Publicerat December 25, 200718 yr Vad ska man välja. Sett i tidigare trådar där man rackat ner på Canon o prisat Nikon? E de bara för de tillhörande ef-s objektivet eller gäller de själva kamerahuset också isf? Finns ju en del fotokunnigt folk härinne. Tänkte köpa mig en digital systemkamera o snöat in på Canon eos 400d men nu funderar jag på om en Nikon D40x kanske rent av e ett bättre klipp? Nikon:s D80x sticker lite väl i pris! Kanske rent av finns bättre märken i den prisklassen (ca:6000:-). Nå Hasselblad blir de ju int för den pengen Vad säger de kunniga?
Publicerat December 25, 200718 yr Jag har alltid fotat med Nikon och kommer så att göra i all framtid, men det är hugget som stucket vilket märke som är bäst. Men jag skulle ändå uppmana dig att lägga någon tusing extra och slå till på Nikon D80, en mycket bra och snabb kamera som tar jäkligt fina bilder med tillhörande objektiv. Nikon D80 + AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED kolla på http://www.cyberphoto.se Själv kommer jag förhoppningsvis slå till på en Nikon D300 och något bra objektiv nu i vår
Publicerat December 25, 200718 yr Va skiljer då en d40x från en d80 eller d80x? Jag håller på just och skaffar mig min första SLR, märket blir Nikon, och modellen D80, och just med 18-135 kittet.. Med den så får man lite mera, bättre prismor i sökaren, bättre autofocus etc.. etc.. D40x är mera än enklare modell, men kanske inte sämre kamera, men mera för nybörjare... Efter att man blir mera erfaren så vill man ju ha mera funktioner, tyckte personligen att jag skulle vara färdig för en D80a.. http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/page29.asp http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/ jämförelse: http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...80&show=all
Publicerat December 25, 200718 yr Författare Har tittat o jämfört fram o tillbaks. Vill ha en d80 men ekonomin sätter p! Alltså verkar en C eos 400d snäppe vassare än d40x. Har ja uppfattat recensionerna rätt då? Kritikerna har ju inte direkt hyllat d40x:en men däremot en de helnöjd me eos 400d fastän de tycker att d80:n gör de bättre på flera plan. Man ska kanske kolla på beg marknaden.
Publicerat December 26, 200718 yr Att jämföra dessa är som att jämföra äpple och päron men jag kommer utifrån min yrkseverksamma sida som inköpare med ansvar för foto att ge min syn på saken. För det första så är båda kamerorna mycket bra utifrån en konsuments ögon och krav. Vad som skiljer dem i stort är följande: EOS 400D är lätt och plastig i sitt utförande. Denna kamera har jag som "tjänstekamera" mest beroende på att jag hade ett gäng hyggliga objektiv till systemet redan innan. Plastigheten kan man tycka vad man vill om men den ger ingen som helst kvalitetskänsla. Å andra sidan får man inte gamnacke av att ha den om halsen en hel dag vilket ger den ett plus då man inte drar sig för att ta med den vart man än går. D40X är å sin sida en mycket mer robust konstruktion som ger kvalitetsintryck från det man tar i den. Väger mer samtidigt som den ger mer stadga i fotograferandet. Här kan man dra tydliga paraleller till vapen där en lätt bössa är svårare att hålla still än en tung. Vad gäller viktskillnad på dessa båda kameror så är det väl oxå som med bössor. Man jagar gram i vissa fall utan att titta runt sin egen midja. Nästa pilsner är bildkvaliten och här har tillverkarna valt att gå olika vägar. Nikon levererar direkt från kameran en "färdig" bild. Inte mycket mer att göra åt den. I Canons bilder direkt från kameran kan man (jag i alla fall) se att här finns mer att hämta. Detta bekräftas oxå i diverse tester där man använder sig av RAW-format. I en RAW-bild från Canon kan man dra ur det allra sista för att uppnå en riktigt bra bild. Ergonomin på kamerorna brukar ofta "tyckas" om men här kan du bara själv avgöra. Gå och känn på de båda och konstatera vilken som passar dina händer bäst. Gällande tillbehör, omfattning i objektivflora etc så har de båda tillräckligt ur en konsuments behov. Sammanfattning: Bäst bilder får du med Canonkameran om du har tid vid datorn att konvertera RAW-bilder. Detta är inte krångligt men ack så lärorikt och det är med stor tillfredställelse man kan se vilka förändringar i olika parametrar som ger resultat. Bästa kamerakänsla får du med Nikon. Bästa bilder direkt ur kameran får du med Nikon. Bästa kamera att ta med utan att spy åt den efter att ha haft den runt nacken några dagar är Canon.
