Hoppa till innehåll

Skogsfågeljakten -06


Guest jonase

Recommended Posts

Varit iväg 2 dagar i veckan och det börjar ta sig. Trots dåligt med fågel så har hon gjort 2 tappra försök till ståndskall. Dag 1 en höna som lättade efter bara 10 sek och dag 2 en tupp som flyttade sig mellan träden och till slut tog en längre flygtur. Vad kan det här bero på? Är hon för ivrig tro? Jaja till veckan blir det nog några dagar i skogen igen.. Hoppas man får skjuta något  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 224
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jimbolo

    34

  • Jonti

    22

  • Thomas

    14

  • Beretta

    12

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vad kan det här bero på? Är hon för ivrig tro? Jaja till veckan blir det nog några dagar i skogen igen.. Hoppas man får skjuta något  :D

Lövfällningen...99% att det är lövfällningen...är svårjagat under den perioden...fåglarna är fegare, flyger upp tidigare osv...

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lövfällningen...99% att det är lövfällningen...är svårjagat under den perioden...fåglarna är fegare, flyger upp tidigare osv...

/Fredde

Efter lövfällningen då? Blir dom tryggare igen eller hur beter dom sig då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varit iväg 2-dagars men såg inte en enda orre eller tjäder. Grymt frustrerande när man ser att hunden är intresserad.... Dock sköt jag mig en järpe utan jycken.. Alltid något  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Igår snöa det o friska vindar va de!

3 orrar var allt vi såg. 2 i träd o en på backen.

Dock kände hunden inte den utan sprang rakt förbi o då hunden var ett par m snett framför den tog den till vingarna.

Kanske snön eller den otroligt snurriga vinden som ställde till det.

De ble mkt snö o lite fågel me andra ord.

Men nu har jag fått bekräftat att orrarna återvänder till denna myr varje dag  ;D

Finn mkt bär kvar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej. Orren satt o käka björk o tuppen kom flygande över huvet på mig tidigt i morse. :o Men de gjorde inte mig ngt  ;D

Var på väg o kolla in min orrmyr men de va sånt surväder att jag övervägde att åka hem på en gång.

Konstant regn, minst 1dm snöslask, dimma o max 50m sikt.

Hade ett par jobb me hunden senare då jag bara tänkte rasta honom innan hemfärd.

En tjäderhöna tryckte riktigt bra men då jag tveka lite på hållet höll  jag inne skott. (Känns helt ok särkilt då de e hönor. Måste tänka på nästa år me  ;) )

För då jag tvekat klart var den definitivt utom skotthåll.

Osså va de nån stöt o nåt stånd jag inte hann fram på.

Var inte alls på jakthumör idag o hunden gjorde fjällsök i skogen :(

Regnat i 3v nu känns de som.

Kl 11.00 gav jag upp o for hem o tog mig kaffe o sen kröp jag ner i sängen en stund.

BETYDLIGT mkt varmare o goare ::) ;D :D

Hade ju redan 2 pippi i bilen :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;D ;D O  här hänger de på mörning  ;D ;D

Grattis Jimmy! Hur gick det tilll när du sköt tjädern då? Du berätta ju bara om orren ;D...mera mera.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Jimmy! Hur gick det tilll när du sköt tjädern då? Du berätta ju bara om orren ;D...mera mera.....

Ganska odramatiskt. Jag lyfter bössan o trycker av  ;D

E de så dum att de flyger över huvet på en, jag gick på vägen, blir de så.

Han var väl påväg  nånstans förmodar ja  ;)  men de va hem till mig han kom  ;D

Lär nog inte hända igen på de närmsta 10åren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jepp...då återgår dom till "sitt vanliga jag" igen...

ok, tack för svar.

Hur blir det när första snön kommer då? Nu har vi börjat få lite snö här uppe med, ligger väl ca 3-4 cm som kommit under natten....hur är fåglarna då generellt sätt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var i helgen och jagade skogsfågel, märkligtnog såg vi enbart en enda tjäderhöna  ???

Inte ett spår, inte en fjäder trots att vi jagade två dagar på helt olika platser, både högt och lågt.. Kanske blir bättre när det kommit mer snö dit iofs.

Såg en hare också men den var för långt bort tyvärr  :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Smög både på orre och tjäder under rådjursjakten i helgen men var väl inte direkt klädd för det, flourcerande keps. ;)

Är det någon som har en trädskällare runt Stockholm-Uppsala-Norrtälje som är sugen på skogsfågeljakt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Stingerblade
ok, tack för svar.

Hur blir det när första snön kommer då? Nu har vi börjat få lite snö här uppe med, ligger väl ca 3-4 cm som kommit under natten....hur är fåglarna då generellt sätt?

Min erfarenhet är följande:

När första snön kommit brukar fåglarna vara helt kollriga i skallen. De första dagarna efter första snön brukar det inte vara ovanligt med skogshöns som sitter helt öppet på marken och tror att de inte syns eller att de trycker som på försäsongen och sticker på några meters håll. Kulgevär brukar vara lämpligt att medföra. Men det går rätt snabbt över, efter en par dagar är de acklimatiserade och beter sig mer "som sitt vanliga jag" som Fredde skrev. Andra har säkert andra erfarenheter. Det är svårt att generalisera ett frilevande djurs beteende.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ganska odramatiskt. Jag lyfter bössan o trycker av  ;D

E de så dum att de flyger över huvet på en, jag gick på vägen, blir de så.

Han var väl påväg  nånstans förmodar ja  ;)  men de va hem till mig han kom  ;D

Lär nog inte hända igen på de närmsta 10åren.

Okej, jag såg nu att du skrev det förra gången med - det var jag som inte läste tillräckligt noga bara ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter första döpan snön bär jag alltid med mig studsaren på ryggen!

Har, som sagts, sett de träa ofta efter första floget o då e hagel int mkt att komma me.

De e ju ganska orolig då o även studsaren räcker inte alltid till.

Men de e alltid kul me fågel även om de ibland stannar kvar i skogen till en annan dag.  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte prova ta med studsarn till helgen om ja far till byn, men undrar vilket inskjutningsavstånd som är lämpligast för 6.5x55? Hade tänkt använda Norma jaktmatch eller kronammo som ja har liggandes.

Till er som bär studsaren med, blir det inte hyffsat tungt med totalt ~6kg bössor plus övrig utrustning?

Hur fungerar det annars i praktiken med två vapen på jakt, är den ena bara i vägen eller går det fint bara man orkar konka runt på de hela? Blev endel frågor det här  :-[

Mvh Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Stingerblade

Allt är relativt här i världen. För min egen del går jag alltid med två vapen och man får anpassa utrustningen därefter, i mitt fall det lättaste jag kunde hitta och ryggsäck undviks om det går. Brallor med rymliga fickor funkar som sustitut eller en liten smidig hundförarsäck typ Härkilas. I början var det lite besvärligt men som med allt annat vänjer man sig med tiden. Klart att studsaren är ivägen då man ska agera sprinter och försöka knipa en vingad tjäder i gammal granskog men det går det med bara man vill. Den enda gången jag tycker det är direkt jobbigt är då snön gjort en ryggsäck direkt nödvändig som skjutstöd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagar till största delen i ung tallskog med många hyggen och myrar så någon tät granskog handlar det inte om..

Brukar ha för vana att proppa fickorna och bältet fullt i alla lägen ändå så det funkar nog bra  ;) Att lära sig å kronga av bössan från ryggen smidigt blir nog ett steg, men sånt lär man ju sig.. Vad får man inte leva med i brist på kombi?  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...