Hoppa till innehåll

308w vs 6.5x55 precision


andersson76

Recommended Posts

Om man ska använda fabriksammo i .30-06 för att skjuta på 300 så funkar allt - men vissa är ju bättre... Ifall man laddar själv så är Sierras 168 gr MatchKing och Hornadys 165 samt 180 gr SP några kulor som det är svårt att misslyckas med - de senare funkar också till jakt.

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 117
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • linus22magnum

    26

  • lsjonsson

    23

  • I-Mats

    14

  • sidelock

    9

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bra, den kulan hade jag självklart koll på, men jag vet inte exakt vad din brors Oryx har i BC så leta nu rätt på det och jämför sen deras BC, titta på deras form och avgör sen vilken som är bäst på långt håll. :)

jag hittade min brors kula BC = 0,288 inte bra alls väl :( ? vikt 11,7 gram och utgångshastighet 722 M/s. Dom hade bara en oryx jakt kula till 6,5 55 i hålspets den vägde 10,1 gram borde inte en sådan lätt kula ändå påverkas av vinden även om den är bra formad för vind och sådant ? men i alla fall BC = 0,348 visst bättre än 30,06 men inte överdrivet bra väl ?och utgångshastighet 698 M/S. det var det ända jag hittade båda var (hålspets bly) jaktkula ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oryx är inte särskilt strömlinjeformad heller så det är ingen surprise. ;)

Hastigheterna du nämner tycker jag är lite väl låga.

Du ska oavsett ta dem med en nypa salt eftersom pipans längd och kvalitet avgör den till viss del, sen spelar självklart laddningen/krutsort in och även pipans individuella egenskaper, alla pipor är olika.

Laddar bror din själv så finns alla valmöjligheter, annars finns både Nosler Ballistic Tip och Sierra Gameking färdigladdade i Sverige. Gå in på deras hemsidor och titta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oryx är inte särskilt strömlinjeformad heller så det är ingen surprise. ;)

Hastigheterna du nämner tycker jag är lite väl låga.

Du ska oavsett ta dem med en nypa salt eftersom pipans längd och kvalitet avgör den till viss del, sen spelar självklart laddningen/krutsort in och även pipans individuella egenskaper, alla pipor är olika.

Laddar bror din själv så finns alla valmöjligheter, annars finns både Nosler Ballistic Tip och Sierra Gameking färdigladdade i Sverige. Gå in på deras hemsidor och titta.

brorsan laddar inte själv :(:D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

här är en cool grej med 6,5 55 krut i kalibern finns det. det är det ingen tvekan om :D ett litet klipp som kanske skulle vara roligt att se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du Linus, utan att ens kolla så är jag helt övertygad om att de hastigheter du skriver gäller på 100 meter. Jag skulle gissa att de laddar Oryx 11,7 till ungefär 820 mps, då borde den göra ungefär precis ganska nära 722 mps på 100 meters håll. Oryx i 6,5 vet jag att de laddar till 780 mps, då låter 698 rimligt på 100 m.

Sen säger jag det igen: VIKTEN SPELAR INGEN ROLL. :excl:

Jämför en tennisboll med en vanlig drake. Bollen väger under 60 gram, draken väger ungefär det dubbla - men vilken av dem tror du påverkas mest av vinden..? ;)

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja... Det här sköt jag häromdan med .22 LR:

-- Mats

brorsan kör också med 40 grain Winchester fast i sin 22 wmr en bra kula för både jakt och prickskytte tycker jag cool film Mats på hur långt håll sköt du ? vore intressant att veta :D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

stackars linus han kommer önska sej ett laddkit när han fyller 13 till jul lär tomten komma med en kronograf samt kulor med hög BC i .30 ^_^:lol:B)

lagomt till nästa vår lär bror hans behöva byta pipa på 3006an

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

stackars linus han kommer önska sej ett laddkit när han fyller 13 till jul lär tomten komma med en kronograf samt kulor med hög BC i .30 ^_^:lol:B)

lagomt till nästa vår lär bror hans behöva byta pipa på 3006an

Oj oj oj! Stackars Linus! Han måste ju klättra på väggarna vid det här lagret. :lol:;):P

