Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pointer Solutions GPS Pejl

Featured Replies

Publicerat

Fick igår hem Pointer Solutions nya GPS Pejl, Pointer 2005

Någon som har erfarenhet av dom tidigare modellerna ? Jag fick problem vid nerladdning av kartorna då Genimaps hemsida inte funkade som den skulle.

I övrigt ser allt robust och vettigt ut, bara jag får in kartan så att det går att köra en första test på söndag....

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

I morgon är det hårdtest på GPS pejlen.... Vass, Vatten, Berg, å Gris  ;D

Publicerat
  • Författare

Nu är första testen gjord, och den här produkten är så .. JÄVLA HÄFTIG så man nästan går av...

Idag blev det dubbeldrev på ett rådjur i öppen skog, drevet gick ordentligt fort och jag ringde upp Milton och lyssnade på drevet, skallen bara dunkade ur luren och rätt var det var hörde jag skottet, och jag hör hur hundarna kommer fram till det fällda djuret.

Är man prylgalning så är detta den optimala prylen för jaktgalningar, efter såten kunde jag se på GPS'ns karta hur drevet hade gått över marken, vid ett regelbundet användande på en mark lär man sig snart djurens vägar under drev.

Mer utförliga tester kommer att göras så länge vi får jaga med hundar, men än så länge, två tummar upp  ;)

Publicerat

Teknikens under ;D

• 2 weeks later...
Publicerat

Låter grymt spännande Mast!

Kom gärna med mer info när du använder den. Hur bra verkar batteriet hålla?

Publicerat

Problem kan väl uppstå när det är för tätt och inte signalen når fram till sateliterna?

Då bör det ju bli ett "glapp" i hundens rutt.

Publicerat
  • Författare
Låter grymt spännande Mast!

Kom gärna med mer info när du använder den. Hur bra verkar batteriet hålla?

Batteriet på hunddelen håller 3-4 dygn minst, vilket räcker gott och väl då man får exakta positionen på hunden, på handenheten skiljer batterkapaciteten beroende på hur du använder apparaten, för att pejla hunden och få upp den på kartan behöver man inte aktivera GPS'en i handenheten, och då räcker batteriet ca 3 dygn+ aktiverar man däremot full GPS mottagning i handenheten så att man själv hela tiden har karta och spår så räcker den drygt ett dygn.

Hur som helst så har man bra marginaler för att bedriva en säker pejl på hunden.

Publicerat
  • Författare
Problem kan väl uppstå när det är för tätt och inte signalen når fram till sateliterna?

Då bör det ju bli ett "glapp" i hundens rutt.

Jag har provat den på platsen som gud glömde "KÖLVA" där är sly/kärrområdena så täta att din egen sikt är långt under 2 meter, många delar på Kölva går inte att forcera som människa, dock ger sig hundarna med glädje in i skiten, och jag har inte upptäckt några typer av glapp i GPS mottagningen, tor inte så kommer att ske heller så länge hunden inte går i gryt eller beger sig in i en vägtrumma, dock har iaf jag spårning på så jag kan se var hunden befann sig senast, och på detta sättet få en begränsad yta som hunden befinner sig på.

Det man dock skall ta i beaktning är GSM-mottagningen, tappar man den så går det inte att pejla.

Publicerat

Du har väl "inte-tappa-bort-snöre" på alla dina ägodelar snart

Publicerat
  • Författare
Du har väl "inte-tappa-bort-snöre" på alla dina ägodelar snart

;D ;D Ja nästan, men å andra sidan så sprider jag så mycket grejer så det borde väl bara vara att bocka sig ner och ta nått annat  ;D

• 4 weeks later...
Publicerat

Måste säga att Pointer GPS Pejlen är verkligen prisvärd och billig att använda (åtminstone här i Finland) beroende på hurudant abonnemang man har. Kör med Pointer på tjt och snart även på taxen(bara den växer å börjar jaga), kompisen till mig har haft Pointer i redan 2 år, han använder den på sina gråhundar och tjt...

Måste säga att har inte haft några större problem, i början med de nya versionerna av mjukvaran kunde det uppstå en sk. låsning, hela grejen slutade fungera, men detta har de löst genom att de uppdaterat mjukvaran.

Som Mats nämde tidigare i tråden, lär man sig vissa knep om hur djuren rör sig, och kan hela tiden följa med riktningen vartåt hunden rör sig. Detta är bra då man jagar nära vägar och dylika faroområden för hunden, det är lätt att kunna hinna före hunden och stoppa jakten före det händer nåt.

Hurudan säle beställde du med Mats när dy gjorde köpet?, har själv en modell av säle som borde vara vattentät, men har blivit rådgiven att använda mig av en påse kring sändarenheten för säkerhetsskull, detta har fungerat kanon, har inte haft problem fast tjt:en har simmat med apparaten på ryggen..

slan7pm.th.jpg

antton8hf.th.jpg

Publicerat
  • Författare
Hurudan säle beställde du med Mats när dy gjorde köpet?, har själv en modell av säle som borde vara vattentät, men har blivit rådgiven att använda mig av en påse kring sändarenheten för säkerhetsskull, detta har fungerat kanon, har inte haft problem fast tjt:en har simmat med apparaten på ryggen..

Jag använder samma sele som du har på bilden, än så länge har det inte kommit in vatten, men det är inte omöjligt, även dom hundar vi kört pejlen på simmar en hel del, åar, kärr, bäckar mm mm, en påse runt sändaren däremot var ingen dum idé, lär jag köra med nästa säsong.