Publicerat December 27, 200718 yr Författare Tackar för era goda råd men nu e ja inne på nästa fundering. Hur ställer sig en: Canon eos 400d + Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM mot Nikon d80 me AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED. Om jag förstått saken rätt e de bildstabilisator i Canons objektiv men inte i Nikon:s Däremot har Nikon Kontinuerlig AF vilket inte Canon har vilket kan va kul vid djurfotografering tex. Men me manuell fokusering har man alltid kont.AF. De e nära nu ;D
Publicerat December 27, 200718 yr Canons 28-135 motsvarar ca 45 - 216 mm brännvidd för en kamera med film eller fullstor sensor. DVS en brännviddsförlängning om 1,6 gånger. Detta innebär att du inte har någon som helst vidvinkel med denna optik vilket klart är ett problem innomhus. Har den optiken själv och den är en bra "rese"-optik när man tar mest utomhusbilder på lite längre avstånd. Japp den har stabilisator vilket är tacksam vid lite sämre ljussituationer. Nikons 18-135 motsvarar 27-202 mm brännvidd för en kamera med film eller fullstor sensor. DVS en brännviddsförlängning om 1,5 gånger. OK vidvinkel och ändå bra tele. En helt klart mer universell optik. Dock utan stabilisator. Ser inte detta som ett problem då en av de absolut bästa funktionerna med digitalkameran är att du kan ändra ISO-talet för varje bild. Personligen använder jag nästa uteslutande ISO-400 då det i praktiken inte syns någon skillnad om du gör papperskopior upp till A4. Den kontinuerliga autofocusen har inte med optiken att göra utan sitter i kamerahuset. Detta stöds av båda de modeller som du beskriver. Canonoptiken kan du dock fokusea manuellt med utan att ställa om optiken /kamerahuset som man måste göra med en Nikonkamera. Väljer du mellan dessa 2 som du beskriver köp Nikon. Ett robust kamerahus (om än inte lätt) och en bra universell optik.
Publicerat December 27, 200718 yr Ok jag spelar INTE i samma ligas om U J:son men.. Vi fick på jobbet en Canon digitalkamera, ingen värsting, men iaf en rätt bra kamera. Vi plåtade busar och stöldgods och passbilder ibland med den..eller försökte i alla fall. Maken till komplicerad kamera har jag aldrig sett! En helvetes massa knappar och skit och trots lusläsande av bruksanvisning så var det få av oss på jobbet som på allvar lyckades använda kameran. Vi har två Nikon D-50 kameror nu och de är ju bara skitlätta att använda! Har inte kunskap likt U J:son att "fippla" med bilderna i någon utsträckning så en tre-fyra åtgärder möjligen i Photoshop möjligen kan det bli, oftast använder man bilderna direkt från kamerna. Det bara funkar och den är kul som f-n att plåta med. Mvh!
Publicerat December 27, 200718 yr Författare Då verkar ju saken va BIFF. OM de INTE var för ett tipps ja fått. Pentax K10, hur platsar den i ligan? Lika bra o fråga då de finns kunnigt folk i tråden
Publicerat December 27, 200718 yr Pentaxen har fått fin kritik liksom Olympus och Sony:s kameror men det är inte för inte som Canon och Nikon delar på 90% av marknadsandelarna när det gäller digitala systemkameror. Något som dessa 2 varumärken sticker ut mot övriga är deras mjukvara som hanterar brus i bilderna. Det är här övriga oftast faller. Sen förstår jag hipshots reaktion på plottrigheten. Dock beror det oftast på att man är inkörd på ett märkes typ av symboler, funktioner och sätt att navigera i menyer etc. Helt enkelt en vanesak.
Publicerat December 28, 200718 yr Författare Tyvärr har kompromissverktyget (=Sambon), varit framme igen :'( :'( :'( Då vi håller på o fota en del under vatten också hittade jag inga kamerahus, inom normala kostnader, så tillsvidare får vi hanka oss fram me en gammal trotjänare i ny tappning. De fick bli en kompaktkamera tillsvidare. En Canon PowerShot A570IS (nästan gratis )+Uw-hus tills börsen tillåter en Nikon D80 me allt va de innebär. Dvs Kittet+ vidvink.obj + Extern blixt + hårt uw-hus för dykningen mm. Blir en slant de :'(
Publicerat December 28, 200718 yr Författare Men en Canon eos 40d eller en Nikon D300 skulle ju inte göra ont. Sistnämnda verkar va nå de :P :P Frågan e bara hur de klarar tryck (uw)???
Publicerat December 28, 200718 yr För mig blev det en Nikon D80, med 18-70 nikkor objektiv.. Gjorde beställningen igår.. Nu bara vänta tills nästa vecka att man får hem paketet..
