidelock vart jag vill komma ? tja vill inte komma precis någon vart tycker bara det är kul att diskutera lite om dom två kalibrarna och jag är inte emot någon jag står för båda så du vet det :D och jag tycker det är väldigt roligt med kalibrar, kulor och vikt och sådant så jag ska lära mig lite mer om det ;) så det är väl lite åt det hållet jag vill komma fråga och lära mig av dom kunniga men även diskutera om dom olika kalibrarna är inte det lite roligt och kunnigt för alla ? :D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jepp! Han är väl knappast torr bakom öronen ännu. :lol:;)

jo snart är jag torr bakom öronen = tonåring den 12 juli tyvärr en bit kvar men men :D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo snart är jag torr bakom öronen = tonåring den 12 juli tyvärr en bit kvar men men :D

....och vad är det som säger att du blir torr bakom öronen då???

Inget! :lol: :lol: :lol:;):P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kanske orkar gå in på Normas hemsida då.

Okej. :)

Snabbaste laddningen för varje kombination enligt Norma, beräkningarna gjorda med JBM inställd på havsnivå, normaltryck, -10 C och 50 mm kikarhöjd:

Vulkan 6,5 156 gr, V0 790 mps, BC 0,354, 3 mps sidvind och inskjuten mitt i på 100 m

55 cm dropp - 23,5 cm drift

Vulkan .30 180 gr, V0 797 mps, BC 0,305, som ovan

58 cm dropp - 28 cm drift

165 gr Vulkan finns inte, men tar man tex en A-Frame så spöar den mycket riktigt sexånhalvan: 50 - 21,5 med samma förutsättningar, och min gamla precisionsfavvo Hornady SP blir ett par cm vassare. Fast de kulorna kan vi nog hellre jämföra med tex 140 gr Partition i 6,5 mm, som får 44 i dropp och 15 i drift - med klass 2-laddning...

Ska vi hårddra det så motsvarar en 165 gr .30-kula närmare en 120 gr 6,5 (ungefär 3/4 av tyngsta kulan för kalibern), och en 120 gr BST får siffrorna 36 - 14,5 med samma förutsättningar som ovan.

Jag försöker inte övertyga dig om sexånhalvans förträfflighet, men trenollåttan är inget ballistiskt under. En trevlig patron, javisst - men det är också vår gamla armépatron. Den har också har vissa fördelar gentemot amerikanen. ;)

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och Linus: fråga på! Det är ett mycket bra sätt att lära sig saker, att farbröder tjafsar om saker de egentligen är överens om får du ta. ;)

Sen ska du lyssna på Mike när han säger att riktiga män skjuter kula, hagelskytte är som att fiska med handgranat: en sista utväg om man håller på att svälta ihjäl - annars lite ovärdigt. :P

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja det är bara roligt att prata och lära sig av dom äldre ;):D vill inte spama denna tråden nu :wub: men har bara en liten fråga min brorsa har ju en 30,06 och han ville gärna prova på 300 m på en bana men det blir väl lite problem nästan? för 30,06 är väl inte lika flackskjutande som 6,5 55 och 308. tror han kör med oryx 11 gram och den är inskjuten med 2-4 cm överslag på 100 m tänkte bara om någon hade erfarenheter om denna kalibern om det skulle kunna gå och hur mycket han kanske måste hålla över i så fall ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag försöker inte övertyga dig om sexånhalvans förträfflighet, men trenollåttan är inget ballistiskt under. En trevlig patron, javisst - men det är också vår gamla armépatron. Den har också har vissa fördelar gentemot amerikanen. ;)

-- Mats

Om du läser mina svar från första sidan i denna tråden så kommer du se att jag på intet sätt påstått att 308 är ett ballistiskt under,däremot har jag hyllat 6,5x55 som skyttepatron.

Är jag ute efter optimal ytterballistik så tar jag min 243win med 105g kulor varje dag i veckan alt min 270wsm beroende på vad som står på agendan.

Och vet du jag har faktiskt en 6,5:a.......fast min stavas x51 i efternamn ;)

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem alls att peta in 30-06 på 300m. :)

Använder man samma kula är den ballistiskt bättre än 308w pga den högre hastigheten, av samma anledning sparkar den även mer om allt annat är lika på vapnen vilket kan göra det svårare att skjuta väl med den (den risken ska dock inte överdrivas).

Oryx är sett till BC en usel kula men 300m är lugnt även för den.

Det bästa är att sätta upp en stor tavla på 300m och skjuta, så ser han hur pass lågt det tar.

Vill du ha tips på ballistiskt bra kulor så är det bara att fråga, vi är mååånga här som använder kal .30. Det bästa du kan göra är dock -tycker jag- att själv besöka hemsidorna för olika kultillverkare och leta reda på deras kulors BC, då hittar du lätt dina egna svar i framtiden när du ska börja ladda (vilket du självklart ska börja med) ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem alls att peta in 30-06 på 300m. :)

Använder man samma kula är den ballistiskt bättre än 308w pga den högre hastigheten, av samma anledning sparkar den även mer om allt annat är lika på vapnen vilket kan göra det svårare att skjuta väl med den (den risken ska dock inte överdrivas).

Oryx är sett till BC en usel kula men 300m är lugnt även för den.

