Hoppa till innehåll

Förbud mot AI AX 338LM?


Wizard

Recommended Posts

Gärdin tycker vi ska ha 5 års licenser på halvautomater.

Hur ska PM hinna med detta när dom inte hinner med ansökningarna som finns i dagsläget?

 

Har inga som helst problem med det.

 

Edit: Ok det var lite fult kanske men såvitt jag hajjade så avsåg Gärdin dessa ISPC (?) vapnen och inte halvautomatiska jaktvapen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inga som helst problem med det.

Edit: Ok det var lite fult kanske men såvitt jag hajjade så avsåg Gärdin dessa ISPC (?) vapnen och inte halvautomatiska jaktvapen.

Halvautomatiska gevär med magasin med andra ord?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PM vill inför femårstillstånd, vapenlagen medger inte det, istället för att acceptera det så vad gör PM då?

 

En liten reklamfilm för sin ståndpunkt, varför skulle något så banalt som en lag hindra PM när målet är angivet? /Christian 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det känns som det saknas en massa info, korrekt info.

Helt säker på att fick man se vilka vapen folk sökt på och fått avslag så hade håret rest sig på skallen..

Vet inte varför håret skulle resa sig, eller varför det ens skulle vara ett problem. Idioter och okunniga finns det gott om, det är därför vi har ett system med vapenlicens. Avslag i sig är väl inget problem så länge det är enligt lagen, då funkar systemet. Börjar det däremot dyka automatiska militära vapen i skogen, ja då är det nog läge för håret att resa sig. Problemet är när det är utanför gällande lagar, oavsett vilken sida beslutet slår åt, vilket vi nu ser hända.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller pistolskyttet där femårslicenser har funnits sedan ett antal år tillbaka har man kommit så långt att vi har skjutinstruktörer som rekommenderar sina

"elever" att skaffa sig en annan hobby då man i dagsläget inte vet vad PM har hittat på för nya regler när licenserna ska förnyas. Såg att PM till och med hade tagit fram en blankett där man ska uppge sina tävlingsresultat, vilket man enligt lagen inte behöver. Man har dessutom saboterat marknaden för både nya och begagnade vapen. Att pistolskytteförbundet gick med på detta i avsikt att lösa ett problem som aldrig ha funnits ser jag som sista spiken i kistan för det folkligt förankrade sportskyttet med enhandsvapen.

 

Nu ger man sig på IPSC rifle där man rutinmässigt avslår licenser fast sporten är laglig. Man har väl vid det här laget förlorat ett 20-tal (troligtvis mer) fall i rätten men forsätter att neka licenser enligt Thorsells och Gärdins agenda. Man är mycket medveten om att inför man femårslicens så dödar man sporten då ingen kommer att lägga 30-40 papp på något som man inte vet om man får ha kvar.

 

Hur var det med " Vi har inget uppdrag att minska det civila vapeninnehavet".

 

Den helautomatiska Ak4an, inklusive 200 plugg som staten försåg mig med efter att ha gått en kurs på två dagar är nog det vapen som jag har haft som var lättas att komma över. Det fanns säkert 50-60 tusen automatvapen i svenska hem när Driftvärn/och hemvärn var som störst och det var inget problem och nu gnäller man över några tusen dynamiska skyttar (varav inte alla skjuter rifle) ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anmäla för tjänstefel vet jag inte, men något borde göras. Träffade "allmänheten" idag och det är högst olyckligt vad och hur kraftigt inslaget påverkar de som inte vet. Det man tog med sig var att jägare ville ha militära vapen. Punkt.

"Allmänheten" kunde dock inte med säkerhet avgöra vilket vapen polisen avsåg när jag visade bilden med tre vapen, varav ett är mr1.

Så, till en början en ickefråga för allmänheten. Man ser inte skillnad på vapen. Nu däremot tror man att jägare jagar med militära vapen, och ser fortfarande inte skillnad på vapen. Den kombinationen är i alla fall för mig rätt skrämmande. Om det fortsätter såhär kommer det inte bara vara en "liten" skara som försöker övertyga SJF och andra jägare. Snart kommer alla jägare inklusive SJF att behöva övertyga allmänheten.

