Hoppa till innehåll

Förbud mot AI AX 338LM?


Wizard

Recommended Posts

Fortfarande är det inte de som tog initiativet till att stänga sin officiella del här... Är det fegt?

Exakt den frågan kan inte jag svara på, men när det finns ett officiellt uttalande signerat av SJF och jaktsidan kan jag tycka att det är lite olyckligt att sen SJF vid sidan av ge ytterligare information utan att förklara läget helt. Speciellt med tanke på det som har varit och hur inflammerad debatten är. Nu har vi ett officiellt uttalande, OCH en liten notis utanför det.

Det är som att man inte kan låta bli att få sista ordet, tidigare har det hänt här i tråden och i förbundsarean, inte ovanligt genom att kort säga ifrån sig ansvaret utan att ge ytterligare förklaring eller stå för den delen av ansvaret som landar på SJF, om än hur liten den är eller vem som tog initiativet. Ungefär som att förklara sina klumpiga yttranden med att "ja men polisen frågade ju oss".

Oavsett hur det ligger till så upplever jag dessa tendenser som att när det hettar till öppnar någon den annars stängda dörren och ropar "inte vårt fel" och stänger den igen.

Det är en aning frustrerande. Däremot har det inte varit ett dugg frustrerande att det funnits en kanal för SJF här på forumet. Tvärt om så är jag tacksam för den information som finns och det arbete som bla. Outdoorsman har lagt ner på att besvara frågor. Jag har själv läst en hel del av det som skrivits och det framgår tydligt att det är en hel del jobb som ligger bakom många av svaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är att de inte kunde kontrollera den här debatten så som de kontrollerade sin egen medlemsarea eller som man kan göra på Facebook.

Likt ett bortskämt barn: "Om inte jag får bestämma reglerna tänker inte jag vara med och leka!".

Skillnaden är att det här inte är en lek utan de har ett allmänt uppdrag.

Fegt... mycket fegt!

 

Som sagt, det var inte SJF som tog detta initiativ utan vi här på forumet. Så du får nog tänka om en smula där.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fortfarande är det inte de som tog initiativet till att stänga sin officiella del här... Är det fegt?

Jag må ha fel, men det var inget som kommunicerades i meddelandet om att samarbetet upphört.

Däremot tycker jag fortfarande det är fegt att de inte kan ta debatten utan håller sig till kontrollerade arenor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad man ska tänka på i samanhanget när man höjer förbundet till skyarna är att flertalet av Sveriges 600000 licensinnehavare inte är med i SJF. Knappt 40000 är med i ett annat jägareförbund som har gjort det enkelt för sig: NVV regler skall gälla. Är det något som inte är till belåtenhet med regelverket så tar man det den vägen. Har inte hört någon som har problem med det. Vad man inte gör är att skriver egna regler som går längre än restriktionerna i föreskriften och tvingar alla som ansöker om jaktvapen att följa dom oavsett om man är medlem eller inte. Man går inte heller till rätten och far med osanning som i AIAX fallet. Man går inte heller bakom ryggen på sportskyttarna genom att tycka att magasinsbegränsningar är helt ok för att plocka poäng hos PM. 

Dom flesta jägare resonerar nog som du Hip- det som jag inte har ont av behöver jag inte bry mig om och några MÖPar som vill ha automatvapen i skogen, är macho och har spelat för mycket dataspel behöver jag definitivt inte bry mig om.

Börjar luta mer och mer åt PMTs resonemang: Jag har inga vargar på mina marker så varför ska jag bry mig om dom som bor norr om mig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Luger6.. inte är det väl så att du sitter och tillskriver mej en åsikt här? Menar du att jag höjer förbundet till skyarna? Om svaret är Ja på frågan så får du nog läsa mitt inlägg igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som stör mig här på forumet är den tonen som varit i diskussionen, samt att det inte varit de "vanliga " medlemmarna som drivit frågan, utan det var en massa nya som inte tillfört ett vitten i andra frågor.