Publicerat December 28, 200718 yr Men en Canon eos 40d eller en Nikon D300 skulle ju inte göra ont.Sistnämnda verkar va nå de :P :P Frågan e bara hur de klarar tryck (uw)??? Har bestämt mig, det blir en Nikon D300 + något bra objektiv + fjärrutlösare + något annat skoj. Har fått ett ok från frun, så efter nyår går beställningen till cyberphoto ;D U J:son Vad tror du om detta objektiv. Nikon AF-s Dx VRII 18-200/3,5-5,6 IF-ED Eller har du andra bra förslag på liknande objektiv i prisklassen 6-10000 kr
Publicerat December 28, 200718 yr För mig blev det en Nikon D80, med 18-70 nikkor objektiv.. Gjorde beställningen igår.. Nu bara vänta tills nästa vecka att man får hem paketet.. Du blir garanterat nöjd Komplitera kameran med ett zoom 200-300mm så har du det du behöver i all framtid
Publicerat December 28, 200718 yr Författare "Seger" Ska vi byta KÄRing ;D E ute på djupt vatten men jag har för mig att jag läste ngt om ett Sigma/Tamron objektiv som skulle va nå exeptionellt, o mkt debbaterat, i just de omfånget. Men orginal e alltid orginal Själv tror ja inte på de där superzoom objektiven. I min väska ska de finnas (minst) ett macro, ett vidvinkel, ett normal o ett zoom. Då får man ut de man vill ha. O efter de köper man ännu mer : : : : Som de säger får man ofta vad man betalar för när de gäller optik. Men just Sigma ska tydligen fått fram en hel del bra grejor. Tydligen ett dotterbolag till Canon om ja inte missminner mig. Hade en Sigma systemkamera förut. Skulle gärna gjort de köpet ogjort o valt Canon, då iaf. Tänkte inte dröja allt för många månader innan en systemare hamnar här me!
Publicerat December 28, 200718 yr Nope, vi ska inte byta tant du och jag, inte just nu iaf ;D Sigma har många bra och prisvärda objektiv, köpte detta till min D70s och har haft mycket roligt med det. Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro Priset ligger på ca 2400 kr och objektivet tar riktigt bra bilder vid rätt ljusförhållanden. Se själv.. avstånd ca 25 meter och full fart under vingarna.
Publicerat December 28, 200718 yr ^GRYM bild.. Gillar starkt sådana bilder på fågel.. En extra telezoom skall det bli i ett senare skede.. Till våren senast.. Tror på tamron eller sigma..
Publicerat December 28, 200718 yr Författare För den som har en Nikon d80 o e sugen på o fota uw (UnderWater): http://www.sealux.de/s1e.htm Nästan gratis :-
Publicerat December 28, 200718 yr Angående optik så vad det gäller de med mycket zoom så ska man ha i åtanke att ju större zoomomfånget är desto större är kompromissen i optik-konstruktionen. Nikon 18-200 VR är en hygglig optik med tanke på det stora zoom-omfånget. Större zoomomfång ger sämre kantskärpa och mer distortion. Intressant är att både Nikon och Canon har en del svårigheter att få fram optik med fast brännvidd sedan den digitala systemkameran blev tillgänglig för gemene man. Vill man ha bästa optiska egenskaper gällande skärpa och distortion (förvrängning av raka linjer i kanterna) bör man välja fast optik eller zoom med mindre omfång än 6 gånger. Hur orginaloptik står sig kontra pirater så finns det idag några objektiv från Tamron och Sigma som hävdar sig mycket bra gällande bildkvalité. Dock kan de fortfarande stöka till det lite för kameran då informationsöverföringen från optiken till kamerahuset inte är korret och ljusmätaren eller automatiken för blixljusmätning kan få frispel med felexponeradde bilder som följd. I vissa fall kan även autofokusen få problem eller bli långsam.
Publicerat December 28, 200718 yr Mmmmmm........ Nikon D300........ Inte dum den...... Börjar vara bud på att byta ut sin Canonoptik.....Inte bra för plånboken.
Publicerat December 29, 200718 yr Sigma har många bra och prisvärda objektiv, köpte detta till min D70s och har haft mycket roligt med det.Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro Se själv.. avstånd ca 25 meter och full fart under vingarna. SHIT! För mej är det här uppbenbart vad som skiljer proffs från klåpare som jag själv :'( Tog en bild på en havsörn som flög in mot oss när vi var på Gotland. Den hade tänkt sig att sätta sig på skåren vi satt i.. Tog en j-la massa bilder men ingen vart direkt bra.. det var med ett 200 mm Nikonobjektiv.. sunksvårt för autofocusen att hinna med, förmodar att proffsen kör manuellt? Mvh!
Publicerat December 29, 200718 yr Jag kör Canon 400D, underbar kamera. Men när jag såg jaktpolarens Pentax höll jag på att gå i spinn. Bildstabiliserare i kamerahuset och K-fattning. Tala om en uppsjö av begagnad idiotbra optik.
Publicerat December 29, 200718 yr Författare Tittade i 3 fototidningar o samtliga hade test av digitala systemkameror. Tror de hette FOTO, DigitalFOTO osså va de nån mer. För den som vill ha mer än jaktsidans experters utlåtanden (vilket iof inte behövs )