Publicerat Januari 23, 200818 yr Författare AHH! Såg först nu Du kommer garanterat bli nöjd!! Såg dina bilder i fototråden. Kanonfina! Har du fotat helt manuellt eller använt ngn automatik eller aut.programm? Bara kul för o veta hur automatikerna funkar. BÅDE hel halv o programmautomatikerna! Inte hunnit jämföra men sportautomatiken vet ja inte om ja tyckte om att fota action me. Tyckte de var för lång slutartid som förinställdes o fick inte till skarpa bilder. Men ja ansträngde mig inte heller iof. De ska testas vidare.
Publicerat Januari 23, 200818 yr Såg dina bilder i fototråden. Kanonfina!Har du fotat helt manuellt eller använt ngn automatik eller aut.programm? Bara kul för o veta hur automatikerna funkar. BÅDE hel halv o programmautomatikerna! Inte hunnit jämföra men sportautomatiken vet ja inte om ja tyckte om att fota action me. Tyckte de var för lång slutartid som förinställdes o fick inte till skarpa bilder. Men ja ansträngde mig inte heller iof. De ska testas vidare. NU kommer erkännandet... Jag kan knappt ett dugg! Har inte provat så mkt manuellt utan använder nästan bara automatiken,.. förutom på vissa typer av bilder såsom blommor och porträtt mm men när jag använder "sport" så låter jag inte kameran sköta knäppandet utan jag trycker av själv så att jag får bilden i rätt sekund när jag vill. Ingen idé att ställa in kameran på ett visst antal bilder på auto. Finns en del annat man kan tänka på vid actionbilder.. som tex att "knycka till med" eller röra kameran när bilderna tas. Då blir actionbilderna bättre tycker jag. Har många gånger tänkt gå någon slags fotokurs för att lära mig nåt om fotografering men har ej tid,.. men det vore ju kul om man iaf förstod facktermer osv vilket jag tyvärr inte gör så sånt kan jag inte svara på Man kan säga att jag vet itne vad jag gör,.. jag bara fotar
Publicerat Januari 23, 200818 yr Författare Jag har läst o fotat en del sen tidigare så ja känner till grunderna. Men för att komma igång så kollar ja vad automatiken säger o sen ändrar jag hej vilt i manuella programmet för att se vad som händer. Vissa effekter får man bara fram om man gör rätt inställningar tex. stjärhimmels eller månfoto o dyl. Däremot så finns de en funktion som heter multibla exponeringar. Om inte ja e helt IQ-befriad så innebär väl det dubbelexponering? Läste ngnstans att det inte skulle finnas på Nikon då ja jämförde me Pentax K10D. Jaja, ja e inte lessen för de men måste lära mig den ordentligt för o fota månbilder med anddra detaljer som behöver längre exponeringstid. Kul e de iaf o de finns en hel del på nätet att lära sig me! Fotokurs vill/ska ja gå för inget slår praktisk inlärning!!!
Publicerat Januari 23, 200818 yr Jag har läst o fotat en del sen tidigare så ja känner till grunderna.Men för att komma igång så kollar ja vad automatiken säger o sen ändrar jag hej vilt i manuella programmet för att se vad som händer. Vissa effekter får man bara fram om man gör rätt inställningar tex. stjärhimmels eller månfoto o dyl. Däremot så finns de en funktion som heter multibla exponeringar. Om inte ja e helt IQ-befriad så innebär väl det dubbelexponering? Läste ngnstans att det inte skulle finnas på Nikon då ja jämförde me Pentax K10D. Jaja, ja e inte lessen för de men måste lära mig den ordentligt för o fota månbilder med anddra detaljer som behöver längre exponeringstid. Kul e de iaf o de finns en hel del på nätet att lära sig me! Fotokurs vill/ska ja gå för inget slår praktisk inlärning!!! Just det! Där sa Du det,.. stjärnhimlen,.. månen,.. UJ, de är svåra att fota;) Jag har förstått att jag måste lära mig mer om det där med "slutartider" mm... problemet är för mig att när man läser om det på nätet så förstår jag inte "språket"... har glidit runt en del på bla "fotosidan.se" för att få hjälp men i mitt fall är det bara praktisk inlärning som fungerar tror jag *S* Men jag håller med. Det är jättekul och om man lär sig lite mer så kan man ju utveckla fotandet ännu mer vilket bara vore kul. Kanske dags att leta kurs,.. Vet Du vart man kan kika på bra sådana?
Publicerat Januari 23, 200818 yr Författare Nopp. Men medielinjerna brukar köra kurser. Vet inte om man kan gå ngn sådan fristående? Annars e de väl studieförbunden som brukar hålla iblan. Kolla me närmsta fotoaffären. De har kanske koll! Vilken ideè, varför har ja inte själv kollat de.
Publicerat Januari 28, 200818 yr Kan ngn fotokunnig hjälpa mig och säga vad jag ska inhandla för kamera till mitt jobb. Behöver en kamera för fotografering i nattklubbsmiljö, den ska användas i mörka lokaler med ljus&laser effekter och återge dom så bra som möjligt. Man ska även kunna ta mingelbilder med den. Efter att ha läst igenom den här tråden så känns det som att jag vill ha en nikon. Men vilken blixt och objektiv ska jag ha? MVH
Publicerat Februari 1, 200818 yr Jultomten kom lite sent till mig i år "MEN HAN KOM".En butik som konka så ja tjäna mig en rejäl hacka om man ska se de ur en possitiv vinkel Va de blev ser ni nedan ;D ;D ;D Härligt Jimmy Bra val och du kommer garanterat att vara nöjd med den i många år framöver :-*
Publicerat Februari 20, 200818 yr ;D Idag fick jag hem min nya leksak en Nikon D300 och Nikkor AF-S 18-200mm 3,5-5,6G VR och annat lull lull. Ikväll blir det att läsa användarhandboken på 421 sidor :- Efter det blir det kamerajakt
Publicerat Februari 20, 200818 yr Författare ;DIdag fick jag hem min nya leksak en Nikon D300 och Nikkor AF-S 18-200mm 3,5-5,6G VR och annat lull lull. Ikväll blir det att läsa användarhandboken på 421 sidor :- Efter det blir det kamerajakt Då ser vi fram emot bilder på månförmörkelsen imorgon (ska infalla inatt) ;D