 

 

Här är du något spännande på spåren.. kollar man tillbaka i tråden så är det med typ ett eller två undantag enbart rookisar på detta forumet som kört tråden i väggen. Det är möjligt att vi hade nått ett bättre resultat och fått fler svar från förbundet kring frågan om vi haft en 50-skylt även till förbundsarean? Rimmar lite illa med tillgängligheten osv men det kanske hade kunnat vara en tanke?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

 

 Vapenpolicyn är i grund och botten helt rätt som företeelse men dess nuvarande utformning är inte bra. Jag är naiv kanske, skiter i vilket ärligt talat, men jag tror och hoppas att nya dokumentet ska bli bra. Risken är att det sitter någon påve i denna grupp som ska utforma policyn som är helt ute i det blå och jag hoppas verkligen att förbundet hajjar hur viktigt detta är!

 

 

Jag tycker att ovanstående är utryck för en åsikt. Dock en som jag inte förstår riktigt. Du skriver att policyn är rätt, inte bra utformad och viktig men egentligen skiter du i viket? Det finns några andra på forumet som försvarar förbundet (inte specifikt du) i alla lägen enligt delvisen "ändamålet  helgar medlen" och är det så att vi måste att vi måste offra några jägare som söker på vapen som PM inte gillar så må det vara hänt, då kanske inte PM bråkar med oss om grytpistoler.

Jag levde i villfarelsen att inte bara vanliga medlemmar fick delta i debatten men så kanske det inte är på jaktsidan, några av oss nya har tydligen stört den harmoniska stämningen. Till skillnad mot dig hip så har jag dock inte kallat folk för Möpar, rättshaverister, foliehattar, gnälliga ickemedlemmar och värsta idioter. Åtminstone i samma post :wink: .

 

Jag har sagt det innan och jag kan säga det igen----ingen skulle vara gladare än jag om SJF kom till insikt att är det så att man inte nöjer sig med NVV föreskrifter bör en ny policy innefatta nuvarande teknikutveckling och även den framtida. Då kan jag nämligen bli medlem igen för ett starkt förbund främjar jakten.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förbundet har ett allmänt uppdrag - som man är mäkta stolta över. Gott så.....

 

Grejen är att om man nu ska ha ett allmänt uppdrag så får man kanske se en aning länge än den egna näsan räcker. Och det bör ju - kan jag tycka - klart framgå vilka jägare som inte är önskvärda som medlemmar i förbundet.

 

Nu har jag gått och betalt i 10 år för ett förbund som lirar uner täcket med RPS/PVS vapenhatarförening.

 

Det är för mycket älgar och på tok för lite varg i Sverige.......

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kloka ord Rickard!

Jag är ingen stor fan av sjf, avseende vapenfrågor, vilket också var anledningen till att jag gick ur för 11 år sedan.

Jag var fram till dess ganska engagerad, och satt bla i kretsstyrelsen.

Det som stör mig här på forumet är den tonen som varit i diskussionen, samt att det inte varit de "vanliga " medlemmarna som drivit frågan, utan det var en massa nya som inte tillfört ett vitten i andra frågor.

Tror att det var ett klokt beslut att skiljas....Även om jag tyckte "genvägen" till förbundet var guld värd!

Tror jag ska göra tvärtom mot dom andra, och återigen gå med i förbundet...... [emoji6]

Jag är nog en av "dom". Sen 2010 har jag, ringt och mailat förbundet utan att få någon verkstad, raka svar eller förändring.

Det som jag ser kommer fram i den tråd jag skapade med frågor är ett strukturellt problem hos förbundet, vilket även genomsyrar tjänstemannasverige i stort. Ett problem där den individuelle tjänstemannen med en i vissa fall enkelspårigt agenda får ett för stort inflytande och pga. Individuella behov och troende, gör problem av ickeprobem. Att ställa dom, och då speciellt Ola mot väggen var och kändes bra. Jag hoppas han förstår att han inte kan hålla på att vara en egen minidomstol gällande dessa ärenden. Jag hoppas även han förstår vad han ställer till med när han spelar rps i händerna. Det som var tråkigt och det sista jag kunna förutse var att de inte skulle klara av att stå rakryggade emot några få individers kritik. Det tycker jag är bra svagt. Hade det inte funnits några hundar begravda, hade man inte haft något problem att stå upp för sina beslut o svara på kritiken.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gått och betalt i 10 år för ett förbund som lirar uner täcket med RPS/PVS vapenhatarförening.

