Hoppa till innehåll

Skogsfågeljakten -06


Guest jonase

Recommended Posts

Grattis Jimbolo!

Det är alltid en speciell känsla då man lyckas med dom stora! ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 224
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jimbolo

    34

  • Jonti

    22

  • Thomas

    14

  • Beretta

    12

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest rödingfiskarn
Tänkte berätta om helgens jakt som gav mig en rejäl tankeställare.

Jag var hos mina föräldrar i inlandet och dom hade min morbror uppe på besök. Efter en stroke så är han inte så bra på att gå men ville gärna jaga om det fanns möjlighet. Vi satte honom i en öppning på en skogsremsa mellan två hyggen där han skulle passa. Jag och min pappa gick några hundra meter upp och började driva av skogsremsan med hjälp av hunden. Sambandet med morbrodern skedde med hjälp av radio.

När vi gått en bit så ropade min pappa till och det kom en tjäderhöna flygande förbi mig, det var en öppning i skogen så jag sköt två skott. Det första skottet kände jag tog bakom men det andra låg jag bra till, tjädern flög dock vidare med oförminskad fart efter skottet och det luktade "juligt" och fräscht i skogen då jag insåg att lejonparten av hagelkärven tagit i en grankvist. Jag ropade till min morbror på radion att det var fågel på väg och att han skulle hålla ögonen öppna.

Svaret jag fick förvånade mig dock en aning.... Han rapporterade att han sett en tjäder flyga ut över hygget några hundra meter från honom varpå den föll? vi gick av den sista biten av skogsremsan mot honom innan vi försökte utreda vad som hänt.

Morbrodern hade tagit ett ögonmärke på en torrtall i en riktning där han tyckte att den fallit men han var osäker på hur långt bort.

Vi sökte av hygget med hjälp av hunden under någon halvtimme men hittade inget. Hunden är dock inte så gammal och eftersöket försvårades av att hon fallit på en plats där det varit orrspel någon timme tidigare och han var givetvis intresserad av dem, det var därför svårt att få honom att söka av det ganska stora området ordentligt.

Åkte hem och åt middag innan jag tog hunden en vända till på hygget i regnet. Efter en timmes sökande så hittade jag hönan liggande vid torrtallen precis som han sagt. Jag uppskattar att hon flugit ca 500m innan hon föll. Jag såg ingen reaktion på henne vid skottet och jag var säker på att det blivit en total bom iom. att hagelkärven tagit i en gran. Jag har inte flått henne än men hon var ganska blodig runt näbben så jag antar att det sitter något hagel i lungorna på henne.

Vid skogsjakt på gråfågel så är ju  ofta lägena trånga och det händer ju inte sällan att det blir "bom", efter att ha jagat i många år så har man skjutit en hel del fågel men också "bommat" massor. En fråga man ställer sig efter en sån här grej är ju: hur många har man lämnat efter sig i skogen?

Det är av just denna anledning jag la hagelbössan på hyllan för några år sedan. Lite för hörselns skull också men till 99% för att jag mått så dåligt över alla skadskjutningar som OFRÅNKOMLIGT sker då man skjuter flygande fågel med hagel.

Det sker givetvis med kula också men otroligt mer sällan. Det är upp till var och en hur man jagar men för min del så vill jag inte jaga på detta sätt.

Hoppas ingen tar det som att jag talar nedlåtande om er som jagar på detta sätt, det är inte min mening! Var och en väljer själv vad som känns bäst!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Jimmy!

:D

Fortsätt i den takten.

:D

TACKAR!

Får jag bestämma så gör vi det!

Idag ställde Zingo en tjäderhöna på öppen blåbärsbacke. Lite väl försiktigt stånd, 15-20m, o fågeln gick då jag va 20m ifrån.

Huruvida Zingo ställt den på långt avstånd eller om den löpt iväg vet jag ej. Men hellre de än stötningar!

Men så småningom knäcker han nog den nöten med :)

Men ja e lika gla för det. Hönor får gärna flyga sin väg  ::):D

Tyvärr hitta vi ingen mer fågel ikväll men så va vi bara ute 1-2timmar.