Så tack SJF. Inte nog med att ni på tvivelaktiga grunder har arbetat in en snäv praxis, ni har även bidragit till att allmänheten nu tror att alla jägare springer omkring med militära automatvapen i skogen. Bra jobbat. Verkligen....

Gör det någon skillnad i att nu förbjuda vissa halvautomater men inte andra? Såklart inte. Men lycka till med er lobbyverksamhet i framtiden att övertyga allmänheten att Sauer 303, som funkar och ser ut precis som mr1 inte är ett "militärt" vapen, när funktionen är densamma. Eller vilken annan halvautomat som helst. Lycka till att övertyga allmänheten att remington 700 inte är ett militärt snipergevär trots att den ligger i en annan kolv än aiax.

Lycka till att övertyga Sveriges jägare att ligga kvar i den sjukt obekväma säng ni bäddat med hjälp av era vänner hos polisen.

En sak man kan se som positivt med SJF är att man i förbundet är snabba med att reagera när det gäller sitt eget anseende. Nästan misstänksamt snabba.

"- Det är viktigt att tydliggöra att det är Polismyndigheten som beslutar om tillstånd att inneha vapen för jakt – inte Svenska Jägareförbundet eller Jägarnas Riksförbund."

http://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2015/08/etiska-och-sakerhetsmassiga-krav/

I det här fallet är man snabb på att försöka minimera skadan för sin egen del. Genom försöka distansera sig från det som nu händer. Polisen vill förbjuda halvautomatiska vapen, SJF har sida vid sida med polisen bidragit till detta, och nu när skiten träffar fläkten så försöker man i efterhand minimera vikten av sin egen inblandning. Snyggt, när hela den här soppan vilar på ett yttrande med faktafel av SJF.

Intressant också att man nämner jägarnas riksförbund. Man kan fråga sig varför. Kan det vara så att man är rädd för att ens egna medlemmar ska byta till ett förbund som inte motarbetar jägare tillsammans med PM?

Det må vara sant att inget förbund beslutar om tillstånd, men vad gör det i sak när man bidrar till besluten som tas? Det är glasklart att jägarnas riksförbund arbetar FÖR och MED jägarna. Jägarnas riksförbund har inte yttrat sig MOT jägarna och bidragit till Polisens agenda. Kanske är det dags att SJF börjar göra samma sak?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En väl sammansatt skrivelse från någon som kan fäkta med pennan och som sammanfattar det hela, SvJF behöver inte nämnas, räcker med hur PM har börjat agera utan lag eller förordning, egna hittepo blanketter för tävlingsresultat etc etc... TV inslag och hur man, vi säger väl tänjer på det ena och det andra. Sedan kan vi var och en skicka det till våra politiker lokalt, regionalt och på riksdags nivå... varför inte lokal tidningar också.

 

JRF har en hel del artiklar i ämnet, dagens jurist har tagit upp en del om detta -kanske lämpliga länkar bör ingå... inga länkar likt forum där tyckandet "haglar vilt".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En väl sammansatt skrivelse från någon som kan fäkta med pennan och som sammanfattar det hela, SvJF behöver inte nämnas, räcker med hur PM har börjat agera utan lag eller förordning, egna hittepo blanketter för tävlingsresultat etc etc... TV inslag och hur man, vi säger väl tänjer på det ena och det andra. Sedan kan vi var och en skicka det till våra politiker lokalt, regionalt och på riksdags nivå... varför inte lokal tidningar också.

 

JRF har en hel del artiklar i ämnet, dagens jurist har tagit upp en del om detta -kanske lämpliga länkar bör ingå... inga länkar likt forum där tyckandet "haglar vilt".

 

Erik Lakomaa är väl en kandidat för pennfäktandet.

 

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det känns som det saknas en massa info, korrekt info.