Är det skimret av något nytt/bekräftat jag ser eller är det så att min fantasi spelar mig ett spratt och det är det "gamla" vanliga du syftar på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu får man väl antar att det blir en tidsfråga att PM vill ha licens för kikarsikten då Thorsell har bestämt att dessa ”främst avsedda för polisens och militärens taktiska behov”.

"Felaktiga, vilseledande och bisarra uppgifter" vilka TV-4 "journalisten" svalde med hull och hår då han tydligen lever i samma fantasivärld som en del av ordningsmaktens försvarare här på forumet--- en myndighet får inte fara med osanning, eller hur? 

Karlfan ljuger ju värre än Clas Johansson gjorde på sin tid, vilket inte vill säga lite i samanhanget.

 

Nackdelen med att gå till sådana som "uppdrag granskning" är att dom gärna tar emot tips på oegentligheter men inte är främmande för att kraftigt vinkla

reportage för att få fram den "rätta" sanningen. Det kommer sig kanske av att Janne Josefsson är med i redaktionen. Har ett svagt minne om en granskning av vapenhandlarna/branschen för ett antal år sedan där man kom fram till att det egentligen är ytterst få som behöver vapen så varför finns det så många

vapenhandlartillstånd ute. Och det vet vi ju hur det gick med det, åtminstone häromkring har alla småhandlare försvunnit och det är bara dom stora drakarna kvar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

"Felaktiga, vilseledande och bisarra uppgifter" vilka TV-4 "journalisten" svalde med hull och hår då han tydligen lever i samma fantasivärld som en del av ordningsmaktens försvarare här på forumet--- en myndighet får inte fara med osanning, eller hur?

 

 

Nu vill jag att du redogör för vilka du syftar på med ovan skrivna. Jag vill inte höra ett ljud om något annat.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.............

Karlfan ljuger ju värre än Clas Johansson gjorde på sin tid, vilket inte vill säga lite i samanhanget.

............

 

Ja, det är inte utan att det imponerande fräckt gjort....... Det trista är att han uppenbarligen har polisledningens fulla stöd, annars hade han "stått till arbetsmarknadens förfogande" vid det här laget.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det är inte utan att det imponerande fräckt gjort....... Det trista är att han uppenbarligen har polisledningens fulla stöd, annars hade han "stått till arbetsmarknadens förfogande" vid det här laget.

/T

Det är frågan, fullt stöd, att det hålls med i det tysta och man tittar bort, eller att man bara tittar bort och hopps på att det blåser över.

Jag har själv ingen aning. Men jag vill minnas att det har varit en del jävliga beteenden och incidenter senaste decenniet som snabbt blossat upp en aning i media för att sedan dö ut. Några år eller några månader senare kan man ha sett någon liten notis om att personen inte fått några rättsliga eller andra konsekvenser. Ibland inget alls annat än det faktum att personen i fråga fortfarande är i tjänst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag att du redogör för vilka du syftar på med ovan skrivna. Jag vill inte höra ett ljud om något annat.

 

Det första är ett citat från Michael Erikssons debattartikel från jakt och jägare, därav citattecknen. TV4 journalisten som ställde en kritisk fråga kring Thorsells påståenden i mailen heter Svanberg. Han undrade om Thorsell kunde bevisa att den påstådda ökningen av militärvapen kunde visas i statistiken vilket Thorsell förnekade.

Vad det gäller dom som jag kallar ordningsmaktens försvarare så menar jag dom som anser att polisen agerar rätt, i synnerhet vad det gäller vapnet som tråden handlar om (börjar redan på sid 1) och PMs restriktiva inställning till vapen i civil ägo i allmänhet. Några som dyker upp i minnet är Sauer 101. outdoorsmannen, Malx, Westcoast, och silvertipen som i mina ögon försvara PM och SJF agerande men det finns nog några till i trådens 50 sidor.

Hjälpte det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...