Hoppa till innehåll

DEN STORA TRÅDEN OM SKOGSFÅGELJAKT


Foffe

Recommended Posts

Hejsan !

 

(16 aug idag- träning av fågelhund)

 

Har ni varit ute nåt idag (imorse) med er hund och tränat i skogen, har ni sett nå kullar mm ?

 

Själv så ska jag ut en kort sväng ikväll.

 

MVH: Tjäder

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gått jaktprov idag med min ena finne, en järpkull, en tjäderkull en orrhöna och fyra ensamma tjäderhönor :ohmy:  alldeles för många hönor utan kycklingar :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart ute med finnen idag och tränat/rekat lite. En tjäderkull hade vi med i alla fall 4 fågel. En hel del löpor men ingen fågel i slutet av dom. Hade en duvhök som flög över ett par varv  :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kollat långtidsprognos för stället jag ska till den 25:e. Har ändrats från mulet och uppehåll på förmiddagen och sol på eftermiddagen till regn. 5,1mm på FM och 19,1mm på EM... Förhoppningsvis så hinner de ändra sig igen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ställer in att jaga den 25 aug iår, då det är för varmt just nu. Sen är Mirva i Löpen oxå så det får bli längre fram jag släpper henne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej det gör jag inte det är redan närmare 20 kl 07.00 här. Så viktigt är inte den 25 så man riskerar hundens hälsa. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kl 03.30 blir första släppet och jakt fram till kl 08-09 sen vila till 18..pointern kyls bra av myrvattnet men man får absolut ha med vattenflaska och vätskeersättning ..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där jag ska jaga lovar de växlande molnighet och 13-14 grader på förmiddagarna på 25:e och 26:e. Så jag testar att åka upp. Inte värre än att man kan bryta om det blir för varmt. Tänker ändå köra korta släpp med mycket vattenpauser. Sedan ska jag nog klippa ner pälsen på settern så mycket det går.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såå kallt är det väl inte Lars trots regnet ett tips iaf till alla aktiva jägare är Aclima nätunderställ i merinoull! Så jäkla bra dessa varma dagar och även blöta dagar som idag man håller sig verkligen torr och mysig blev helt ok med fågel idag iaf..6st på 2 man men tjädrarna är ooootroligt skygga medans flera av orrarna måste nästan trampas på..Hittade oxå en kull med pipkyckling orrar som såklart måste vara omlagd,fick nästan vifta bort en Pipis som flög runt mig och såklart skjuter inte vi såna småttingar,dom blir ju rejäla på nån vecka..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...