Hoppa till innehåll

Skogsfågeljakten -06


Guest jonase

Recommended Posts

Grattis, det ser ut att gå bra för dig i år  ;D

Tack så mkt. jo har hittat några riktigt guldställen iår där det nästan alltid finns fågel så det är härligt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 224
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jimbolo

    34

  • Jonti

    22

  • Thomas

    14

  • Beretta

    12

Top Posters In This Topic

Posted Images

Grattis till alla er som haft lyckade jakter!

Själv har jag varit till fjälls o haft riktig skitjakt och väder. Två ripkullar första dagen som unghundarna lyckades stöta i medvind  :'( samt en orrkull som gick innan hunden fått dem i vittring.

Förarnas fel me andra ord. Sen va de dött!

Däremot såg vi stora mängder både orre o tjäder där man såklart ej fick jaga  :'(

För att komma till fjället gick vi i ngr av de finaste tjäderskogar jag sett. De flög järpar i alla knutar o starka flog i skogarna. Såg stortuppen komma glidande uppifrån fjället på väg ner till skogen.

Men ngt av de roligaste på resan var nog när vi for hem ena dagen.

Då flyger en stor tjädertupp upp o flyger XAKT bredvid passagerarsidans fönster i säkert 150m. Då jag saktar ner viker den framför bilen o in i skogen. Snacka om att vara nära, särskilt kompisen bredvid mig fick en mkt nära koll på tjäder :)

Ett par hundra meter bort ser vi älg o ko o ytterligare 300m bort flyger en stortupp upp o sätter sig i en tall för allmän beskådan.

O detta vara bara ett par av de många fåglar vi såg.

Men de blir inte mkt på matbordet av att kolla på fåglar  :'(

Imorgon bär de av till hemmaskogen!  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har idag jagat i spöregn hela eftermiddagen. Hunden har stått för några järpar och en orrhöna. Själv trampade jag upp en orrtupp och något stort som flaxade. Summa summarum 0 fåglar i säcken. Däremot så satt det en mink i en av mina fällor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till alla er som haft lyckade jakter!

Själv har jag varit till fjälls o haft riktig skitjakt och väder. Två ripkullar första dagen som unghundarna lyckades stöta i medvind  :'( samt en orrkull som gick innan hunden fått dem i vittring.

Förarnas fel me andra ord. Sen va de dött!

Däremot såg vi stora mängder både orre o tjäder där man såklart ej fick jaga  :'(

För att komma till fjället gick vi i ngr av de finaste tjäderskogar jag sett. De flög järpar i alla knutar o starka flog i skogarna. Såg stortuppen komma glidande uppifrån fjället på väg ner till skogen.

Men ngt av de roligaste på resan var nog när vi for hem ena dagen.

Då flyger en stor tjädertupp upp o flyger XAKT bredvid passagerarsidans fönster i säkert 150m. Då jag saktar ner viker den framför bilen o in i skogen. Snacka om att vara nära, särskilt kompisen bredvid mig fick en mkt nära koll på tjäder :)

Ett par hundra meter bort ser vi älg o ko o ytterligare 300m bort flyger en stortupp upp o sätter sig i en tall för allmän beskådan.

O detta vara bara ett par av de många fåglar vi såg.

Men de blir inte mkt på matbordet av att kolla på fåglar  :'(

Imorgon bär de av till hemmaskogen!  ;)

Mäktigt att se en tjäder tupp på så nära håll och länge :D synd bara att man måste åka tillbaka till umeå och plugga så man får lägga jakten på hyllan ett tag  :'( :'(.. iallafall nån vecka sen kan man nog inte hålla sig någe mer, synd att man inte har nån mark där

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra med diskussion ang skadskjutningar, kan inte låta bli att lägga inlägg trots att jag så många gånger på jaktforum fått mothugg. Håller med Rödingfiskarna till 100%.

Sköt alla flogjägare (och andra jägare med för den delen..) 1000 övningsskott per år vore det kanon men det är det ju inte ens en bråkdel som gör och det är den "generelle" jägaren vi resonerar om inte eliten när vi diskuterar olika jaktformers skadskjutningsfrekvens. Vad gäller avstånden har ni helt rätt men tyvärr är ju även det vanligt att den generelle jägaren skjuter på för långa håll, både pga av rena missbedömningar och "het jaktlust". Hur lätt är avståndsbedömning när man har 0,2 sekunder på sig och terrängen varierar för varje läge?

4-5:or och restriktivitet med bakifrånskott säger Nils L. Bra! Men hur ser det ut i praktiken, törs säga att låångt över 50% av flogjägarna har 6:or, även vid skogsjakt, den "generelle" har det definitivt eftersom det är det som rekommenderas. Hur många håller igen när dagens enda gammtupp går upp och ger läge rakt bakifrån som väl ändå är det överlägset vanligaste vid flogjakt, hur många tänker "äsch går ej att skjuta, jag har 6:or.."?