Det bästa är att sätta upp en stor tavla på 300m och skjuta, så ser han hur pass lågt det tar.

Vill du ha tips på ballistiskt bra kulor så är det bara att fråga, vi är mååånga här som använder kal .30. Det bästa du kan göra är dock -tycker jag- att själv besöka hemsidorna för olika kultillverkare och leta reda på deras kulors BC, då hittar du lätt dina egna svar i framtiden när du ska börja ladda (vilket du självklart ska börja med) ;)

ja besöka deras hemsidor är ett bra tips det kan jag göra ;):D och ladda det vore riktigt kul i framtiden :D men är någon som har något snabbt ammunitions tips till 30,06 för långhållsskytte? såg någonting om Winchester Power Max kan det vara någonting ? tror den har fått rätt bra kritik
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig skjutit Power-Max, men det syns lång väg på kulan att den inte är någon torped direkt.

300m klarar du med det mesta, men jämför formen på en av de sett till BC sämsta kulorna som Norma Vulcan med en av de bästa, tex Hornady A-max så märker du hur en kula bör se ut för att ha förutsättningar för långhållsskytte.

BC står för Ballistic Coefficient och är ett mått på hur strömlinjeformad kulan är. Det avgör hur mycket den påverkas av vind och hur snabbt den tappar fart.

Vanligtvis ligger BC mellan 0 och 1, jag har bara sett två kulor som tagit sig över 1 och de är båda 750gr kulor för 50 BMG.

Ligger BC någonstans runt 0,5 så har man en riktigt bra kula för långhållsskytte men ju högre desto bättre.

Jag använder 168gr Hornady A-max i min 308w, få se om du kan gå in på Hornadys hemsida nu och ta reda på BC hos den kulan. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig skjutit Power-Max, men det syns lång väg på kulan att den inte är någon torped direkt.

300m klarar du med det mesta, men jämför formen på en av de sett till BC sämsta kulorna som Norma Vulcan med en av de bästa, tex Hornady A-max så märker du hur en kula bör se ut för att ha förutsättningar för långhållsskytte.

BC står för Ballistic Coefficient och är ett mått på hur strömlinjeformad kulan är. Det avgör hur mycket den påverkas av vind och hur snabbt den tappar fart.

Vanligtvis ligger BC mellan 0 och 1, jag har bara sett två kulor som tagit sig över 1 och de är båda 750gr kulor för 50 BMG.

Ligger BC någonstans runt 0,5 så har man en riktigt bra kula för långhållsskytte men ju högre desto bättre.

Jag använder 168gr Hornady A-max i min 308w, få se om du kan gå in på Hornadys hemsida nu och ta reda på BC hos den kulan. ;)

ska jag göra ;):D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja det är bara roligt att prata och lära sig av dom äldre ;):D vill inte spama denna tråden nu :wub: men har bara en liten fråga min brorsa har ju en 30,06 och han ville gärna prova på 300 m på en bana men det blir väl lite problem nästan? för 30,06 är väl inte lika flackskjutande som 6,5 55 och 308. tror han kör med oryx 11 gram och den är inskjuten med 2-4 cm överslag på 100 m tänkte bara om någon hade erfarenheter om denna kalibern om det skulle kunna gå och hur mycket han kanske måste hålla över i så fall ?

Det går alldeles utmärkt med fjollsexan också, och 300 m är inte långt. Du kan räkna med att kulan droppar 40-60 cm på 300 om den är inskjuten som du säger - men enklast är ju att ta reda på det genom att skjuta? ;)

Kulbanorna på .30-06 och 6,5x55 är faktiskt ganska lika med normala jaktkulor, dock klarar en normal 6,5-kula vinden betydligt bättre.

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig skjutit Power-Max, men det syns lång väg på kulan att den inte är någon torped direkt.

300m klarar du med det mesta, men jämför formen på en av de sett till BC sämsta kulorna som Norma Vulcan med en av de bästa, tex Hornady A-max så märker du hur en kula bör se ut för att ha förutsättningar för långhållsskytte.

BC står för Ballistic Coefficient och är ett mått på hur strömlinjeformad kulan är. Det avgör hur mycket den påverkas av vind och hur snabbt den tappar fart.

Vanligtvis ligger BC mellan 0 och 1, jag har bara sett två kulor som tagit sig över 1 och de är båda 750gr kulor för 50 BMG.

Ligger BC någonstans runt 0,5 så har man en riktigt bra kula för långhållsskytte men ju högre desto bättre.

Jag använder 168gr Hornady A-max i min 308w, få se om du kan gå in på Hornadys hemsida nu och ta reda på BC hos den kulan. ;)

sidelock din kula har 0,475 BC hittade det :D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och vet du jag har faktiskt en 6,5:a.......fast min stavas x51 i efternamn ;)

:o

En "Hollywood remake"?!? Allvarligt?!?

Kättare!

Vad skulle det vara för vits med en patron som har nästan samma prestanda med mindre krut och kan kamras i ett kort lås?!? Nä, jag förstår inte... ;)

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra, den kulan hade jag självklart koll på, men jag vet inte exakt vad din brors Oryx har i BC så leta nu rätt på det och jämför sen deras BC, titta på deras form och avgör sen vilken som är bäst på långt håll. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...