Hoppa till innehåll

Räv 2016-2017


19Henke94

Recommended Posts

Jag är sugen att gå ut och sätta mig vid nån åker och vaka på räv framåt skymningen, men har inte gjort sådant innan så vad bör jag tänka på? De har ju tydligen bra syn så behöver jag klä mig som en buske eller? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago Hipshot sa:

Satte mej i kojan :D

Så gjorde jag också , sedan blev jag trött och gick till slut hem tomhänt:huh:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago Hipshot sa:

Satte mej i kojan :D

Gjorde ett liknande försök. Såg en räv på kvällen och sugen som fan satte jag mig i kojan. Där satt jag 3 timmar. När jag sedan tittade till åteln så var den helt tom. :huh::angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago klompdomp sa:

Jag är sugen att gå ut och sätta mig vid nån åker och vaka på räv framåt skymningen, men har inte gjort sådant innan så vad bör jag tänka på? De har ju tydligen bra syn så behöver jag klä mig som en buske eller? 

De har bra syn, hörsel och luktsinne! Har du ingen 3d-camo så sätt dig intill en gran så du har lite skydd. Och täck över ansiktet med en halsduk och även bössan :) 

Tänk på vinden också!!

Mina få tips som relativt grön rävjägare! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago klompdomp sa:

Jag är sugen att gå ut och sätta mig vid nån åker och vaka på räv framåt skymningen, men har inte gjort sådant innan så vad bör jag tänka på? De har ju tydligen bra syn så behöver jag klä mig som en buske eller? 

Glöm inte att ta med en Harskrikpipa eller liknande för annars är det nog ganska svårt att få något gjort.

Förbered lite ute på ängen med lite matrester som doftar gott och sitt ett gott stycke därifrån funkar också, lite sent att starta en åtel nu bara!!!

men inte omöjligt!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Tjörnbon sa:

Glöm inte att ta med en Harskrikpipa eller liknande för annars är det nog ganska svårt att få något gjort.

Förbered lite ute på ängen med lite matrester som doftar gott och sitt ett gott stycke därifrån funkar också, lite sent att starta en åtel nu bara!!!

men inte omöjligt!!

Ni som har åtel året runt, vad är det ni slänger ut? Slaktrens har inte jag året runt i alla fall och när det är ute så är det borta efter några dagar. Hundmaten äts upp snabbt den med :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago masva sa:

Ni som har åtel året runt, vad är det ni slänger ut? Slaktrens har inte jag året runt i alla fall och när det är ute så är det borta efter några dagar. Hundmaten äts upp snabbt den med :unsure:

Allt! 

Rester från bordet det behövs inte mycket för att skapa en vana. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slaktrester.. fisk.. skräpfågel... ägg från äggkläckaren....kompost i viss mån såsom pasta..potatisskal..ris.. ost och brödskalkar..fallfrukt...hundfoder.. och spannmål till sork och fågel som i sin tur lockar räv..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Tjörnbon sa:

Glöm inte att ta med en Harskrikpipa eller liknande för annars är det nog ganska svårt att få något gjort.

Förbered lite ute på ängen med lite matrester som doftar gott och sitt ett gott stycke därifrån funkar också, lite sent att starta en åtel nu bara!!!

men inte omöjligt!!

En pipa har jag liggandes nånstans vill jag minnas! Tack för tipsen, har sett räv springa på en åker, tänker att jag börjar där och ser om jag kan locka något. 

1 hour ago masva sa:

De har bra syn, hörsel och luktsinne! Har du ingen 3d-camo så sätt dig intill en gran så du har lite skydd. Och täck över ansiktet med en halsduk och även bössan :) 

Tänk på vinden också!!

Mina få tips som relativt grön rävjägare! 

Tackar! Tanken är att gömma mig i ett dike längs med åkern, finns fortfarande lite vass och skit vid det som borde dölja min kontur lite tänker jag. 