Publicerat
Jag använder samma sele som du har på bilden, än så länge har det inte kommit in vatten, men det är inte omöjligt, även dom hundar vi kört pejlen på simmar en hel del, åar, kärr, bäckar mm mm, en påse runt sändaren däremot var ingen dum idé, lär jag köra med nästa säsong.

Det kan löna sig, att lägga en påse runt sändaren för det stör inte signalen på någo sätt, men skyddar isåfall att hunden skulle råka riva sönder sälens vattentäta del tex i en vass kvist eller något annat...  ;) En kompis till mig tipsade om att använda vanliga fryspåsar, de gör jobbet tillräckligt bra, men man kan tex oxå använda minigrippåsar...

Publicerat

Ett tips till, ifall man använder Pointer GPS på en hund som kan gå i gryt. Så kan det hända att hunden drar sälen av sig och den blir i grytet. Om man äger en Ferret finder grytpejl så lönar det sig att sätta dess sändare i sälens ficka.

Och grattis till en rolig, nyttig och till slut en oumbärlig manik.

Publicerat
  • Författare

Jag visste inte att sälar hade fickor  ;)  Sorry, kunde inte låta bli...

Publicerat
Jag visste inte att sälar hade fickor  ;)  Sorry, kunde inte låta bli...

Offtopic:

;D ;D På tal om sälar, bor i kustområdet, så har tillgång till havsområden med mycket bra sjöfågeltillgångar. Iaf var ute med  "HECTOR" och skulle skjuta lite fågel, hade med tjt:en. När vi kom fram till kobben (som vi skulle jaga på) såg vi en säl ligga högst uppe på en knäpp, vår sjöfågelförening har tillgång till sällicenser så jag tänkte att vi gör ett försök på sälen..Vi körde närmare land, hoppar ur båten smyger mig fram till sälen, då ropar "Hector" ur båten att pass på. Hunden smet ur båten och kommer rännandes till sälen och påbörjar ett ståndskall (med lite kontakt, sälen biter hunden i benet,tror hunden inte förstod vilken ända han borde ha skällt på ;)) så fick lägga bort vapnet och ta tag i både hund och säl (som visade sig vara en lite kut, så vi gjorde en sk. catch & release)

slbild2qs.th.jpg

fick hålla i rejält (se klösmärken på handen), tror inte sälkuten fick några större men av det som hände, för att efter vi släppt iväg den i vattnet blev den kvar runt kobben ett tag och undrade vad det var för konstiga varelser den kommit i kontakt med...

Publicerat

Ja vad skall man säga

En tysk är en tysk

Jag vägrar att förstå att jag är liten

• 5 months later...
Publicerat

Tjena

Det låter coolt med en pointer. Har själv funderrat på en vanlig gps när jag redan har en vanlig pejl som funkar bra.Hur mycket kostar en pointer?

Publicerat
  • Författare
Tjena

Det låter coolt med en pointer. Har själv funderrat på en vanlig gps när jag redan har en vanlig pejl som funkar bra.Hur mycket kostar en pointer?

9995:- på Mobilett som tagit över försäljningen sedan Pointer Solutions siktar på att köra med Sony/Ericsson 910i och skicka med bilnavigator och sjökortgps i samma enhet som hundpejlen, pris 13.950:- test kommer här inom 2-3 månader

• 1 month later...
Publicerat

Hejsan.

Jag funderar lite över den här selen,finns det så det passar till taxar? Kan ju vara ganska täta buskage där jag jagar,så jag är lite skeptisk till selen.

Finns det kanske med vanligt halsband?

Publicerat
  • Författare
Hejsan.

Jag funderar lite över den här selen,finns det så det passar till taxar? Kan ju vara ganska täta buskage där jag jagar,så jag är lite skeptisk till selen.

Finns det kanske med vanligt halsband?

Jag har inte upplevt att selen fastnar mer än halsband, och finns för tax/terrier.

Däremot har det kommit en ny GPS pejl som säljs av zodiac och där sändaren sitter i halsband istället, jag får hem ett testexemplar inom en vecka, mer info kommer så snart den har några dagar i skogen.

Publicerat

Ok.Avvaktar otåligt :)l

Publicerat
Däremot har det kommit en ny GPS pejl som säljs av zodiac och där sändaren sitter i halsband istället, jag får hem ett testexemplar inom en vecka, mer info kommer så snart den har några dagar i skogen.

Efter att ha väntat halva dan på taxrackarn så har jag nu beställt en sådan..

Hoppas den är bra.

Mvh/Ivan -från norra europas örntätaste ställe..

Publicerat
  • Författare
Efter att ha väntat halva dan på taxrackarn så har jag nu beställt en sådan..

Hoppas den är bra.

Mvh/Ivan -från norra europas örntätaste ställe..

Han som varit med och jobbat med pointer solution gick över till den nya pejlen som zodiac säljer, om det betyder att den är bättre har jag ingen aning om, men han säger att den är mycket smidigare att använda, samt att man får fler funktioner som bilnavigator och sjökortsplotter på en gång...

Publicerat
Han som varit med och jobbat med pointer solution gick över till den nya pejlen som zodiac säljer, om det betyder att den är bättre har jag ingen aning om, men han säger att den är mycket smidigare att använda, samt att man får fler funktioner som bilnavigator och sjökortsplotter på en gång...

Om den är smidigare att använda så e de ju toppen,min anledning att det blev den är nog mest för att den inte har sele.

Plus att jag tror min revisor tycker den är lättare att dra av i bokföringen ..En renodlad hundpejl blir ju svårt att motivera i en skogsfirma. ;)

Ser framemot att få hem den nu,bums.