Helt säker på att fick man se vilka vapen folk sökt på och fått avslag så hade håret rest sig på skallen..

Det finns nog många personer som är helt olämpliga att äga vapen som fått licens på "vanliga" vapen i år. Håret hade nog rest sig där också.
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sist jag var på skjutbanan och jobbade reste sig håret på mig när man återigen ställs inför hur erbarmligt dåligt många jägare skjuter och rent allmänt hanterar sina klassiska älgstudsare, och vilket illa fungerande smäck* många ämnar jaga med :-/

* gamla illa skötta illa inskjutna bössor med undermåliga kikarsikten och fästen

Tänk om man hade haft motsvarande fokus på det. Fantisera om inslaget på morgonteve med representanter från PM, djurvärnare och jägarorganisationer som pratar sig varma för årliga skjutprov och övre åldersgräns för licenser, hållfasthetstest av kinaoptik etc...

tapatalk på Xperia

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är vi ett dugg bättre om vi klankar ned på Jägare som trivs med sin 1640, provar åtminstone sin förmåga och då med ett gammalt Tasco... kanske de inser sin begränsning och bara skjuter på stillastående älg på 30 meter.

 

Vad vet jag men jag har inga problem med en Jägare som dyker upp med en AICS, MR1 eller 1640... skall jag kritisera deras val av fruntimmer också?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är vi ett dugg bättre om vi klankar ned på Jägare som trivs med sin 1640, provar åtminstone sin förmåga och då med ett gammalt Tasco... kanske de inser sin begränsning och bara skjuter på stillastående älg på 30 meter.

Vad vet jag men jag har inga problem med en Jägare som dyker upp med en AICS, MR1 eller 1640... skall jag kritisera deras val av fruntimmer också?

Det kan du göra, men akta dig för att kritisera deras hund/hundras [emoji6] [emoji1]

Sorry för O.T men kunde inte låta bli på den passningen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det strategin som Wizard efterfrågade, att håna och baktala jägarkåren?

Dr Krall, när du är funktionär och dina nackhår reser sig pga dåligt skytte bland jägarna, hjälper du då till och ger tips?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det strategin som Wizard efterfrågade, att håna och baktala jägarkåren?

Dr Krall, när du är funktionär och dina nackhår reser sig pga dåligt skytte bland jägarna, hjälper du då till och ger tips?

Jag kan tala om att enligt min erfarenhet som skjutledare, så är det till 90% inte lönt att ens försöka ge några tips  :wallbash::woot::sad:  .  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Kallel...självklart hjälper jag...om de vill bli hjälpta. Jag antar av ditt raljerande svar att du har en annan bild av verkligheten där ute? Mitt inlägg var avsett att belysa att det största potentiella problemet med jägarkårens 'cred' gentemot den ickejagande allmänheten inte ligger i hur bössorna ser ut. Det är åtminstone min åsikt efter drygt 30 år som aktiv funktionär i jaktskytteföreningar. Med andra ord...det är inte hån...det är den tråkiga verkligheten som jag ser den. Men jag förstår att det kan göra ont att bli trampad på tårna när vi nu närmar oss pudelns kärna :-/

Det var en fråga, inget raljerande svar. Det gör inte ett dugg ont, och otroligt hur snabbt du etiketterar mig. Jag tar ansvar för min jakt, själklart har vi skjutkrav i de jaktlag jag är med i. Tråden handlade en gång om vapen och myndighetsutövning, viktiga framtidsfrågor, men nu handlar det mest om vad "motståndarna" gör. Finns väll massa trådar om jägare och skyttet?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har läst en del svar senaste dagarna i förbundets lilla hörna, blir igen påmind om vilken soppa förbundets inblandning är. Man har alltså tagit på sig rollen att tolka NVVs föreskrifter, åt NVV. Det är man dessutom expert på, då man är jurist...

Känns lite som att man missförstått sitt uppdrag, så till den milda grad att jag börjar tro man gör det med flit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...