1 hour ago strävhår sa:

Sitt still och håll käften.

Kort och koncist, såna tips gillar jag! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har tveklöst skjutit flest rävar genom att sitta i utkanten av en hage på en liten farm (ägg + lamm) och bara vänta på när de traskar in.

Fulimporterad surströmming var en bra magnet att börja med men när man väl hade skjutit den första räven så brukade nästa räv vara framme inom en halvtimme och då försökte de ofta ta den skjutna räven till middag, och på så vis kunde man skjuta räv för räv om man säger så ;) 

Nu var detta visserligen i England och vi hade en rävpopulation som var bisarr, samt att vi fick använda söklampor på natten - men räven behöver något som lockar den dit du vill och du skall vara helt osynlig. Både visuellt men även de andra sinnena som räven tyvärr har avsevärt bättre än vi har... Så göm dig, ha luktfria kläder och var helt tyst så har du en god chans - men då skall räven ha något som lockar den också. När det är på plats så är det bara att ha is i magen och vänta, men är du otålig som person så är risken stor att du kammar noll.

Ett lite halvsurt skinn som är fastankrat i marken är den magnet jag brukar använda mig av i dag som magnet, men det blir fort svartfågel och rovfågel där så det kan bli lite trafik...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago masva sa:

Får sluta ge allt det där till höns och katter, gäller att prioritera! :lol:

Skjut kråka, kaja ,skata osv så har du en åtel av det..

Höns och katter behöver ju också äta ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Tjörnbon sa:

Skjut kråka, kaja ,skata osv så har du en åtel av det..

Höns och katter behöver ju också äta ^_^

Lägger man till katter på den listan så slår man två flugor med en smällB)

Dock blir det liv på grannen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Wizard sa:

Jag har tveklöst skjutit flest rävar genom att sitta i utkanten av en hage på en liten farm (ägg + lamm) och bara vänta på när de traskar in.

Fulimporterad surströmming var en bra magnet att börja med men när man väl hade skjutit den första räven så brukade nästa räv vara framme inom en halvtimme och då försökte de ofta ta den skjutna räven till middag, och på så vis kunde man skjuta räv för räv om man säger så ;) 

Nu var detta visserligen i England och vi hade en rävpopulation som var bisarr, samt att vi fick använda söklampor på natten - men räven behöver något som lockar den dit du vill och du skall vara helt osynlig. Både visuellt men även de andra sinnena som räven tyvärr har avsevärt bättre än vi har... Så göm dig, ha luktfria kläder och var helt tyst så har du en god chans - men då skall räven ha något som lockar den också. När det är på plats så är det bara att ha is i magen och vänta, men är du otålig som person så är risken stor att du kammar noll.

Ett lite halvsurt skinn som är fastankrat i marken är den magnet jag brukar använda mig av i dag som magnet, men det blir fort svartfågel och rovfågel där så det kan bli lite trafik...

Hur lång tid innan du sätter dig lägger du ut skinnet då? Snackar vi veckor eller dagar? Måste säga att det känns som en rolig utmaning att lyckas få en räv inom skotthåll!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago klompdomp sa:

Hur lång tid innan du sätter dig lägger du ut skinnet då? Snackar vi veckor eller dagar? Måste säga att det känns som en rolig utmaning att lyckas få en räv inom skotthåll!

Är det ett skinn som har börjat surna lite så räcker det om man lägger ut det på efter middagen men ett färskt skinn drar inte in en räv på längre håll innan det börjar lukta. Här nere i Skåne så blir dock ett skinn rensat på två dygn av alla svartfåglar och rovfåglar så det är inte effektivt så länge, men är det en mark du vet det passer räv på så är det tveklöst en bra magnet och eftersom du fäster skinnet med ett spett i marken så kan du styra skottplatsen och avståndet ganska bra! Det är en lösning jag brukar ta till när jag måste idka skyddsjakt hemma på gården.