Bara på ett igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Imorrn blir det Kikkejaur å se om man kan lura till sig någon fågel, var där i förra veckan så vet att fåglarna finns där nu måste dom bara vara lite medgörliga  :D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Imorgon blir de lågfjällsjakt för min del med förhoppningsvis en o annan tjäder på vägen opp.

Annars ska de finnas fin tillgång på skogsfågel där vi hyr stuga. JAPP "stuga sa jag" för de ska regna hela helgen :(

Får se om man tar fram kameran i survädret o fotar. Brukar int bli så!  :-

Skitjakt på er!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller skadeskjutning med hagel kan jag inte annat än att hålla med Rödingfiskarn till 100%. Även jag la hagelbössan på hyllan för ca 5 år sedan. Ingen grankvist i världen kan hindra ALLA hagel från att träffa fågeln om man "ligger rätt" däremot tillräckligt många för att fågeln skall flyga vidare till synes oskadd, dödsdömd. Trots att man sköt med kikarsikte i lugna lägen (trädskällare) flög emellanåt fågeln trots mer eller mindre kärnträff. Vore det vetenskapligt känt hur hög skadskjutningsfrekvensen är med hagel skulle det varit förbjudet för länge sedan så vi får hålla tummarna för att det inte blir nåt sånt forskningsprojekt... Tror inte många kan säga med säkerhet om de bommat eller träffat på de snabba, risiga lägen som uppstår vid skogsjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller absolut inte med.

- Övning. Minst 1000 pang per år, helst sporting, annars blandat skeet/trap.

- Rätt ammo och borrning (inte 3:or, inte full trångborrning).

- Rätt avtånd, d.v.s. omdöme. Kanske viktigast av allt. Skjuter man på tjäder som lyfter 25 m bort (den är minst 33-35 m bort i skottet), så är chansen att fågeln skall bli i skottet lika med noll. Stela vingar och glidflykt utför en bergsida är dock rätt sannolikt (d.v.s. skadskjutning).

- Envishet att gå efter påskjuten fågel. Helt enkelt leta, och länge om så behövs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rödingfiskarn
Jag håller absolut inte med.

- Övning. Minst 1000 pang per år, helst sporting, annars blandat skeet/trap.

- Rätt ammo och borrning (inte 3:or, inte full trångborrning).

- Rätt avtånd, d.v.s. omdöme. Kanske viktigast av allt. Skjuter man på tjäder som lyfter 25 m bort (den är minst 33-35 m bort i skottet), så är chansen att fågeln skall bli i skottet lika med noll. Stela vingar och glidflykt utför en bergsida är dock rätt sannolikt (d.v.s. skadskjutning).

- Envishet att gå efter påskjuten fågel. Helt enkelt leta, och länge om så behövs.

Du har absolut inte jagat mycket flygande skogsfågel med hagel om du inte håller med. Det finns inte ens utrymme för diskussion i frågan huruvida skadskjutningar uppstår vid denna jaktform. Det finns bara ett svar och det är att det gör det. Säger man något annat saknar man erfarenhet eller är dum.

Chansen att hitta en magskjuten tjäder i skog är också mycket, mycket liten hur länge man än letar. Dom flyger långt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med att det är omöjligt att hitta stämmer väl inte direkt. Det beror givetvis på läget och om man har hund. Om man kan precisera området något så när så är väl chansen att hitta fågel ganska bra med en bra hund. Men jag måste också säga att det blir nog fler skadskjutningar än man tror.

Men det är väl lite drastiskt att helt utesluta en jaktform helt? Man kan ju träna mer så man är väldigt säker med bössan och så att man inte skjuter i dåliga lägen och på för långt håll. Och nu vet jag ju inte hur ni jagar men med hund så blir ju skottillfällena oftast mycket säkrare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rödingfiskarn.

Jag har jagat i 4 år nu, och ungefär 2 veckor skogsfågel per säsong. Tycker det räcker för att ha en åsikt. Att du lagt hagelpangen på hyllan tror jag mer har med finnen att göra på din pressbild, eller?

Jag skulle tippa att 9 av 10 skot jag avlossar en säsong resulterar i att fågeln blir kvar. Den där 10:e bommen följs ofta upp med ett träffande andraskott.

