Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjorthägn

Featured Replies

Publicerat

jaha då har man nog gått och blivit med ett hjort hägn

var ute efter lite ny jakt mark och fick hjorthägn på köpet  med ca 60 djur  inte med än 3 mil hemifrån

ska bli perfekt att ta över detta efter nyår

• Svar 54
  • Visningar 12,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
jaha då har man nog gått och blivit med ett hjort hägn

var ute efter lite ny jakt mark och fick hjorthägn på köpet  med ca 60 djur   inte med än 3 mil hemifrån

ska bli perfekt att ta över detta efter nyår

Undersök om hjortarna är vaccinerade så att inte JBV säger att dom ska slaktas ut till våren och sommaren. Det är väl ca. 30 hägn som ska slktas ut under nästa år visst., som inte har följt bestämmelserna på den biten. Kika på länkarna!

http://www.sjv.se/presskontakten/pressmedd...a380006625.html

http://www.sjv.se/informationomsokmotorn/s...mp;x=18&y=6

Publicerat

;D ser man på!.. de gjorde väll inget!...  ;D

MVh

Publicerat

okay. där ser man. vart ligger nu detta hängn?

Publicerat

Fan vad coolt.

Vad är det för hjortar?

Publicerat
  • Författare

det är Dovhjort  och hägnet ligger i skåne

och enligt länsstyrelssens vetrinär så är alla hägn i skåne godkända för tbc antingen som A eller B hägn dvs antingen får man sälja livdjur eller endast som slaktdjur

om nu jag har förstått saken rätt

var igår och tittade till djuren och såg ca 10 st med riktigt fina halv och hel skovlar

Publicerat

Hur stort är hägnet?

Publicerat
det är Dovhjort  och hägnet ligger i skåne

och enligt länsstyrelssens vetrinär så är alla hägn i skåne godkända för tbc antingen som A eller B hägn dvs antingen får man sälja livdjur eller endast som slaktdjur

om nu jag har förstått saken rätt

var igår och tittade till djuren och såg ca 10 st med riktigt fina halv och hel skovlar

Ok! Det var ju bra att dom gk! :D

Publicerat
  • Författare

det är bara ett litet hobby hägn  på ca 8,5 hektar  som ligger på den befintliga jaktmarken

kan tänka mig att det drar till sig  en hel del vilda hjortar under brunsten

Publicerat
det är bara ett litet hobby hägn  på ca 8,5 hektar  som ligger på den befintliga jaktmarken

kan tänka mig att det drar till sig  en hel del vilda hjortar under brunsten

Vi har kronhjortar som har smitit ut från ett vilthägn på våran mark där jag jagar och dom har Vi skyddsjakt på. ;D Kika i min bok. http://jaktsnack.se/index.php?topic=7483.0

:D

Publicerat
  • Författare

hörde av en vän som kan mkt om hjortar att (Hägnad) kronhjort i brunst tider är aggresiv som bara den . och går även emot människor och traktorer  som  befinner sig i och utanför hägnet

stämmer det jonsson

Publicerat
hörde av en vän som kan mkt om hjortar att (Hägnad) kronhjort i brunst tider är aggresiv som bara den . och går även emot människor och traktorer  som  befinner sig i och utanför hägnet

stämmer det jonsson

Nej, dom är lika skygga som vilda hjortar. >:( Jag blir inte klok på dom. >:( Jag har varit ute och passat på dom så jäkla många ggr men jag har fått se dom 3-400 m bort på en träda el. annars har dom kommit med raketfart inne i skogen som en hundförare sa en gång under älgjakten. Han höll på att bli påsrungen av en. ;D

Publicerat

Alla hjortdjur kan bli mkt aggressiva speciellt om dom är vana vid folk. Jag skulle aldrig gå tätt på en brunstande vild kronhjort utan bössa. Har varit det en gång ;D

Publicerat

är inte 60 djur lite väl mycket för 8hektar? tycker det låter som det ska ligga hjort under varje liten buske...

Publicerat
  • Författare

jo om man ser jaktmässigt på det

men i avel samt kött produktion är det ingen fara

Publicerat

Min mark gränsar till ett stor hjorthägn. Det är som en våt dröm varje gång jag ser hjortarna, hägnet måste vara en 50 - 100 ha.

Publicerat
  • Författare

nu när vi var där sist  satt vi gömde och tittade på dom med kikare sedan var det någotsom skrämde dom,  så dom kom i full galopp alla60 2-3m

från oss det var jävlig mäktigt

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

nu är det ju bara ngr månader kvar tills ca 20 hinder  kalvar 15-30 nya djur

det gäller nog att ta tag i slakt avskjutningen snart

annars blir det nog till att stöd utfodra året om i vårt lilla hägn

Publicerat

när kalvar dovhindarna??? vi har ju nysss fått in en en flock hjortar på våran mark som jag hade tänkt nata fast till det är kalvningsdags, om det går, men de har ju varit stationära nu i fem eckor iaf!

Publicerat
när kalvar dovhindarna??? vi har ju nysss fått in en en flock hjortar på våran mark som jag hade tänkt nata fast till det är kalvningsdags, om det går, men de har ju varit stationära nu i fem eckor iaf!
Från mitten av juni och en bit in i juli
Publicerat
  • Författare

Japp det stämmer , Dovhjorten brunstar senare än Älg och Kronvilt oftast i slutet av oktober ändain i november, vilket leder till ungefär 2 månaders förskjutning av både horntillväxt  och fällning, så att hornen fälls i april-maj .

Hinden föder också senare  inte förrän juni/juli  vanligen en ibland två kalvar

Publicerat

tackar tackar, såg dem imorses, 10 stycken , vid en av våra dammar....där är ett av ställene som jag fodrar dem på...

Publicerat
  • Författare

lycka till med hägnet

vi har ev fått en mark till på 17 ha som vi tänkte hägna in och ha Kronhjort på 

men det e ju inte gratis att starta upp ett hägn precis

• 2 weeks later...
Publicerat

Vi har fått order från Länsstyrelsen i Norrbotten om att fortsätta med skyddsjakten på dom hjortar som har smitit ut från hägnet som ligger inom vårat VVO. Beslutet gäller under hela 2008 med ev. förlängning. :D

Då är det bara att börja passa på hjort igen och hoppas på det bästa. :D

Publicerat
Vi har fått order från Länsstyrelsen i Norrbotten om att fortsätta med skyddsjakten på dom hjortar som har smitit ut från hägnet som ligger inom vårat VVO. Beslutet gäller under hela 2008 med ev. förlängning. :D

Då är det bara att börja passa på hjort igen och hoppas på det bästa. :D

men så trevligt!.... då har ni lite att göra nu då!..  ;D

Mvh Mamre!.