"De raka sidskotten på sittande fågel är problematiska" dyker alltid upp när man diskuterar med flogjägare. Visst är det så, jag har ju som sagt lagt hagelbrakaren på hyllan. MEN skulle nog tro att det kompenseras till mkt stor del av att man (vid trädskällarjakt) har hur mkt tid som helst till avståndsbedömning. Man skjuter en kärnträff (kikarsikte och stöd) och man använder inte 6:or. Så jag törs ändå säga att flogjakten innehåller fler osäkerhetsfaktorer=fler skadskjutningar.

Kulbössan då? Visst, skadsjutningar även där, framförallt vid toppjakten där jag t.o.m skulle vilja påstå att frekvensen skadskjutningar är rent obehagligt hög, generellt skall sägas, knappast hos bänkskyttarna..

Vid trädskällarjakten är hållen oftast 40-60 m (på längre håll upptäcker man ej fågel). Gooott om tid att hitta risrena lägen. Därför skulle jag vilja påstå att även den generelle jägaren lyckas till mkt stor del. Jagar själv med 22WM och hålspets sen ca 4 år. Om jag inte missminner mig har 3 skott resulterat i fåglar som stuckit (skadskjutning eller bom?), 60-80 har trillat rätt ner. Och jag är generellt en dålig skytt, det goda resultatet är en effekt av gott om tid, korta håll, liggande skytte och mycket ändamålsenlig ammo. Faktorer som den "generelle" jägaren lätt uppfyller vid trädskällarjakt, förutsatt att han tagit beslutet att lägga hagelbrakarn på hyllan vilket långt ifrån alla trädskällarjägare gjort. Att många gör det är för att man VET att man skadskjutit när en fågel far vid hagelskott vid trädskällarjakten, man skjuter på sittande fågel, man bommar ej. För flogjägarna är det lättare att säga "bom" eftertsom det ofta går så fort att man ej riktigt vet vad som hände, dvs ´man VET ej om man bommat eller träffat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra med diskussion ang skadskjutningar....

>:( Tycker ni ska starta en egen tråd i ämnet  >:(

Däremot tar jag gärna del av alla tankar, erfarenheter och funderingar.

Men tycker inte man ska blanda koddar o morötter  :o ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen först i år som jag fått smak för tjäderjakt på allvar, mycket i samband med att jag börjat jaga mer på tjädermarker än tidigare. Nu undrar jag vilka jaktformer som lämpar sig för tjäderjakt? Har hittils enbart indianjagat med hagel och nån få gång med kula under barmark. Nu är ju snön snart här och även om skidföret inte kommit än kanske man kan yttnyttja snön på något vis?

Hade tänkt börja jaga mer med kula och för det krävs ju lite annan teknik än att traska runt i skogen antar jag.. Så vad har ni för tips för en hundlös jägare? (kan inte ha hund pga allergi  :'()

Mvh Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vinterjakten börjar först när det börjar bli svårt att hitta mat på backen. Jag är ingen inbiten toppfågeljägare men stefan l här på forumet är det. Han jagar där tjädrarna samlas för vinterbete. Studera talltopparna och titta efter betningar av tjäder. Då kan du få lite tips på var du ska leta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagade en premiär för flera år sedan på marker som är poppulär bland stående fågelhundsägare utanför Dorotea, (Anders känner till dessa marker). Det small så fruktansvärt så man tänkte att dom måste ju ränsa skogen från fågel, men det visade sig senare när jag träffade dom vid lägret att dom endast skjutit några orrar och ripor, resten var bommar enligt jägarna. På det viset är det offta när jag är ute och träffar jägare med hagelgevär och hund, många smällar men lite fågel med sig hem.

Jag har jagat med min bror som har pekhund, men fan jag är för sen, och han har skjutit fågeln innan jag hinner lyfta geväret >:(.

Men det kanske är lika bra det, eftersom jag inte skjuter de 1000 träningsskott som man tydligen ska göra ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen först i år som jag fått smak för tjäderjakt på allvar, mycket i samband med att jag börjat jaga mer på tjädermarker än tidigare. Nu undrar jag vilka jaktformer som lämpar sig för tjäderjakt? Har hittils enbart indianjagat med hagel och nån få gång med kula under barmark. Nu är ju snön snart här och även om skidföret inte kommit än kanske man kan yttnyttja snön på något vis?