Jag förstår faktiskt inte problemet öht. Vem skjuter mitt i storskogen? Inte jag iaf. Jag söker fågeln i myr- och hyggeskanter, och på höjder där skogen ser mer "fjällnära" ut; lågvuxen och gles, björkdominerad. Jag söker den där dels för att den finns där, dels för att det underlättar skyttet. Knappast går jag med hagelbössa mitt i storskogen och letar tjäder. Visst, de finns där, men ingen vettig människa försöker skjuta den med träd och grenar i vägen (på uppflog). Det som krävs är samma sak som vid allt flyktskytte; att hålla inne med skottet när hållen bli för långa.

En annan sak är att om hagelpangen hamnat på hyllan av skadeskjutningskäl, och du inte slutat med fågeljakten, kan man anta att du anser studsaren vara säkrare. Jag har lite svårt att förstå varför i så fall. Toppjakt och studsaskytte mot träande fågel under hösten (med eller utan hund) lär nog generera ett antal stelvingade glidflygare varje säsong. Knappast tänker jag sluta med varken hagelpang eller 22:an.

Oavsett beväpning handlar det om omdöme och skjutskicklighet i förhållande till varandra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Viktigast är nog omdömet om man jagar med stående hund.

En säker skytt med dåligt omdöme är nog värst på att skade skjuta >:(

då en bra skytt sällan gör helbom blir det oftast några piller i dom på skjutna fåglarna.

Räkna gärna antal skott och fåglar efter varje jakt så får ni er en tankeställare.

Själv har jag helt sluta använda hagel då jag jagar med finnen, men visst måste man få använda hagel på fågel men omdömmet är viktigare än att vara en bra skytt ;)

Har du 9 fåglar på 10skott i snitt Valla då är du extremt ovanlig ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller absolut inte med.

- Övning. Minst 1000 pang per år, helst sporting, annars blandat skeet/trap.

- Rätt ammo och borrning (inte 3:or, inte full trångborrning).

- Rätt avtånd, d.v.s. omdöme. Kanske viktigast av allt. Skjuter man på tjäder som lyfter 25 m bort (den är minst 33-35 m bort i skottet), så är chansen att fågeln skall bli i skottet lika med noll. Stela vingar och glidflykt utför en bergsida är dock rätt sannolikt (d.v.s. skadskjutning).

- Envishet att gå efter påskjuten fågel. Helt enkelt leta, och länge om så behövs.

Skulle påstå att allt handlar om omdöme.

Har man inte det spelar det ingen roll om så är värdsmästare i samtliga skyttegrenar som finns, eller skjuter men rätt skott och rätt borrning.

Viktigast är nog omdömet om man jagar med stående hund.

Skadskjutningar händer alla, oavsett vad man jagar eller vad man jagar med för bössa om inte omdömet finns.

Även om omdömet är rätt och skottet går, kan det iaf resultera i en skadskjutning, men sådan är jakten tyvärr  :-

Det där med att det är omöjligt att hitta stämmer väl inte direkt. Det beror givetvis på läget och om man har hund. Om man kan precisera området något så när så är väl chansen att hitta fågel ganska bra med en bra hund. Men jag måste också säga att det blir nog fler skadskjutningar än man tror.

Amen  ;)

Jag skulle tippa att 9 av 10 skot jag avlossar en säsong resulterar i att fågeln blir kvar. Den där 10:e bommen följs ofta upp med ett träffande andraskott.

Så du menar att du aldrig skadskjutit en fågel pga din skjutskicklighet  ???  ::)

Det skulle du gärna få bevisa för mig.

Vem skjuter mitt i storskogen?

Jag gör det och gör det väldigt ofta.

Men återigen handlar det om omdöme, kan jag skjuta eller ska jag låta fågeln flyga.

