Hoppa till innehåll

Skogsfågeljakten -06


Guest jonase

Recommended Posts

  • Svar 224
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jimbolo

    34

  • Jonti

    22

  • Thomas

    14

  • Beretta

    12

Top Posters In This Topic

Posted Images

Premiären är gjord... Härligt!!

Nilo, 5 månader gjorde en strålande debut i värmen, tyvärr så gjorde inte husse samma dediget arbete utan stötte fågeln... SUCK. Blind är man....  >:(

Men nya tag och hoppas på framgång, kul att se hunden arbeta bra och visa sånt enormt intresse trots ringa ålder  :)

Skitjakt på er!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Suomenpystykorva

Sköt en tjäderhöna idag.

Jami gjorde ett kanonjobb trots denna värme.

Full av energi, markerna är så gräsligt torra.

Så vi har haft en lyckad andradag i skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ut en sväng söndag och idag. I söndags hittade hon en kull på 5-6 tjäderhönor som flög upp i träden omkring och började anka eller vad man nu säger... Levde om gjorde dom iaf  ;)... Jag satt och siktade på en höna och väntade bara på att hundfan skulle komma och skälla lite men tyvärr så ville hon inte riktigt. Det var mer intressant att lukta på marken och kolla vart husse var. Efter en stund springer hon dock mot trädet som hönan sitter i men då lyfter hon och så var det slut med det roliga.

Idag så hittade hon 2 hönor på en myr med väldigt högt gräs. Där blev jag faktiskt lite imponerad att hon ens hittade åt dom.. Dock tror jag dom såg mig för jag tror dom flyger fortfarande  ;D..

Så summan blev 0 fågel och 0 skall..

Kan inte rå för det men man känner en ganska stor besvikelse men så blir det väl när man tar en blandis  :-.. Nä nog ska hon få en massa fler chanser. Renarna är dock ett jäkla problem. Varenda gång jag trodde hon hade fågel på g så var det renar hon vädrade...

Så har ni nå råd på hur jag ska gå vidare? Läste i injagningskompendiet att man kan hänga upp fjädrar från tjäder i ett träd och träna hunden på skallet. Turligt nog så hittade jag ett gäng fjädrar så jag tror jag ska testa det.. Kan det vara något?

Behöver tips på hur jag ska öka ut sökrundorna också. Som det är nu så ligger dom på längst 5 min. Oftast är hon inom synhåll och checkar väldigt ofta att jag inte har försvunnit. Jag gjorde som så att jag satte mig ner ett tag för att få henne att bli otålig och utöka sökområdet men då blev hon bara irriterad och tyckte att "nu far vi!".. Jag försökte att alltid stanna när hon försvann utom synhåll så att hon inte skulle ha några problem att hitta igen mig. Tyckte mig dock se att hon ökade ut rundorna lite allt eftersom..

Nä nu ska jag låta henne vila några dagar innan man åker ut igen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyckades äntligen skjuta skjuta en fågel för min valp.

Var ute och jagade björn med jämten och hade valpen i koppel. Hörde hur jämte tog upp och det bar i väg, efter en liten stund springer en lite tjur förbi mig med hunden tätt efter. Ser på pejlen hur det bär i väg ca 6km. Hmm bara att sätta sig och vänta tills han kommer tillbaks.

Bestämmer mig för att släppa valpen medans jag väntar han far runt som en idiot på samma ställe i ca 5min innan han försvinner iväg och bara någon minut senare börjar ett ganska trevande stånd att ljuda i skogen. Allt eftersom blir skallet riktigt tätt och fint, när han ser mig åkar han ytterligare lite tempo.

Ligger länge och letar efter fågeln innan jag hittar den mitt i trädet.

Nu kommer det stora problemet, jag är ju ute och jagar björn och har därför bössa för detta ändamål (300win mag med 13g oryx). Men eftersom han skäller och markerar rätt träd bestämmer jag mig för att prova, sag och gjort. Det blir i stort sett inget kvar av fågeln. Men tillräkligt för att ge honom 2st fötter att sätta i sig. Gissa om det var en stolt husse.

Bara efter några minuter kommer jämten tillbaks (sprang nog på smällen) och vi ger oss för dagen då det redan börjar bli ganska varmt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit ute med min nobs som snart blir 6 månader under hela veckan. Han har imponerat enormt, börjar få fina sök och skäller fågel bra  :) Imorse skällde han en orrkull, sedan tystnade det, borta, efter 10 minuter skäller han ca 800 m från mig, man springer gärnet men när jag närmar mig möter jag en tjädertupp som seglar över mig och hunden kom tätt bakom. Imponerad!  :o

Synd bara att husse inte är lika injagad och bara stöter bort fågel..  :( Hur fan ska man hitta fågeljävulen i trädet  ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur fan ska man hitta fågeljävulen i trädet 

Använd kikare med 10-12 gånger förstoring. Kolla av trädet systematiskt från toppen och nedåt. Ibland får man enbart syn på bena, stylet eller huvudet på fågeln. Ta det enbart lungt när du kommer inom håll för att kikarspana på trädet.