Surströmming är också effektivt men det får man inte göra eftersom man inte får åtla med vad som helst, men ett skinn är helt kurant ur den synpunkten och förutom räven så är det också en bra matkälla till många av våra fåglar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ibland fiska räv!

kanske inte lika lämpligt i tätbebyggt område men är det folktomt så kan du testa att dra ett skinn efter bilen eller dylikt en liten bit och in på den plats som ska passas av.

mao lägga ett doftspår så vet du också någorlunda var du kan vänta dig att det kan komma räv.

 

Samma går att göra med torrfoder för hund men det är väl lämpligt att hålla koll på var hundägare går med sina hundar i vanliga fall och undvika att lägga spår därifrån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Wizard sa:

Är det ett skinn som har börjat surna lite så räcker det om man lägger ut det på efter middagen men ett färskt skinn drar inte in en räv på längre håll innan det börjar lukta. Här nere i Skåne så blir dock ett skinn rensat på två dygn av alla svartfåglar och rovfåglar så det är inte effektivt så länge, men är det en mark du vet det passer räv på så är det tveklöst en bra magnet och eftersom du fäster skinnet med ett spett i marken så kan du styra skottplatsen och avståndet ganska bra! Det är en lösning jag brukar ta till när jag måste idka skyddsjakt hemma på gården.

Surströmming är också effektivt men det får man inte göra eftersom man inte får åtla med vad som helst, men ett skinn är helt kurant ur den synpunkten och förutom räven så är det också en bra matkälla till många av våra fåglar!

Toppen! Då ska jag bara få tag i ett lämpligt skinn! ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slog hål i en burk surströmming och satte mig väldigt taggad. Inte en räv på hela natten. Suck.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago masva sa:

Slog hål i en burk surströmming och satte mig väldigt taggad. Inte en räv på hela natten. Suck.

Häng upp den i ett träd så sprids doften ännu bättre med vinden. Miltals.:rolleyes:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara att det frös ganska snabbt? Ska sätta en gasolvärmare under inatt B)

2 hours ago lsjonsson sa:

Häng upp den i ett träd så sprids doften ännu bättre med vinden. Miltals.:rolleyes:

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago masva sa:

Slog hål i en burk surströmming och satte mig väldigt taggad. Inte en räv på hela natten. Suck.

Majoriteten av vakjakten är också så om du inte är på ett extremt trafikerat ställe. Majoriteten av jakten överhuvudtaget är ju att man inget varken ser eller hör... Det är bara på det natten efter och igen och igen. Kommer det inget då sitter man på fel ställe, eller så har man inte maskerat sig själv ;) 

Skall man använda surströmming så funkar det bäst om du hänger upp burken i ett snöre i en gren eller liknande och när du sen är på plats så sätter du ett skott i burken och väntar på att doften skall spridas! Jag gjorde så för att slippa få surströmmingsspad på mig samt få bra spridning på det hela.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Wizard sa:

Majoriteten av vakjakten är också så om du inte är på ett extremt trafikerat ställe. Majoriteten av jakten överhuvudtaget är ju att man inget varken ser eller hör... Det är bara på det natten efter och igen och igen. Kommer det inget då sitter man på fel ställe, eller så har man inte maskerat sig själv ;) 

Skall man använda surströmming så funkar det bäst om du hänger upp burken i ett snöre i en gren eller liknande och när du sen är på plats så sätter du ett skott i burken och väntar på att doften skall spridas! Jag gjorde så för att slippa få surströmmingsspad på mig samt få bra spridning på det hela.

Prövade den öppningsmetoden med 30-06:an. Blev inte mycket burk kvar :D

Ska hänga upp burken ikväll helt klart!! :thumbsup: 

Hur gör ni om ni vakar på åtel? Med eller utan lockpipan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På åteln är rävarna försiktiga så det är sällan lönt att locka.. men ibland har jag faktiskt kört muspip innan jag packat ihop och gått hem och det har fungerat. Man får passa sig för ugglor bara! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...