Hoppa till innehåll

Tipstråden: Att filma jakt, hur gör ni?


Eliasson94

Recommended Posts

Hej alla!

Har i några år nu filmat när jag och mitt jaktlag jagat(på hobby nivå). Vi använder oss av två actionkameror som jag och en annan satt på våra hörselskydd, min lillebror agerar som en extra kameraman vid sidan av skytten då han inte jagar själv, just hans vinkel gör att filmen blir så mycket bättre då man ser skytten från en annan vinkel än bara från skyttens ögon.

Jag försöker att inför varje nytt jaktår att utveckla vårat filmande för att förbättra nästkommande film men har inför i år svårt med att komma på bra idéer. Därför vänder jag nu till er, har ni några bra tips på hur man fångar jakten på ett häftigt sett? Har funderat på en drönare för den coola vinkeln man får, men här säger ekonomin ifrån... Hur filmar ni? Några häftiga vinklar, kamera placeringar? Eller hur agerar ni jägare i filmen? Pratar ni inför kameran för att berätta vad som händer(jaktbloggens filmer är ett bra ex) eller lägger ni till text efteråt? Eller ett kommentator spår? Vi fyller ut filmen med mycket naturscener för att få en bra helhet till dagens jakt, så det inte bara är hundsläpp, drev, skott. Hur tänker ni här?

Jag uppskattar verkligen om ni har några erfarenheter som ni vill dela med er! Skit jakt på er!

Mvh Alexander 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, 

Finns dina filmer på nätet får du gärna länka, så blir det lättare att ge förbättringsförslag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har filmat en hel del nu under ett par säsonger - tycker dock att det är väldigt komplicerat och ibland blir det bara för frustrerande då jag är ensam att både filma och skjuta/jaga. En annan sak som jag haft stora problem med att få till är att filma i mörker då jag numera jagar ca 70% på sena kvällar och nätter efter vildsvin på nysådden och i spannmålen - kameran ger upp långt innan ett vettigt sikte så där har det försvunnit många skottchanser pga för blurrig bild etc. Köpte en panasonic actioncam inför denna säsongen som kan utrustas med en ir-lins men med en normal ir-lampa så är räckvidden ca 15-20m för att man ska kunna se vad det är i bild. Jag ska exprimentera till nästa säsong med lite starkare irljus och se om det blir bättre - skulle gärna vilja nå ut iallafall 60-70m på nysådden för att unvika upptäckt. 

Bockjakt har jag filmat lite men man kan väll säga att jag haft ett ganska saftigt oflyt. Förra året sköt jag en riktigt fin bock - då slog kameran igen av rekylen och filmen försvann. I år har jag haft kameran på ett Trampet-fäste på sidan av bössan men även här försvinner viltet ur bild av rekylen, dessutom blir skärpan dålig en stund efter skottet. För denna sorten av jakt så vill jag kunna zooma in och därför använder jag inte actioncam utan en Sony handycam med 35x optisk zoom. Jag kommer att leta efter ett vettigt och lätt trebent kamerastativ att bära med sig resten av denna säsongen. 

Till drevjakt i år kommer jag att köra både actioncam och eventuellt även handycamen i en Gorillapod på tornkanten. Ett tips är att söka insperation från "Jakt är jakt" på tuben - dom kör typ 4-5 olika kameror för att få till olika vinklar. 

Men till syvende och sist så önskar jag att man hade ett par kameramän för att kunna koppla bort koncentrationen från kameran och filmandet till själva jakten och skottet. Jag tror det hade blivit mer vettiga sekvenser då. 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man komma överens om vem som filmar och vem som är skytt för dagen så kan det bli bra filmer tror jag. Skippa actionkamera och skaffa en riktigt bra handhållen kamera med bra optik/teknik samt ett bra lätt stativ. En jägare och en kameraman vilket man kan dela upp varannan gång.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Vestjakt sa:

Kan man komma överens om vem som filmar och vem som är skytt för dagen så kan det bli bra filmer tror jag. Skippa actionkamera och skaffa en riktigt bra handhållen kamera med bra optik/teknik samt ett bra lätt stativ. En jägare och en kameraman vilket man kan dela upp varannan gång.

 

Instämmer helt i detta inlägg och det är i de bästa av världar. Det kräver dock två jägare/skyttar med mediaintresse och som inte har för stora krav över vem som skjuter. 

Jag har publicerat en hyfsad film där "starr" här på forumet skötte kameran. Tyvärr hade vi bara tillgång till en monopod till kameran vilket leder till att det stundvis är lite skakigt. Skulle haft en lättviktstripod istället med facit i hand.

Vårbockjakt i skokloster

Man kanske skulle lägga ut en metkrok under sökes "jaktkompis/kameraman sökes inte för långt från Halmstad/Hylte" ;) 

Mvh Joacim 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Eliasson94 sa:

@Joacim Var mer exakt jagar du? Jagar nämligen själv i Slättåkra, ca 3 mil nord öst om Halmstad

Har släkt i Slättåkra B)

Du kanske brukar vara med på "storjakterna" efter gris i Gräsås 2ggr per år? Där brukar jag vara inbjuden av släkten :thumbsup:

Själv är jag stationär runt Holm och en del runt Drängsered förutom de inbjudningarna man får.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Joacim Jasså där ser man! Såklart jag är med där också, jagar vanligtvis på min farfars mark i långhult.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Eliasson94 sa:

@Joacim Jasså där ser man! Såklart jag är med där också, jagar vanligtvis på min farfars mark i långhult.

Världen är liten B);)

Brukar vara med Kristian S och deras gäng - Lindhult (?) Kristian bor ju i Slättåkra nu sedan några år tillbaka så där har du min släkt (även om den är ganska avlägsen - Kristians farfar och min farfar var bröder) 

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...