Lycka till ;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag och Beretta har varit ute uppe vid stugan min lördag till måndag, varmt och åter varmt. Var är alla vattendrag, var är alla bäckar... ??? hundarna har det kämpigt i värmen. Efter första dagens skogsfågeljakt hade Beretta skjutit 3st sjöfågel ??? Bra start på skogsfågeljakten,  ;D Berettas Wachtel Alex var duktig i värmen och mitt yrhöns till Wachtel gjorde allt för att irritera han. vi var två dagar på våran orrmyr men...den var tom, :o

Vi avslutade i alla fall våran helg med någta orrar och några järpar. Hyffsat i värmen.

Jag var sedan ut onsdag till torsdag, för att se hur min egen 6 månaders Wachtel tik Agnes är då hon jagar ensam i skogen. Efter en kilometer hade hon hittat och stött upp en orrkull, en ripkull, ensam orre och en järpkull på ca. 20 fågel. :-* :-* :-* 8) 8) 8)

Husse var MYCKET stolt!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rödingfiskarn

Ganska dåligt med skogsfågel här. Italienarna har dock lyckats skjuta upp till 6 tjädrar om dagen. Detta beror på att dom går tills dom hittar en kull om dom så måste gå 3 mil, och därefter massakrerar dom den intill sista fjäder. Härliga killar..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ganska dåligt med skogsfågel här. Italienarna har dock lyckats skjuta upp till 6 tjädrar om dagen. Detta beror på att dom går tills dom hittar en kull om dom så måste gå 3 mil, och därefter massakrerar dom den intill sista fjäder. Härliga killar..

Ja att radera kullar är ett djävla otyg och inte ett dugg jägarmässigt >:(

Att skjuta 1-2 fåglar från kullarna denna årstid är det jag gör om de är väl utväxta, är fåglarna små kan det hända att det bara blir ett bomskott ::)

Här i byn ( Norrbottenskusten ) är skogsfågeltillgången som vanligt värdelös, har endast hittat några kullar järpe och någon enstaka orrfågel.

Innåt landet ser det mycket bättre ut och rapporterna jag fått tyder på ett bra fågelår där  :D

Åker iväg imorgon Lördag och jagar i 8 dagar både älg och skogsfågel / ripa, det ska bli kul och jag lovar massor med bilder under min tråd i jaktdagboken :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ganska dåligt med skogsfågel här. Italienarna har dock lyckats skjuta upp till 6 tjädrar om dagen. Detta beror på att dom går tills dom hittar en kull om dom så måste gå 3 mil, och därefter massakrerar dom den intill sista fjäder. Härliga killar..
:P
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är just hemkommen efter 4 dagars jakt, dåligt med fågel. Resultatet blev 4 fåglar. Var uppe kring Jokkmokk, Porjus.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har jagat några dagar kring stugan och där fanns det en del fågel, fick skjuta fyra tjädrar för unghunden (fast hon är inte så ung nu) för gammtiken så vart det inga fåglar jag var blind så det var inte hennes fel hade ett tiotal fulla jobb med henne.

Var upp till Årrenjarka och jagade tre pass två i regn och blåst och ett med bra jaktväder hade 0 fågelkontakter, så det dröjer nog tills efter lövfällningen innan jag åker dit igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit ut i skogen 2 kvällar i helgen och haft kontakt med 2 orr kullar och en tjäderkull samt några vuxna orrar. SKITKUL!! Har inte varit så här bra sen 6-7 år tillbaka äntligen har det vänt verkar det som och det samtidigt som man har en unghund att jaga in. Perfekt! Sköt en en orrtupp (ungfågel) för 10 åringen och 3 åringen i Söndags. Fredagens tur resulterade i massa uppflog men inne i tallplanteringar och blöthål är det inte alltid lätt att komma till skott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har blivit en del jakt nu första veckan, både ripjakt stående hund och indianjakt efter tjäder ;D Har vart skoj som bara den.

Verkar finnas rätt lite ripa i fjällen men tjäder verkar de finnas lite av iaf, men tjäder-"kycklingarna"  är ovanligt outvecklade för tiden på sesongen :S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

T.S, nä men jag såg en tjäderhöna som flög till fanders  >:(

Man har sett hyggligt med tjäder så det bådar gott inför jakten, men nu är det älg som står på menyn. Åker tillbaks till byn ikväll så får se vad som händer.

Vi måste ta nån sväng här i höst, tycks vara rätt bra med tjäder i år  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...