Har bara jagat skogsfågel i över 20 år och de senaste 17 åren med ståendehund med ett snitt av kanske 50 jaktdagar per höst :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller tjäder och hagel så är det viktigt att aldrig skjuta sidoskott på sittande fågel över 20 m och aldrig skjuta frånskott på över 25m Vingarna absorberar otroligt mycket energi från haglen. Vid raka frånskott är det inte så stor chans att träffa vitala organ om man inte skjuter av någon vinge. Vid jakt på de andra skogshönsen så behöver man inte ha riktigt samma restriktiva hållning. Men det är träning och åter träning på lerduvor och alla dicipliner som gäller för att minimera skadeskjutnings frekvensen. 1000 skott är ett minimum. Helt klart så är skadeskjutningsfrekvensen mindre med trädskällare än med stående. Jag använder kvarts borrning till så gott som all hageljakt us 5 och en laddning på 35 gram med någon snabb patron. Jag har skjutit mycket fågel med us 7 och 28 grams laddning också och det är fullt tillräckligt för ripa orre och järpe. För tjäder vill jag gärna ha femmor eller fyror men det viktigaste är att haglet har nog hög hastighet för att kunna tränga in i vitala organ även vid skott bakifrån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls omöjligt att ha hög träffprocent vid travjakt (och över stående hund, antar jag), om man ger fan i chansskotten. Det underlättar ju även om man besöker en skjutbana regelbundet och inte köper den svenska myten om grova hagel och trångborrning.

Kan med fog, jag är engagerad hagelskytt i en skytteklubb, påstå att det övningsskjuts på tok för lite lerduvor, och dessutom ofta på fel sätt. Egentligen är det rätt lustigt; vid studsarskytte har de flesta en jävligt proffsig inställning. Höga krav på bössa, optik, o.s.v. Nogrann inskjutning och varsamt hanterande av pangen. Samma inställning till hagelskyttet saknas ofta. Ta bara den groteska kolvmyten; "man träffar med kolven och är den rätt utformad så kommer allt automatiskt". Hur många provskjuter jakthagelammo och experimenterar fram lämplig ammo-borrnig med god täckning?

Sen är detta också en definitionsfråga. Ytterst få fåglar dör ju i skottet. Däremot blir de på platsn. Är det skadskjutning? Det anser iaf inte jag. Påskjuten fågel som inte återfinns, det är skadskjutning. Vd viss typ av jakt blir det iaf för mig i princip noll skadskjutningar. T.ex. inflygande spelorrar. Helt okomplicerat skytte. Har man skadskjutningar där, så betyder endast att man skjuter på för långt håll. Betydligt enklare att krympa avståndet än att läga bössan på hyllan. Vilket förövrigt är ett uttalande som spelar helt fel krafter i händerna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rödingfiskarn

Det är bra att du är ordentlig beträffande skytteträning och eftersök Valla! Tyvärr är väldigt många inte det! Det är inte dig jag gnäller på, utan dom som slarvar. Vilket tyvärr är många.

Man ska ägna sig åt den jakt man trivs bäst med och sen göra sitt yttersta för att orsaka minsta möjliga lidande vilket du enligt dig själv gör. Föredömligt!

Men med jakt följer lidande vid skadeskjutningar. Så enkelt är det!

Jag skadeskjuter också fågel, ytterst sällan vid trädskällarjakt, något oftare vid toppjakt och vinterripa. Jag jagar väldigt mycket skogsfågel. Vissa år säkert över 100 dagar + mycket ripjakt i februari mars. Under denna tid avlossar jag många kulskott och skulle tro att ungefär 10% av dessa resulterar i bom eller skadskjutning utan att hitta fågeln. Av dessa 10% är nog 7-8% helbom.

Lyckas du med samma % vid hagelskytte är du att gratulera! 

                                                                                                                                                                            Det går inte att komma ifrån, men vad jag menar är att det ställer mycket höga krav på hageljägaren vilket redan avhandlats i denna tråd, och den ansvarsfulle hagelskytten är värd all heder!

Det vore intressant att göra en ordentlig bokföring över antalet skjutna skott kontra fällda vilt under en säsong faktiskt. Någon som gjort det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skriver alltid upp fällda fåglar samt avlossade skott brukar ligga på 90-95% på hundjakten.

Då jag jagade med kombin blev det sällan över 90% och fåglar man skjuter bort med hagel för finnen har garanterat några hagel i sig >:(

Sen är det faktist roligare att bara jaga med kula. Använder nu bara 22wmr med RWS blyspets den funkar bra upp tilll 100meter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...