Publicerat Februari 10, 200818 yr När var detta? För ett antal år sen kunde man ta ut rät bra, men svårt i större mängder. Senaste åren har priset sjunkit ganska rejält. Hos grossist så kan du säkert få ut bra betalt, om nu denne verkligen är i behov av dem just då. Men få ger över 400.. Ska du få bra betalt, så är det ju direkt till någon som har mer pengar än vett och skiter i vad de kostar. Då är det bara ditt eget samvete som sätter gränsen.. För övrigt så finns det inget någon än idag som har kännt skillnad på flod och signalkräftor.. Det är i så fall mer tur än skicklighet. Har ungefär 10 årliga blindtester som stödjer detta.. det är bara att åka några mil norr ut till sthlm dom har mer pengar än vett........
Publicerat Februari 11, 200818 yr Författare ja vi får väl se när det drar ihop sig till fiske kanske får ta kontakt med Hallen ;-)
Publicerat Januari 30, 201313 yr Jag lyfter den här gamla tråden. Jag har en bit mark där jag planerar hägn för dovhjort, sk B-hägn. I dag arrenderar jag ut marken till en granne på ett år i taget. Hägnet är tänkt som köttproduktion i liten skala samt lite jakt för utvalda. Till detta tänker jag uppföra ett litet viltslakteri med kylrum. Marken är på 13 ha och kommer kunna husera runt 50 hjortar. Staketet kommer bli 1800 meter långt. Beräknad kostnad 180 000 kr. Till detta kommer investeringskostnad för livdjur, slakteri, enkel traktor mm. Budgeten ligger på 500 000 kr i dagsläget. Se bild nedan: Det finns en en potentiell utvidgning till 25 ha givet att jag får köpa till lite mark. Mitt stora problem är att tillgodose ensilage för vintern. Mängden fält runt omkring är tyvärr inte tillräckliga. I dag finns ingen frilevande dovhjort i närheten. En liten stam 5 km bort och det händer att någon passerar i skogen ovanför. Tillgången på rådjur, älg och kronhjort är dock stor. Jag har varit på studiebesök utanför Söderköping och blev där än mer övertygad om att det är dov som gäller. Forumister som har hägnerfarenheter, goda som dåliga, får gärna dela med sig av dessa i tråden. Under tiden jobbar jag vidare med projektet.
Publicerat Januari 30, 201313 yr Har själv ingen erfarenhet utav häng. Men du kanske kan slå en singnal till Tranhem gård som ligger mellan Edsvalla och Karlstad. http://www.tranhem.se/Tranhem.html Gustav som driver det är visst en passionerad jägare också. Får du prata med Lennart så ska du inte prata jakt om du inte vill hålla på hela dagen
Publicerat Januari 30, 201313 yr Tack för länk....en bit att åka dock. Har varit i kontakt med ordf Östhjort om närliggande gårdar. Finns ju några stycken, både stora och små