Hade tänkt börja jaga mer med kula och för det krävs ju lite annan teknik än att traska runt i skogen antar jag.. Så vad har ni för tips för en hundlös jägare? (kan inte ha hund pga allergi  :'()

Mvh Jonas

Visst kan man utnyttja snön! När den första "riktiga" snön kommer, 10-20 cm, brukar tjädern bli lite sur och grinig. Han vill inte ha snön som hänger i träden i nacken! Därför så brukar de välja ganska ofta att hoppa upp i träden. Inte alltid i toppen, men iallafall upp från backen. Och då går det att upptäcka dom på avstånd!

Kom ihåg att de för det mesta fortfarande sitter på backen, så spana efter spår i snön OCH i hela träden. Ofta så kan man följa spåret på backen med blicken tills det slutar. Då sitter den ofta i något träd just i närheten! En mycket spännande jakt eftersom man även ser spår i snön!! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Börjar krypa i benen nu vill ut en sväng snart ska höra med svärfarsan när det blir.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst kan man utnyttja snön! När den första "riktiga" snön kommer, 10-20 cm, brukar tjädern bli lite sur och grinig. Han vill inte ha snön som hänger i träden i nacken! Därför så brukar de välja ganska ofta att hoppa upp i träden. Inte alltid i toppen, men iallafall upp från backen. Och då går det att upptäcka dom på avstånd!

Kom ihåg att de för det mesta fortfarande sitter på backen, så spana efter spår i snön OCH i hela träden. Ofta så kan man följa spåret på backen med blicken tills det slutar. Då sitter den ofta i något träd just i närheten! En mycket spännande jakt eftersom man även ser spår i snön!! :)

Låter ju rimligt det där :) Vad är lämpligast att använda, kula eller hagel när man jagar så? Brorsan har ju kombi också som man kanske kan låna iofs  ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Suck gick bet denna gång också...

NEJ NEJ NEJ! Ta de bara i en egen tråd. Missförstå mig rätt  ;D

Då de stundar mellan toppning o mark har jag både kulgevär OCH hagel med mig.

Kombin står hemma då jag tycker att precisionen på haglet e usel o som kulgevär har jag en icke godkänd värmestegring enligt mitt tycke.

3 smällar inom en snusdosa bör man kunna hålla.

Nu har jag inte skjutit med kombin i vinterkyla så vi får väl se om den kommer till användning i år.

Hmmmm. Kanske ska sälja eländet ändå. VARFÖR ??? e de så svårt att skiljas från sina byssor???  :-[

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jonti, tjädrarna brukar nog vanligtvis börja käka barr under andra halvan av oktober, och därav att dom studsar upp i träden. Då kan det vara bra att ha med 2 bössor, kan ju visserligen bli rätt tungt men om man har en kompis med sig så kan denne bära lite tyngre i ryggsäcken. Vad jag förstod så var väl din bössa ganska bär-vänliga ändå så :) Man jagar väl ganska lika som tidigare på hösten bara att man försöker hålla utkik mot trädtopparna och söka av tallhedar ganska noga och så kan man skita att gå i den tätare gran-skogen. Och om man stöter fåglar så försöka kolla flygriktning och gå en bit efter och spana noga, ibland flyger dom inte långt alls, ibland lite längre.

Lycka till :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kastade upp en egen tråd om det här med hagel och skadeskjutningar, tyckte att det kunde passa sig..

Tanken var ju med mitt "första inlägg" att mana till eftertanke trots en lyckad jakt och eftersök, kul att många tagit till sig inlägget och tänkt efter.....

Jag jagar fortfarande med hagel och tänker fortsätta med det, hagelbössan är ett "fruktansvärt" vapen på korta håll och "ofarligt" på längre, det är upp till användaren att moderera så att det blir "lagom".

En egen tråd (där det nu debateras friskt) är ett bar förslag, håll bara klimatet sunt så blev det ju trots allt något bra av det till sist ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åter till den trevliga skogsjakten.

Idag har jag sett 5 tjädrar o ca 15 orrar.

Tyvärr alltid för långt ut för att skott ska kunna lossas (hagel)

Vet inte vad som e fel. Hunden eller fåglarna? När jag e 20m ifrån hunden lättar fåglarna 20m framför hunden!

Ibland närmre men innan bössan e redo för skott e de lätt 40m ifrån.

JÄVULSKT irriterande!

Försökte lösa detta genom att gå in framför (medvind) hunden! Gick ända fram till hunden o när jag kom fram till honom lätta fågel bakom mig  >:(  SKA DE VA SÅ SVÅRT

JAJA de e ju åtm fre den 13:e

Men nu har jag åtm. hittat "The Ultimate ORRMYR".

Snart ska den testas  ;D Bara 8h kvar!

Nu e jag så skjutkåt att ingen kamera kommer med! Bara så ni vet ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så har älgjakten satt Stopp för mina eminenta planer igen :(

Vågar mig inte ut med studsare på myren då jag int vet vart jag har folket i skogen.

Jaja de e ny dag imorgon o då kanske de inte regnar heller :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...