Ska vi gissa på att det blir ett naturbruksgymnasium när han har passerat högstadiet el.

en journalistutbildning och skriva om jakt och vapen och olika tester. :rolleyes::lol:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

troligt isjonsson mycket troligt alternativt kommer han jobba i en jaktbutik eller liknade typ av jobb

Ja, det kommer säkert att bli något av det, och då är väl hans lycka total. :rolleyes::lol: :lol: :lol:;):P

Tänk om han finge ett jobb på Norma och hålla på att provskjuta olika kulor och sedan skriva om hur dom beter sig, som uppsvampning, m. m. :lol:;):P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte välja dessa yrken om man brinner för jakten rekommenderar jag ett blåställs-arbete där man kan styra sin ledighet helt utan ambitioner på någon karriär. Men nu är vi lite utanför ämnet men det börjar väl anses klart nu :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte välja dessa yrken om man brinner för jakten rekommenderar jag ett blåställs-arbete där man kan styra sin ledighet helt utan ambitioner på någon karriär. Men nu är vi lite utanför ämnet men det börjar väl anses klart nu :lol:

Ja, det är vi väl lite grand! :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj! Stackars Linus! Han måste ju klättra på väggarna vid det här lagret. :lol:;):P

Ska vi gissa på att det blir ett naturbruksgymnasium när han har passerat högstadiet el.

en journalistutbildning och skriva om jakt och vapen och olika tester. :rolleyes::lol:;)

naturbruksgymnasium blir det det har jag redan bestämt ;):D och teorin för jägareexamen blir det om ett halvår om dom har det på min skola -_-:D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men nu ska jag inte spama sönder Anderssons tråd mera :wub::D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

naturbruksgymnasium blir det det har jag redan bestämt ;):D och teorin för jägareexamen blir det om ett halvår om dom har det på min skola -_-:D

Ok! Vilket blir det då? Finns ju från Skåne någonstans och upp till Kalix.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Vilket blir det då? Finns ju från Skåne någonstans och upp till Kalix.

jag tar väl runt kalix någonstans ;):D:P så jag kan träffa dig jonsson ;) men ryssby naturbruksgymnasium verkar bra har funderat lite på det ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag tar väl runt kalix någonstans ;):D:P så jag kan träffa dig jonsson ;) men ryssby naturbruksgymnasium verkar bra har funderat lite på det ;)

Du är välkommen upp! :) Jag tror ändå att du kommer upp hit på ett el. annat sätt i sista årskursen på jakt och då får ni jaga älg, björn, småvilt och fågel.

Det finns björn i på och runt markerna här uppe som dom jagar på, men då duger det inte med någon ärtbössa och sedan att du har ordentligt med kallingar med dig om du skulle få björnfrossa. :lol:;):P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är välkommen upp! :) Jag tror ändå att du kommer upp hit på ett el. annat sätt i sista årskursen på jakt och då får ni jaga älg, björn, småvilt och fågel.

Det finns björn i på och runt markerna här uppe som dom jagar på, men då duger det inte med någon ärtbössa och sedan att du har ordentligt med kallingar med dig om du skulle få björnfrossa. :lol:;):P

Jonsson försök inte å lura pojken till magnum träsket :P:D Eller vad syftar du med när du pratar om ärtbössor??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jonsson försök inte å lura pojken till magnum träsket :P:D Eller vad syftar du med när du pratar om ärtbössor??

Haha! Det är väl lika bra att han skaffar sig något ordentligt att skjuta med på en gång. :lol::P;) 6,5*55 t.ex. :lol:

Det är väl lika bra att han slår till på en 338 LM el. 338 WM el. likvärdigt. :lol::P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men fan Jonsson, 338 patronen är längre än pajken.;-)

Visst, man ska ha lite att växa i men nu får du lugna dig.;-)

Ja, han behöver ju ha något så att han kan växa in i kostymen. :lol:;):P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...